2019-02-08, 17:47
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Sök enkelheten, komplicera inte till det i onödan (Marcus Aurelius)
Sök fruicide och dra nåt gammalt skägg över dig.
Citera
2019-02-08, 17:47
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ja, jag tror inte att skolan på något sätt tänkte förändra flickornas situation, de var ju väl medvetna om hur det hade gått tidigare med försök till närvaro i skolan istället för hemma.

Att målet var att båda töserna skulle kunna gå i skola istället för att ha hemundervisning var nog både skola och föräldrarna överens om, skulle skolan velat göra en så stor förändring som att tvinga döttrarna till den och slopa hemundervisningen så hade det framkommit som ett troligt motiv på pressträffen, det är jag säker på.

Så är det säkert.
Citera
2019-02-08, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullgulligullan
De flesta som arbetat med skolledning vet att det är en omöjlighet att följa både skollag och budget. Lägger man därtill arbetsmiljölagen som man också är skyldig att följa och plussar på med eventuella sparbeting, hamnar man snabbt i en omöjlig ekvation. Då handlar det oftast inte om att göra det bästa för alla, utan det minst sämsta och hoppas på att ingen anmäler.
Du har helt rätt.
Citera
2019-02-08, 17:53
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullgulligullan
De flesta som arbetat med skolledning vet att det är en omöjlighet att följa både skollag och budget. Lägger man därtill arbetsmiljölagen som man också är skyldig att följa och plussar på med eventuella sparbeting, hamnar man snabbt i en omöjlig ekvation. Då handlar det oftast inte om att göra det bästa för alla, utan det minst sämsta och hoppas på att ingen anmäler.
Jättebra. Ännu mer generellt svepande. Ska vi dra in i Tassemarkerna också och diskutera mörkläggande, underhållande av konkret fakta så har vi snart bytt fot via den här frågan.

Det har inte framkommit nåt att flagga för via en förundersökning.
Det har inte framkommit några beslut om nedskärning, dokumenterat avslag.
Det har inte kommit fram nåt via omgivningen från föräldrarna, som sagt kanske mer än 50-tal förhör inklusive begärda handlingar som rör familjen.
Citera
2019-02-08, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Jag har ingen riktig uppfattning om vad hemundervisningen kan ha kostat skolan (skolorna). Ibland har "många miljoner" hävdats i tråden vilket jag tycker låter enormt (osannolikt) dyrt.

Men onekligen så är det en relativt omfattande insats som säkert kan framstå som orättvis i jämförelse med säg en stödperson i en klass med 30 barn varav tre med diagnos... Eller något i den stilen.

Inte för att någon missunnar barnen skolgång men för att man vill ha lika stora resurser för sitt eget barn.

Jag gissar att man på alla sätt försökt effektivisera undervisningen så att den blev så lite lärarledd som möjligt, utan mer byggde på korta "lektioner" med någon genomgång och sen uppgifter att lösa och redovisa när läraren kom nästa gång. Eventuellt kan man också ha försökt använda lärare med bred ämneskompetens så det inte var så många lärare inblandade. Om jag minns rätt hade Moa undervisning 4ggr i veckan och Agnes 3ggr, eller var det tvärtom? Jag tror inte lärarna stannade flera timmar, för det skulle väl ha tröttat ut flickorna. Kanske någon lärare gav lektioner både till A och M. Flickorna tycks ha varit intelligenta och tog säkert mycket eget ansvar.

Det jag framför allt undrar är om man från sjukvårdens sida såg en tydlig förbättring av måendet tack vare hemundervisningen för Agnes. Att föräldrarna/läkarna därför ville ge Moa snabbt undervisning hemma för att stoppa upp hennes sjukdomsförlopp. Det finns inga uppgifter om hur flickornas hälsa var de sista månaderna av deras liv. Så man vet inte heller hur planen för vårterminen sett ut.
Citera
2019-02-08, 17:54
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Så är det säkert.

Det är vad jag tror i alla fall, kan inte tänka mig att polis och utredare skulle ta någon slags politisk hänsyn i ett sådant här tragiskt fall, de ville verkligen få begrepp själva om vad fan som hänt.

Jag tror de vände på alla stenar, dikade ur alla mossar och trots det fann de inget annat än vad föräldrarna uppgav i sitt avskedsbrev.
Citera
2019-02-08, 17:55
Medlem
Citat:
Ja, jag tror inte att skolan på något sätt tänkte förändra flickornas situation, de var ju väl medvetna om hur det hade gått tidigare med försök till närvaro i skolan istället för hemma.

