2019-02-08, 08:47
Medlem
knug87s avatar
2000 autodras till fonder på avanza

5000 till sparkonto/säkerhetskonto ifall något går sönder eller behövs akut

I övrigt så drar jag kortet när jag behöver något, fördelen med singellivet i en småstad, man har råd med allt jämt då omkostnader är låga (inom rimliga gränser givetvis)
Citera
2019-02-08, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undercast
Bli inte sambo. Det kostar så jäkla mycket att man ibland blir tokig. ”Onödiga” utgifter som nya handdukar, gardinstänger och doftljus.

Alternativt bli inte singel. Delade boende- och bilkostnader väger nog ändå upp för eventuell konsumtion av lull-lull, hälsokost och annat skräp.
Citera
2019-02-08, 10:30
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:
Bli inte sambo. Det kostar så jäkla mycket att man ibland blir tokig. ”Onödiga” utgifter som nya handdukar, gardinstänger och doftljus.

Dyraste som finns är ju singelhushåll. Fina stordriftsfördelar med en partner.
Citera
2019-02-08, 10:43
Medlem
Har en begränsad mängd shoppingpengar som avsätts till eget konto varje månad som skall gå till personliga inköp som teknik, kläder, klockor osv. Men i övrigt handlar min budgetering mer om att följa upp i efterhand och se vad som sticker ut. Att hålla en budget är trist tycker jag helt enkelt och det viktiga är att man över tid ligger runt ett vettigt medelvärde.
Citera
2019-02-08, 11:02
Medlem
Från att haft bra ordning så har vi har blivit rätt slarviga. Amortering på 7000 ger OK tvångssparande, i övrigt försöker vi hålla matkontot under 10000 med varierat resultat. Övriga poster blir som de blir...
Citera
2019-02-08, 11:32
Medlem
Sinraths avatar
Finns det något sätt att se längre bak i tiden än ca 2 år på banken angående uttag och insättningar? Har Handelsbanken om det spelar någon roll. Jag förstår inte varför det är en sådan godtycklig begränsning men det hade varit bra i många fall att hitta datum för betalningar ifall man tappat bort kvittot och se hur man rört sig tidigare med pengar under plugg etc.

Annars är Handelsbankens app bra där man taggar alla överföringar och får en översikt vart allt har gått till men jag skulle gissa alla större banker har sådant numera.
Citera
2019-02-08, 11:55
Medlem
Deadwoods avatar
Citat:

Eller så får du väl sluta bete dig som en kastrat och man up istället. Vill hon lägga pengar på det så får hon betala det själv. (Herregud, kräva in doftljus och gardinstångspengar?!?).

Så gör vi. Det är jag som handlar och fixar till hemmet. Skulle aldrig drömma att kräva de pengarna av min man eftersom jag vet att han tycker att det är helt oviktigt. Vill jag förändra så bekostar jag det bara själv.

Likadant med hans prylar. Saker han älskar och tycker är viktiga, lägger inte jag en krona på. Det får han göra själv.
Citera
2019-02-08, 12:08
Medlem
Jag skulle säga att Det beror på om jag har ett jobb för tillfället eller inte. Om jag har det så brukar jag vanligen göra så här: så fort lönen trillat in så gör jag en snabb mental överblick över utgifterna för månaden, oftast är det ju inget oförutsett, så då börjar jag med att betala alla räkningar först. Hyran, internet, el, csn mm etc. sen tar jag minst 10000kr av det som finns kvar och puttar över på ett separat sparkonto jag har. (Detta konto rör jag aldrig) Resten får sitta kvar på lönekontot och är ”tillåtet” att ta av. Målsättningen är dock alltid att ta så lite därifrån som möjligt.
Citera
2019-02-08, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinrath
Finns det något sätt att se längre bak i tiden än ca 2 år på banken angående uttag och insättningar? Har Handelsbanken om det spelar någon roll. Jag förstår inte varför det är en sådan godtycklig begränsning men det hade varit bra i många fall att hitta datum för betalningar ifall man tappat bort kvittot och se hur man rört sig tidigare med pengar under plugg etc.

Annars är Handelsbankens app bra där man taggar alla överföringar och får en översikt vart allt har gått till men jag skulle gissa alla större banker har sådant numera.

Har för mig man kan få historiken längre tillbaka om man loggar in med dosan på internetbanken
Citera
2019-02-08, 14:04
Medlem
submariners avatar
Hej,

- Har tydliggjort alla fasta kostnader (avgift, amortering, försäkring etc.) så att jag vet hur mycket som totalt försvinner från kontot veckan efter den 25:e (kör allt på E faktura eller autogiro).

- Har separat konto för allmänt och semestersparande, för över pengar dit den 25:e

- Det som är kvar spenderar jag på löpande utgifter under månaden (har dock ett riktmärke gällande hur mycket måndag till fredag samt helg), blir det ngt över den 24:e hamnar det på sparkontot
Senast redigerad av submariner 2019-02-08 kl. 14:07.
Citera
2019-02-08, 14:13
Medlem
Det finns inga knep. Du måste bara tjäna mera pengar, men för det måste du sticka från Sverige.
Citera
2019-02-08, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elenberg
Det finns inga knep. Du måste bara tjäna mera pengar, men för det måste du sticka från Sverige.
Du har fullständigt fel.

Det går utmärkt att spara pengar även om man är låginkomsttagare. Det handlar inte om de stora inkomsterna utan det handlar om de små utgifterna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in