Citat:
Ursprungligen postat av
BrunoBerra
Ok låter som ett alternativ, är bränsleledningnen lättåtkomlig?
Är som sagt, inte nån bilmek.
Men kan lite bara jag vet vart och vad jag ska göra.
Inte testat med startgas
Startgas en effektiv början på felsökningen, när man saknar diagnosutrustningen som behövs.
Tänder motorn till på startgas så vet man att det är fel på bränsleförsörjningen och behöver i princip inte testa bränsletrycket. Då kollar man istället om bränslepumpen surrar. Surrar inte pumpen så kollar man strömförsörjning till pumpen. Får pumpen ström så byter man pumpen. Saknas ström så kontrollerar man bränslepumpsrelät, d.v.s att reläet aktiveras, att reläet får ström och att reläet ger ut ström. Är det något som inte stämmer, så går man vidare på det som felar.
Startar inte motorn på startgas, så har du fel på motorelektronik eller startspärr och kan för tillfället släppa alla tankar på att bränslesystemet skulle bråka.
Har du ingen startgas så titta på filmen nedan där en kille visar vart bränslepumpsreläet sitter och hur man mäter strömmen till pumpen. Det är ganska lätt och få in ett finger till reläet och känna om den klickar till.
https://www.youtube.com/watch?v=9DrMzyJo2QA
Se om du får ström till pumpen, så slipper du blaska med bränsleröret.
Bränsletrycksledningen sitter ovanpå motorn. Ovanför alla spridare löper ett rostfritt rör med bränsle, och tryckledningen går in i framkant på detta rör. Gummislangen är skruvad med en 17mm mutter och på röret sitter ett mothåll, 14mm (?). Viktigt att man använder detta mothåll när man lossar slangen, annars kan man vrida av eller spräcka det rostfria bränsleröret.
Jag letade fram en bild som jag tror är samma motor som du har och förskruvningen jag pratar om sitter något till vänster i mitten på bilden, mellan ventilkåpa och rostfria röret.
https://i.ytimg.com/vi/F4b-OZW5msE/maxresdefault.jpg
Lossa muttern något varv så slangen blir lös och lägg en trasa över skarven innan du slår på tändningen en kort stund. Mindre än en sekund. Om pumpen fungerar så sprutar det väldigt mycket bensin. Står bilen inomhus, så brukar jag se vart brandsläckaren står innan jag testar. Det kan bli bråttom....