2019-02-08, 15:01
Medlem
autostoperkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VonKnorrhane
- Jag har koll på mina utgifter i Excel. Kollar kontohistoriken regelbundet och har "utgiftstak" i huvudet.

- Jag investerar ett belopp den 25:e varje månad
- Jag för över sparpengar till sparkonto för större räkningar ex. hemförsäkring

Tycker personligen att det är dumt att sätta en budget med kronor hit och dit för mig, men jag är ekonomisk och har ändå allt som oftast pengar kvar den 24:e.
Samma här.
Har kört så i åratal. Lägger upp budget och räkningar ett år i förväg. Jag har ett c:a utgiftstak efter alla räkningar är betalda. Resterande går till sparande direkt 25:e. Man lär sig på ett ungefär hur mycket behövs varje månad. De månader man har större räkningar sparas mindre eller tas från sparande.
Citera
2019-02-08, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wriststrap
Du har fullständigt fel.

Det går utmärkt att spara pengar även om man är låginkomsttagare. Det handlar inte om de stora inkomsterna utan det handlar om de små utgifterna.

Nej, jag förstår. Du får helt enkelt jobba i 30 år till i Sverige om du inte vill flytta. Sen betala 80-90% skatt för att göra rätt för dig. =)
Citera
2019-02-08, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elenberg
Nej, jag förstår. Du får helt enkelt jobba i 30 år till i Sverige om du inte vill flytta. Sen betala 80-90% skatt för att göra rätt för dig. =)
Det ena utesluter inte det andra. Att du är bitter över Sveriges skattetryck må vara en sak, det är en åsikt du delar med många, men att spara går likväl utmärkt.
Citera
2019-02-08, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wriststrap
Det ena utesluter inte det andra. Att du är bitter över Sveriges skattetryck må vara en sak, det är en åsikt du delar med många, men att spara går likväl utmärkt.

Vad pratar du om? Vilket skattetryck? Har du flyttat till Sverige?
Citera
2019-02-08, 18:04
Medlem
Undercasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deadwood
Eller så får du väl sluta bete dig som en kastrat och man up istället. Vill hon lägga pengar på det så får hon betala det själv. (Herregud, kräva in doftljus och gardinstångspengar?!?).

Så gör vi. Det är jag som handlar och fixar till hemmet. Skulle aldrig drömma att kräva de pengarna av min man eftersom jag vet att han tycker att det är helt oviktigt. Vill jag förändra så bekostar jag det bara själv.

Likadant med hans prylar. Saker han älskar och tycker är viktiga, lägger inte jag en krona på. Det får han göra själv.

Du verkar vara en rolig person att leva med.
Citera
2019-02-08, 18:20
Medlem
Triremers avatar
Enkelt. För över x-antal tusen till konton som jag har för sparande sedan får jag göra av med resten.
Istället för att spara det som blir över så är det första jag gör att betala till mig själv.
Citera
2019-02-08, 18:32
Medlem
Onanikrems avatar
Betalar räkningar (autgiro de flesta), petar in ca 6000 på Preem MC och ca 1000 på Okq8 Visa.
Ca 10 000 går till sparande, oftast aktier men har även en del högräntekonton i diverse nischbanker och några kredit lånebolag.

Skulle de 7000 på korten ta slut har jag 10 kredit på vardera kort och minst 50 på icke låst sparkonto med fria uttag.
Har inga stora utgifter så jag klarar mig bra.
Citera
2019-02-08, 18:38
Medlem
Watchings avatar
Jag gör som många i tråden och har som stenhård princip och praktik att alltid spara minst 20% till mig själv. I dagsläget går ca 30% av lönen i automatiserat sparande så jag tänker inte ens på det, man har bara en mindre slatt att röra sig med och det vänjer man sig vid.

Där i bakgrunden tickar besparingarna och investeringarna vidare och med inte allt för många år på detta vis har man helt plötsligt en årslön liggande, den där som Anne Wibble tipsade om att alla borde ha...

Alla klarar kanske inte 30% men det spelar ingen roll, spara det du klarar av men gör det varenda månad och snart kommer resultaten. När man har en hygglig buffert funkar livet mycket lättare och tillfälliga utgifter blir aldrig något problem.
Citera
2019-02-08, 19:01
Medlem
Har tidigare bara wingat det hela, och hoppas det blir en plusmånad. Nu har jag FULL koll och har så otroligt mycket mer pengar. Ja, det blir resultatet av en budget.
Och gud så mycket bättre jag mår när jag har en ordnad ekonomi.

Ca 24k in, och då är min förmånsbil + soppa betald

Direkt när lönen kommer in för jag över 8k in på börsen
Sedan 2k till sparkontot. Dels buffert, dels om jag behöver köpa en soffa, köpa nåt skit till huset eller dyl. Köper inget kul för dom pengarna.

Betalar räkningarna på ca 5,5k (boende, spotify, storytel, gymkort etc)
Sen sätter jag över 700kr till räkningskontot, för icke-månatliga betalningar, så det blir samma summa att betala varje månad (tex csn som kommer var tredje månad).
2,5k sätter jag över till matkontot (med separat kort). Här täcks även hundmaten in.

Det som är kvar, ca 5-5,5k hamnar på levnadskontot, med separat kort. Det bränner jag på crossåkning, kläder, bira, vad jag nu vill.
Det som blir över förs över till kul-kontot. Går till nån resa, nåt vapen, eller nåt annat dyrt....
Citera
2019-02-08, 19:48
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finans.killen
Dyraste som finns är ju singelhushåll. Fina stordriftsfördelar med en partner.
Helt rätt. Och då gärna en partner med bra lön! Och sen delar ni på kostnaderna. Det är nog det bästa spartipset av alla! Då kan man nästan strunta i allt vad budget och efterkalkyler heter.
Citera
2019-02-08, 19:50
Medlem
Brmcs avatar
Jag får ut drygt 24 i månaden.
Jag och min sambo har gemensamma fasta utgifter á 7500 i månaden (nåja, jag tjänar mer än vad hon gör så jag betalar mer hemma vilket jag gladeligen gör), varpå mina privata utgifter oftast är 2000-2500 och mitt spar är 7000.

Kvar är 6k+-. 4k av dem går just nu enbart till terapi och naprapat/privat sjukgymnast. Resterande 2 är de jag "lever på". Fungerar superbra.

Jag har haft enorma missbruksproblem som jag numer har kommit till bukt med. Så alla mina sparpengar skickar jag över till min pappa varje månad så jag inte ska ha åtkomst till dem. Det var visserligen längesen jag missbrukade aktivt, men det har - för mig - varit ett bra sätt att hantera det på att skicka pengarna till någon så jag måste be om dem om jag vill ha ut dem. Vi gjorde en deal med så att oavsett vilken summa jag vill ta ut så måste jag betala min pappa 5000 om jag ber om pengar. Oavsett vad det är. Det finns säkert många här som tycker att det är helt sinnessjukt, men för en ex-narkoman som mig har det faktiskt fungerat riktigt jävla bra.
Senast redigerad av Brmc 2019-02-08 kl. 20:05.
Citera
2019-02-08, 19:59
Medlem
Alla är så jävla präktiga. ”Lägger undan 10.000 varje månad. Lägger upp en års/månadsbudget och håller den stenhårt.”

Mest bullshit. 99% har inte en krona kvar den 24e. Jag själv inräknat. Lev nu eller dö rik och olycklig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in