2019-02-09, 12:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RandomAssHamster

Gillas av #JÄH medlemmarna Leo Erenmalm, Jerker Jansson och Magnus Överengen.
Leo har även påtalats tidigare att han näthatat för #JÄH's mods/admins (likaså AFA-hetsaren Kent Flink m.fl) men dessa finns fortfarande kvar i gruppen.

Då kanske du kan förklara varför ett antal hatare på vänsterkanten finns i gruppen och ingenting verkar hända?

Jag tror det handlar om definitionsproblem. Dvs, du definierar näthat på ett annat sätt än d e som inte näthatar.
Citera
2019-02-09, 12:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RandomAssHamster
Som en "god" människa som t.o.m är med i #JÄH så kan du inte undgå att själv använda nedsättande öknamn för folk vars åsikter du inte tycker om?
Tack för att du visar så tydligt hur en #JÄH medlem själv beter sig och sedan förvånas över "näthat" när man SJÄLVA använder hånande och nedsättande öknamn (samt generaliserar något oerhört).

Så det är endast "onda" utifrån som går in i gruppen ENDAST för att förstöra?
Aldrig så att ni kanske (som du är ett exempel av ovan) går ut och använder nedsättande termer om någon vars åsikt du inte håller med om som lyckas svartmåla gruppen?
Ordspråket "se grandet i sin broders öga men inte bjälken i sitt eget" passar väldigt bra in här.
Snacka om hyckleri 2.0

Du kan ju själv se ovan även hur en "god" #JÄH medlem (ovan) direkt (inte ens första meningen i inlägget kan man skriva utan att använda ett nedvärderande öknamn, bara det säger ju en del om #JÄH och Kosto själv) går ut och använder nedsättande öknamn och generaliserar något oerhört när det kommer till människor man tycker har fel.
De ger sig själva ett dåligt rykte så knappast någon "ond" utomstående kraft som behöver jobba på det när de sköter det så bra själva.

Har även efterfrågat Kosto och Sotnosens att ta avstånd från när ledande #JÄH medlemmar som mods och andra använder extrema generaliseringar och dömande av gruppen baserat på hur enskilda individer beter sig. Detta har gjorts flera gånger utan att få något svar.
Detta då SAMTIDIGT som man gång på gång här i tråden upprepar att man kan ju inte döma #JÄH för vad enskilda #JÄH medlemmar skriver.

Hycklare är vad ni är.
Som sagt: Du har en näthatarsyn på definitionen näthat. Med en sådan syn är det svårt att diskutera den vida frågan om näthat och icke näthat. #jagärhär näthatar inte alls, tvärt om vi använder det goda ordet för att visa hur det kan gå till. Det gör vi även till de helt förstörda svärjisarna.
Citera
2019-02-09, 12:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Jag kan bara se att #jagärhär har skapat irritation och ökad polarisation med sin odrägliga självgodhet, häpnadsväckande osaklighet och sina debila floskler. Att känna vämjelse och avsky (synonymer till ”hat”) mot arroganta, självgoda och okunniga floskelmaskiner och besserwissrar är en naturlig och sund reaktion.
När vi lindar in näthatets kärna i godhet blir de ofta förvirrade och irriterade. Efter några minuter har allt dessa knäppisar står för satts i gungning och deras grund de står på finns inte längre kvar. Klart som korvspad att de blir förvirrade och känner en ökad polarisation där de tycker "motståndaren" är odrägliga, självgoda och osakliga. Så det är inte konstigt alls att du känner som du känner, men det går snart över.
Citera
2019-02-09, 12:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Das Auto
Problemet jag uppfattar i JÄH:s själva struktur är återkommande centraliseringen. Dels är det givetvis omöjligt att hitta fram till ens en bråkdel av internets aktiviteter för en enskild grupp, dels, så som många gånger tas upp, när man väl bestämmer sig för att ge sig in i en diskussion tenderar man att helt dränka och därmed döda debatten för att man är en för stor numerär som alla rör sig åt samma håll.

