2019-02-11, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Missan27
Nej det gjorde inte Agnes. Hon vred sig inte av smärta. Däremot vill jag inte ens tänka mig hur barnen dog. Vad dom upplevde dom sista sekunderna i livet. Ångesten.
Hej Missan.
Det är du inte ensam om att tycka. Dödsångesten.

Vill fråga dig som även träffat Hanna när hon skjutsade Moa till pianolektionerna: Satt Hanna och bevakade lektionerna? Samt om hon tillrättavisade Moa om hon "spelade fel"?

Tack för att du finns kvar i tråden och berättar om dina upplevelser om familjemedlemmarna.
Citera
2019-02-11, 14:20
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Nej, visst har du rätt där. Men de slapp åtminstone den ekonomiska oron som kan vara enormt tung om resten av ens vardag fullständigt raserar. Och visst, deras grundinställning måste varit helt snedvriden. Hur kan man tro att allt går på räls från födsel till död? Skaffar man barn så måste man nog inse att allt inte blir lycka. Men har man rätt att checka ut, bara för att ens livsberäkningar spårade ur? Det är inte okey nånstans.

Och att lyckas få med sig sin partner i en sorts mordorgie på de gemensamma barnen. Det är en riktigt sjuklig symbios de gått in i.

Jag håller med, det är inte okej någonstans. Det hade de säkert inte själva tyckt när de startade en familj. Det är precis som du skriver riktigt sjukt men vill ändå på något sätt försöka förstå hur två människor kan hamna så galet i tankar och handling. Med det menar jag givetvis inte att jag har förståelse för brotten.
Citera
2019-02-11, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Det kan mycket väl finnas ett samband, t.ex. att OH inte trodde på varken Jesus eller morföräldrarna, eller att det inte finns något direkt samband men att OH tyckt att barnen inte skulle påverkas av morföräldrarnas värderingar.
Du kanske har en ledtråd här?

Har varit inne på det spåret tidigare, liksom du när du nämnde kippan.

Har ställt frågan om det finns något i den religionen vad gäller döttrar i 11-års ålder.

Mor- och farföräldrarna kanske inte har samma livsåskådning? Ej heller föräldrarna i familjen H/B?
Citera
2019-02-11, 14:45
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Jag blev bara påmind om att Stehlitz hört att O mådde väldigt dåligt redan hösten 2016. Jag har tänkt att det var främst under 2017 som han blev märkbart slutkörd/deprimerad och att det främst var Hanna som mått dåligt och varit (överdrivet?) oroad för flickorna under en längre tid. Har tänkt utifrån detta att omgivningen och skolan sett många tecken under lång tid på att alla i familjen inte mådde bra. Jag tycker också det blir knepigare att förstå varför de inte sökte hjälp för egen del, eller mer avlastning 2017. De gick direkt in på spåret familicide hösten 2017 istället för att testa vård för egen utmattning i kombination med avlastning. Så inget tjafs från mitt håll jag bara reflekterade över att föräldrarna mått märkbart dåligt länge.

Visst är det knepigt att de inte sökte professionell hjälp. Vad vi hört via tråden så pratade O med sina kollegor och H pratade med A:s läkare samt en präst. Sedan vet vi inte om de sökt annan hjälp. Det har ju skrivits en del om sekter och alternativa metoder men inget vi vet. Förmodligen hade de fullt upp med sin smärtan över barnens sjukdom, söka bot och lindring överallt. De tappade helt bort sig själva. Varandra kunde de inte stötta heller utan de snarare hjälptes åt att dra ner varandra i ett slukhål.
Vi verkar vara överens om att bägge föräldrarna mådde fruktansvärt dåligt.
Citera
2019-02-11, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av likor
Hej Missan.
Det är du inte ensam om att tycka. Dödsångesten.

Vill fråga dig som även träffat Hanna när hon skjutsade Moa till pianolektionerna: Satt Hanna och bevakade lektionerna? Samt om hon tillrättavisade Moa om hon "spelade fel"?

Tack för att du finns kvar i tråden och berättar om dina upplevelser om familjemedlemmarna.
Hanna satt inte alltid med. Lite olika. Då och då gick hon på promenader. Då o då satt hon med. Sällan , nästan aldrig blandade hon sig i vår lektion. Det gillade jag
Citera
2019-02-11, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hayouel
Jag kan inte heller öppna på iPad, men på datorn går det.

Annars så tänker jag lite som du, att han gjorde en kraftansträngning att hålla ihop det på jobbet och brakade ihop när han var ledig. Höll näsan över ytan som han själv sa. Lång ledighet som någon sa, där över jul, brakade ihop rejält.
Lång ledighet tillsammans måste ha tärt på krafterna hemma. Du har så rätt
Citera
2019-02-11, 14:51
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Vad de flesta gör eller vad de borde ha gjort - är normalitet.
Det här är nästintill unikt familicide i samförstånd.

Att de mådde dåligt är givet - enbart suicid talar för detta - sen finns det mängder med komplexitet i det hela utifrån resp. person och tillsammans.

