2019-02-10, 15:29
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Ok 3 dokument. Vi vet att testamente var utskriven och att det var diskussion om bläck och underskrift. Vet ej om det enbart gällde testamente eller också de andra två dokument. Vet man att dessa också var utskrivna? Hade alla tre dokument eller åtminstone 2 underskrift? Jag vill inte skapa en trådsanning. Vet bara inte om dokument inte också kan vara i digitala form. Men spelar egentligen inte någon roll om de var utan underskrift om de var utskriven eller inte. Frågan är mer om det fanns något annat på usbn.

Angående försvarsskador: om de fanns, så hade det jo komplicerat saken mycket, tycker jag. Att verkligen kunna bevisa att H fick hjälp. På brottsplatsen.

Det är inte du som skapat trådsanningen om avskedsbrevet. Diskussionerna om underskrifternas äkthet eller ej har varit sedan polisens pressmeddelande den 19 januari. Det finns i pappersformat.
Med tanke på hur mycket information vi egentligen fick redan första veckorna efter tragedin så skulle det förvåna mig om inte den digitala videon finns på USB-minnet
Citera
2019-02-10, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det är tur att varken Elisabeth Höglund eller pianofröken arbetade på Bjärehovsskolan för då skulle inga barn ha fått någon hjälp. Det verkar bara vara sängliggande eller rullstolsburna som inte ser ”fullt friska ut.

Nu är det så att det 2017/2018 var 355 barn i hela Sverige som fick särskild undervisning i hemmet eller på annan lämplig plats (avser endast grundskolan). Då ingår säkert barn som är på sjukhus. Har aldrig hört att barn i rullstol skulle få hemundervisning. Det betyder att det är mindre än 1.5 barn per kommun som får hemundervisning. I stora kommun är det nog fler barn och så är det många kommuner där inget barn få komplett hemundervisning. Och alla måsta klara det på något sätt ändå. Det är mycket ovanligt med hemundervisning i Sverige.
Citera
2019-02-10, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Missan27
Såg Moa för sista gången antingen sista veckan i april el första veckan i maj. Kommer inte ihåg längre. En av dom.
Sen har jag ju Hannas mejl från sista maj där hon skriver ungefär ; vi ses sen när terminen startar igen. Hon menar då hösten

Citat:
Jag läste att det var ett möte på skolan angående Moa i april. Jag vet ju att Moa och mamma åkte till Sthlm i april. Skolan måste ha blivit förd bakom ljuset. Jag tror skolpersonalen gick på Oskars vältalighet . Om skolpersonalen skulle vara ärliga så skulle utlåtandet av dom om Moa skulle lyda så:
En väldigt fin, känslig flicka. Lite betryckt av nåt som vi inte förstår. Mycket pratsam. Har behov att tala. Orolig för att inte sköta sina skolläxor perfekt. Inte tröttare än andra barn men pga en konstnärlig personlighet är annorlunda än andra barn. Men inte så annorlunda så att hon behöver ha en diagnos. Glad. Snäll. Intresserad av många saker. Ärlig.

Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
https://elisabethoglund.se/blogg/idag-kan-jag-avsloja-nya-tragiska-och-omskakande-uppgifter-om-de-mordade-flickorna-bjarred/
Sista gången ”pianolärarinnan” träffade den 11-åriga flickan var i maj ifjol. ”Då var hon fullt frisk”, berättar min källa. Samtidigt fick pianolärarinnan veta att skolan och föräldrarna tillsammans planerade för den hemundervisning som NN skulle få från och med höstterminen 2017. Den fjortonåriga systern hade redan haft hemundervisning i tre år.

Om nu pianolärarinnan ser en "fullt frisk" elvaåring, och dessutom får veta, i maj, att man planerar hemundervisning så känns det jäkligt suspekt för mig faktiskt. Nu såg hon ju bara Moa en timme i veckan, men borde det inte synts på henne? Jag vet inte hur ME fungerar alls. Har noll koll på sjukdomen. Men lite hålögd kanske? Trött? Det verkade mer som om det var Oskar som led av ME med tanke på hans förändring i viktnedgång och mörk under ögonen etc.

