2019-02-08, 15:04
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Man ser inte alltid sjukdom, särskilt inte på människor man aldrig träffat. Det tråkiga var nog att det finns en risk för att Agnes skulle tillbaka till skolan utan att vara frisk.
Hade hon friskförklarats och fått gå tillbaka till skolan så hade inte den här tråden existerat.
Var det inte den vägen det var på väg? Föräldrarna borde ju varit tacksamma att man tyckte att hon skulle introducerats i skolan? Nu verkar det som om de istället gjorde precis allt för att ha henne hemma. Inte nog med det, de ville också att Moa skulle hemundervisas. Planerna på att barnen skulle återgå till skolan gjorde att de tog livet av barnen? Eller tänker jag fel nu?
Citera
2019-02-08, 15:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
En förälder kan vara otroligt undfallande gentemot den andre, som då är stark. En förälder kan se den andre slå deras gemensamma barn utan att ingripa, pga att man är så kuvad. Jag vet ju naturligtvis inte alls hur dessa tvås relation var. Om hon är van att alltid falla till föga för den andres starka vilja, och under åratal varit den svaga och undfallande, så är kanske inte steget så långt att hon ger med sig, för att hon helt enkelt inte orkar stå upp emot honom? I en förgiftad miljö kan allt hända.

Eller så såg de helt enkelt inte skogen för bara trän. De läste om de värsta ME-fallen och trodde att det var en stor jävla utförsbacke tills livet bara var en sophög. Och detta hindrade de genom att ta livet av hela familjen.
Inser att jag inte kommer längre och att åtminstone jag inte lär få några svar, hur många frågor jag än ställer.

Jag tror att det är unikt, om inte icke-existerande, att man planerar i månader för att avsluta sitt eget och sina barns liv, skriver avskedsbrev och testamente, bara för att ens maka är dominant och våldsam innanför hemmets väggar. Om makens och hans barns liv var hotade under så lång tid och om det finns så pass starka bevis så att han misstänks för mord, kan jag tycka att man delar lika på skuldbördan. Nåt jävla ansvar har en vuxen människa för vad den utsätter sig själv och sina barn för!
Senast redigerad av Gullgulligullan 2019-02-08 kl. 15:18.
Citera
2019-02-08, 15:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Nej, jag utgår från att hen gissade angående avskedsbrev, försökte föreställa sig saker utifrån tanken att Oskar var ensam mördare. Hen var ju tydlig med att mycket var spekulationer.
Jag tror att du har helt rätt i dina antaganden.
Citera
2019-02-08, 15:18
Medlem
Citat:
Var det inte den vägen det var på väg? Föräldrarna borde ju varit tacksamma att man tyckte att hon skulle introducerats i skolan? Nu verkar det som om de istället gjorde precis allt för att ha henne hemma. Inte nog med det, de ville också att Moa skulle hemundervisas. Planerna på att barnen skulle återgå till skolan gjorde att de tog livet av barnen? Eller tänker jag fel nu?
Jag vet inte vad du grundar dina tankar på. Jag grundar mitt inlägg på några tidigare inlägg i tråden som skrevs väldigt snabbt inpå händelsen där det skrevs att Agnes skulle tillbaka till skolan av besparingsskäl. Om du tycker att någon förälder med ett sjukt barn borde tänka att barnen blir friska av att samhället måste spara pengar så kan jag nog inte hjälpa dig förstå.
Citera
2019-02-08, 15:20
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Jag vet inte vad du grundar dina tankar på. Jag grundar mitt inlägg på några tidigare inlägg i tråden som skrevs väldigt snabbt inpå händelsen där det skrevs att Agnes skulle tillbaka till skolan av besparingsskäl. Om du tycker att någon förälder med ett sjukt barn borde tänka att barnen blir friska av att samhället måste spara pengar så kan jag nog inte hjälpa dig förstå.
Ok, då missförstod jag. Ber om ursäkt för det.
Citera
2019-02-08, 15:24
Medlem
develis avatar
Citat:
Man ser inte alltid sjukdom, särskilt inte på människor man aldrig träffat. Det tråkiga var nog att det finns en risk för att Agnes skulle tillbaka till skolan utan att vara frisk.
Hade hon friskförklarats och fått gå tillbaka till skolan så hade inte den här tråden existerat.
Vem friskförklarar ett barn med diagnos - läkarintyg - som sen år tillbaka har symtom på att inte klara full skolgång gällande ME alternativt tvingar tillbaka ett sjukt barn?
Successivt neddragning på fritidsaktiviteter för att hon inte orkade. Halvtid i skolan, sen försämring. Försök att återgå. Anpassning via skolan gällande viktiga ämnen, vilorum. Målsättning att klara betyg. Fortsatt hemundervisning hösten - lärare som knackar på dörren då vårterminen startar.
Ingen specifik trigger enligt förundersökningen.
Vad i hela friden får dig att tro att detta skulle ske?
Citera
2019-02-08, 15:28
Bannlyst
Citat:
Jag förstår inte var föreställningen om isolering kommer, barnen hade sina lärare hemma. Det förefaller för mig som att risken för isolering måste vara ganska liten om man har lärare som besöker hemmet 3 respektive 4 dagar i veckan. Föräldrarna hade dessutom möten för att planera flickornas framtid betydligt oftare än föräldrar med friska barn. I övrigt så finns det ingenting i vare sig tråden eller övrig rapportering som bekräftar att barnen förhindrades av sina föräldrar att umgås med andra på tu man hand. Det var snarare en av anledningarna till föräldrarnas slutliga uttalande om att man inte kunde leva ett liv i egentlig mening.

