2019-02-10, 18:15
Medlem
Thax21s avatar
Kikade lite på sträcktiderna från idag och såg att Thorn faktiskt hade snabbast sträcktid på sin sista sträcka, i skymundan långt bak i fältet, kanske lite pga att några i täten softade i väntan på sista backen - men samtidigt var det väl inte så många som anslöt till täten. 1-3-1 hade Thorn i sträcktider, får lära sig dock att inte bränna så mycket energi i onödan. Känns inte som något ljushuvud milt sagt men t.o.m Calle kunde ju åka återhållsamt idag så omöjligt att lära Thorn att åka energisnålt kan det ju inte vara.

Vad jag försöker säga är att detta är ett lag som sannolikt är med i en bronsstrid med finnarna på VM (mycket imponerande sträcktider av Hakola idag för övrigt, Niskanen kan bättre men frågetecken för om ska tas tillräckligt med höjdmeter på VM för att han ska få ut sin kapacitet). Också positivt överraskad av Svensson idag, känns ju egentligen en bra bit ifrån toppform också. Bör finnas tre bra alternativ till VM med andra ord.

Det mesta om damerna är väl avhandlat men alla damer gör väl egentligen bra ifrån sig bortsett Falks fall, sen kommer väl Falk lite ut som förlorare i övrigt också mot de andra tre men mer pga att de andra gör det bra än att Falk gör det dåligt (i övrigt alltså, bortsett fallet).

Har Sundling - Dahlqvist i nuläget till VM, och det enda som kan ändra på det är att Stina är tillbaka på nivå. Annars måste de två åka sig ur laget med dålig form på VM.
Senast redigerad av Thax21 2019-02-10 kl. 18:24.
Citera
2019-02-10, 18:22
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oggson
Banan på VM är väl nästan lättare än dagens, kan iaf. inte skilja mycket. Den tuffaste backen kommer direkt också och sen ett långt glid- och stakparti. Om Norge nu kör Stor-Weng, Östberg eller Jacobsen på ojämna sträckan så blir det såklart kapacitetsstarkare än idag, men frågan är hur mycket man får ut av det på VM-banan. Väldigt glädjande att Dahlqvist så lätt följde Falla uppför, särskilt som Falla den senaste tiden har visat hög kapacitet. Största risken på VM är nog snarare att ryskorna drar stenhårt på de ojämna sträckorna och får med sig norskan och inte att Norge av egen kraft ska kunna ifrån.

Oavsett talar väldigt mycket för Killer-Maja på slutsträckan.

Håller med om Maja på sista. Oavsett Stina i sitt esse. Ryssvarningen skall Jonna/Stina fixa med lätthet. Frågan är om det blir Svendsen, plöjde in en ansökan idag fast troligare med Heidi ändå då jag tror Haga får chansen på skiathlonen (eller är den uttagningen klar likt herrarna?)

Banan är väl i princip identisk på VM. Lite kortare tid till backen oas en liten vepa innan VM-upploppet.
Citera
2019-02-10, 18:25
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Att jämföra åkare som åkt olika sträckor är lite klurigt och som sagt så är sista snäppet längre..

Så är det förstås. Jag blev bara förundrad över marsipanens märkliga slutsats, att Ida gjorde det sämre än övriga svenskor, så var tvungen att dra lite sträcktider som jämförelse. Planen var ju säkerligen att avslutarna skulle åka så snålt som möjligt fram till sistasträckan.
Citera
2019-02-10, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thax21

Det mesta om damerna är väl avhandlat men alla damer gör väl egentligen bra ifrån sig bortsett Falks fall, sen kommer väl Falk lite ut som förlorare i övrigt också mot de andra tre men mer pga att de andra gör det bra än att Falk gör det dåligt (i övrigt alltså, bortsett fallet).

Har Sundling - Dahlqvist i nuläget till VM, och det enda som kan ändra på det i nuläget är att Stina är tillbaka på nivå. Annars måste de två åka sig ur laget med dålig form på VM.