Jag tror att det är en del minnen som är efterhandskonstruktioner i tråden. Behovet av att stå i strålkastarljuset är omättligt och historien broderas ut mer och mer för att hela tiden locka nya applåder. Det är kanske saknaden efter scenljuset i konserthallen som är orsaken?
Citera
2019-02-10, 15:41
Bannlyst
Citat:
Ett av många brev som någon gång under hösten skrevs i terapeutisk syfte för att bearbeta sin ångest? Kanske efter att man har pratat med en präst. Någon som har absolut tystnadsplikt?

Så den ensamme mördarmaken råkade ha en maka som gick med tvångstankar om att mörda sig själv och sina barn tillsammans med sin make? Hon valde dessutom det ovanliga terapeutiska greppet att skriva ner sina planer på ett papper och underteckna det? Och en sak till, makan var så vårdslös med detta papper så att det kom maken, som verkligen ville mörda sina döttrar och sin maka på riktigt, tillhanda. Han tog då pappret och skrev under med sitt namn också, bara för att han inte skulle stå som ensam skuldbärare till familjens död efter sin egen död.

Är det ungefär så du menar?
Citera
2019-02-10, 15:47
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ett av många brev som någon gång under hösten skrevs i terapeutisk syfte för att bearbeta sin ångest? Kanske efter att man har pratat med en präst. Någon som har absolut tystnadsplikt?

Det hade stått att det var planerat sedan i höstas.
Citera
2019-02-10, 15:50
Medlem
Citat:
Jag hittade gamla mejlen. Hanna och Oskar uttrycker sig helt annorlunda . 31/5/17 skriver Hanna och önskar mig en härlig sommar och ” så hörs vi när det är dags för terminstart” .
Sen har jag ju Oskars mejl där han uttrycker sig svart i färgen. 26/08/17 skrivit av Oskar: Moa har blivit långvarig sjuk och kan inte spela denna termin. Kan vi höras inför våren och se om hon mår bättre? Inte troligt men möjligheten finns.

Citat:
Hahaha! Nej. Jag menar att du säkert har rätt när du säger att hon inte såg Moa när hon blev sjuk.

Vad jag reagerade på också i nån tidningstext var att pianolärarinnan sa att Moa var välkommen tillbaka till vårterminen men att Oskar då sa att hon aldrig kommer tillbaka eftersom hon aldrig kommer bli frisk. Eller minns jag fel?

Citat:
Ursprungligen postat av Gullgulligullan
Puh!

Har du en länk till citatet?

Citat:
Jag verkar ha kommit ihåg rätt. Efter lite googlande hittade jag detta:
https://elisabethoglund.se/blogg/bjarredfallet-idag-kan-jag-visa-den-sista-mejlkonversationen-mellan-pianolararinnan-och-den-11-ariga -flickans-pappa/

Efter det tog alla kontakter mellan familjen i Bjärred och flickans pianolärarinna slut. Av de här mejlen framgår att pappan redan i augusti ifjol bedömde att den 11-åriga dotterns hälsotillstånd inte skulle förbättras, så att hon kunde börja ta pianolektioner igen. Detta trots att den lilla flickan så sent som i maj samma år hade visat glatt humör, stort intresse för sitt pianospel och stort ansvar för sin skolgång.

Minnet kan onekligen spela en spratt. Hur inte troligt men möjligheten finns blir bedömde att hölsotillståndet inte skulle förbättras och slutligen aldrig kommer att bli frisk.

Det var genom skvaller och förtal man en gång i tiden dömde häxor till att brinna på bål.
Citera
2019-02-10, 15:56
Medlem
Citat:

Så kan det också vara.

Inom KBT-terapi ger man klienterna en sk "hemläxa". Det kan vara att tex skriva ner sina tankar i stunden man skriver. Nästa dag läser man igenom det man skriver. Behåller det eller river sönder det, beroende på om man känner samma sak när man läser igenom det, eller om man förkastar de tankar och känslor man hade då man skrev.

Det man skriver är dock inte till för terapeuten, utan ska stämma till eftertanke och möjligen luftas vid nästa terapisession. Att man undertecknar ett sånt papper har jag dock aldrig hört talas om.

