2019-02-05, 16:57
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig1.2
Nej så fungerar det inte. Om du inte äter så dör du men likväl kan ICA inte ta hela din lön. Innan du börjar yra om att bostäder är speciella så kan jag passa på att återigen nämna att bruttoavkastningen för den som investerar i att hyra ut en lägenhet i Sydney ligger under vad räntan som måste betalas är och värdarna konkurrerar med sänkta hyror för att få kunder. Konkurrens fungerar för bostäder också.
Det blir lika fel varje gång du försöker jämföra fast egendom med konsumtionsvaror. Mat produceras i överflöd och kan importeras från utlandet till lägsta dagspris, och skulle det bli för dyrt med ris kan man äta potatis istället. Men en lägenhet i Stockholm kan bara finnas och brukas i Stockholm, de kan inte importeras eller framställas i obegränsade antal.
Citat:
Om jag har en hyresgäst som kan och vill* betala 100 men jag bjuder denne på rabatterad rea och bara tar ut 90 så kostar det mig 10. Jag avstår från 10. Jag har 10 mindre än jag annars skulle ha haft. Hyresgästen har 10 mer än vad denne annars skulle ha haft. Jag tror inte att detta kan förklaras enklare utan färgglada kritor.
Även om vi skulle använda ditt snedvridna resonemang om vad folk "vill" betala, så innebär det alltså enligt ovanstående resonemang att hyresvärden bara får "90" fast han kunde fått "100", och hyresgästen har kvar "10" mer än han skulle med marknadshyra. Hyresgästen får behålla lite mer och hyresvärden får lite mindre. Och vad är fel med det..?
Citat:

Kommunen saknar pengar till vettig fattigvård (vilket inkluderar en hord olika behov) samtidigt som man bjuder miljonärer, miljardärer och andra som inte behöver på subventionerad reahyra. Det är inte det minsta långsökt utan dagens faktiska verklighet.
Vem säger att kommunen saknar pengar till fattigvård? (Jag antar att du menar socialbidrag/försörjningsstöd). Det har jag inte hört något om, berätta gärna mer om detta.
Citat:
Att jag är för marknadshyra beror främst på att det är ett bra system för de allra flesta och att jag (till skillnad från dig?) provat båda systemen i verkligheten. I Stockholm innebar systemet att jag bodde tre månader på en soffa 90 minuter från centralen, med andrahandskontrakt, med förstahandskontrakt i ett slumområde och i en bostadsrätt som krävde att jag chansade med hela min livssituation. I Sydney innebar systemet att jag kollade på nätet efter lägenheter och valde en som passade från det stora utbudet och sen hyrde direkt. Sydney är heller inte på minsta sätt unikt för städer med marknadshyra.

I system med marknadshyror lägger folk i allmänhet ungefär lika stor andel av sin inkomst på boende som i Sverige. I längden är de enda vinnarna på hyresregleringen - jämfört med marknadshyror och fattigvård med bidrag eller subventionerade boenden, nota bene svag disjunktion - det lilla fåtal som får reahyra de inte behöver och de lobbyister och politruker som befolkar hyresgästföreningen och liknande parasitorganisationer. Alla andra förlorar.
Du påstår att de enda vinnarna på bruksvärdeshyra är några miljonärer som bor billigare än vad de skulle kunna göra. Men alla de hundratusentals vanliga hyresgäster, som inte är miljonärer, är väl också vinnare på ett system som håller nere hyrorna?
Citera
2019-02-07, 18:46
Medlem
Klopeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Så du tycker alltså det är legitimt att spara ihop 200k till en HR? Legitimt att fuska?

Det är TRAMS!! Att jämföra någon stad i Sverige med London..TRAMS! London är en världsstad med ett världsspråk som har 10m invånare. Jämför med Oslo eller Helsingfors istället som båda har marknadshyror. Det är vad vi kan "sträva efter". Trångboddheten är ett större.problem här än där TROTS att Sverige har ungefär samma bostadsyta per capita. Även Sthlm har ungefär samma boyta som Helsingfors. Men här kan ett fåtal bo i stora lägenhetet superbilligt bara de stått i kö eller myglat. Denna "rättighet" innebär mindre kvm per personer som INTE har detta privilegium. Varför försvarar du det?

