Citat:
Ursprungligen postat av
vasaboy28
Ja, många olika hantverkarsgrupper inom byggsektorn har löner mellan 30-40' brutto. Men som du tar upp skiljer det sig givetvis mellan olika yrken.
Att metallarbetare inte har samma löner stämmer säkert. Men jag förstår inte vad det har med saken att göra. Du får gärna förklara detta närmare?
Jag är själv verksam inom byggsektorn, dock som sk tjänsteman och inte sk arbetare. Hör ofta gnäll i min bekantskapskrets (särskilt bland de som bor i villa) att diverse hantverkare tar orimligt betalt för arbeten utförda på deras fastigheter. Mitt svar brukar bli "men gör det själv då". Men nej se, herr revisor och fru jurist vet inte hur man lägger om ett tak eller lagar en läckande varmvattenberedare. De besitter ytterst sällan någon som helst kompetens inom ämnen som faktiskt betyder nåt.
För att återknyta till tråden.
Har i denna tråd gått i klinch med sign Alpha101 som menade att det var byggnadsarbetarna (genom facken ) som utpressat sig till höga löner som låg till grund för de stora prisökningarna på bostäder som vi sett senaste decenniet. I denna tråd kom vi ingen vart. Men i en annan tråd i denna forum del fick jag till slut Alpha att själv länka till info om löneutveckling för sk arbetare verksamma inom bygg. När hen förstod att lönerna hade gått upp i linje med inflation(KPI) och inte hade någonting att göra med prisökningar på uppemot 10-15% årligen, och hen med sina länkar själv bekräftat detta så försvann hen omgående från tråden.
(FB) Riksbanken höjer räntan - krasch på gång?
Det är en liknande yrkeskategori, kräver ungefär samma utbildningsbakgrund osv. Skillnaden mellan tillverkningsindustrin och byggindustrin är också intressant då det är lite som natt och dag när man kollar på produktivitetsutvecklingen. Tillverkningsindustrin är och har varit högpresterande medans byggindustrin i princip stått och stampat. För ett antal årtionden sedan studerade industrin snarare hur bygg löste logistiken osv, idag kan man nog inte påstå att dom har något att lära, dom är redan miles ahead på i princip alla områden.
Om det handlade om byggkostnaden(dvs produktionskostnad exklusive mark) så är ju problemet att om du har kass produktivitetsutveckling, som bygg har haft, så är det ett oundvikligt faktum att det leder till högre produktionskostnader över tid, även om lönerna inte ökat mer än inflation. Du får fortfarande kostnadsinflation, då krävs det antingen lägre vinst eller produktivitetshöjningar hos producenten för att inte priserna skall "skena". Det påverkar också lönsamheten, marginalerna på byggnadsentreprenad kan ju ingen kalla hög, det som många täljt guld på är ju bostadsutveckling.
Jag menar att byggindustrin MÅSTE blir effektivare, då är inte lönerna ett problem.