Citat:
Ursprungligen postat av
trickget
Riksnittet är 27% syns i min länk. Du kanske blandar ihop det med hur många som påbörjar högskolestudier.
Exakt hur attraktivt ett enskilt område är, är dock inte så intressant för denna tråd. Det jag vänder mig emot är att man behöver 8M för att kunna bo bra med en familj i Stockholm. Jag vet flera barnfamiljer med två stabila löner som har beonde i 5M nivå som de är nöjda med.
Det är möjligt. SCB skrev att 43% läst vidare efter gymnasiet, jag gick på den siffran. Sumpan har säkert helt ok utbildningsnivå.
Jag håller helt med om att det är orimligt höga priser. Min enda invändning var att man inte kan utgå från att folk är så flexibla att de känner sig nöjda med att flytta till ett ”sämre” område än de har vuxit upp i.
De flesta väljer ju inte just område efter plånboken. Kanske om man flyttar in från landet, men om man kommer från stan eller har bott här länge sä har man ofta en mycket bestämd uppfattning om var man vill bo. Plånboken avgör sen vad för sorts boende man köper, som storlek, skick, typ.
Är du uppvuxen i villa i Danderyd, men inte lyckats bli rik nog att köpa en villa där själv, så köper du nog antingen:
- En lägenhet i ett motsvarande ”fint” område, där du köper så stort du har råd med, eller...
- Ett radhus på samma plats, om du har råd, eller...
- En villa i ett område som är geografiskt nära t.ex. Danderyd, där du köper så dyrt du kan för att komma så nära som möjligt.
Och om folk inte kan köpa ovanstående, trots att de har relativt sett bra utbildning och inkomst, så upplever vi ”bostadsbrist”. Och min poäng är att alla de ovanstående alternativen leder till att man köper så dyrt man kan, av olika skäl. Jag känner nog inte någon som köpt ett ”billigt” boende, utan alla köper så bra som plånboken tillåter.
Om jag själv inte hade råd att bo där jag vill bo, centralt innanför tull, så skulle jag ändå inte köpa en lägenhet i Sundbyberg (där jag personligen inte vill bo). Utan jag skulle snarare överväga att flytta till en annan stad eller ett annat land, där jag får bättre utdelning för min inkomst/yrkeskompetens. Jag behöver inte till varje pris bo i Stockholm, utan jag bor här bara under förutsättningen att staden kan erbjuda det jag vill ha ut i livet. Och som typisk svensk tycker jag att boendet är mycket viktigt.