2019-02-10, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Hallå, hallå! Är rädd att min spaning drunknar i pianoläraranalysen och citerar mig själv, se ovan. Har jag förstått det rätt att Agnes hade heltidsundervisning/all undervisning hemma först hösten 2016? Och då kanske tom planen var att hon skulle vara i skolan ibland. Då är det bara ett år mellan kraven/önskningarna/behovet av hemundervisning uppstår för flickorna. Eller hade hon hemundervisning från 2015? Tycker inte det verkar så utifrån citerade artikeln ovan

Ja, 2016. Trodde det var våren, men vet ej.

https://www.expressen.se/kvallsposten/skolchefen-har-inte-funnits-nagra-signaler/

Alltid läsvärt att titta på gamla artiklar igen.
Någon tycker man kunde inte ha sett något - därför att lärarna hade regelbunden kontakt och man planerade för gymnasium, men forskaren menar att man bör har reagerat på 2 barn med hemundervisning.
Citera
2019-02-10, 18:06
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullgulligullan
Måste missat det. Kan du ange referens?
Det ligger i nån av länkarna jag uppgav för nån/några timmar sen. Missan27 kan verifiera det, eftersom uppgifterna kommer från henne.
Citera
2019-02-10, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Missan27
Hobbypsykolog utlåtandet var tyvärr så rätt så rätt men inte gällande Moa , gällande Oskar. Med facit i handen så mördade han sina barn och även sin fru. Och vad sa missan om Oskar ? Att han var väldigt väldigt dålig psykiskt. Så hobbypsykologen- enligt dig är jag en hobbypsykolog - hade tyvärr så rätt. Jag hade gjort allt för att INTE ha rätt men det är för sent för barnen.

Du skrev att Hanna och Moa var friska. Ta inte åt sig någon ära, vi har alla läst tidningarna och konstaterat att föräldrarna var sjuka. Det hade varit imponerande om du hade sagt, gjort eller skrivit något innan tragedin hände, men antagligen såg du lika lite som skolan eller dom anhöriga. Men nu vill du gärna glänsa.
Citera
2019-02-10, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
H var ju som vanligt så hon verkade inte bekymrad över hur väldigt dåligt hennes man mådde.

Jag tror alla i familjen var full av bekymmer. Mer än som var hälsosamt. Ibland kan en av markerna mår mycket dåligt men den andra förmår tyvärr inte att ändra så mycket på det. Professionellt hjälp hade behövds här. Men jag förstår att det kan ha varit svårt. Särskild om man visste att det man höll på med var egentligen fel. Men jag vet inte om man hade den insikten.
Citera
2019-02-10, 18:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Det ligger i nån av länkarna jag uppgav för nån/några timmar sen. Missan27 kan verifiera det, eftersom uppgifterna kommer från henne.

Så Missan träffade inte maken under våren?
Citera
2019-02-10, 18:21
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Så Missan träffade inte maken under våren?
I slutet av 2016 och tidigt 2017, under tre månader, skriver Elisabeth Höglund att pianolärarinnan inte träffade O. Det var H som skjutsade till pianolektionerna. Och när pianolärarinnan sedan såg honom hade han gått ner massor i vikt (8-9 kilo), kal på huvudet och verkade se allmänt sjuk ut. Det sista är jag som säger, för jag minns inte ordagrant vad som skrevs.
Citera
2019-02-10, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Ja, 2016. Trodde det var våren, men vet ej.

https://www.expressen.se/kvallsposten/skolchefen-har-inte-funnits-nagra-signaler/

Alltid läsvärt att titta på gamla artiklar igen.
Någon tycker man kunde inte ha sett något - därför att lärarna hade regelbunden kontakt och man planerade för gymnasium, men forskaren menar att man bör har reagerat på 2 barn med hemundervisning.

Jag tror lärare och rektor såg att familjen hade det kämpigt - "problem i familjen" och "en familj i djup kris". Däremot hade ingen kunnat veta att det skulle sluta med att flickorna mördades. Jag gissar att ingen uttalar sig om vilka iakttagelser man gjort för att undvika vidare granskning. Inget konspirationstänk utan mer bara att alla runt familjen tydligt känner att något sådant här hade man aldrig trott skulle hända.

Men det vore verkligen intressant att veta vilka iakttagelser man gjorde, speciellt under 2017, gällande barnen, modern och fadern. Tex detta med att familjen sista tiden isolerade sig - det antyder att det skedde en märkbar förändring den sista tiden. Os arbetskamrater tycks ha märkt en förändring under hösten också. Kanske även Hs kollegor och barnens lärare och läkare för den delen.

Jag tänkte på en annan sak att det verkar som att föräldrarna var lediga från fre 22/12-ti 9/1, det blev ett ganska långt jullov för familjen. Hade de besök? Åkte de någonstans? Hur brukade man fira jul osv. Hade O kontakt med kollegor under mellandagarna och efter nyår för att planera eller stämma av inför konferensen? I intervjun med hans chef sade han att de setts sista gången 22/12.