Att målet var att båda töserna skulle kunna gå i skola istället för att ha hemundervisning var nog både skola och föräldrarna överens om, skulle skolan velat göra en så stor förändring som att tvinga döttrarna till den och slopa hemundervisningen så hade det framkommit som ett troligt motiv på pressträffen, det är jag säker på.

Jag tror inte sparkravet alls skulle påverka dessa barn som uppfyllde de höga krav som Skollagen kräver för att hemundervisning skall beviljas.
Citera
2019-02-08, 17:58
Medlem
Citat:
Förstår hur du tänker men jag tror inte att polisen tänker på det sättet, vem skulle ha vridit om armen på dem för att få dem att mörka vad som var orsaken?

Det blir ju knappast en riksskandal bara en lokal.

Du tror inte att polisen tar politiska hänsyn?

Närpolischefen som kände familjen personligen och var gift med en av lärarna som undervisade flickorna, som hade en dotter som besökte barnen varje söndag.

Rektorn på skolan som i maj efter 18 år slutade sin tjänst för att bli rektor på vuxenutbildningen.

Alla känner alla.
Citera
2019-02-08, 18:03
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Du tror inte att polisen tar politiska hänsyn?

Närpolischefen som kände familjen personligen och var gift med en av lärarna som undervisade flickorna, som hade en dotter som besökte barnen varje söndag.

Rektorn på skolan som i maj efter 18 år slutade sin tjänst för att bli rektor på vuxenutbildningen.

Alla känner alla.

Nu är du inne och traskar lite i konspirationsträsket om jag får vara så pass ofin att påpeka det, jag tror ju inte att det har skett en stor konspiration som har lett fram till den pressträff vi hört och vars slutsatser jag i alla fall tror på.

Så enkelt svarat, nej jag tror inte att personliga relationer har påverkat vad polis och utredare kom fram till.
Citera
2019-02-08, 18:04
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Det är vad jag tror i alla fall, kan inte tänka mig att polis och utredare skulle ta någon slags politisk hänsyn i ett sådant här tragiskt fall, de ville verkligen få begrepp själva om vad fan som hänt.

Jag tror de vände på alla stenar, dikade ur alla mossar och trots det fann de inget annat än vad föräldrarna uppgav i sitt avskedsbrev.

Som väl redan antytts så blir det ju också ofrånkomligt en skevhet där att förhålla sig till, dvs ”skulden” kan troligen aldrig bli skolans, och det måste finnas ngt uttryckligt från föräldrarna. Vilket då pressen/polisen fått lösa med att ange att ’föräldrarna ansåg att skolan bar skulden’. Vilket genast får något absurt över sig när man formulerat det. Men något sådant har inte kommit fram, och det lär inte bero på mörkning i så fall, utan möjligen att anhöriga i så fall skulle velat undertrycka det.

Jag får för mig att paret vore de första att se det absurda i en sådan formulering. Möjligen att de i så fall hellre stoiskt gick under utan att prova att formulera det.
Citera
2019-02-08, 18:06
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag tror inte sparkravet alls skulle påverka dessa barn som uppfyllde de höga krav som Skollagen kräver för att hemundervisning skall beviljas.

Inte minst efter andra intygets ankomst då kan man gissa..
Citera
2019-02-08, 18:20
Medlem
Det har upprepats (snart otaliga) gånger att tragedin inte handlade om barnens sjukdomar utan om föräldrarna. Det tycks ha varit föräldrarnas (den enas eller bådas) psykiska ohälsa som var anledningen till att det gick så illa. Frågan är om någon av föräldrarna hade sökt hjälp för sin egen sviktande psykiska hälsa?

Om inte – varför sökte /han/hon/de inte hjälp? Fanns det i familjen eller släkten (den enas eller bådas) en ”tradition” av negativ inställning till psykiatrisk hjälp/medicinering som var så stark att man hellre lät sig plågas av obehandlade depressioner (och/eller andra psykiska besvär) utan att ta emot den hjälp som finns att få? För plågsamt måste det ju ha varit för den eller de drabbade, även om polisen nämnde att det inte fanns något tecken på psykisk sjukdom hos någon av föräldrarna.

De allra flesta vuxna människor har kunskap om egenvård vid lättare åkommor, såväl fysiska som psykiska. De allra flesta har också en förmåga att bedöma när man inte längre klarar av att ta hand om den egna hälsan själv, på egen hand, och när man istället behöver vända sig till sjukvården. De flesta klarar av att vara delaktiga i sin egen behandling genom att samarbeta med läkare och följa de ordinationer och råd man får.

De flesta ser till att ta sig till läkare innan sjukdomen eller ohälsan gått för långt. Man tänker att ”så här kan jag inte ha det” och ”så här ska inte min familj behöva ha det.”

Varför fungerade ingenting av detta för Bjärredsparet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in