2019-02-09, 12:30
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Ok, tack.
Fast då har jag ett par följdfrågor till det du skriver:
(1) Du markerar med en asterisk i texten efter ordet "något". Ett misstag fr dig, eller såg Hidings text ut så?
(2) Du skriver att ordet "om" tillkommit senare. Det är inte de båda orden "om" och "eller" som tillkommit?

Hursomhelst så är ju det här senaste uttalandet i mina ögon ett exempel på en åklagarledd kräftgång.

Asterisken måste ha tillkommit när jag klistrade in den kopierade texten. Vet inte varför.
Du har rätt i att "eller" bör vara nytt också.
Senast redigerad av Rosamund 2019-02-09 kl. 12:45.
Citera
2019-02-09, 12:35
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Ja, lite beroende på vad han skrev till henne. Om han bad att få träffa henne, är det ganska beklämmande för honom. Om han skrev att han skulle besöka henne strax, än mer beklämmande. Om han skrev att han redan var utanför hennes dörr och väntade, ytterligare mer beklämmande.

En riktigt beklämmande omständighet för honom är om han skrivit något av det ovanstående, och samtidigt varit hotfull; ja, då anser jag att det är så pass beklämmande att det kunnat leda till en häktning på skälig misstanke bara det, i kombination av saknat alibi.

Enligt MV bad han om att träffas men hävdade senare i förhör att de aldrig gjorde det.
Citera
2019-02-09, 12:38
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Går inte i polemik, men undrar ändå lite över det du skriver.

Din första del: Skulle "utgångsmotivet" för bortförandet, nämligen svartsjuka (enl Metro), verkligen så snabbt kommit ut av chatthistoriken? Jag tvivlar.
Jag tror alltså precis som 'Rosamund', att det kan ha funnits något i chatten som antydde att SD och LW tänkte träffas irl. Det här skulle ju i så fall förklara varför han hamnade i fokus för utredningen där i början. Sedan det här som enligt polisen talade för att hon hade förts bort mot sin vilja var tydligen helt andra omständigheter som inte hade något med SD att göra. Det var t.ex. att dörren stod på glänt, och att hennes personliga tillhörigheter fanns kvar i bostaden. Och det där om svartsjukedrama var nog bara en skröna i slaskpressen, jag har inte sett något om att polisen skulle ha varit inne på det spåret.

Citat:
Din andra del: Varför skulle det varit mindre sannolikt att UW till Polisen tidigt lämnade uppgifter som fick utredningsfolket till att gå och tänka i svartsjukeriktingen?
Exmaken UW skulle ju statistiskt sett kunna betraktas som den trolige gärningsmannen. Skulle han dessutom ha börjat pladdra och peka på sin granne så hade han nog snarare blivit anhållen själv.
Senast redigerad av Draifos 2019-02-09 kl. 12:41.
Citera
2019-02-09, 12:51
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Arbetshypotesen hos Polisen var ju brottsrubriceringen 'människorov'. Gissar att man åtminstone orkade bemöda sig till att titta igenom LW:s bostad och när man så småningom sökt igenom alla rum och alla garderober, man då slöt sig till att hon var försvunnen, fast inte på egen hand, utan bortförd [mot sin vilja].

Din andra del: Visst kan det ha funnits mycket material som skulle kunna indikera kontroll/svartsjuka, men om det vet jag inget.
Att jag "utpekar" UW som den som kan ha gett Polisen ett svartsjukemotiv och som då leder till SD, betyder inte att jag utpekar UW som klandervärd, snarare tvärtom. Han ville hjälpa Polisen att försöka hitta mamman till hans tre barn. All heder åt honom i den delen!

Människorov är jag ganska övertygad om inte alls var utredarnas arbetshypotes. Den brottsrubriceringen används vi de tillfällen då polis misstänker att en person blivit berövad livet, men då det saknas en kropp. Detta för att kunna frigöra mer utredningsmöjligheter.
Citera
2019-02-09, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
(Min fetning)

Enligt MV är SD den som hade den sista kontakten med LW:
"[...]Han var den sista som hade kontakt med LW "[...]

Enligt EGT var den kontakt LW hade 23.09 med någon fån Norgegänget eller hur?

Då borde SD och LW haft en kontakt efter det om det stämmer.

Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Ok tack. Du har koll som alltid 😀
Då kan 23.10 vara SD och då ser det ju ännu mer misstänkt ut.

Någon som vet om det fanns en "fast telefon" hemma hos LW? Det har framkommit i tråden om att sonen eller LW:s fd man ringde till SD tisdag morgon/fm. Kan de på hemtelefonen sett senast inkommande samtal om hemtelefon fanns. Hade det inte annars varit mer naturligt ringa till någon av Norgeresenärerna som hon ska resa bort med.
Citera
2019-02-09, 12:55
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Enligt MV bad han om att träffas men hävdade senare i förhör att de aldrig gjorde det.

Ja, jag har bra koll på vad MV uttryckt. Men det kan finnas mer i konversationen än bara en enkel önskan om att ses.
Citera
2019-02-09, 12:59
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
Det kan kanske varit så här ( spekulation) att SD försökte stämma träff med Lena för att få henne att förstå att han inte ville att hon hon ”skulle få för sig ” att ligga med JH när de var i Norge ?

Han ville för allt i världen inte dela hennes xxxxx med någon ? Hmm , trots att Lena fick dela hans xxx med SD:s fru .
Så det var antagligen Otroligt viktigt för honom att få henne att förstå det , så till den milda grad att ett barns kommande födelsedag var inte ens skäl nog att få honom att avstå träffen .

När han ( om det nu var han ...) sen kom utanför hennes hus så var det upptaget i hennes mobil .

Han kanske blev både orolig och rädd över vem hon talade med ( svartsjuka) och vad hon talade om ( hans ej sviktande intresse för henne trots att hon gått vidare , och att hon kanske beklagade sig för denne nya person ? )

Hans känsla att inte stå i första rum längre och bli förfördelad därute trots deras / hans överenskommelse att ses där , mitt i paketinslagningen ...gjorde honom så frustrerad och arg så han kanske gick rakt in till henne och tog luren ur hennes hand och gick iväg ?

Och hon efter.....?

Kan det vara så det gick till ?

Eller att de brottandes inne i köket om mobilen och Lena försökte få honom att inte väcka sonen däruppe på övervåningen och då fanns det inte mycket annat att ta sig till för Lena än att följa med ut , motvilligt .
Helt enkelt ; omtanke om sonen .

Att mördaren först var inne med Lena ser jag också som en möjlighet. Det kan förklara dörren som var på glänt. GM kan ha sett till att den lämnades öppen, om hen gick bakom Lena ut.

Tanken kanske var att komma tillbaka senare och kunna slinka in tyst men när sedan Lena skrek så högt tänkte hen nog att det är bäst att ta sig hem så snabbt som möjligt. Eller var han så våghalsig att han gick in till Lena ändå för att t.ex. ta mobilerna? Jag tror inte de bråkade och han tog mobilerna innan mordet för som jag tolkat det hörde vittnet en man och kvinna gåendes mot plankethållet i normal samtalston, inga upprörda röster.
Senast redigerad av Rosamund 2019-02-09 kl. 13:11. Anledning: Mer text
Citera
2019-02-09, 13:11
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ok tack. Du har koll som alltid 😀
Då kan 23.10 vara SD och då ser det ju ännu mer misstänkt ut.

Nä, vill inte påstå att jag har koll.
Jag har alltid i bakhuvudet att det som vi har i tråden ska man vara försiktig med att ta som fakta. Likaså vissa uppgifter som kommer från media.

Det är upp till var och en att ta ställning till vad man vill tro på.

Jag vet inte om det har så jättestor betydelse egentligen om SD var den absolut sista kontakten. Självklart kan det vara det.

Allt beror på vad det stod i konversationen.

Vad jag ändå tror med det vi fått hittills:

- kan vara tecken på avbruten chatt (inga svar, mitt inne i en diskussion, frågor som blir hängande i luften?)
- SD är åtminstone en av de sista kontakterna, möjligen den sista
- i konversationen finns uttalanden om att SD velat träffas. Kanske frågor och/eller uttalanden om Norgeresan i den eller i tidigare konversationer, men något som får utredningen att misstänka att det kan vara skav med Norgeresan (enligt MV)
- strax efter det (?) iakttas en person utanför LW av ett vittne (100 % säkert att en person stått utanför LWs enl MV)
- pågående presentinslagning, ofärdig
- ytterdörren på glänt, LW hade ingen tanke på att gå ända ner till änden av gatan
- någon har iaaktagit SD ute vid den aktuella tidpunkten och det aktuella området

