2019-02-08, 17:30
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Det känns ju intressant att veta om H/B:s barn hörde till dessa elever, eller om det var pga kostnaderna för H/B:s barn som de andras resurser skulle dras in. Även om skolan inte skulle formulera det som en motsättning.

Det lär man ju ha funderat kring.

Jag har ingen riktig uppfattning om vad hemundervisningen kan ha kostat skolan (skolorna). Ibland har "många miljoner" hävdats i tråden vilket jag tycker låter enormt (osannolikt) dyrt.

Men onekligen så är det en relativt omfattande insats som säkert kan framstå som orättvis i jämförelse med säg en stödperson i en klass med 30 barn varav tre med diagnos... Eller något i den stilen.

Inte för att någon missunnar barnen skolgång men för att man vill ha lika stora resurser för sitt eget barn.
Citera
2019-02-08, 17:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Eftersom det sammanfaller med mitt bifall så säger jag:

Pressträffen. Protokoll skola.

Finns ingen anledning att polis skulle undlåta att ta upp ett konkret beslut som är så uppenbar trigger.

Dels är jag inte säker på att polisen uppfattar det som en trigger (eller om det ens är det) men om polisen misstänkte att det var så, hade de verkligen utsatt skolan för en sådan "skuldkomet"?
Citera
2019-02-08, 17:31
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Plus, hur skulle detta kunna mörkas? Någon journalist borde ha hittat ett sådant beslut, om det fanns dvs.
Ja herregud, det är över ett år sen och det som finns är ältat då det är så udda. Vad inbillar man sig att förundersökning innebär när det kommer till nåt så centralt som flickornas sjukdom för att se relevans?
Citera
2019-02-08, 17:32
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullgulligullan
Dels är jag inte säker på att polisen uppfattar det som en trigger (eller om det ens är det) men om polisen misstänkte att det var så, hade de verkligen utsatt skolan för en sådan "skuldkomet"?
Kalla det flagga för, konkret markör eller vad som helst - sensmoralen ÄR att de inte hittat nåt konkret.

Skuldkomet är rent bs i sammanhanget. Vad fan inbillar du dig en Fu sysslar med? Hänsynstagande till skola?

Det enda de kan ha respekt för är anhöriga - för att detaljer gällande mord kan vara mycket svåra att lyssna på.
Senast redigerad av develi 2019-02-08 kl. 17:35.
Citera
2019-02-08, 17:32
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Jag är å andra sidan helt övertygad om att polisen aldrig skulle ha angett ett beslut som skolan tagit som ett motiv för mord på två elever. Konsekvenserna av detta skulle ha varit så allvarliga så det skulle vara helt uteslutet. Det hade fått stora politiska konsekvenser.

Förstår hur du tänker men jag tror inte att polisen tänker på det sättet, vem skulle ha vridit om armen på dem för att få dem att mörka vad som var orsaken?

Det blir ju knappast en riksskandal bara en lokal.
Citera
2019-02-08, 17:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Pressträffen, jag fick intrycket av att de verkligen försökt att få fram ett motiv till dådet ordentligt, de ville få det begripligt och skulle skolan dragit in allt stöd för töserna, ja då hade det verkligen blivit konkret varför föräldrarna valde en vansinnig lösning.

Och utan betänkligheter indirekt gett skolan skulden för makarnas vansinniga lösning? Nja..
Citera
2019-02-08, 17:34
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Tack, det var intressant.
Fetmarkerar även ett stort sparbeting som knappast skulle påverka familjen öht.
Påminner för övrigt mycket kring hur sparbeting aktiveras inom vårdsektorn - dock måste lika fan en dyr kostnad fortsätta rulla via privata bemanningsföretag. Smart.

Om man leker med tanken att paret H/B hörde hemma bland de mer materiellt sett extrovert försynta på vår jord (som akademiker inte sällan tränas till) så kan man ju leka med tanken att det var deras flickor och dessas återgång till skolan som berövade alla övriga elever deras resurser och ”bonusar”.

Som kan ha lett till en liten folkstorm eller ej i skolan...

Varpå H/B ursäktar sig och stiger över relingen för att rädda skolresan åt de mer livsdugliga.

Hypotes förstås.
Citera
2019-02-08, 17:35
Bannlyst
Citat:
Kalla det flagga för, konkret markör eller vad som helst - sensmoralen ÄR att de inte hittat nåt konkret.

Vi kan än så länge vara överens om att de inte har varit tillräckligt säkra på något konkret som de velat gå ut med.
Citera
2019-02-08, 17:38
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Jag har ingen riktig uppfattning om vad hemundervisningen kan ha kostat skolan (skolorna). Ibland har "många miljoner" hävdats i tråden vilket jag tycker låter enormt (osannolikt) dyrt.

Men onekligen så är det en relativt omfattande insats som säkert kan framstå som orättvis i jämförelse med säg en stödperson i en klass med 30 barn varav tre med diagnos... Eller något i den stilen.

Inte för att någon missunnar barnen skolgång men för att man vill ha lika stora resurser för sitt eget barn.

Okej. Men det finns kanske även andra kostnader om man har flickorna i skolan? Konstant ledsagare, vilrum, särskilda wc, särskild utrustning, särskild mat/servering etc etc
Citera
2019-02-08, 17:39
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Absolut en målsättning - det går som en röd tråd genom elevkonferenser och så är direktiven som skola har att förhålla sig till. Med försök som du nämner.
Tack för en mer konkret förklaring än mina utsvävningar - för det är så jag menar.

Sök enkelheten, komplicera inte till det i onödan (Marcus Aurelius)
Citera
2019-02-08, 17:42
Bannlyst
Citat:

Skuldkomet är rent bs i sammanhanget. Vad fan inbillar du dig en Fu sysslar med? Hänsynstagande till skola?
De behöver inte ha uppfattat det som en trigger och de behöver inte ha tyckt att det var en rimlig trigger att berätta om. Dessutom hade de inga skyldigheter att säga någonting eftersom båda gm var döda.
Citera
2019-02-08, 17:42
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullgulligullan
Och utan betänkligheter indirekt gett skolan skulden för makarnas vansinniga lösning? Nja..
Återigen:
Vad anser du att en Fu är? Hänsynstagande till skola?
Kunde de dra in sig själva i skiten via Kapten Klänning - megapinsam person - så vore det här en droppe i havet.

Det handlar inte om skuld. Det handlar isf om ett beslut som föräldrarna då inte pep ett endaste ljud kring, ingen överklagan, inget till omgivningen.

Vart ligger problemet? På skolan som ultimat syndabock till mord?
Bah..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in