2019-02-10, 14:21
Medlem
bergwall94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fear2be
Källa: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/professorn-problemen-med-konsstympning-ar-en-myt

Tråkigt att en professor ger sig in i debatten och relativiserar ett grovt övergrepp. Som kvinna med stora kunskaper inom vårdyrket borde hon väl förstå vilket trauma det här innebär och att det är ett grovt brott som ger livslånga konsekvenser?

Fast hon säger ju att det är ett stort trauma för barnet...

”Konsekvenserna för barnet att utsättas för det här är ju stort. Ett trauma. Om man inte har bedövning är det här smärtsamt. Det kan leda till svullnader och urinproblem och en rad andra komplikationer.”

Men att det för vuxna kvinnor som blivit omskurna/könsstympade när de var små inte är ett så stort problem.

”Men när det väl har hänt så är det, gudskelov, inte det största problem för de här kvinnorna, säger hon.”

Det finns ju olika grader det finns 4 olika sätt och de mildraste sätten tar man inte bort klitoris och liknande och dessa ger ju inga komplikationer senare i livet.

Hon säger ju att hon är emot det men tycker att man överdriver i medierna komplikationerna senare i livet för vuxna kvinnor. Vilket självklart kan vara sant men att det är ett stort trauma för barnet när det utsätts.
Citera
2019-02-10, 14:25
Medlem
Mad monks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergwall94

”Konsekvenserna för barnet att utsättas för det här är ju stort. Ett trauma. Om man inte har bedövning är det här smärtsamt. Det kan leda till svullnader och urinproblem och en rad andra komplikationer.”

Men att det för vuxna kvinnor som blivit omskurna/könsstympade när de var små inte är ett så stort problem.

”Men när det väl har hänt så är det, gudskelov, inte det största problem för de här kvinnorna, säger hon.”

Det finns ju olika grader det finns 4 olika sätt och de mildraste sätten tar man inte bort klitoris och liknande och dessa ger ju inga komplikationer senare i livet.

Hon säger ju att hon är emot det men tycker att man överdriver i medierna komplikationerna senare i livet för vuxna kvinnor. Vilket självklart kan vara sant men att det är ett stort trauma för barnet när det utsätts.

Hon har bekänt sig till den store satans religion. Du ska inte lita på ett ord denna orm säger.
Citera
2019-02-10, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mad monk
Vilken genuint ond människa det verkar vara. Inte konstig svt är eld och lågor. Bra grävt.
Tack! Här får du ännu en hucklebild som bonus:

https://twitter.com/WomeninGHSo/status/1090149356060246017

Birgitta Essén verkar vara en tvättäkta kulturrelativist. I sitt nya forskningsprojekt vill hon utmana jämställdhetsnormen.

Citat:
I det här nya projektet samlar vi in data om jämställdhetsnormer och värderingar, erfarenheter av låsningar men även lösningar från mångkulturella vårdmöten. Arbetet är tvärvetenskapligt i samarbete med antropologer från Malmö universitet, normforskare från Stockholms universitet och barnmorskor från Högskolan Dalarna. Reproduktiv hälsa är ett »värdeimpregnerat« område med etiskt problematiska och politiskt laddade frågeställningar. Det finns många åsikter men mindre fakta. Här behövs kunskap inte enbart i obstetrik, gynekologi eller reproduktionsmedicin utan även från andra vetenskapsområden.
http://lakartidningen.se/Aktuellt/Meddelanden/Miniportrattet/2019/02/Genom-mitt-arbete-vill-jag-ta-dod-pa-myterna/

I intervjun använder hon begreppet könsstympning, som hon tidigare tagit avstånd från. Hon verkar dock inte anse att stympningen medför några större problem:

Citat:
Jag är ensam i Sverige om att jobba holistiskt med invandrade kvinnor, det vill säga både med forskning, klinik och utbildning. Många i vården tror fortfarande att könsstympning är ett obstetriskt problem eller att dessa kvinnors medicinska problem beror på själva könsstympningen. I min mottagning hjälper jag till att identifiera vad som är individens egentliga problem. Självklart är jag emot omskärelse, och det är svensksomaliska familjer också. Jag har nästan aldrig i praktiken mött de medicinska problem som beskrivs i böckerna om könsstympning. Kvinnornas medicinska problem är inte självklart kopplade till att de har ärr från barndomen i underlivet.
Senast redigerad av Nebeltag 2019-02-10 kl. 14:46.
Citera
2019-02-10, 15:28
Medlem
Missade visst diskussionen i kommentarerna under intervjun med Essén i Läkartidningen. Vanja Berggren vid Karolinska Institutet är mycket kritisk till att Essén avfärdar omfattande kvantitativ medicinsk forskning om komplikationer av kvinnlig könsstympning som myter.

