2019-02-09, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullgulligullan
Hur fick makan honom att göra det?

Även om föräldrarna hade diskuterat mord och självmord - och båda skrivit under papper på detta sen lång tid tillbaks - så är det troligt att allt skedde väldigt plötsligt. Utan vidare framförhållning. Något utlöste tragiken, men vad?
Citera
2019-02-09, 18:15
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Tror detsamma, dessutom är informationen om att O skall ha mördat H inget nytt för oss. Vi fick redan första veckan information om att O var tvungen att hjälpa H. Uppgiften att se till att alla var döda var enl. informationen O:s uppgift innan han slutligen hängde sig själv.
Den första veckan var uppgiften att Hanna tagit en dödscoktail men att Oskar (för säkerhets skull) hjälpt till.
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Precis som du skriver så är det ingen nyhet. Tidigt i tråden kom även info om en ”video” och det är förmodligen den som finns på USB-minnet. Det finns alltså flera bevis som gör att polisen snabbt fick en klar bild över vad som hänt. Tragiskt.
Jag tror också att USB-minnet kan bära på hemligheter som inte nått allmänheten.
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Om vi ska klyva hår så sa man faktiskt att föräldrarna var överens om beslutet att avsluta sina och sina barns liv.

Att be någon avsluta ens liv genom strypning är också att avsluta sitt liv. Jag tror faktiskt inte att särskilt många har trott att Hanna ströp sig själv.
Okej, jag blandade ihop besluta med bestämma. Men planera finns också med i polisens uttalanden. Hur som helst har de aldrig påstått att Hanna avslutat sitt liv själv, till skillnad från Oskar, och det var det viktiga i kråksången.
Citera
2019-02-09, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullgulligullan
Jag har full förståelse för att det måste kännas obegripligt och overkligt att någon som man hållit av skulle kunna utföra sådana saker som makan har gjort.

Jag har levt länge. Jag har en god människokännedom och har genom mitt arbete och min sociala läggning på fritiden haft många relationer. Under mina år har jag några gånger råkat ut för att människor i min närhet som har gjort förfärliga saker, som jag aldrig någonsin trodde att de skulle kunna göra. Det är en mycket obehaglig upplevelse. Man börjar tvivla på världen, sina egna system, kanske går man i förnekelse. Men man behöver inte göra det, allt i världen är inte som det ser ut att vara. Vi har alla varianter under människors ytor. För det mesta till det bättre, men långt ifrån alltid. Det betyder inte att vi som är sammanhållna och mestadels sunda ska känna skam för att vi inte alltid ser igenom dem.
Jag har också levt ett tag... sett det mesta. Jag är inte naiv. Och som några påstod här :jag skriver inte i affekt. Jag står med fötterna på jorden. Jag litar - precis som du litar på ditt - på mitt omdöme. Jag har sett mycket, bott i några länder. Jag såg hur dåligt Oskar mådde redan på våren 2017. Jag såg en mjuk kvinna i Hanna fast med integritet. Ingen mördare. Tvärtom. En kvinna , en människa som öppnade sig mer.
Citera
2019-02-09, 18:26
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Missan27
Jag har också levt ett tag... sett det mesta. Jag är inte naiv. Och som några påstod här :jag skriver inte i affekt. Jag står med fötterna på jorden. Jag litar - precis som du litar på ditt - på mitt omdöme. Jag har sett mycket, bott i några länder. Jag såg hur dåligt Oskar mådde redan på våren 2017. Jag såg en mjuk kvinna i Hanna fast med integritet. Ingen mördare. Tvärtom. En kvinna , en människa som öppnade sig mer.

Polisen har visst annan uppfattning än vad du har angående Hanna, tror nog att jag litar mer på vad polisen säger än vad du skriver.
Citera
2019-02-09, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Det tror jag inte att O ville heller. Han tillägnade en bok ”till mina älskade döttrar Agnes och Moa”.

