Citat:
Ursprungligen postat av
Vinbergssnacka
Ja, 2016. Trodde det var våren, men vet ej.
https://www.expressen.se/kvallsposten/skolchefen-har-inte-funnits-nagra-signaler/
Alltid läsvärt att titta på gamla artiklar igen.
Någon tycker man kunde inte ha sett något - därför att lärarna hade regelbunden kontakt och man planerade för gymnasium, men forskaren menar att man bör har reagerat på 2 barn med hemundervisning.
Jag tror lärare och rektor såg att familjen hade det kämpigt - "problem i familjen" och "en familj i djup kris". Däremot hade ingen kunnat veta att det skulle sluta med att flickorna mördades. Jag gissar att ingen uttalar sig om vilka iakttagelser man gjort för att undvika vidare granskning. Inget konspirationstänk utan mer bara att alla runt familjen tydligt känner att något sådant här hade man aldrig trott skulle hända.
Men det vore verkligen intressant att veta vilka iakttagelser man gjorde, speciellt under 2017, gällande barnen, modern och fadern. Tex detta med att familjen sista tiden isolerade sig - det antyder att det skedde en märkbar förändring den sista tiden. Os arbetskamrater tycks ha märkt en förändring under hösten också. Kanske även Hs kollegor och barnens lärare och läkare för den delen.
Jag tänkte på en annan sak att det verkar som att föräldrarna var lediga från fre 22/12-ti 9/1, det blev ett ganska långt jullov för familjen. Hade de besök? Åkte de någonstans? Hur brukade man fira jul osv. Hade O kontakt med kollegor under mellandagarna och efter nyår för att planera eller stämma av inför konferensen? I intervjun med hans chef sade han att de setts sista gången 22/12.
Många har skrivit att ledigheter kan vara kämpiga om det finns relationsproblem eller att man är trött efter att ha arbetat hårt. Så är det. Men ledigheter, typ som här 2,5 veckor kan också göra att man kan komma barnen närmare och ha flera dagar i rad som är lugna och alla är hemma. Att ingen av föräldrarna blev så pass känslomässigt berörd av att vara nära barnen så länge att den stoppade planerna är tragiskt bortom ord.