Jag skulle tro att alla önskade att flickorna hade kunnat spela fotboll och leva livet fullt ut.

Den äldsta flickan hade ju dessutom en vän som kom varje söndag och umgicks med henne och tog hand om den yngre flickan. Det har också beskrivits att båda flickorna tog emot besök från kamrater när de orkade. Båda makarna arbetade och var på sina arbetsplatser om dagarna.

Familjen låter långt ifrån isolerad, även om barnens sjukdomar skapade begränsningar i handlingsutrymmet.
Citera
2019-02-08, 15:30
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Vem friskförklarar ett barn med diagnos - läkarintyg - som sen år tillbaka har symtom på att inte klara full skolgång gällande ME alternativt tvingar tillbaka ett sjukt barn?
Successivt neddragning på fritidsaktiviteter för att hon inte orkade. Halvtid i skolan, sen försämring. Försök att återgå. Anpassning via skolan gällande viktiga ämnen, vilorum. Målsättning att klara betyg. Fortsatt hemundervisning hösten - lärare som knackar på dörren då vårterminen startar.
Försäkringskassan gör det dagligen - dvs friskförklarar sjuka människor med läkarintyg på mer eller mindre kronisk smärta och annan sjukdom. Varför inte barn? Framförallt när ME tydligen är en så pass okänd sjukdom för många läkare. (Bara en tanke). Så om försäkringskassan kan, kan kanske läkare också?
Citera
2019-02-08, 15:31
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullgulligullan
Den äldsta flickan hade ju dessutom en vän som kom varje söndag och umgicks med henne och tog hand om den yngre flickan. Det har också beskrivits att båda flickorna tog emot besök från kamrater när de orkade. Båda makarna arbetade och var på sina arbetsplatser om dagarna.

Familjen låter långt ifrån isolerad, även om barnens sjukdomar skapade begränsningar i handlingsutrymmet.
De är inte isolerade - föräldrarna drog sig däremot tillbaka mot slutet vilket det finns det olika indikationer på. Vilket garanterat inte har med annat att göra än den hermetiska bubblan att göra och det som sen skedde.
Citera
2019-02-08, 15:36
Medlem
develis avatar
Citat:
Försäkringskassan gör det dagligen - dvs friskförklarar sjuka människor med läkarintyg på mer eller mindre kronisk smärta och annan sjukdom. Varför inte barn? Framförallt när ME tydligen är en så pass okänd sjukdom för många läkare. (Bara en tanke). Så om försäkringskassan kan, kan kanske läkare också?
Jag har full koll på FK och deras skitmetoder - själv fick jag bli väldigt medveten om detta som fullständigt frisk och sen drabbad av fysisk sjukdom, en nyttig men otroligt jävlig erfarenhet - men jag ämnar inte dra in en generalisering eller mig själv som mall in i detta fall så länge det inte finns indikationer.
Citera
2019-02-08, 15:37
Medlem
Citat:
Allt beror förstås på hur intyget från sjukvården är formulerat och hur detaljerat det beskriver hur skolsituationen ska organiseras. Jag är inte helt säker på att intyget uttryckligen säger att särskild undervisning i hemmet är ett krav från sjukvårdens sida.

Vad som får mig att tro att ett beslut om återgång till skolan var förestående, eller redan beslutad, har jag skrivit för några sidor sedan.

(FB) Stor polisinsats i Bjärred utanför Lund - 2018-01-09 (fyra döda)
Citera
2019-02-08, 15:39
Bannlyst
Citat:
De är inte isolerade - föräldrarna drog sig däremot tillbaka mot slutet vilket det finns det olika indikationer på. Vilket garanterat inte har med annat att göra än den hermetiska bubblan att göra och det som sen skedde.

Knappt då. Julmiddag med vänner, familjebesök i juldagarna, träffade familjen för testamentsskrivning några dagar innan morden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in