Citat:
Ursprungligen postat av
BrunoBerra
Hade batteriladdare på samtidigt då batteriet var rätt urladdat.
Precis, en liten bluetooth mojäng.
Bra, alltid viktigt med god spänning.
Jag vet inte om en 'generic OBD2 reader' fungerar på din Passat från 1998. Först från årsmodell 2000-2001 fungerar det garanterat på bensinbilar. Innan årsmodell 2000 måste man se upp lite.
Jag vet att det finns en fin kompatibilitetslista på nätet mellan gamla bilar och diagnosinterface, men jag hittar inte den sidan just nu. Prova din utrustning på en nyare bil, så du vet att den fungerar.
Edit: Hittade en lista, men inte den jag tänkte på. Där står det att VW Passat B5 1.8T är OBD2 kompatibel på årsmodell 2001. Men jag vet inte hur pålitlig denna lista är.
https://www.outilsobdfacile.com/vehicle-list-compatible-obd2/volkswagen
Citat:
Ursprungligen postat av
BrunoBerra
Ok!
Osäker, kommer inte riktigt ihåg. Men nåt i den stilen.
Låt oss anta att du har fungerande diagnosutrustning till bilen nu. Var felet framme på bilen när du provade köra diagnos?
Då blir det felmeddelanden som
emtor beskriver, om felet är att strömförsörjningen saknas eller att motorstyrdonet är trasigt. Då kan felkodsläsaren inte 'prata' med ECU:n. Den försöker i 10-20 sekunder och ger sedan upp med ett felmeddelande.
Citat:
Ursprungligen postat av
emtor
Exempel P0600 . . . sannolikt att kodläsarens kontakt inte sitter ordentligt i.
Ej troligt. Kan diagnosenheten läsa ut felkoder från motorstyrdonet, så fungerar felkodsläsaren. Felkodsläsaren hittar ej på egna Pxxxx-felkoder.