2019-02-09, 11:21
Medlem
roffe69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RunePettersson
Dom är överbetalda i förhållande till likvärdiga arbeten inom andra sektorer där företagen är utsatta för internationell konkurrens. Exempelvis tillverkningsindustrin där någon med endast gymnasieutbildning tjänar betydligt sämre än byggnadsarbetare med bara gymnasieutbildning.

Varför skulle svenska ungdomar slåss om kroppsarbete när dom får höra från födseln att dom är unika snöflingor ämnade för stordåd?

Så det är längden på utbildning som ska sätta löner?
Internationell konkurrens finns det mycket av på svenska byggen.
2019-02-09, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vasaboy28
På vilket sätt är de överbetalda?

Om det vore så fantastiska löner för sk byggarbetare (du får nog specificera om vi ska kunna göra en ordentlig bedömning) , så är det ytterst märkligt med så stor utländsk arbetskraft. Svenska ungdomar borde slåss om jobben, precis som de gör om arbeten som de facto är överbetalda ( alltså skattefinansierade jobb inom exempelvis public service). Eller hur?

Om dom är överbetalda är väl något man kan diskutera, men en byggnadsarbetare tjänar ju exempelvis betydligt mer än en metallarbetare. Jag kan inte svära på det, men 30-40k i månaden är väl normalintervallet för en byggnadsarbetare med hyfsad erfarenhet, dvs för någon runt 30 år, det kan en de flesta metallarbetare tokglömma.

Sedan beror det sig såklart på vilken tjänst det handlar om, en byggstädare tjänar ju t ex inte speciellt bra, men det är ju också lägst löner där, en byggstädare behöver inte kunna hantverket, höftningen, men kan tänka mig att det kanske är 20-25k, men att byggnadsarbetare kan dra in rätt mycket cash råder det ingen tvekan om, sedan får man ju tänka på att det sliter rätt mycket på kroppen också.

Såg faktiskt en lönespec på nästan 90k i somras, en ytligt bekant, men då hade den snubben(ca 35 år gammal) jobbat som ett djur den månaden då dom finslipade det sista på ett projekt innan överlämning, det var dessutom utomhus, led nästan lite med han då den upplevda värmen(reflektioner etc) måste varit närmast olidlig.
2019-02-09, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av roffe69

Om du tror att svenska byggen är utsatta för samma konkurrens som svenska fabriker så tror jag inte vi kommer så mycket längre här

Jobbar du inom bygg?
2019-02-09, 12:02
Medlem
Byggnadsarbetares löner hade ju dock inte varit något problem överhuvudtaget om produktiviteten i sektorn hade varit god, så att kapa löner är ju inte vad som borde vara fokus, fokus borde ligga på att effektivisera hela byggprocessen. Bolagen hade blivit mer lönsamma, lönerna hade varit rätt enkla att motivera och priserna på bostäder hade kunnat varit lägre.
2019-02-09, 12:06
Medlem
roffe69s avatar
Citat:
Om du tror att svenska byggen är utsatta för samma konkurrens som svenska fabriker så tror jag inte vi kommer så mycket längre här

Jobbar du inom bygg?

Enligt facken gör jag det, själv ser jag mig som hantverkare.

Det är lättare att skicka färdiga produkter över gränser än att bedriva verksamhet i ett annat land, så det finns en naturlig tröghet för utländska företag att bygga här.
Det är inte lika svårt för en enskild arbetare att flytta över en gräns och börja jobba på ett bygge, så jag skulle vilja påstå att "vi byggjobbare" är lika utsatta för konkurrens som vilka "jobbare" som helst.

Det jag motsätter mig är att "vi" är överbetalda. Om inte företag som är verksamma inom bygg går i konken stup i kvarten så har dom väl inte för höga lönekostnader.
2019-02-09, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blingon
Vad jag tror många missar är att det finns starka krafter som faktiskt aktivt arbetar för en rejäl fastighetskrasch. Alla är inte snälla, och de har inte som högsta mål att den lilla överbelånade småbarnsfamiljen skall kunna bo kvar i sitt chabby-chic-drömhus för all framtid. Att tro att Staten och lillefar Lövén är din bästa vän kan bli en mycket dyrbar läxa.