Exakt. Därför bör O ha utfört morden under påverkan av mycket svår psykisk ohälsa. Missan beskriver hur sjuk han verkade redan våren 2017. Frågan är om han någonsin sökte eller fick adekvat vård och behandling.
Citera
2019-02-09, 18:31
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:

Det kanske fanns någon anledning till att O mådde dåligt då. Enligt uppgift visade H tecken på dåligt mående året innan. Troligtvis drogs båda ner i en negativ spiral.
Citera
2019-02-09, 18:35
Bannlyst
Citat:

Ja, det är precis de fallen jag talar om. De tillfällen där det visar sig att ens omdöme slog fel. Det är smärtsamt, men omöjligt att leva ett helt liv utan att det händer någon gång, oavsett hur god människokännedom och omdömesförmåga man har.
Citera
2019-02-09, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Även om föräldrarna hade diskuterat mord och självmord - och båda skrivit under papper på detta sen lång tid tillbaks - så är det troligt att allt skedde väldigt plötsligt. Utan vidare framförhållning. Något utlöste tragiken, men vad?

MEN i testamentet som skrevs och föräldrarna undertecknade inför åsyna vitten är gjord den 3/1 2018. Där framgår det klart och tydligt att samtliga i familjen inte längre förutsattes vara i livet.

Dessa vittnen har naturligtvis förhörts av polisen.

Så att båda föräldrarna var bestämda och eniga i sitt beslut att familjen skulle utplånas är otvivelaktigt. Några få dagar därefter är det ett faktum.
Senast redigerad av Remark 2019-02-09 kl. 18:39.
Citera
2019-02-09, 18:38
Medlem
Citat:
De anhöriga vet naturligtvis mer än vi gör. Kan tycka att det kan vara av intresse vem (och om) som mördade vem. Eller om båda tog sina egna liv. Om inte annat så ur juridsik synvinkel. Här med tanke på testamentet och hur arvet efter föräldrarna fördelas och/eller får ta del av det, kan det vara viktigt att tex O inte mördade H eller om han faktiskt gjorde det.

Utan att kika i Lagboken så har jag för mig att lagen ändrats sen en tid - och att därför en som har mördat en annan heller inte har rätt att styra hur det gemensamma arvet ska fördelas. Även om det sker genom ett testamente. Blir i så fall en ganska svår juridisk nöt att knaäcka.

Kanske har jag fel, men jag tror inte det. Om jag har det får du gärna upplysa mig om hur det fungerar juridiskt. Annars är ju Diva bra på sånt.

(OT: Johanna Möller ärver t.ex inte sin pappa, inte heller sin mamma den dagen då den arma människan avlider.)

Osäker på om de anhöriga vet så mycket mer än PT. Vad har de rätt att veta? O och H var ju myndiga. Någon jurist i tråden som vet?
Citera
2019-02-09, 18:47
Medlem
Citat:
Det är därför jag skrev : du kände inte Hanna. Såna undantag som du beskriver ovan finns säkert . Du kan hitta nån nånstans nåt exempel. Men ni kände inte Hanna. Synd för om ni hade gjort det då hade allting fallit på plats. Naturligt.

Fråga: tror du att H:s mamma hade sett, läst, avskedsbrevet? Dvs hållit det i sin hand. Eller hade polisen bara berättat för henne om det?
Citera
2019-02-09, 18:49
Bannlyst
Citat:

Eftersom polisen uttryckligen säger att det inte fanns en enskild trigger så lutar det väl emot att det var så? Mer att det var något som växte fram gradvis mellan makarna. Inte omöjligt att tankarna funnits där ännu längre än sedan hösten, men att det inte återfanns något dokumenterat förrän då. Möjligen kan någon av dem inte stått ut längre och "tjuvstartat". Kanske när maken och den äldsta flickan var i affären?
Citera
2019-02-09, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Osäker på om de anhöriga vet så mycket mer än PT. Vad har de rätt att veta? O och H var ju myndiga. Någon jurist i tråden som vet?

Polisen försöker svara på anhörigas frågor så långt det går utan att riskera själva utredningen. Självklart har de anhöriga en mängd stora och små frågor som rör händelsen men som ur utredningens synvinkel kanske inte är väsentliga. Tänk dig själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in