Frågan är om Stina åker sprintstafetten oavsett om hon kommer tillbaka. Med den skadan blir ju klassiskt mer problematiskt och frågan är om hon eller ledningen vågar "chansa" på det sättet. På den individuella sprinten är det såklart värt att "chansa" med Stina, även om det såklart kan bli pannkaka och en (åtminstone) finalkandidat ställs över.
Citera
2019-02-10, 18:32
Medlem
Thax21s avatar
Citat:
Frågan är om Stina åker sprintstafetten oavsett om hon kommer tillbaka. Med den skadan blir ju klassiskt mer problematiskt och frågan är om hon eller ledningen vågar "chansa" på det sättet. På den individuella sprinten är det såklart värt att "chansa" med Stina, även om det såklart kan bli pannkaka och en (åtminstone) finalkandidat ställs över.
Jo, med "tillbaka på nivå" menade jag att hon är 100%. Det ska iaf inte råda någon tvekan om att hon kan gå för fullt. Är så inte fallet instämmer jag i att det är för stor risk att ta att köra henne i sprintstafett, framförallt när vi har mycket god medaljchans och god guldchans även utan henne. I den individuella sprinten är det bara sig själv hon kan förstöra för, som du är inne på.
Citera
2019-02-10, 18:42
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Jag är tämligen övertygad om att man inte kommer köra Stina på sista då en fällning i klassisk stil nog är något man vill hålla henne borta ifrån. Men som Jonna o Maja kör så behövs hon ju inte - och efter idag så är ju även Evelina ett oväntat starkt kort att överväga på sträcka 1-3-5.
Citera
2019-02-10, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Jag är tämligen övertygad om att man inte kommer köra Stina på sista då en fällning i klassisk stil nog är något man vill hålla henne borta ifrån. Men som Jonna o Maja kör så behövs hon ju inte - och efter idag så är ju även Evelina ett oväntat starkt kort att överväga på sträcka 1-3-5.

Tror inte man ska dra för stora växlar av loppet idag, har ju några favoriter frånvarande. På VM kommer Ryssland med Nepryaeva och Belorukova skruva upp tempot rejält och Norge kommer troligtvis ha en åkare att komplementera Falla, Östberg om hon hittar formen t.ex.

Även om Stina kan åka så måste ju distansformen vara där för att orka en sprintstafett, Jonna-Maja är ju inte direkt dåligt "reservlag"
Senast redigerad av James-Stewart 2019-02-10 kl. 18:52.
Citera
2019-02-10, 18:55
Medlem
Bauhaus går in och sponsrar med 20.000kr per pallplats i världscupen för åkarna i B-laget(Bauhaus-laget). Det innebär att Dahlqvist nu tjänat ihop mer i år än maxbonusen(100.000kr) som åkarna i A-laget har. Välförtjänt!
Citera
2019-02-10, 19:00
Medlem
Som många andra är jag imponerad av Settlins starka åkning i dag där hon tog in mycket tid när hon åkte ensam och klöv vind och dessutom på sträcka 5 körde offensivt och bra, gick ut i eget spår och gav allt.

I min bok ökade hon sina chanser att få köra en första sträcka i långa stafetten 4 x 5 km. Jag har henne fortfarande på reservplats men om någon av Frida, Ebba, Charlotte eller Stina inte är i form då tror jag att Settlin skulle kunna vara ett bra alternativ på första sträckan.
Citera
2019-02-10, 19:22
Medlem
Surgubben-Jans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan4
Så är det förstås. Jag blev bara förundrad över marsipanens märkliga slutsats, att Ida gjorde det sämre än övriga svenskor, så var tvungen att dra lite sträcktider som jämförelse. Planen var ju säkerligen att avslutarna skulle åka så snålt som möjligt fram till sistasträckan.
Ärligt talat så gör de andra 3 fullständigt lysande insatser bortsett från fallen medan Ida inte lyckas med sin uppgift att hålla ryggen på norskan. (Nu var det tur att även Norge tagit ut fel lag), Settlin hade förmodligen klarat det om hon inte fått bränna all kraft på att ta sig ikapp (åker som sagt lika fort på sin sista sträcka). Falk fick också jaga på sin nästsista sträcka men blåser ändå om två lag in på upploppet.
Citera
2019-02-10, 19:24
Medlem
Alkibiadess avatar
Vad skall man tro om Falla inför VM? Hon har vunnit sprintarna i Otepää och Lahtis men gör hon det på sin egen styrka eller mer på att konkurrenterna åker sämre? Idag blev hon totalknust av Maja på upploppet. Och dessutom har hon problem med sin ena fot (är dock lite osäker på vilken typ av skada/skadekänning hon har) vilket gjorde att hon inte kunde åka på skidor tre dar veckan och tävlade på smärtstillande. Och banorna i Seefeld passar väl henne inte alls.
Citera
2019-02-10, 19:35
Medlem
Känns ändå svårt att se förbi de senaste årens sprintdrottning? Har hon koll på formkurvan så måste Falla ändå vara favorit. Hon vet hur man vinner.

Och jag får väl passa på när det senaste kontot är avstängt: Ida är alltså så "favoriserad" av Grip att hon ställs över sprinten på en förhoppning att Falk ska köra bättre än nånsin tidigare i vinter, trots överlägsna meriter den här säsongen. Det är punkt i den diskussionen från mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in