Det finns mängder av stora investerare som har gjort sig grova pengar på börsen sedan finanskrisen, med hjälp av gratis centralbankspengar. De har nu kassakistorna fulla samtidigt som centralbankskossan har börjat sina. Nu är det dags att plöja in pengar i något annat, och vad kan vara bättre än att köpa bostäder billigt i bulk?

Inte ovanligt i USA, efter krisen, att det såldes fastigheter i paket om 1000 st vardera. För att sedan kunna hyra ut samma fastigheter igen, många gånger till de ursprungliga ägarna. (Mindre investerare kunde köpa "bara" 10-20 st åt gången på särskilda auktioner).

Ännu bättre blir det om fastighetskraschen blir så stor att den även drar ner hela samhällsekonomin i botten. Då blir även infrastruktur (det som är kvar av den) till salu för en spottstyver.

Det är nu som de stora hökarna börjar vädra blod och då är det högre räntor och fastighetskrasch som gäller. Pengar finns.

Disclaimer:
Eller också så är jag bara en bitter jävel, eftersom jag levt som en kyrkråtta i femton år för att kunna ha ett skuldfritt boende samtidigt som jag har blivit r*vknullad av nollränta. Misstänker att jag blir r*vknullad igen när BLT-skulderna skall betalas. Men vad vet jag...

Ja, det är inte direkt så att internationella investerare (eller svenska för den delen) bryr sig om den svenska bostadsmarknadens välmående. De kommer självklart göra allt för att maximera sin vinst. Finns antagligen mycket skit i det svenska banksystemet som förr eller senare kommer upp till ytan och som går att utnyttja. "Zmarta punkt se, låna upp till 600 000:- utan säkerhet" osv.. Stabilt.
Även om du fått avstå avkastning så kan du i alla fall sova med gott samvete. Är nog många som pushat nära och kära till att överbelåna sig för att köpa bostäder (en säker investering, eller hur?). Blir en del stela släktmiddagar i vårt avlånga land framöver.

Citat:
Ursprungligen postat av PresidentBahama
Om man reflekterar vidare över Besqabs och PEABs lägenheter som färdigställs nu under 2019, så måste vi konstatera att det på marknaden:

nu är hundratals familjer som varje vecka tillträder bostäder där de gjort miljonförluster redan när de flyttar in.

De ska s a s amortera i många år innan de är tillbaka på noll.

Ugh, ingen vidare bostadskarriär där.. De är nog att räkna som utslagna ur matchen :/

Citat:
Ursprungligen postat av MostyBlejsX
Nedgång enligt Penates innanför tullarna Stockholm de senaste 30 dagarna:

Minus 4.16 % !. Detta är mycket på en enda månad.

Tittar vi på kvadratmeterpriserna får vi minus 7,5% jämfört med januari 2017. 11,5% i reala termer. Halva kontantinsatsen borta för många samtidigt som köpkraften på resterande halva minskat. Ungefär samma siffror i länet som helhet (några punkter sämre tom). Tick tock..
Ni som pratar om stillastående priser framöver får gärna motivera er med mer än "magkänslan". -11,5% på två år på Sveriges största marknad. Vad mer kan man begära för att bekräfta bubblan som spräckt? Det är fritt fall enligt mig.
2019-02-09, 12:45
Medlem
Citat:

Tja, fråga dig själv om utbildning behövs? Hur skall vi motivera investering i fleråriga utbildningar? Behövs grundskola?

Citat:
Enligt facken gör jag det, själv ser jag mig som hantverkare.