Av just den anledningen kan jag tycka att det borde, om man verkligen vill påverka attityder kring hur man för sig på nätet, finnas ett större intresse av att sprida ut tankegodset mer än att ha en så praktiskt kortsiktig inställning till att motverka hot och hat. Tror du inte själv det hade varit bättre med tiotusen "jag är här"-grupper med färre medlemmar och mer heterogena rörelsemönster över nätet? Större effektivitet, men så klart mindre kontroll. Att se det som att det finns ett näthav av dålig ton, och sen finns det er enskilda grupp som ensam kontrast, det tror jag inte ens ni själva tror. Men det är lätt att få det intrycket när JÄH beskriver sig själva; när man låser och isolerar sin grupp på Facebook och låter all representation ske genom ett fåtal personer. Och det får mig lite att undra om det är viktigare att ha monopol på ett budskap, och därmed full kontroll över det, än att faktiskt förverkliga det.

Du menar att folk sprider falska rykten och liknande, men det är ju inte så konstigt om man köper den bilden för det finns ju ingen annan att tillgå? Är man inte med i JÄH själv har man absolut noll insyn och kan som bäst förlita sig på andras påstådda iakttagelser. Det är ett läge gruppen själva valt att sätta sig i och som man enbart själva kan förändra genom att bli mer transparenta.
Är du inte nöj med gruppen kan du skapa en egen.
Sättet att vara beror ofta på att skydda sig från de som vill förgöra gruppen. Man testar olika grepp där vissa saker varit bra medan andra mindre bra. Med tiden hittas rätt form som är minst känslig för påverkan utifrån. Oavsett vilket är kärnfrågan att sprida det goda ordet för att minska näthatet. Hur det är organiserat är en underordnad fråga.
Citera
2019-02-09, 13:33
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kosto
När vi lindar in näthatets kärna i godhet blir de ofta förvirrade och irriterade. Efter några minuter har allt dessa knäppisar står för satts i gungning och deras grund de står på finns inte längre kvar. Klart som korvspad att de blir förvirrade och känner en ökad polarisation där de tycker "motståndaren" är odrägliga, självgoda och osakliga. Så det är inte konstigt alls att du känner som du känner, men det går snart över.
Du bevisar själv att ni ÄR odrägliga, självgoda och osakliga.
Du avfärdar era ”motståndare” som ”knäppisar” istället för att diskutera på sakliga grunder. Du sätter era åsikter över ”motståndarens” åsikter. Därmed visar du att ni brister i saklighet och i respekt för andra människors åsikter. Du visar själv att ni är odrägliga, självgoda och osakliga kräk.
Citera
2019-02-09, 19:32
Medlem
Citat:
Är du inte nöj med gruppen kan du skapa en egen.
Sättet att vara beror ofta på att skydda sig från de som vill förgöra gruppen. Man testar olika grepp där vissa saker varit bra medan andra mindre bra. Med tiden hittas rätt form som är minst känslig för påverkan utifrån. Oavsett vilket är kärnfrågan att sprida det goda ordet för att minska näthatet. Hur det är organiserat är en underordnad fråga.

Jag har inte sociala resurser att kunna bygga upp en motsvarighet, men försöker bidra på andra sätt. Använda plattformar som bidrar till en intellektuell och sansad debatt så som Motpol, berömma och stödja poddare och andra debattörer som på olika sätt försöker bredda debatten utan att elda på hat, samt i allmänhet själv försöka hålla god ton oavsett sammanhang. Men jag sitter ju i samma sociala och politiska bubbla som andra givetvis och det enda som kan påverka det i det stora hela är personer med stort inflytande över debattlandskapet.

Nu säger jag inte att det är JÄH eller att de på något sätt är centrala i den diskussion, men de bryter ju knappast mot samma mönster. Då har jag också svårt att se hur de skulle göra något större avtryck i förlängningen.
Citera
2019-02-10, 14:44
Moderator
Meijis avatar
Citat:

Den som själv framhåller sin egen s.k. godhet är de facto självgod.

SJÄLVGOD: "som anser sig själv vara god l. utmärkt l. förträfflig"/SAOB
Citera
2019-02-10, 18:52
Medlem
Citat:
Jag tror det handlar om definitionsproblem. Dvs, du definierar näthat på ett annat sätt än d e som inte näthatar.