Säg att någon vill ha en HR på Östermalm utan att fuska. Först och främst kommer väntetiden sannolikt vara runt 40 år om denne ställer sig i kön idag. Under de 40 åren måste denne hanka runt.på andrahandsboenden som är dyrare än vad fallet med marknadshyror varit enligt de värsta scenarierna.

En etta på 35 kvm kostar runt 14k på andrahandsmarknaden idag i Sthlms innerstad. Enligt HGFs värsta skräckscenario skulle hyrorna öka med 80% på Östermalm med marknadshyror. Dvs från 125kr per kvm till 225. 35 kvm skulle alltså gå från 4375 till 7875. En 19 årig bostadssökande måste då betala mellanskillnaden på 14 000 - 7875 = 6125 per mån i 40 år INNAN denne får sin "billiga" HR. Dvs drygt 3 msek.

Alternativet är att bo i andra hand i 10 år, 735k, flytta in i HR i Tensta. Bo där i 40 år, och sedan få rn HR på Östermalm när personen fyller 68 år (om den varit 18 när bostadssökandet började).

Vilken jävla deal hyresregleringen erbjuder. Det hade ju inte alls varit bättre att kunna flytta in på Östermalm som 18 åring med en hyra på 7875:-

Ja det är legitimt när marknaden är dysfunktionell. Hade det fungerat hade inga svartkontrakt existerat.

Hur många tror du inte haft råd att hyra en lägh på Östermalm för 8k? Ja väldigt många. Kolla andra hands uthyrningen, kostar mycket mer pengar och det går åt som smör. Så vad skulle det lösa förutom att fler personer hade fått förstahandskontakt? Bristen hade varit fortsatt total på populära adresser.

Nämnd lägh hade behövt kosta minst 15k för att den inte skulle bli för populär som förstahandskontrakt. Och då är det endast de rika som hade haft råd.

Därav bättre med kö så kan alla bo på nämnt ställe. För som sagt 8k hostar ju människor upp för andrahandskontrakt på mycket sämre adresser än just östermalm.

Så bostadsbristen centralt kommer inte lösas för att du putsar upp hyran med 3k till 8k om hyran innan var 5k.

Får man ut minst 17-18 netto i månaden så är det inga som helst problem att betala 8k i hyra.

Jag är rätt så säker på att dom flesta kan undvara 8k till boende på bästa adressen centralt än att betalas 4-5k för att bo i ett semighetto. Så viktigt är det var man bor att det värt slänga upp ett par tuss extra.

Med det sagt så kan du glömma att få en lägh på nämnt område för 8k i månaden. Du kommer att ha flera 100st andra som kommer vilja bo där. Alltså fortsatt kö. Så mycket var marknadshyra värt. Du höjde hyran från 5 till 8k men din kö blev 500 pers kortare men du har fortfarande 1000 pers före i kön.

Du får vänta 20 år istället för 40år. Grattis!
Senast redigerad av Klopek 2019-02-07 kl. 18:49.
Citera
2019-02-07, 20:26
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klopek
Du ser inte skillnaden i att spara ihop 200k och köpa svartkontrakt än att låna 3 mille för att köpa borätt och bli skuldsatt resten av livet? 200k går att spara ihop på 2år för en "ungdom" som bor hemma. Behöver absolut inte vara rik för det. Du pratar om "rika" och "fattiga" så fort som det passar din agenda. Hävda att någon är rik som sparat ihop 200k blir löjeväckande.

200k räcker inte ens som kontantinsats till en borätt. Och när man väl sparat ihop kontantinsatsen för att köpa så blir man som nämnt ovan skuldsatt resten av livet.

Ser du inte skillnaden på dessa två exempel eller har noll förståelse för det så har du en väldigt märklig människosyn.

Ja men kolla då hur ser ser ut i London. Folk bor ihopträngda flera personer i 1or och 2or. Är det något att ta sträva efter? Eftersom du refererar till en brittisk politiker.

Han är dum i huvudet.

"rika köper sig före med svartkontrakt" HAHA.
200k är inte ens kontantinsatsen till en förortsetta, och skenbyten med svarta pengar till 1or brukar kosta mindre än så.