Det är lättare att skicka färdiga produkter över gränser än att bedriva verksamhet i ett annat land, så det finns en naturlig tröghet för utländska företag att bygga här.
Det är inte lika svårt för en enskild arbetare att flytta över en gräns och börja jobba på ett bygge, så jag skulle vilja påstå att "vi byggjobbare" är lika utsatta för konkurrens som vilka "jobbare" som helst.

Det jag motsätter mig är att "vi" är överbetalda. Om inte företag som är verksamma inom bygg går i konken stup i kvarten så har dom väl inte för höga lönekostnader.
Och det är få sektorer som politikerna beströr så mycket med t ex förmånliga krediter som byggsektorn. När SAAB konkade personbilarna, vad gjorde polisen då? Jo, köpte VW Passat när det fannas Volvo. Hade inte hänt i Tyskland om man säger så. Och när det blir lågkonjunktur så kommer det ROT och infrastruktursatsningar.

En gång i tiden gjorde LO-förbunden upp och sa att bygg skulle ha 25% högre lön än metall pga de högre risken för arbetslöshet. Gäller det fortfarande?

Lönerna vore ok om byggjobbarna verkligen blev mer arbetslösa är metallarna men så är knappast fallet. Och som sagt, konkurrensen är rätt låg. Arbetarna inom tillverkningsindustrin får hela tiden se jobb försvinna till låglöneländer men kommunerna ger bara byggrätter till svenska byggföretag som har en viss del svenskar anställda och som inte utmanar kollektivavtalet.

Du kan sälja kläder till sjukvården som är tillverkade i Banglades under vidriga omständigheter men inte bygga ett sjukhus med slavarbetskraft. Och ständigt dessa tillkrånglade regler till skillnad från tillverkningsindustrin där det är EU-standard som gäller.
2019-02-09, 12:53
Medlem
Citat:
Dom är överbetalda i förhållande till likvärdiga arbeten inom andra sektorer där företagen är utsatta för internationell konkurrens. Exempelvis tillverkningsindustrin där någon med endast gymnasieutbildning tjänar betydligt sämre än byggnadsarbetare med bara gymnasieutbildning.

Varför skulle svenska ungdomar slåss om kroppsarbete när dom får höra från födseln att dom är unika snöflingor ämnade för stordåd?

Visst lämnar den "internationella konkurrensen" inom byggbranschen en del att önska. Men byggnaderna byggs ju ändå i Sverige, i de fall prefab konstruktioner byggs utanför våra gränser så är det ju på en internationell marknad. Sen kan kostnad för transport av elementen göra att det blir plusminusnoll så att säga.

Det här med att utbildningsgrad ska sätta lönen är för mig helt vansinnigt. Ska en person med eftergymnasial utbildning till ex. tandläkare eller genusvetare ha bättre betalt för att skruva upp gipsskivor än en person som endast gymnasie utbildning inom bygg? Betalning för utfört arbete måste styras av "tillgång kontra efterfrågan". Sen så blir det inte bättre av att våra politiker med sina "ekonomiska stimulanser" (ROT) gör marknaden för hantverkare helt skev är sorgligt men en realitet

Att våra svenska snöflingor till ungdomar är för sköra för att jobba inom vissa branscher gör ju självklart att det blir en brist på arbetskraft i dessa branscher, kan man inte lösa det genom importerad arbetskraft eller outsourcing så är det i en marknadsekonomi naturligt att ersättningar i branschen i fråga går upp. Håller du inte med om det?
2019-02-09, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rumham99
Tittar vi på kvadratmeterpriserna får vi minus 7,5% jämfört med januari 2017. 11,5% i reala termer. Halva kontantinsatsen borta för många samtidigt som köpkraften på resterande halva minskat. Ungefär samma siffror i länet som helhet (några punkter sämre tom). Tick tock..
Ni som pratar om stillastående priser framöver får gärna motivera er med mer än "magkänslan". -11,5% på två år på Sveriges största marknad. Vad mer kan man begära för att bekräfta bubblan som spräckt? Det är fritt fall enligt mig.