Det är tänkbart att det kan vara ett sånt brev polisen hittade. Det vet vi inte. Jag syftar på förklaringsbrevet.
Senast redigerad av zilvereko 2019-02-10 kl. 16:02.
Citera
2019-02-10, 15:57
Medlem
Citat:
Nu är det så att det 2017/2018 var 355 barn i hela Sverige som fick särskild undervisning i hemmet eller på annan lämplig plats (avser endast grundskolan). Då ingår säkert barn som är på sjukhus. Har aldrig hört att barn i rullstol skulle få hemundervisning. Det betyder att det är mindre än 1.5 barn per kommun som får hemundervisning. I stora kommun är det nog fler barn och så är det många kommuner där inget barn få komplett hemundervisning. Och alla måsta klara det på något sätt ändå. Det är mycket ovanligt med hemundervisning i Sverige.

Två av dessa barn hade diagnosen ME/Cfs och bodde i Bjärred. Moas pianofröken träffade henne en timme i veckan, senast i april det år hon fick läkarintyget. Det läkarintyget fick hon förmodligen i augusti strax innan skolstarten. Det finns många som hellre köper ett hobbyutlåtande från en pianofröken än ett intyg från sjukvården och skolans bedömning. Det är nästan skrämmande.
Citera
2019-02-10, 15:58
Medlem
Citat:
När man läser protokollen så är det kortfattat konstaterat att A;s hemundervisning fungerat bra och ska fortsätta. Men vad gäller M så har det varit tätare kontakter och en uttryckt planering att hon ska få undervisning både hemma och på skolan. Man kan kanske ana att alla inte har varit eniga om fullständig hemundervisning i det fallet? I varje fall verkar man inte ha följt planeringen med kombinerad skol- och hemundervisning. Det kan vara orsaken till mötet två månader senare.

Det som är lite märkligt är att trots uppgiften om regelbundna kontakter med familjen så är den senaste dokumentationen från juni och berör höstterminen -17 Om uppföljningarna skedde regelbundet så borde det finnas protokoll om hur man planerade undervisningen under våren -18.

Om man nu inte menar årlig med uttrycket regelbunden? Det är iofs regelbundet men för två unga elever med anpassad studiegång och hemundervisning så borde det rimligen ske tätare uppföljningar. Det är ju en ganska drastisk åtgärd i den åldern.

Det känns som att media inte har fått den senaste dokumentationen eller möjligen avstått ifrån att referera till den. Min gissning är att skolan inte har lämnat ut den med motiveringen att den ingår i polisutredningen. Men när utredningen definitivt läggs ner så finns det knappast någon laglig möjlighet att neka. Jag har en känsla av att planeringen inför vårterminen har varit en del av helheten som fick föräldrarna att under hösten börja planera att avsluta allt.

Skolans hastiga presskonferens var inte riktigt genomtänkt, enda motivet till den var att man ville föregå något. Man presenterar inte detaljer om berörda på det sätt som skedde. En samordning med polis och socialen borde ha varit naturlig. Det kändes viktigt för skolan att presentera sin version av händelsen så snabbt som möjligt. Det kan iofs vara helt i sin ordning men det kan också vara för att slippa undan journalisternas grävande. Journalister är lata, om man ger dom en färdig artikel så skriver dom den......

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/gP0jP5/sa-levde-bjarred-familjen-fore-morden

Agnes fick sin diagnos 2015. Men hon undervisades inte hemma i tre år, 2015-2017? I protokollen från skolan hade man möte under våren 16, inför högstadiet, och hösten 16 blev det tydligen hemundervisning - trots att man tänkt att hon skulle vara i skolan och avstå från vissa ämnen? Sen visar protokollet från våren 2017 att A haft undervisning på heltid hemma - men hur länge? Året efter blev proceduren likadan för systern. Vet ej om jag tänker rätt kring A, men i artikeln ovan tycker jag att det verkar som att hon hade hemundervisning på heltid (eller deltid) först hösten 2016.

"I mars 2016 hölls den första elevhälsokonferensen.

Det gällde 14-åringen och närvarande var skolans rektor, en specialpedagog, en mentor, skolpsykolog och en av föräldrarna.

Vad som exakt avhandlades på mötet är sekretessbelagt men bara två månader senare hölls en ny konferens för att förbereda skolstarten i sjunde klass på en ny skola.

Ordnade vilrum
Inför högstadiet ville flickan gärna gå i skolan och man diskuterade en lösning med ett vilrum i beredskap när ljuden och störningarna blev för mycket.

