2019-02-07, 19:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Nästan, den satt bakom handbromsen i facket för askkoppen.

Fick karva lite runt uttaget för att få dit den.
Men sen nästa problem, får det inte riktigt att connecta med nån av olika apparna jag tagit hem. Stod nåt om ECU bland annat .

Måste bilen va igång för detta ska fungera?
Eller räcker det med att man vrider på tändningen.
Citera
2019-02-07, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BrunoBerra
Men sen nästa problem, får det inte riktigt att connecta med nån av olika apparna jag tagit hem. Stod nåt om ECU bland annat .

Tändningen räcker.

Vad stod det om ECU . . . . ECU error . . . ECU fault eller nåt sånt?
Citera
2019-02-08, 01:33
Medlem
Citat:

Det är alltid bra att ha en batteriladdare ansluten samtidigt som man kör diagnos. Det skall räcka att ha tändningen på, för att läsa ut felkoder.
Ibland när jag inte har tillgång till batteriladdare, så brukar jag ha motorn igång för att vara säker på att spänningen är i topp.

Vad har du för interface? En som du kopplar till telefonen via Bluetooth? Bluetooth-anslutningen borde du kunna fixa med att bara ha interfacet kopplat till bilen, med tändningen avslagen. Sedan när du skall läsa ut felkoder, så brukar mjukvaran påminna om att slå på tändningen.
Citera
2019-02-08, 07:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av emtor
Tändningen räcker.

Vad stod det om ECU . . . . ECU error . . . ECU fault eller nåt sånt?

Ok!
Osäker, kommer inte riktigt ihåg. Men nåt i den stilen.
Senast redigerad av BrunoBerra 2019-02-08 kl. 07:13. Anledning: Skrev fel
Citera
2019-02-08, 07:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Hoaxzr-B-Fake
Det är alltid bra att ha en batteriladdare ansluten samtidigt som man kör diagnos. Det skall räcka att ha tändningen på, för att läsa ut felkoder.
Ibland när jag inte har tillgång till batteriladdare, så brukar jag ha motorn igång för att vara säker på att spänningen är i topp.

Vad har du för interface? En som du kopplar till telefonen via Bluetooth? Bluetooth-anslutningen borde du kunna fixa med att bara ha interfacet kopplat till bilen, med tändningen avslagen. Sedan när du skall läsa ut felkoder, så brukar mjukvaran påminna om att slå på tändningen.

Hade batteriladdare på samtidigt då batteriet var rätt urladdat.
Precis, en liten bluetooth mojäng.
Citera
2019-02-08, 09:08
Medlem
Citat:
Ok!

Kolla en gång till.
Här är några felkoder relaterade till ECU-enheten:

P0600 Serial Communication Link Malfunction
P0601 Internal Control Module Memory Check Sum Error
P0602 Control Module Programming Error
P0603 Internal Control Module Keep Alive Memory (KAM) Error
P0604 Internal Control Module Random Access Memory (RAM) Error
P0605 Internal Control Module Read Only Memory (ROM) Error
P0606 ECM/PCM Processor Fault
P0607 Control Module Performance
P0608 Control Module VSS Output A Malfunction
P0609 Control Module VSS Output B Malfunction
P0610 Control Module VSS Output B Malfunction

Exempel P0600 . . . sannolikt att kodläsarens kontakt inte sitter ordentligt i.
Citera
2019-02-08, 12:31
Medlem
Citat:
Hade batteriladdare på samtidigt då batteriet var rätt urladdat.
Precis, en liten bluetooth mojäng.
Bra, alltid viktigt med god spänning.

Jag vet inte om en 'generic OBD2 reader' fungerar på din Passat från 1998. Först från årsmodell 2000-2001 fungerar det garanterat på bensinbilar. Innan årsmodell 2000 måste man se upp lite.

Jag vet att det finns en fin kompatibilitetslista på nätet mellan gamla bilar och diagnosinterface, men jag hittar inte den sidan just nu. Prova din utrustning på en nyare bil, så du vet att den fungerar.

Edit: Hittade en lista, men inte den jag tänkte på. Där står det att VW Passat B5 1.8T är OBD2 kompatibel på årsmodell 2001. Men jag vet inte hur pålitlig denna lista är.
https://www.outilsobdfacile.com/vehicle-list-compatible-obd2/volkswagen

Citat:
Ok!
Låt oss anta att du har fungerande diagnosutrustning till bilen nu. Var felet framme på bilen när du provade köra diagnos?