Jag har gjort skenbyten till innerstan med betydligt mindre kapital emellan än 200k, och att spara 200k går att göra även med en arbetarlön över 2-3 år, lycka till däremot få bolån på 3 miljoner med 25 brutto i lön eller på akassa. Då krävs en helt annan ekonomisk sits och i många år skött sin karriär.

Dessutom är svartkontrakt en investering då man kan sälja det när man flyttar. Pengarna är ungefär som en deposition man lagt. Vad är det för fel med svartkontrakt? Det skadar inte samhällsekonomin utan gynnar den betydligt mer när hyresgästerna har kvar pengarna och spenderar än att en hyresvärd samlar ihop dom och snikar.
Jag gillar svartkontrakt, eller gillar och gillar, det gör iaf mycket mer möjligheter att bo där man vill till en låg kostnad för en ung kille mellan 20-30 som jobbar med ett okvalificerat jobb, pluggar eller går på akassa, sen behöver bara farsan så in som borgenär sen får man även ett kontrakt i innerstan i en halvstrulig ekonomisk sits. Jag har själv varit denna kille så jag vet vad fan jag snackar om.

Hade aldrig kunnat köpa en bostadsrätt i närförort/innerstan i dagens läge om jag var 25 nu med dessa priser då man inte får lån med en arbetarlön, men man fick det för lite över 10 år sen då en 1a i stan på 30 m2 kostade ibland bara 990.000 kr!

Det är därför nyliberaler ska krossas som motvillig och flanders, då dom förstört, förstör och försämrar samhället (avundsjuka/klasshat/ska se ner på andra människor och skratta åt dom/vill inte va jämlikar) mot hur jag såg det funka när jag var 20-25. I Flanders och motivlligs samhälle ska man varken kan köpa där en 1a där man vill och inte heller ha råd att hyra en vid marknadshyror, vem fan jobbar på bensinmack heltid och hyr en 1a i stan för 12-14 k med marknadshyra när man är 24 bast?! Det går inte, man uppfyller inte inkomstkraven och man blir även luspank och får inga pengar över till nöjen, resor och ha kul, som man vill göra när man är mellan 20-30 på ett annat sätt.

Men det löser sig för silverstjert barnen och akademikerungarna, som väldigt ofta får gräddfil in på någon av föräldrarnas tjänstemannajobb när dom är 20-25 och får bra lön snabbt!! Sen får dom låna eller får till skänks kontantinsatsen+medlåntagare också av sin civilekonom päron till en bostadsrätt i Liljeholmen. Mina närmare släktingar har såna bortskämda ungar och har aldrig en enda dag behövt jobba i kroppsarbetarjobb eller behövt bo i någon förort som bandhagen, Bagarmossen ens från dom var 20! Men det fick jag göra och med socialdemokratiska samhällets alla stöd och 2a chans med komvux, bidrag, bruksvärdessystem så håller jag på kör om dom ganska stort nu, och dom hatar det och ger mig noll cred! Dom ställer ens inte frågor om dessa ting så som min drömbil, min utlandsbostad och min tjänstemannakarriär jag slitit mig till, som det inte existerar och ger mig aldrig någon komplimang för vad jag lyckats med. Såna äckel är Flanders och Motvillig också, bortskämda små rivaliserande borgerliga fittor som tror dom är något, men egentligen är värdelösa.
Senast redigerad av slemhog 2019-02-07 kl. 21:12.
Citera
2019-02-07, 21:50
Medlem
Klopeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Han är dum i huvudet.

"rika köper sig före med svartkontrakt" HAHA.
200k är inte ens kontantinsatsen till en förortsetta, och skenbyten med svarta pengar till 1or brukar kosta mindre än så.

Jag har gjort skenbyten till innerstan med betydligt mindre kapital emellan än 200k, och att spara 200k går att göra även med en arbetarlön över 2-3 år, lycka till däremot få bolån på 3 miljoner med 25 brutto i lön eller på akassa. Då krävs en helt annan ekonomisk sits och i många år skött sin karriär.

