2019-02-10, 19:37
Medlem
Surgubben-Jans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Vad skall man tro om Falla inför VM? Hon har vunnit sprintarna i Otepää och Lahtis men gör hon det på sin egen styrka eller mer på att konkurrenterna åker sämre? Idag blev hon totalknust av Maja på upploppet. Och dessutom har hon problem med sin ena fot (är dock lite osäker på vilken typ av skada/skadekänning hon har) vilket gjorde att hon inte kunde åka på skidor tre dar veckan och tävlade på smärtstillande. Och banorna i Seefeld passar väl henne inte alls.
Hon har helt tappat det på upploppet, jag tycker fortsatt att hon är stark uteefter banan vilket hon visade både den här helgen och i Otepää. På NM blev hon totalt stängd av Skistad. Igår hade lite flyt när Dahhlqvist och Caldwell trasslade in på upploppet och tappade all fart, men det kan funka på VM också, först upp på den lilla knölen innan upploppet och hoppas att konkurenterna inte kommer bakifrån i fullfart, för då är risken överhängande att de käkar upp henne.

Det var väldigt synd att Sundling ramlade i Otepää, för hon såg verkligen stark ut när hon stakade långt upp i backarna och enkelt tog luckan som uppstod när hon fastnade bakom svagare ryggar. En kamp dem emellan hade varit intresant.
Citera
2019-02-10, 19:46
Medlem
HungalaBungalas avatar
Falla ser bra ut, men det är svårt att dra för stora växlar från Lahtis. Den starkaste lysande deltagaren i damernas sprinter var helt klart sista utförskörningen. Alla 3, vad vi får anta bästa åkarna på plats (Falla, Dahlqvist och Caldwell), har efteråt uttalat sig om vikten av att ligga 2:a inför den.

Vi såg att Caldwell inte klarade att svara när Falla kom i individuella sprinten och då skulle jag se Caldwell som normalt snabbare spurtare än Falla. Om Falla hade klarat att svara på den farten Dahlqvist kom med bakifrån idag så hade vi lika gärna kunnat utropa henne till vinnare i Sefeeld.
Citera
2019-02-10, 19:48
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Vad skall man tro om Falla inför VM? Hon har vunnit sprintarna i Otepää och Lahtis men gör hon det på sin egen styrka eller mer på att konkurrenterna åker sämre? Idag blev hon totalknust av Maja på upploppet. Och dessutom har hon problem med sin ena fot (är dock lite osäker på vilken typ av skada/skadekänning hon har) vilket gjorde att hon inte kunde åka på skidor tre dar veckan och tävlade på smärtstillande. Och banorna i Seefeld passar väl henne inte alls.

Hon överraskade stort på mig under gårdagen, hade tippat henne som tia på ett ungefär. Tror ändå att en medalj individuellt blir mycket svår. Hennes upplopp igår var inte klockrena. Dessa har jag före i ranking utan inbördes ordning. Maja-Jonna-Caldwell-Diggins-(Stina). I samma liga som Majken har jag LvG som först nu i elfte timmen har vaknat. Skistad en joker månne. Även Fähndrich är urstark fast funkade inte alls med glidet i går så henne räknar vi tillfälligt bort. En slutlig femteplats är rimligt att förutspå för Majken fast sprint är sprint.

Edit. I skymundan gjorda Sandra R kanske sitt livs lopp igår.
Senast redigerad av rainbowia 2019-02-10 kl. 19:51.
Citera
2019-02-10, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surgubben-Jan
Hon har helt tappat det på upploppet, jag tycker fortsatt att hon är stark uteefter banan vilket hon visade både den här helgen och i Otepää. På NM blev hon totalt stängd av Skistad. Igår hade lite flyt när Dahhlqvist och Caldwell trasslade in på upploppet och tappade all fart, men det kan funka på VM också, först upp på den lilla knölen innan upploppet och hoppas att konkurenterna inte kommer bakifrån i fullfart, för då är risken överhängande att de käkar upp henne.

Det var väldigt synd att Sundling ramlade i Otepää, för hon såg verkligen stark ut när hon stakade långt upp i backarna och enkelt tog luckan som uppstod när hon fastnade bakom svagare ryggar. En kamp dem emellan hade varit intresant.

