2019-02-09, 11:24
Medlem
landbandys avatar
Det kan kanske varit så här ( spekulation) att SD försökte stämma träff med Lena för att få henne att förstå att han inte ville att hon hon ”skulle få för sig ” att ligga med JH när de var i Norge ?

Han ville för allt i världen inte dela hennes xxxxx med någon ? Hmm , trots att Lena fick dela hans xxx med SD:s fru .
Så det var antagligen Otroligt viktigt för honom att få henne att förstå det , så till den milda grad att ett barns kommande födelsedag var inte ens skäl nog att få honom att avstå träffen .

När han ( om det nu var han ...) sen kom utanför hennes hus så var det upptaget i hennes mobil .

Han kanske blev både orolig och rädd över vem hon talade med ( svartsjuka) och vad hon talade om ( hans ej sviktande intresse för henne trots att hon gått vidare , och att hon kanske beklagade sig för denne nya person ? )

Hans känsla att inte stå i första rum längre och bli förfördelad därute trots deras / hans överenskommelse att ses där , mitt i paketinslagningen ...gjorde honom så frustrerad och arg så han kanske gick rakt in till henne och tog luren ur hennes hand och gick iväg ?

Och hon efter.....?

Kan det vara så det gick till ?

Eller att de brottandes inne i köket om mobilen och Lena försökte få honom att inte väcka sonen däruppe på övervåningen och då fanns det inte mycket annat att ta sig till för Lena än att följa med ut , motvilligt .
Helt enkelt ; omtanke om sonen .
Senast redigerad av landbandy 2019-02-09 kl. 11:33.
Citera
2019-02-09, 11:27
Medlem
Löjlig diskussion om den där dörren! Är den öppen om den har en glipa på 30 cm eller står den på glänt då? Det är väl bara att konstatera att den inte var stängd? Var det vindstilla den natten eller kan vinden ha fått dörren att svinga både från vidöppet till lite på glänt?
Citera
2019-02-09, 11:38
Medlem
landbandys avatar
Jag funderar mest på hur illa det är att ett barn ligger och sover en hel natt , ensam , oskyddad , med olåst dörr.

Och om dörren står lite på glänt ser ju varje person som går förbi , att dörren faktiskt är olåst .

Så tur det inte gick in fler ....hemska tanke...

Detta bevisar att mördaren är helt känslokall när det gäller andras barn .
Senast redigerad av landbandy 2019-02-09 kl. 11:47.
Citera
2019-02-09, 11:42
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paffet
Hur vet du att dörren stod vidöppen..? eller menar du olåst??

Jag har inte påstått att jag vet någonting om dörren. Du måste ha blandat ihop mig med någon annan.
Citera
2019-02-09, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jag tror också att det kan ha varit så det gick till, och det var väl ganska direkt efter att chatten hade kommit fram som man fattade beslutet om att anhålla SD. Möjligen var det i så fall en lite vag formulering i meddelandet, eftersom man inte tycks ha varit helt överens inom spaningsledningen. Åklagaren var ju noga med att påpeka att det här var hennes eget beslut.

En alternativ teori som har lagts fram är att det skulle ha varit UW som i ett tidigt förhör hade lämnat uppgifter som pekade ut SD, men det låter som en mindre sannolik förklaring.
Går inte i polemik, men undrar ändå lite över det du skriver.

Din första del: Skulle "utgångsmotivet" för bortförandet, nämligen svartsjuka (enl Metro), verkligen så snabbt kommit ut av chatthistoriken? Jag tvivlar.

Din andra del: Varför skulle det varit mindre sannolikt att UW till Polisen tidigt lämnade uppgifter som fick utredningsfolket till att gå och tänka i svartsjukeriktingen?
Citera
2019-02-09, 11:48
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Det här 22.58 meddelandet som EGT inte nämnde vem det var ifrån. Jag tror det var från SD där han bad om att träffas och bara en halv timme efteråt börjar dödsskriken. I så fall är det förståeligt att polisen direkt misstänkte honom.