Dessutom är svartkontrakt en investering då man kan sälja det när man flyttar. Pengarna är ungefär som en deposition man lagt. Vad är det för fel med svartkontrakt? Det skadar inte samhällsekonomin utan gynnar den betydligt mer när hyresgästerna har kvar pengarna och spenderar än att en hyresvärd samlar ihop dom och snikar.
Jag gillar svartkontrakt, eller gillar och gillar, det gör iaf mycket mer möjligheter att bo där man vill till en låg kostnad för en ung kille mellan 20-30 som jobbar med ett okvalificerat jobb, pluggar eller går på akassa, sen behöver bara farsan så in som borgenär sen får man även ett kontrakt i innerstan i en halvstrulig ekonomisk sits. Jag har själv varit denna kille så jag vet vad fan jag snackar om.

Hade aldrig kunnat köpa en bostadsrätt i närförort/innerstan i dagens läge om jag var 25 nu med dessa priser då man inte får lån med en arbetarlön, men man fick det för lite över 10 år sen då en 1a i stan på 30 m2 kostade ibland bara 990.000 kr!

Det är därför nyliberaler ska krossas som motvillig och flanders, då dom förstört, förstör och försämrar samhället (avundsjuka/klasshat/ska se ner på andra människor och skratta åt dom/vill inte va jämlikar) mot hur jag såg det funka när jag var 20-25. I Flanders och motivlligs samhälle ska man varken kan köpa där en 1a där man vill och inte heller ha råd att hyra en vid marknadshyror, vem fan jobbar på bensinmack heltid och hyr en 1a i stan för 12-14 k med marknadshyra när man är 24 bast?! Det går inte, man uppfyller inte inkomstkraven och man blir även luspank och får inga pengar över till nöjen, resor och ha kul, som man vill göra när man är mellan 20-30 på ett annat sätt.

Men det löser sig för silverstjert barnen och akademikerungarna, som väldigt ofta får gräddfil in på någon av föräldrarnas tjänstemannajobb när dom är 20-25 och får bra lön snabbt!! Sen får dom låna eller får till skänks kontantinsatsen+medlåntagare också av sin civilekonom päron till en bostadsrätt i Liljeholmen. Mina närmare släktingar har såna bortskämda ungar och har aldrig en enda dag behövt jobba i kroppsarbetarjobb eller behövt bo i någon förort som bandhagen, Bagarmossen ens från dom var 20! Men det fick jag göra och med socialdemokratiska samhällets alla stöd och 2a chans med komvux, bidrag, bruksvärdessystem så håller jag på kör om dom ganska stort nu, och dom hatar det och ger mig noll cred! Dom ställer ens inte frågor om dessa ting så som min drömbil, min utlandsbostad och min tjänstemannakarriär jag slitit mig till, som det inte existerar och ger mig aldrig någon komplimang för vad jag lyckats med. Såna äckel är Flanders och Motvillig också, bortskämda små rivaliserande borgerliga fittor som tror dom är något, men egentligen är värdelösa.

För 10+år sedan så kunde man köpa en borätt 1a på typ 40kvm i gbg för 400k, förort och då en bättre förort, inte något våldsghetto. Samma lägenhet går nu för 1.5 miljoner.

I våldsghettot kostade en borätt 1a max 200k medans nu går en sådan 1a för 1 miljon.

Just centralt har jag inte koll på men garanterat i innerstan inte mer än 1-1.5 miljoner en 1a på 30-40kvm för 10+år sedan. Det måste varit så eftersom en 1a i en bra förort på 40kvm kostade 400k.

Som du säger nyliberalerna vill att alla ska skuldsätta sig för livet och bli en slav under bankernas piska.

Som sagt skulle det bli marknadshyra på Östermalm då är det inga 8k för en 1a som gäller. Det är bara fantasier. 8k betalar folk för mycket sämre adresser och andrahandskontrakt. Vad skulle kötiden bli. 20år? Kvittar liksom. Meningen med marknadshyra är att kunna få en lägh på dagen precis som man kan köpa en borätt på dagen.

Men det är utopi gällande hyreslägenheter. Och det är helt bevisat med min tes.
Citera
2019-02-08, 07:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klopek
Ja det är legitimt när marknaden är dysfunktionell. Hade det fungerat hade inga svartkontrakt existerat.