Ja, jag tyckte också att Jonna såg väldigt stark ut och det kändes som att hon hade haft stora möjligheter att närma sig mer så att det blivit spurtstrid.
Citera
2019-02-10, 19:52
Medlem
Shane21s avatar
Citat:
Ärligt talat så gör de andra 3 fullständigt lysande insatser bortsett från fallen medan Ida inte lyckas med sin uppgift att hålla ryggen på norskan. (Nu var det tur att även Norge tagit ut fel lag), Settlin hade förmodligen klarat det om hon inte fått bränna all kraft på att ta sig ikapp (åker som sagt lika fort på sin sista sträcka). Falk fick också jaga på sin nästsista sträcka men blåser ändå om två lag in på upploppet.
Maja ramlade ca 10 min in i loppet och Ida fick jaga vilket hon gjorde bra. Någon rygg att släppa hade hon inte.
Lysande instats av Ida (och övriga svenskor).
Senast redigerad av Shane21 2019-02-10 kl. 20:05.
Citera
2019-02-10, 20:14
Medlem
FNLSs avatar
Citat:
Ärligt talat så gör de andra 3 fullständigt lysande insatser bortsett från fallen medan Ida inte lyckas med sin uppgift att hålla ryggen på norskan. (Nu var det tur att även Norge tagit ut fel lag), Settlin hade förmodligen klarat det om hon inte fått bränna all kraft på att ta sig ikapp (åker som sagt lika fort på sin sista sträcka). Falk fick också jaga på sin nästsista sträcka men blåser ändå om två lag in på upploppet.
Vad fan såg du för lopp? Ida jagade ikapp 4 sekunder på Weng och blåste om henne i sista backen
Citera
2019-02-10, 20:15
Medlem
Surgubben-Jans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shane21
Maja ramlade ca 10 min in i loppet och Ida fick jaga vilket hon gjorde bra. Någon rygg att släppa hade hon inte.
Lysande instats av Ida (och övriga svenskor).
Kollade på nytt, mindes det som att Ida var i rygg i sista backen men ena ryskan blev trött och släppte luckan (som hon jagat ikapp) in i backen. Därefter kommer ryska 2 och kör in i Ida bakifrån så hon tappar fart utför. Förövrigt en tendens ut av dessa äldre ryskor att köra otekniskt på krön och i utförsbackar, förstör för sig själva och sina konkurenter. Belorukova och Nepryaeva är klart smidigare.

Det var en klart godkänd insats av Ida, de andra svenskorna hade möjlighet att skina ännu mer.

Citat:
Ursprungligen postat av FNLS
Vad fan såg du för lopp? Ida jagade ikapp 4 sekunder på Weng och blåste om henne i sista backen
Syftade på Svendsen, men får ändra mig där efter att ha sett om loppet.
Citera
2019-02-10, 20:25
Medlem
ackefoleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Bauhaus går in och sponsrar med 20.000kr per pallplats i världscupen för åkarna i B-laget(Bauhaus-laget). Det innebär att Dahlqvist nu tjänat ihop mer i år än maxbonusen(100.000kr) som åkarna i A-laget har. Välförtjänt!
Bauhaus i konkurs innan säsongen är slut?
Citera
2019-02-10, 20:48
Medlem
Citat:

Men Ida gick ju ut en bit efter Norskorna (ca 4.13. 3.30) så deras ryggar hade hon inte ens från start.. Hade Maja stått på benen hade Ida varit med Svendsens till växlingen
Senast redigerad av Johanhaa 2019-02-10 kl. 20:57.
Citera
2019-02-10, 21:07
Medlem
Om Ebba vinner Skiathlon med LÄTTHET så kan hon gott köra sprintstafetten också.
Citera
2019-02-10, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HungalaBungala
Falla ser bra ut, men det är svårt att dra för stora växlar från Lahtis. Den starkaste lysande deltagaren i damernas sprinter var helt klart sista utförskörningen. Alla 3, vad vi får anta bästa åkarna på plats (Falla, Dahlqvist och Caldwell), har efteråt uttalat sig om vikten av att ligga 2:a inför den.

Vi såg att Caldwell inte klarade att svara när Falla kom i individuella sprinten och då skulle jag se Caldwell som normalt snabbare spurtare än Falla. Om Falla hade klarat att svara på den farten Dahlqvist kom med bakifrån idag så hade vi lika gärna kunnat utropa henne till vinnare i Sefeeld.

Falla kommer inte ha en chans på VM. Glöm det.
Så länge som inget fall inträffar eller att flera svenskor blir sjuka så har hon inte en chans.
Citera
2019-02-10, 21:38
Medlem
Jag vill inte gärna kalla segrar för bluff, sett till semifinal hade Falla kunnat vinna Otepää även med Nilsson i finalen.

Däremot i Lahtis, alltså hon vann ju typ för att hon inte är lika bra längre. I semin gick hon vidare på tid, till att börja med. En normal Falla går tät uppför och försöker hålla undan, som i teamsprinten, vilket hon sällan lyckas med längre. Nu fick hon ett perfekt läge för att hon inte orkade med det, och så hade hon otroliga skidor utför. Var trots det nära att förlora spurten, där farten genom kurvan är allt. I övrigt har hon förlorat spurt på spurt i år, och har bortsett nämnda Otepää(sett till VM-spekulationer en helt oväsentlig tävling precis som Ruka) inte varit något lok uppför. Så det är otroligt svårt att se hur hon ska vinna på VM-banan utifrån sina egna styrkor, främsta motståndarnas styrkor, och banan.

Det man ändå vet är att Falla aldrig vikt ned sig på ett mästerskap, så gott som 100% utdelning(eller mer, hon var inte ens på pallen i någon annan fristilssprint än på OS säsongen 2014). Hon har tagit medalj när favoriterna(Björgen x2 VM 13/15, Nilsson OS 2018) hållit och vunnit när dom inte gjort det(Björgen krasch OS 14, Nilsson krasch VM 17). När det gäller att få ut det man har i kroppen är hon bäst.

Vidare är hon den enda med riktig vinnarerfarenhet jämte Nilsson. Dom två har verkligen bara lämnat smulor över till resten dom senaste säsongerna. Saknas Nilsson, så växer tuppkammen på Falla. Övertygad om att det höjt henne mentalt sista två tävlingarna och kan göra det även på ett VM.

Så till sist, jag blir förvånad om Falla skulle vinna i Seefeld. Men jag blir inte förvånad om hon hittar vägar fram till finalen och kniper en bronspeng.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in