Och där direkt så kunde du inte argumentera med något vettigt utan att endast hinta mot att jag är en näthatare själv för att jag ställer kritiska frågor. Om man inte har något vettigt argument själv så försöker man brunmåla eller på annat sätt nedvärdera/håna motparten.
Väldigt god ton av dig där.

"Om du inte näthatar själv så hade du definierat "näthat" på ett annat sätt." är precis vad du säger bara skrivet i klarskrift. Snacka om att ha skygglappar på och därigenom totalt skita i vad någon annan tycker är "näthat".

Men då kanske du kan förklara varför detta INTE är näthat?!:
Citat:
Hälsar den sinesslöa riksdagsledamotlajvaren på slöddret och brandmanslajvaren Kaiserstrand? NEJ.UT!

Ett enormt hyckleri som påvisas av de #JÄH utsänt "goda" som inte bryr sig ett jota när "fel" människor blir kallade för slödder, sinnesslö med mera. Vilken jäkla skämtgrupp.
Citera
2019-02-10, 18:58
Medlem
Citat:
Som sagt: Du har en näthatarsyn på definitionen näthat. Med en sådan syn är det svårt att diskutera den vida frågan om näthat och icke näthat. #jagärhär näthatar inte alls, tvärt om vi använder det goda ordet för att visa hur det kan gå till. Det gör vi även till de helt förstörda svärjisarna.

Och igen så anklagar du mig för att vara en näthatare för att jag inte delar samma definition av "näthat" som dig.
Så vart har jag skrivit något som kan klassas som näthat eller dylikt?

För givetvis slänger du inte ur dig skitsnack som detta utan att ha uppbackning på det hela, eller hur?

Så antingen hostar du upp lite bevis på mitt så kallade "näthat" nu eller så har du visat fullt gott att du endast är en komplett hycklare som bara försöker brunsmeta folk för att de inte tycker likadant som dig.

God ton á la #JÄH, kalla alla som vågar ifrågasätta gruppen för näthatare.
Patetiskt.
Citera
2019-02-10, 19:05
Medlem
NorthernAngels avatar
Hur går det med JÄH? jag ser inte deras tagg och drev på facebook längre; har deras fokus bytts till skattefinansierad verksamhet nu när de är en del av statsmakten? Jag menar regeringen har ju möten med google och facebook nu så de kan moderera sociala medier utan nätaktivister. Snart har de väl lagstiftning på plats också?

Hur är JÄH kopplade till de som polisanmäler folk för HMF på nätet? Djurplågaren?
Citera
2019-02-10, 19:39
Medlem
Svea.Folks avatar
Citat:

Så du erkänner att ni själva näthatar, fast du kallar det för hat inlindat i godhet. Starkt av dig att erkänna ert hat. Dock så är den där godheten en subjektiv faktor och kanske inte alls ses som godhet av andra. Kort och gott så är ni simpla hatare som kallar er hatmotståndare. Hycklare med andra ord.
Citera
2019-02-10, 19:55
Medlem
Vem0ths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NorthernAngel
Hur går det med JÄH? jag ser inte deras tagg och drev på facebook längre; har deras fokus bytts till skattefinansierad verksamhet nu när de är en del av statsmakten? Jag menar regeringen har ju möten med google och facebook nu så de kan moderera sociala medier utan nätaktivister. Snart har de väl lagstiftning på plats också?

Hur är JÄH kopplade till de som polisanmäler folk för HMF på nätet? Djurplågaren?

Gruppen i sig undviker att använda sin hashtag på sociala medier, det avslöjar vilka dem är och kommentarstrådar dem deltar i spårar snabbt ur för gruppen. Samt att många skyddar sina tweets, bara typ 5 kända JÄHare twittrar offentligt vilket är mest copypasta spams.

Dock så är dem sjukt koordinerade nu på Facebook, ett kontroversiellt inlägg från valfri MSM-media kan gå från 60 kommentarer med högst 20 likes på toppkommentarern till 90 kommentarer varav ny toppkommentar har över 100 likes på bara 5 minuter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in