När du skriver "barnen hade inget värde i deras liv" är nog pseudoaltruism ett mer talande ord.
För det är snarare tvärtom. Barnen är i överfokus.

Är det inte så att barnen defacto är i överfokus för att de upplevs vara dejure i underfokus? I kontrast till att vara defacto och dejure i fokus?

Samtidigt anar man då förskjutningar av skam (som man upplever som objektiv) från sig själv (upplevelsen, ”men det är väl inget fel på mig?”) genom projicering på det sjuka barnet och sen tillbaka till sig själv (för det ”får absolut inte vara barnets fel” — ”vi offrar oss för att vårt barn inte ska behöva vara skamligt...”. En maskerad mental förskjutning?

Det vore ju himla bra om någon med verkliga psykiatriska kunskaper kunde formulera sig om saken...
Citera
2019-02-11, 14:53
Medlem
Citat:
Vad jag vill komma med är att om livet med sjuka barn är jobbig, så är det ju skönt om man klarar hyran/amorteringarna och övriga räkningar också. Sjuka barn kostar en del i både resor, läkarbesök, mediciner etc. Förutom oron då naturligtvis. Tror inte man skall underskatta oron för det. Men som sagt, det behövde inte den här aktuella familjen tänka på.

Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Det där är att medvetet övertolka en utsaga som inte alls var "lycka kan köpas för pengar". Överlag, strukturellt sett i ett vidare perspektiv är både psykisk och fysisk ohälsa högre bland lägre klasser och i fattiga länder än i mer bemedlade befolkningsgrupper/länder. Det behöver naturligtvis inte betyda att det kan appliceras på ett individplan.

Men: Familjen hade tack vare sin ekonomiska situation möjlighet att söka hjälp även på en privat arena gällande vård. Därutöver möjliggör en stabil ekonomi att man kan betala för hemhjälp och gå ner lite i arbetstid en period. Har man inte en stark ekonomi kan sjukdom leda till att man blir utblottad i nutid och dessutom få en mycket låg pension längre fram i tiden.

Enligt polisen så säger föräldrarna att sjukdomen har tagit så mycket fokus från barn och föräldrar så föräldrarna skriver i sitt brev att dom aldrig kommer att leva ett liv i egentlig mening. Om det innebär att föräldrarna måste arbeta hemifrån, gå ner i arbetstid och avsluta sina respektive karriärer så blir väl den ekonomiska ekvationen lite annorlunda? Hur stor användning har Skattemyndigheten och Lunds universitet av deltidsarbetare som använder all sin fokus på sina sjuka barn?

Jag har skrivit det tidigare och står fast vid det ännu, föräldrarna tjänade hyfsat men dom var långt ifrån ekonomiskt oberoende. Den dag någon av dom eller båda gick i väggen så skulle deras ekonomi rasa på samma sätt som för alla andra. Man säger idag att dom flesta är två månadslöner ifrån att bo på gatan. För den här familjen kanske det handlade om det dubbla men knappast mer.

Dom orkade inte ens leva så min gissning är att dom förmodligen inte hade orkat fokusera på jobbet så länge till.
Citera
2019-02-11, 15:12
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Enligt polisen så säger föräldrarna att sjukdomen har tagit så mycket fokus från barn och föräldrar så föräldrarna skriver i sitt brev att dom aldrig kommer att leva ett liv i egentlig mening. Om det innebär att föräldrarna måste arbeta hemifrån, gå ner i arbetstid och avsluta sina respektive karriärer så blir väl den ekonomiska ekvationen lite annorlunda? Hur stor användning har Skattemyndigheten och Lunds universitet av deltidsarbetare som använder all sin fokus på sina sjuka barn?

Jag har skrivit det tidigare och står fast vid det ännu, föräldrarna tjänade hyfsat men dom var långt ifrån ekonomiskt oberoende. Den dag någon av dom eller båda gick i väggen så skulle deras ekonomi rasa på samma sätt som för alla andra. Man säger idag att dom flesta är två månadslöner ifrån att bo på gatan. För den här familjen kanske det handlade om det dubbla men knappast mer.

Dom orkade inte ens leva så min gissning är att dom förmodligen inte hade orkat fokusera på jobbet så länge till.
Man får vara jävligt tacksam att det inte är vanligt att föräldrar tänker så som du skriver ovan. Nu vet jag inte om O och H tänkte på de ekonomiska aspekterna. i och för sig. Herregud, folk går genom eld för sina barn. Dessa föräldrar tog livet av dom. Och jag kan inte för mitt liv förstå varför.
Citera
2019-02-11, 15:26
Medlem
Här finns årsredovisningar att ladda ner kostnadsfritt för Os företag fr o m år 1112 till 1712. Bolagsstämma för räkenskapsåret 2016 hölls 170418 och årsredovisningen inkom till Bolagsverket 170615. Trådens grafologer kan även studera Os namnteckning o jämföra med den på testamentet, spännande att se vad ni kommer fram till