Priserna gick ner hösten 2017. De har varit stillastående 2018. HOX Stockholm är upp i linje med inflationen: 2.3% 2017-12--2018-12. Väljer man intervallet 5 år istället för 2 år kan man ju påstå att priserna skenar uppåt.

Att priserna inte rört sig så mycket 2018 behöver ju inte betyda så mycket för utvecklingen 2019 och framåt dock. Jag tror själv inte vi kommer upp i sommar 2017 i reala termer igen. Men man vet ju aldrig vad som händer, politikerna kan ju köra igång mega QE och ta bort alla amorteringskrav.
Senast redigerad av trickget 2019-02-09 kl. 13:12.
2019-02-09, 13:15
Medlem
vnc-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crowman
Notera att jurister och Civilingenjör är topp 5% av befolkningen utbildningsmässigt.

https://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/Civilingenjor-1161/lan/Stockholm-21

Lönesnittet vid nästan 7 års arbetserfarenhet för civilingenjörer i Stockholm är 37000.

De flesta högskoleutbildade har en kandidat i något flummigt ämne från någon mindre status fylld högskola. 50k I månaden är topp 10% för civilingenjörer I Stockholm. Två såna är 1/100 par av två civilingenjörer.

"All statistik baseras på referenser från användare".

Man måste ha i åtanke att man inte enbart kan se till månadslönen, den blir man inte rik på. Man bortser lätt från aktieprogram inom företaget, utdelning för delägare, bonussystem, verksamheter vid sidan av etc.

När man når ett visst lönetak, ofta runt 60-70k om man inte har chefsambitioner, är det bättre att fortsätta anställningen som egenkonsult, det är väldigt vanligt i Stockholm. Då tar man ofta ut en minsta möjliga månadslön för att sedan ta ut det mesta genom utdelning.
2019-02-09, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vnc-
"All statistik baseras på referenser från användare".

Man måste ha i åtanke att man inte enbart kan se till månadslönen, den blir man inte rik på. Man bortser lätt från aktieprogram inom företaget, utdelning för delägare, bonussystem, verksamheter vid sidan av etc.

När man når ett visst lönetak, ofta runt 60-70k om man inte har chefsambitioner, är det bättre att fortsätta anställningen som egenkonsult, det är väldigt vanligt i Stockholm. Då tar man ofta ut en minsta möjliga månadslön för att sedan ta ut det mesta genom utdelning.

I fåmansbolag vill man maximera sitt utdelningsutrymmet, det är utdelning som bara beskattas 20% (efter bolagets vinstskatt). Via huvudregeln är dock utdelningsutrymmet bara hälften av total löneutbetalningen. Så man tar definitivt inte ut det mesta som utdelning. Dock är skatten nästan hälften så låg som marginalskatten så man tjänar nästan alltid att dela ut hela utdelningsutrymmet.

Min poäng är att egenföretagare definitivt har mer pengar i fickan varje månad än som syns i lönespecen, men lönen är ändå den största inkomsten för de flesta.
2019-02-09, 14:34
Medlem
Klopeks avatar
Jag vet inte hur många gånger jag sett byggnadsarbetare stå med händerna i fickorna och bara titta på medans 1-2 andra jobbar. Och dom tjänar 30-40k brutto? Fattades bara. Det behövs effektiveras. Jag tror att byggcheferna har dålig koll på vad som händer på byggen. Det ska ju också fikas stup i kvarten. Knappast en timmes lunch? Måste vara 1-2 timmars lunch inkl raster på en arbetsdag. Effektiv tid är nog snarare närmare 7 timmar jobb i snitt per dag.

Lönerna är ett stort problem. Hur är det möjligt att tjäna så grova pengar på ett jobb som kräver gymnasiekompetens. Mer vettigt borde vara 22-23k ingångslön och som erfaren efter ett par år 28-30k.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in