Citat:
Ok, jag e en fritänkare. Jag köper inte det nån stat försöker sälja till mig. Men det e så att Iran satsar på att avskräcka sin fiende nånstans där vattnet som djupast är 55m . Många ställen i persiska viken är typ 20m där kan inte ens större fartyg göra mycket. Återigen så handlar det om målbåtar på nära håll.
Jämför gärna båten i ditt klipp med klippet om "somaliska pirater" som IR5 postade.
https://www.youtube.com/watch?v=eklTI0X1KOE
Och fördelen med splitterverkan är att man inte behöver träffa målet, det räcker med att man kommer i närheten av det. Vilket i det här fallet innebär att din svärm av småbåtar gör det enklare att träffa eftersom om man skulle missa ett mål så kan man fortfarande träffa ett annat.
Att du skulle satsat på de iranska båtarna säger inte så mycket. Men du kanske borde fundera på varför Iran är de enda som satsar på den saken om det nu skulle vara så effektivt.
Om det nu seriöst är mycket effektivare än stora feta fartyg med kanoner så är det konstigt att det inte bara är USA som sysslar med sådant utan samma gäller för de flesta länder som har en flotta och som har råd med att ha dessa fartyg. Eller varför Iran bygger egna fartyg av liknande typ.
Jämför gärna båten i ditt klipp med klippet om "somaliska pirater" som IR5 postade.
https://www.youtube.com/watch?v=eklTI0X1KOE
Och fördelen med splitterverkan är att man inte behöver träffa målet, det räcker med att man kommer i närheten av det. Vilket i det här fallet innebär att din svärm av småbåtar gör det enklare att träffa eftersom om man skulle missa ett mål så kan man fortfarande träffa ett annat.
Att du skulle satsat på de iranska båtarna säger inte så mycket. Men du kanske borde fundera på varför Iran är de enda som satsar på den saken om det nu skulle vara så effektivt.
Om det nu seriöst är mycket effektivare än stora feta fartyg med kanoner så är det konstigt att det inte bara är USA som sysslar med sådant utan samma gäller för de flesta länder som har en flotta och som har råd med att ha dessa fartyg. Eller varför Iran bygger egna fartyg av liknande typ.
Tänk själv på vad som e smartast! Satsa på stora fartyg för att skydda kusterna, stora fuckedup måltavlor eller såna båtar Iran satsat på.
Iran tänker ändå inte skicka över flottan för att visa makt nånstans. Så de har gjort ett bra jobb tycker jag.
USA satsar på stora fartyg för att USA behöver flytta sig många många km från hemlandet o projicera sin makt. Det e liksom 2 olika saker. De e på annans planhalva. Om Iran oxå skulle göra liknande sak hade man behövt större fartyg. Vi snackar om kustnära vatten.