Ja, det ser ju inte bra ut det hela för SD.
Men SD nekar till att ha träffat LW, det har inte gått att bevisa.
Citera
2019-02-09, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jag tror alltså precis som 'Rosamund', att det kan ha funnits något i chatten som antydde att SD och LW tänkte träffas irl. Det här skulle ju i så fall förklara varför han hamnade i fokus för utredningen där i början. Sedan det här som enligt polisen talade för att hon hade förts bort mot sin vilja var tydligen helt andra omständigheter som inte hade något med SD att göra. Det var t.ex. att dörren stod på glänt, och att hennes personliga tillhörigheter fanns kvar i bostaden. Och det där om svartsjukedrama var nog bara en skröna i slaskpressen, jag har inte sett något om att polisen skulle ha varit inne på det spåret.

Exmaken UW skulle ju statistiskt sett kunna betraktas som den trolige gärningsmannen. Skulle han dessutom ha börjat pladdra och peka på sin granne så hade han nog snarare blivit anhållen själv.
Ditt sista.
Knappast. Han hade väl 2-3 barn runt sig den natten?
Eller kommer jag med min fråga nu att dra igång den där diskussionen om huruvida han "jobbar i ett annat län fast inte just den natten" och den där andra diskussionen om hans säkerhetsklassning. Lika tröttsamma som den om dörren.

OffT: Fast den diskussionen har ju iofs gett titeln på den kommande(?) dokumentärserien om mordet på LW, nämligen En dörr på glänt?
Nån kanal visar nu en obehaglig serie om de Schùrrerska Arbogamorden. Nyligen var det en serie om de Möllerska i samma stad. LW:s anhöriga kan räkna med att nåt liknande kommer att produceras och det oavsett om mordet klaras upp eller inte.
Det engelska språket har ett bra ord för det jag vill säga:
Filth!
Citera
2019-02-09, 13:21
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nä, vill inte påstå att jag har koll.
Jag har alltid i bakhuvudet att det som vi har i tråden ska man vara försiktig med att ta som fakta. Likaså vissa uppgifter som kommer från media.

Det är upp till var och en att ta ställning till vad man vill tro på.

Ja, det ser ju inte bra ut det hela för SD.
Men SD nekar till att ha träffat LW, det har inte gått att bevisa.
Sant. Blandar man ut de fakta vi känner till med spekulationer och trådsanningar så ser det naturligtvis inte bra ut för SD.
Senast redigerad av Draifos 2019-02-09 kl. 13:25.
Citera
2019-02-09, 13:25
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Sant. Blandar man ut de fakta vi känner till med spekulationer och trådsanningar så ser det onekligen inte bra ut för SD.

Du ser att jag inledde med att:
"Jag har alltid i bakhuvudet att det som vi har i tråden ska man vara försiktig med att ta som fakta."

Och att jag tror.
Citera
2019-02-09, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Människorov är jag ganska övertygad om inte alls var utredarnas arbetshypotes. Den brottsrubriceringen används vi de tillfällen då polis misstänker att en person blivit berövad livet, men då det saknas en kropp. Detta för att kunna frigöra mer utredningsmöjligheter.
HÄH?!
Och vilken liten käck brottsrubricering anser du att Polisen skulle använda om t ex ett barn blivit bortfört mot sin vilja och det inte är nån vårdnadshavare inblandad i gärningen, då det benämns 'egenmäktighet med barn', utan istället det som i vardagsslag benämns kidnappning?
Är det enligt dig så att barnet skall bedömas vara dött för att Polisen skall börja benämna gärningen 'människorov'?

Edit: Ganska snart bör ju Polisen upptäckt att LW inte var 'olaga frihetsberövad' bara sådär, utan sannolikt bortförd mot sin vilja och man utgick från att det var onda avsikter med i bilden.
Hade man sökt henne som försvunnen och gjort det med hundar, så hade hon hittats på tisdag förmiddag. Polisen målade omgående in sig och sitt tänkande i ett kidnappningshörn.
Idag ser vi konsekvenserna.
Senast redigerad av Carinah78 2019-02-09 kl. 13:41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in