• 1
  • 2
2019-02-09, 09:09
Medlem
sigurts avatar
Det var några år sedan jag senast hyrde en bil, men alltid när man kom tillbaka så gick dom ut och tankade precis efter att jag själv tankat bilen.

Jag har lärt mig att ej fylla upp längst upp i röret, det står väl tom på pumparna eller vid tanklocket? Trots det gör personalen det så dom kan få 10kr mer av mig.

Håller dom fortfarande på såhär?

Jag skall snart hyra en lastbil vid flytt, då macken jag tankar på är obemannad och jag måste hyra på OKQ8 så kommer jag efter jag är klar tanka på min obemannade mack (för bonusen) köra 1km till att lämna tillbaka den. Då tänkte jag tanka den absolut max, så det rinner ut ur röret. Blir kul då om personalen går ut och ska få in några droppar till för att dom vill tjäna sina extra kronor.

Är det värt det?
Har ni provat det?
Andra funderingar?
Citera
2019-02-09, 09:16
Medlem
sebastian66s avatar
Om du mår bra av det så why not.
Oavsett om du fyller dvs toppfylles lastbilen så lär dom gå ut och tanka upp den med full tank igen
om dom så får in 1 liter så är det gjort.
Man litar liksom inte på kunden därför fyller dom själv upp tanken för att vara garderade.
Du kanske mår bra av att se servicestället bara kan pumpa in 1 liter.
Jag vet inte egentligen poängen är att du ska få någon krona extra pga du fyller upp den på annan mack.
En normal människa kör lastbilen dorekt till uthyraren och låter dom få fylla upp lastbilen.
En snål faan jagar rabatter och poäng
Citera
2019-02-09, 09:17
Medlem
S.O.Stolps avatar
Hyr man på OKQ8 ska man lämna tillbaka bilen fulltankad. Normalt kör man till OKQ8, ställer bilen vid en pump, tankar den och går sen in och lämnar nycklarna.

Vill du lämna bilen efter att ha tankat på "din" mack och sen säger att bilen är fulltankad lär dom väl inte försöka tanka i mer. Dom slår väl på tändningen och kollar mätaren samtidigt som dom läser av km-mätaren.

Så du kan nog inkassera din välförtjänta bonus, och tjäna dina extra kronor.
Citera
2019-02-09, 09:31
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sigurt
Jag har lärt mig att ej fylla upp längst upp i röret, det står väl tom på pumparna eller vid tanklocket? Trots det gör personalen det så dom kan få 10kr mer av mig.
Å andra sidan var antagligen bilen tankad lika mycket när du fick den. Så bränslet du och dom fyller på, motsvarar din förbrukning.

Har varit med om uthyrning utomlands, antagligen i Turkiet, där man fick bilen med nästan tom tank, och sedan lämnade tillbaka den med hur mycket eller hur lite bränsle man ville. Sånt kan en uthyrare tjäna pengar på.
Citera
2019-02-09, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
En normal människa kör lastbilen dorekt till uthyraren och låter dom få fylla upp lastbilen.
En snål faan jagar rabatter och poäng
Nja en normal människa följer väl reglerna som man kommit överens om. Olika uthyrare har olika villkor. Det absolut vanligaste är att hämta ut med full tank och återlämna med full tank. Men finns fortfarande några som kör med hämta full lämna tom. Om du struntar i att återlämna full trots att det står i kontraktet så blir de inte alls arga, för de kommer debitera en serviceavgift på några hundra samt de har ett påslag på bränslepriset med 10-30 %. Däremot har jag aldrig varit med om att de brytt sig för att jag kört 1 km från tankstället.
Citera
2019-02-09, 10:23
Medlem
Jag undrar vart ni hyr som upplever sånt här?

Jag har under alla mina år aldrig varit med om detta. Har hyrt bil många gånger på bland annat OK(OKQ8), Statoil(Circle K), Hertz, Europacar, Avis m.m.

Jag brukar tanka upp den tills stoppet går i, sedan gå in och lämna nycklarna. De brukar oftast bara fråga om jag har tankat upp den och jag svarar Ja och sen är det inte mer med det.

Har dock hänt någon enstaka gång att de gått ut till bilen och dragit igång tändningen för att se om mätaren visar full tank, men aldrig har någon försökt tanka mer.
Senast redigerad av JohnBlund 2019-02-09 kl. 10:57.
Citera
2019-02-09, 10:29
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sigurt
Är det värt det?
Har ni provat det?
Andra funderingar?
Nej jag har aldrig provat det. På vilket sätt skulle det finnas värde i detta förfarande?
Vad skulle du få ut av det?
Har du verkligen inget bättre att fundera på?
Citera
2019-02-09, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Jag undrar vart ni tankar som upplever sånt här?

Har nog mer att göra med om man är profilerad eller inte. Äldre/yngre. Stamkund eller hyr för fösta gången. etc
Citera
2019-02-09, 10:46
Medlem
Zwanzigs avatar
Gammal stamkund hos Hertz och Europcar. Vissa hyrstationer (speciellt i södra delen av landet) verkar köra som sport att tvinga i en liter och debitera trots att den rinner på lacken för att man själv redan fyllt över.
Citera
2019-02-09, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zwanzig
Gammal stamkund hos Hertz och Europcar. Vissa hyrstationer (speciellt i södra delen av landet) verkar köra som sport att tvinga i en liter och debitera trots att den rinner på lacken för att man själv redan fyllt över.

Jag bor i södra delen av landet, d.v.s. nedanför Stockholm och upplever inte detta, men som rotebro skrev så kanske det har att göra med ålder också. En ung person med nytaget körkort kanske de inte litar lika mycket på.
Citera
2019-02-09, 12:01
Medlem
Fenomenet förefaller mig helt obekant, dessutom praktiskt möjligt endast vid förhyrning av bil från inrättning som säljer bränsle. Om det krävs att de åker iväg några kilometer är det föga troligt att detta sker, eller har de en dunk de tar av då kanske?

I stort sett alla biluthyrare tillämpar full tank före och efter, mer på lånebilar från verkstäder det kan stå att "tanka vid behov" eller liknande, där kan det stå max 3 mil också.

Ni som nu varit med om dessa enliterstankningar, visst måste samtliga ha varit vid en tappstation för bränsle?
Citera
2019-02-09, 12:52
Medlem
IMBILDENs avatar
har både varit med om det (fast det var länge sedan, så kan säkert ha med åldern att göra) och inte varit med om det. Egentligen tycker jag det är rätt bra.

Säg att du hyr en stor flyttbuss för att få hem något stort du köpt. Du kanske kör 5 mil och är borta några timmar. När du sedan ska tanka upp bilen går det i 15 liter. Det är ganska surt, för då vet man att bilen knappast var fulltankad när du hämtade den.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in