Citat:
Tack för en intressant artikel om Birgitta Essén. Jag har en kommentar till det sista stycket i artikeln. Det framkommer att Essén inte har mött/känner igen komplikationer som beskrivs i litteraturen om kvinnlig könsstympning. Därefter står det att det förekommer myter. Anmärkningsvärt är att det kan läsas som om forskning om komplikationer av kvinnlig könsstympning kan betraktas som myter. Därför vill jag informera om att det finns en omfattande internationell kvantitativ medicinsk forskning (sedan drygt 35 år tillbaka) som systematiskt beskriver negativa hälsokonsekvenser av kvinnlig könsstympning, bla WHO studier publicerade i Lancet.
Slutligen önskar jag också kommentera "kulturell" förändring som ett diffust uttryck som man kan ifrågasätta underlag om utan kunskap om prevalens. Vi vet bara att kvinnlig könsstympning förekommer eftersom vi har tre domar i Sverige (2006, 2007 och 2018), men mörkertalet är hitintills okänt och därför är det förebyggande arbete fortsatt viktigt.

Vanja Berggren, Lektor, forskar om kvinnlig könsstympning, Karolinska Institutet
http://lakartidningen.se/Aktuellt/Meddelanden/Miniportrattet/2019/02/Genom-mitt-arbete-vill-jag-ta-dod-pa-myterna/
Citera
2019-02-10, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av helofin
Låter som hon borde könsstympas? Om det nu inte är ett stort problem.
Alldeles för lindrigt, aktivisthoran skall halsstympas.
Citera
2019-02-10, 17:00
Moderator
Fear2bes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergwall94

Sex är olika viktigt för olika människor. För vissa är det en stor del av livet medan andra klarar sig bra även om de inte får något. Ser man på det här ur ett jämställdhetsperspektiv, som vi så ofta gör i Sverige, hur skulle reaktionerna bli om vi började skära penis av invandrade män? Det blir ju jämställt och lika. Man kan ju leva ett gott och bekymmersfritt liv som Pelle svanslös.
Citera
2019-02-10, 17:42
Medlem
Omskæring af kvinder skal selvfølgeligt bekæmpes - og bliver det - f.eks. I Etiopien - og bekæmpelsen giver resultater:

https://www.noedhjaelp.dk/det-goer-vi/sider/stop-omskaering
Citera
2019-02-10, 18:34
Medlem
hrwdtjs avatar
Alla destruktiva invandrarfenomen ska relativiseras på ett eller annat sätt.
Citera
2019-02-10, 21:41
Moderator
Ancistruss avatar
En märklig människa minst sagt. Men om jag förstått henne rätt kan det sammanfattas ungefär såhär:

"Kvinnlig könsstympning är en sedvänja jag förvisso är kritisk till, men jag är än mer kritisk till de som kritiserar de som utför sedvänjan jag är kritisk mot eftersom det är viktigare att ingen kritik riktas mot utövarna av sedvänjan än att sedvänja stoppas."

Exakt varför det skulle vara viktigare att inte rikta kritik mot de som utför kvinnlig könsstympning än att få stopp på det, liksom hur man får stopp på det om ingen kritik riktas har jag inte förstått, men det kanske någon annan förstår?
Citera
2019-02-10, 21:56
Medlem
AlanBStards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fear2be
Källa: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/professorn-problemen-med-konsstympning-ar-en-myt

Tråkigt att en professor ger sig in i debatten och relativiserar ett grovt övergrepp. Som kvinna med stora kunskaper inom vårdyrket borde hon väl förstå vilket trauma det här innebär och att det är ett grovt brott som ger livslånga konsekvenser?
En annan fråga är: Hur länge fick SVT söka med ljus och lykta för att hitta en professor med de rätta, goda och fina feministiska åsikterna?
Citera
2019-02-10, 22:16
Medlem
EnGodForlorares avatar
Härligt med akademiker som vågar sticka ut hakan och vara politiskt inkorrekta! Sånt brukar ju vara uppskattat på Flashback. Den som nu vill mena att hon har fel får ju förklara varför denne vet bättre än henne. En professor i internationell mödravård med erfarenhet från Somalia har ju aningen mer expertkunskap inom området än gemene man.

Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
En märklig människa minst sagt. Men om jag förstått henne rätt kan det sammanfattas ungefär såhär:

Efter en snabb genomläsning av artikeln kan jag konstatera att du inte förstått henne rätt. Inte ens i närheten. Du är så långt ifrån "rätt" man kan komma.
Senast redigerad av EnGodForlorare 2019-02-10 kl. 22:21.
Citera
2019-02-10, 22:40
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodForlorare
Efter en snabb genomläsning av artikeln kan jag konstatera att du inte förstått henne rätt. Inte ens i närheten. Du är så långt ifrån "rätt" man kan komma.

Så du skulle inte kunna ha vänligheten att berätta vad hon menar då? Att bara säga att någon missförstått tillför inte så mycket...

– Konsekvenserna för barnet att utsättas för det här är ju stort. Ett trauma. Om man inte har bedövning är det här smärtsamt. Det kan leda till svullnader och urinproblem och en rad andra komplikationer. Men när det väl har hänt så är det, gudskelov, inte det största problem för de här kvinnorna, säger hon.

Det är som du säkert märkt främst den sista meningen jag (och tydligen många andra också) funderar på. Alltså: vad är då det största problemet?

Då hon dessvärre ej får den frågan har flera här med hjälp av hennes tidigare uttalanden försökt förstå vad hon kanske menar. Men vad kommer du fram till att hon anser är det största problemet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in