Ja, lite beroende på vad han skrev till henne. Om han bad att få träffa henne, är det ganska beklämmande för honom. Om han skrev att han skulle besöka henne strax, än mer beklämmande. Om han skrev att han redan var utanför hennes dörr och väntade, ytterligare mer beklämmande.

En riktigt beklämmande omständighet för honom är om han skrivit något av det ovanstående, och samtidigt varit hotfull; ja, då anser jag att det är så pass beklämmande att det kunnat leda till en häktning på skälig misstanke bara det, i kombination av saknat alibi.
Citera
2019-02-09, 11:54
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Går inte i polemik, men undrar ändå lite över det du skriver.

Din första del: Skulle "utgångsmotivet" för bortförandet, nämligen svartsjuka (enl Metro), verkligen så snabbt kommit ut av chatthistoriken? Jag tvivlar.

Din andra del: Varför skulle det varit mindre sannolikt att UW till Polisen tidigt lämnade uppgifter som fick utredningsfolket till att gå och tänka i svartsjukeriktingen?

lite nyfiken här: vad menar du med "bortförandet"?

Rörande svartsjukemotivet: Det kan finnas en längre konversation bakåt i tiden mellan SD och LW rörande bland annat Norgeresan. Det behöver således inte vara endast den sista kontakten de emellan som har bäring för ett svartsjukemotiv kopplat till resan.
Citera
2019-02-09, 12:03
Medlem
Honan6s avatar
En människa kan helt emot sin logik ha svårt att totalt avfärda personen som gör henne psykologiskt och/eller fysiskt illa om/när hen inte följer förövarens vilja. Detta beror antagligen på djupt starka band som är oerhört svåra att helt klippa av och därför tror jag att LW inbillade sig att det gick att vara vän med både SD och HD samtidigt som alla försökte gå vidare i sina liv.

Den som "förlorade" mest i relationshärvan var SD som kan ha upplevt ett enormt nederlag av att bli singel och pappa varannan vecka medan blivande exfrun och den tidigare älskarinnan LW inte alls behövde honom längre. Det måste ha känts väldigt tufft för den bekräftelsehungrande mannen och kanske han upplevde sig som den mest ensamma i världen. Han sätt att klara av vardagen blir en form av verklighetsflykter genom att han hittar på massor med aktiviteter - både ensam och tillsammans döttrarna när de var hos honom. Under de ensammaste stunderna gror hatet mot den han anser bär skulden till hans situation? Han kan inte se sin del i det hela - att lögner och otrohet kan vara en bidragande orsak till att HD inte vill vara gift med honom längre?

LW var glad, sprallig, kreativ och hade fullt schema med en mängd olika människor som var singlar och framgångsrika cachare. Det kan ha stuckit hårt i SD. Hans blivande exfru HD, hade som grädde på moset gjort tydligt att hon behövde eget liv och valde att umgås med JS från Enköping (nu Uppsala) framför honom. Den lilla 5-åringen i vuxen kropp får mörkare och mörkare tankar?

LW vet att SD känner sig ynklig, men hon skrattar bara och tycker att han har sig själv att skylla? Hon vet att han kontrollerar henne, men hon tänker att inget kan bli värre än det han gjort tidigare? Hon är inte särskilt rädd, men ser för säkerhets skull till att några vänner får ta del av SD:s stalkerbeteende?

Det kan vara så att SD tycker att LW har uppmuntrat eller provocerat honom till hans stalkingar och kontaktförsök? Det kan även vara så att LW hade väldigt svårt att konsekvent säga Nej till honom p g a starka känslor? Ena dagen gav hon honom hopp och nästa dag ville hon inte prata med honom?

Om SD kom till henne och om han är mördaren, så kunde nog inte LW tänka sig att hon snart skulle dra sitt sista andetag, trots att han hotat henne?