Då blir det felmeddelanden som emtor beskriver, om felet är att strömförsörjningen saknas eller att motorstyrdonet är trasigt. Då kan felkodsläsaren inte 'prata' med ECU:n. Den försöker i 10-20 sekunder och ger sedan upp med ett felmeddelande.

Citat:
Ursprungligen postat av emtor
Exempel P0600 . . . sannolikt att kodläsarens kontakt inte sitter ordentligt i.
Ej troligt. Kan diagnosenheten läsa ut felkoder från motorstyrdonet, så fungerar felkodsläsaren. Felkodsläsaren hittar ej på egna Pxxxx-felkoder.
Senast redigerad av Hoaxzr-B-Fake 2019-02-08 kl. 12:56.
Citera
2019-02-09, 12:55
Avslutad
Citat:
Bra, alltid viktigt med god spänning.

Jag vet inte om en 'generic OBD2 reader' fungerar på din Passat från 1998. Först från årsmodell 2000-2001 fungerar det garanterat på bensinbilar. Innan årsmodell 2000 måste man se upp lite.

Jag vet att det finns en fin kompatibilitetslista på nätet mellan gamla bilar och diagnosinterface, men jag hittar inte den sidan just nu. Prova din utrustning på en nyare bil, så du vet att den fungerar.

Edit: Hittade en lista, men inte den jag tänkte på. Där står det att VW Passat B5 1.8T är OBD2 kompatibel på årsmodell 2001. Men jag vet inte hur pålitlig denna lista är.
https://www.outilsobdfacile.com/vehicle-list-compatible-obd2/volkswagen

Låt oss anta att du har fungerande diagnosutrustning till bilen nu. Var felet framme på bilen när du provade köra diagnos?

Då blir det felmeddelanden som emtor beskriver, om felet är att strömförsörjningen saknas eller att motorstyrdonet är trasigt. Då kan felkodsläsaren inte 'prata' med ECU:n. Den försöker i 10-20 sekunder och ger sedan upp med ett felmeddelande.

Ej troligt. Kan diagnosenheten läsa ut felkoder från motorstyrdonet, så fungerar felkodsläsaren. Felkodsläsaren hittar ej på egna Pxxxx-felkoder.

Står fortfarande nåt om ECU och att jag ska ’vänligen tänd fordonet” fast jag vridit på tändningen och batteriladdare på.

Testade på annan bil nu och då fungerade det direkt
Citera
2019-02-09, 13:48
Medlem
Citat:
Står fortfarande nåt om ECU och att jag ska ’vänligen tänd fordonet” fast jag vridit på tändningen och batteriladdare på.

Testade på annan bil nu och då fungerade det direkt
Bra, då står du i ett vägskäl. Startar eller startar inte bilen när du kör diagnos?

Startar bilen så måste du skaffa kompatibel hårdvara/mjukvara till din gamla Passat.

Startar bilen inte så kan det vara fel på strömförsörjning till motorstyrdon alt. fel i motorstyrdon eller att din diagnosutrustning inte är kompatibel med bilen.

Jag gissar att din Bluetoothdongel är baserad på ELM 327. Är det någon som vet om det finns VAG-specifik mjukvara som fungerar bra för dessa interface?

Kommer det fram bränsle till motorn från bränslepumpen?
Senast redigerad av Hoaxzr-B-Fake 2019-02-09 kl. 14:01.
Citera
2019-02-10, 10:58
Avslutad
Citat:
Bra, då står du i ett vägskäl. Startar eller startar inte bilen när du kör diagnos?

Startar bilen så måste du skaffa kompatibel hårdvara/mjukvara till din gamla Passat.

Startar bilen inte så kan det vara fel på strömförsörjning till motorstyrdon alt. fel i motorstyrdon eller att din diagnosutrustning inte är kompatibel med bilen.

Jag gissar att din Bluetoothdongel är baserad på ELM 327. Är det någon som vet om det finns VAG-specifik mjukvara som fungerar bra för dessa interface?

Kommer det fram bränsle till motorn från bränslepumpen?

Bilen startar inte alls.
Och när jag ska felsöka tycker den att jag ska vrida på tändningen fast den är på med batteriladdare kopplad till batteriet.

Ja ELM 327.

Det jag inte vet, om bränsle kommer fram alltså.

När jag haft batteriet på laddning har dek bara laddat hälften och sen verkar det inte laddas mer. Vad beror det på?
Citera
2024-04-14, 11:50
Medlem
Jag har liknande fel att bilen inte startar.
När jag kollar säkringen till bensinpumpen så har den ingen ström när tändningen är avslagen.
När jag slår på tändningen så får säkringen ström i några sekunder så försvinner den igen.

Vad kan felet vara?
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in