https://www.proff.se/k%C3%B6p-rapporter/oskar-henkow-utbildning-ab/kalmar/skatter%C3%A5dgivning/2JYRYECI63IKF/
Citera
2019-02-11, 15:45
Medlem
Citat:
Man får vara jävligt tacksam att det inte är vanligt att föräldrar tänker så som du skriver ovan. Nu vet jag inte om O och H tänkte på de ekonomiska aspekterna. i och för sig. Herregud, folk går genom eld för sina barn. Dessa föräldrar tog livet av dom. Och jag kan inte för mitt liv förstå varför.
Det är väl det allt kokar ihop till, händelsen var unik för att det föräldrarna gjorde inte är särskilt vanligt. Men eftersom du tänkte på dom ekonomiska aspekterna så får man väl förmoda att även H och O kan ha gjort det. Sånt är viktigt för somliga.
Citera
2019-02-11, 15:49
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Är det inte så att barnen defacto är i överfokus för att de upplevs vara dejure i underfokus? I kontrast till att vara defacto och dejure i fokus?

Samtidigt anar man då förskjutningar av skam (som man upplever som objektiv) från sig själv (upplevelsen, ”men det är väl inget fel på mig?”) genom projicering på det sjuka barnet och sen tillbaka till sig själv (för det ”får absolut inte vara barnets fel” — ”vi offrar oss för att vårt barn inte ska behöva vara skamligt...”. En maskerad mental förskjutning?

Det vore ju himla bra om någon med verkliga psykiatriska kunskaper kunde formulera sig om saken...
Vet inte riktigt vad du menar men igår nämndes dysfunktionell bindning/anknytning som har drag av det du nämner.
I all välmening men överbeskyddande vilket inte visar sig förrän det kommer till kris och barns sjukdom.

Föräldern (främst mödrar om inte uteslutande) med stark, dysfunktionell bindning kan inte hantera kris, trauma, sjukdom gällande sitt barn varav det börjar röra på sig i farans riktning (bristande copingstrategier).
Händelsen kan vara inbillad, reell eller kombinerat överdrivet. Det är fortsatt i all välmening och i altruismens tecken. Barns hälsa och välbefinnande är A och O.
När oro, ångest, depression ökar (eller annan psykisk ohälsa) påverkas det kognitiva negativt.

Med ökade besvär kan föräldern komma att applicera sina upplevelser och känslor på barnet. Barnet omfattas och blir ett - Extended Self.
Denna förälder har mer än troligt en skev syn på rollen som förälder gentemot sin omgivning (prestationsinriktat och kravrelaterat) - den ultimata vårdaren och beskyddaren.

Inbillade förväntningar att leva upp till leder till mer ångest och oro. Föräldern känner sig inkompetent och misslyckad (kan inte skydda barnet) - och ingen annan heller.
Ingen kan bota, lindra, hjälpa, stödja, vårda om inte Magna Mater kan. Inte Magna Pater heller i det här fallet..
Föräldern håller garden uppe och spelar rollspel tills det inte går att parera ångest eller vad det än må vara utifrån inbillade överdrivna förväntningar på föräldrarollen (externt) och överskattning av föräldrarollens ansvar (internt).

Vid försämring, mer bakslag alt ökade farhågor - inkluderas även framtiden. Nuet är kaotiskt och känsloladdat, perceptionen snedvriden och synen expanderar till framtiden likaså med hög risk för självmord.
När det kommer till dessa händelser som berör pseudoaltruism finns en chockad omgivning.
Hur kunde den glada, fungerande, omvårdande människan göra nåt så hemskt?

Här är det inte mycket varningstecken mer än överdriven oro för barn, depressiva tecken, ångest - kanske med en relativt normal kris mitt i centrum.

. ..och nån brukar inte ventilera sina mörka tankar till nån. Att ventilera spontant till omgivningen är att beskriva sin misslyckade föräldrarroll och göra ett ångestfyllt erkännande som allt kretsar kring. och vem kan tro att en till synens fungerande människa ska göra nåt så groteskt?

Så långt filicide-suicide.

Det finns en sorts prestige, upprätthållande av normalitet, fasader, garden uppe, rollspel eller vad man nu vill använda för ordval - smiling depression eller dog på sin post utan förvarning.

För min del är det mer troligt kopplat till föräldrarollen med tanke vad det rör sig om i grunden:
Allt fokus har kretsat på barns sjukdom.

Att sen två föräldrar hamnar i samma ödestänk kräver ytterligare komponenter föräldrarna emellan - annars dog som sagt familjer i kriser med sjuka barn på löpande band.
Alternativt i nämnda filicide-suicide - en part som agerar ut ensam och säger inte ett dugg till nån.
Här är de två, ingen av dem sätter ner foten utan är rörande överens om sjuk problemlösning.
Förutom störd bindning till barnet av företrädesvis modern så tror jag det rör sig om en lika störd binding partners emellan i sin tur (beroende av).
Senast redigerad av develi 2019-02-11 kl. 16:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in