Varför fortsätter SD och HD vara tajta med varandra - även som skilda? De har barn tillsammans och ett liv om ca 20 år ihop. Det suddar man inte ut i en handvändning. De kanske älskar och stöttar varandra in i döden - även om de inte kan leva ihop. De kanske godkänner varandras nya partners och därför ses de cacha ihop med potentiella nya familjemedlemmar? Banden mellan dem måste vara klart starkare än bandet SD hade till LW eller någon annan älskarinna. Dock, ville SD både ha kakan och äta den? LW fick inte ha någon annan än honom....?
Citera
2019-02-09, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
lite nyfiken här: vad menar du med "bortförandet"?

Rörande svartsjukemotivet: Det kan finnas en längre konversation bakåt i tiden mellan SD och LW rörande bland annat Norgeresan. Det behöver således inte vara endast den sista kontakten de emellan som har bäring för ett svartsjukemotiv kopplat till resan.

Arbetshypotesen hos Polisen var ju brottsrubriceringen 'människorov'. Gissar att man åtminstone orkade bemöda sig till att titta igenom LW:s bostad och när man så småningom sökt igenom alla rum och alla garderober, man då slöt sig till att hon var försvunnen, fast inte på egen hand, utan bortförd [mot sin vilja].

Din andra del: Visst kan det ha funnits mycket material som skulle kunna indikera kontroll/svartsjuka, men om det vet jag inget.
Att jag "utpekar" UW som den som kan ha gett Polisen ett svartsjukemotiv och som då leder till SD, betyder inte att jag utpekar UW som klandervärd, snarare tvärtom. Han ville hjälpa Polisen att försöka hitta mamman till hans tre barn. All heder åt honom i den delen!
Citera
2019-02-09, 12:16
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brus-nilsson
Löjlig diskussion om den där dörren! Är den öppen om den har en glipa på 30 cm eller står den på glänt då? Det är väl bara att konstatera att den inte var stängd? Var det vindstilla den natten eller kan vinden ha fått dörren att svinga både från vidöppet till lite på glänt?

Ingen i tråden vet om dörren stod på glänt, var vidöppen eller stängd men olåst.
Vi kan enbart spekulera utifrån de uppgifter vi har.

Men visst är det en stor skillnad om dörren stod på glänt eller var stängd men olåst? För mig är det en tydlig indikator på att något mycket oväntat har hänt om dörren står öppen; på glänt eller vidöppen.

Håller med att en dörr kan blåsa upp och igen om den lämnats öppen. Nu vet jag inte om det blåste den natten. Om det nu har någon betydelse.

Personligen misstänker jag att den iaf varit öppen (på glänt eller mer).
Citera
2019-02-09, 12:21
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
(Min fetning)

Enligt MV är SD den som hade den sista kontakten med LW:
"[...]Han var den sista som hade kontakt med LW "[...]

Enligt EGT var den kontakt LW hade 23.09 med någon fån Norgegänget eller hur?

Då borde SD och LW haft en kontakt efter det om det stämmer.

Ok tack. Du har koll som alltid 😀
Då kan 23.10 vara SD och då ser det ju ännu mer misstänkt ut.
Citera
2019-02-09, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jag tror också att det kan ha varit så det gick till, och det var väl ganska direkt efter att chatten hade kommit fram som man fattade beslutet om att anhålla SD. Möjligen var det i så fall en lite vag formulering i meddelandet, eftersom man inte tycks ha varit helt överens inom spaningsledningen. Åklagaren var ju noga med att påpeka att det här var hennes eget beslut.

En alternativ teori som har lagts fram är att det skulle ha varit UW som i ett tidigt förhör hade lämnat uppgifter som pekade ut SD, men det låter som en mindre sannolik förklaring.

Om jag inte mins fel nu så va det vid andra anhållandet som ÅK va
lite övertydlig, alltså efter USA resan.

Jag skulle inte bli allt för överaskad om det va så att UW "hjälpte polisen"
genom att åtminston peka lite åt SDs håll.

Han anhölls ju nästan på direkten, första dagen hon va anmäld försvunnen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in