Man beslutade att hon skulle avstå från hemkunskap, idrott, musik och moderna språk för att kunna koncentrera sig på kärnämnena svenska, matte, SO, NO och engelska samt bild eftersom hon brann för de estetiska ämnena.

Under konferensen pratade man om hur hon skulle klara antagningskraven till gymnasiet.

Hennes pappa och skolsköterskan skulle tillsammans informera hennes klasskamrater om situationen.

Lillasystern drabbad
I maj 2017, vid skolårets slut, hade det visat sig att 14-åringen inte orkade med skolmiljön, trots viljan och trots skolans anpassning. Istället hade hon undervisats hemma i skolans regi och så skulle det fortsätta i åttonde klass med fyra tillfällen i veckan.

Om orken fanns skulle hon försöka komma till skolan för att ha laborationer."
Senast redigerad av Tey44 2019-02-10 kl. 16:03.
Citera
2019-02-10, 16:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Det är inte du som skapat trådsanningen om avskedsbrevet. Diskussionerna om underskrifternas äkthet eller ej har varit sedan polisens pressmeddelande den 19 januari. Det finns i pappersformat.
Med tanke på hur mycket information vi egentligen fick redan första veckorna efter tragedin så skulle det förvåna mig om inte den digitala videon finns på USB-minnet

Kan det ha varit så att makan var så modern att hon i terapeutiskt syfte spelade in sina tvångstankar om att mörda sina barn på video? Maken hittade videon och med lite redigering klippte maken in sig själv bredvid makan så att det skulle se ut som att de var överens? Jag är inte så teknisk men går det att göra så utan att det går att se i efterhand att man manipulerat originalet? Eller om maken spelade in en alldeles egen bekännelsevideo vid sidan makans terapeutiska bekännelsevideo. I så fall är ju inte ens en video där båda, tillsammans eller var för sig, erkänner sina planer och sitt brott ett tillräckligt bevis.
Citera
2019-02-10, 16:01
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Minnet kan onekligen spela en spratt. Hur inte troligt men möjligheten finns blir bedömde att hölsotillståndet inte skulle förbättras och slutligen aldrig kommer att bli frisk.

Det var genom skvaller och förtal man en gång i tiden dömde häxor till att brinna på bål.
Nåja, vi är alla människor och vi tolkar olika. Jag tycker då det är konstigt att en pappa inte anser det för troligt att dotterns hälsa inte kommer förbättras. Dvs aldrig kommer bli frisk. Jag menar, vilken förälder kastar in handduken på det viset? Det primära är väl ändå att se till att livet blir bra för ens unge? Man dödar inte barnen för att de blir sjuka. Om Moa nu var speciellt sjuk. Jag tror hon helt enkelt hölls hemma som sällskap till Agnes. Skolan sa ju att "vi kanske har lyssnat för mycket på föräldrarna" - inte exakt så kanske, men andemeningen var ju det.
Citera
2019-02-10, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullgulligullan
Så den ensamme mördarmaken råkade ha en maka som gick med tvångstankar om att mörda sig själv och sina barn tillsammans med sin make? Hon valde dessutom det ovanliga terapeutiska greppet att skriva ner sina planer på ett papper och underteckna det? Och en sak till, makan var så vårdslös med detta papper så att det kom maken, som verkligen ville mörda sina döttrar och sin maka på riktigt, tillhanda. Han tog då pappret och skrev under med sitt namn också, bara för att han inte skulle stå som ensam skuldbärare till familjens död efter sin egen död.

Är det ungefär så du menar?

Nej, egentligen, inte. Tror inte riktig att detta är sannolikt, men fallet är så osannolikt i många avseendet. Spekulerade här kanske lite för mycket. Men vet vi att avskedsbrevet var undertecknat? Och skriven av H?

Men:

Om H skulle haft tvångstankar, så tror jag att O visste om det.
Samma omvänd: om O hade tvångstankar så tror jag att H visste om det.

Nu vet vi att det rekommenderas av terapeuter att skriva ned sina avskedsbrev och sen förstöra dessa. Och att det inte alltid görs omgående.

Det är inte enkelt det här. Men kanske en film föklarar varför polisen är så säker på sin sak. Frågan är varför man inte nämnde den då. Hade varit ganska övertygande och man hade fått slut på den delen av spekulationerna i alla fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in