Många har skrivit att ledigheter kan vara kämpiga om det finns relationsproblem eller att man är trött efter att ha arbetat hårt. Så är det. Men ledigheter, typ som här 2,5 veckor kan också göra att man kan komma barnen närmare och ha flera dagar i rad som är lugna och alla är hemma. Att ingen av föräldrarna blev så pass känslomässigt berörd av att vara nära barnen så länge att den stoppade planerna är tragiskt bortom ord.
Senast redigerad av Tey44 2019-02-10 kl. 18:40.
Citera
2019-02-10, 18:37
Medlem
Citat:
I slutet av 2016 och tidigt 2017, under tre månader, skriver Elisabeth Höglund att pianolärarinnan inte träffade O. Det var H som skjutsade till pianolektionerna. Och när pianolärarinnan sedan såg honom hade han gått ner massor i vikt (8-9 kilo), kal på huvudet och verkade se allmänt sjuk ut. Det sista är jag som säger, för jag minns inte ordagrant vad som skrevs.
Ja att han var utmattad är inte svårt att förstå.
Enligt Elli tyckte O att Moa skulle fortsätta spels men tyvärr var H nog lite bekväm för hon ville inte skjutsa henne. Eller orkade kanske inte.
Det har även nämts i tråden både cancer och ME på Hanna så visst hon var kanske för trött eller dålig för att skjutsa henne.
Citera
2019-02-10, 18:39
Bannlyst
Citat:

Tack. Nu vet jag inte hur maken såg ut innan men 8-9 kg låter inte så där förfärligt mycket och börjar män bli rejält flintis så är det inte ovanligt att de rakar av allt. Då kan de dessutom se smalare ut, något de inte brukar ha något emot...
Men nog om det. Det är bara en bit i ett 3000-bitarspussel.
Senast redigerad av Gullgulligullan 2019-02-10 kl. 18:41.
Citera
2019-02-10, 18:44
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Tack. Nu vet jag inte hur maken såg ut innan men 8-9 kg låter inte så där förfärligt mycket och börjar män bli rejält flintis så är det inte ovanligt att de rakar av allt. Då kan de dessutom se smalare ut, något de inte brukar ha något emot...
Men nog om det. Det är bara en bit i ett 3000-bitarspussel.
Han var tydligen redan ganska slank. Går jag själv ner 8-9 kilo så skulle man se varenda knota på mig. 8-9 kilo kan vara väldigt mycket, beroende på hur man såg ut innan viktnedgången. Men det där med håret kan du ha helt rätt i, självrakat. Som du säger - nog om det.
Citera
2019-02-10, 18:49
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Nej ingen berättade. Och det är normalt. Jag var Moas pianolärare. Oskar hade inte ens berättat på sitt jobb om hur dålig han själv mådde . Han gömde sig bakom sina barn. Om barnens sk sjukdomar. Sanningen är att han själv var otroligt dålig. Finns det några här som vet vad en djup depression är ? Jag tror folk på hans jobb förstod läget.
Om man har en sån hemsk depression kan man gå ner i vikt. Vet av egen erfarenhet. Men jag trodde att han hade cancer. Trots Armstarks ansträngningar att göra mig till en hobbypsykolog så är jag självklart inte det. Men jag såg hur han magrade. Och trodde att han gick på cellgifter. Med facit i hand så vet vi vad det var. Ingen cancer hos honom. Han mådde dålig av psykiska orsaker. Jag borde förstå det pga egen erfarenhet.
Han var alltid propert klädd men nu satt han med en konstig mössa på huvudet i vårvärmen i ett varmt rum. Framåtlutat. Jag tänkte att han gick på cellgifter och ville dölja sitt huvud

Du kan inte tänka dig att han hade en helprillig kvinna hemma som låg på honom som en rabiesbesmittad iller om sina och deras döttrars problem?

Som ideligen sa att det bästa vore att avsluta allas liv?

Aldrig gav honom någon positiv syn på livet?

Det skulle kunna få vem som helst att tappa vikt och hår.
Citera
2019-02-10, 18:52
Bannlyst
Citat:
Hobbypsykolog utlåtandet var tyvärr så rätt så rätt men inte gällande Moa , gällande Oskar. Med facit i handen så mördade han sina barn och även sin fru. Och vad sa missan om Oskar ? Att han var väldigt väldigt dålig psykiskt. Så hobbypsykologen- enligt dig är jag en hobbypsykolog - hade tyvärr så rätt. Jag hade gjort allt för att INTE ha rätt men det är för sent för barnen.

Jag har respekt för att det måste vara jobbigt för dig att människor du höll av är döda. Jag förstår också att det måste vara svårt att du inte kunde förutse katastrofen trots att du träffade dem. Jag försökte tidigare trösta dig genom att säga att vi inte alltid kan träffa rätt, trots att vi har en god människokännedom och omdömesförmåga.

Men tycker du verkligen att du har anledning att vara så nöjd med dina observationer och tolkningar av familjen efter att du nu har fått facit på hand? Maken och makan har tillsammans planerat för sina barns död och sedan gemensamt mördat dem. Flickorna hade båda två allvarliga sjukdomar. Jag förstår inte hur du resonerar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in