Hur många tror du inte haft råd att hyra en lägh på Östermalm för 8k? Ja väldigt många. Kolla andra hands uthyrningen, kostar mycket mer pengar och det går åt som smör. Så vad skulle det lösa förutom att fler personer hade fått förstahandskontakt? Bristen hade varit fortsatt total på populära adresser.

Nämnd lägh hade behövt kosta minst 15k för att den inte skulle bli för populär som förstahandskontrakt. Och då är det endast de rika som hade haft råd.

Därav bättre med kö så kan alla bo på nämnt ställe. För som sagt 8k hostar ju människor upp för andrahandskontrakt på mycket sämre adresser än just östermalm.

Så bostadsbristen centralt kommer inte lösas för att du putsar upp hyran med 3k till 8k om hyran innan var 5k.

Får man ut minst 17-18 netto i månaden så är det inga som helst problem att betala 8k i hyra.

Jag är rätt så säker på att dom flesta kan undvara 8k till boende på bästa adressen centralt än att betalas 4-5k för att bo i ett semighetto. Så viktigt är det var man bor att det värt slänga upp ett par tuss extra.

Med det sagt så kan du glömma att få en lägh på nämnt område för 8k i månaden. Du kommer att ha flera 100st andra som kommer vilja bo där. Alltså fortsatt kö. Så mycket var marknadshyra värt. Du höjde hyran från 5 till 8k men din kö blev 500 pers kortare men du har fortfarande 1000 pers före i kön.

Du får vänta 20 år istället för 40år. Grattis!

Du menar om det funnits marknadshyror? Alla marknader med reglerade priser under marknadspriser är alltid dysfunktionella. Skönt att vi är.överens.

Vad har du för stöd för de hyresökningar du esrimerar? När jag tog fram siffran 8k utgick jag från Rambölls undersökning gjord åt HGF, den absolut mest pessimistiska undersökning aom tagits fram.

Du hävdar att hyrorna kommer stiga mycket mer. Vilken undersökning stödjer det? Är det Klopeks egna hemmasnickrade teori igen? Den ger jag inte ett ruttet lingon för och om det är vad du utgår från drar du bara ett löjes skimmer över dig själv.

Dessutom är det osannolikt att de som ställer sig i bostadskö till de mest populära adresserna idag enbart får vänta 40 år. Även det var mycket konservativt av mig. Mellan 2017 och 2018 ökade kötiden i Sthlm i snitt
med 3%. Kötiden kommer sannolikt bli närmre hela din livstid om inget ändras inom kort.

https://www.svd.se/nytt-rekord-636000-i-bostadsko-i-stockholm
Citera
2019-02-08, 11:00
Medlem
Citat:
Tammer sitter själv och väntar på vinstlotten. Den prisreglerade attraktiva HR han egentligen inye behöver. Precis som de flesta som försvarar regleringen med näbbar och klor. Giriga, avundsjuka och ofta lite misslyckade personer som ser det som sin livs stora chans att känna sig lite.lyckade..

Sade den trötttsamme gamle gubben som är avundsjuk på alla sina bekanta som sitter i
stora paradvåningar i rikets näst största stad.
Citera
2019-02-08, 11:01
Medlem
Citat:

Du hävdar att hyrorna kommer stiga mycket mer. Vilken undersökning stödjer det? Är det Klopeks egna hemmasnickrade teori igen? Den ger jag inte ett ruttet lingon för och om det är vad du utgår från drar du bara ett löjes skimmer över dig själv.

Dagens andrahandshyror blir morgondagens förstahandshyror vilket antagligen t o m du
begriper. Gubbstrutt !
Citera
2019-02-08, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av litesliten
Dagens andrahandshyror blir morgondagens förstahandshyror vilket antagligen t o m du
begriper. Gubbstrutt !

Får se en länk på det. Eller ett jämförbart land som har haft den utvecklingen. Dina hemmasnickrade teorier är inte värda ett piss.
Citera
2019-02-08, 11:03
Medlem
Citat:

Det är alltså fråga om ett av Hyresgästföreningens propagandainitiativ inför valet 2018. Under ledning av en före detta sosseminister. Själva motsatsen till seriösa neutrala forskare. Du får försöka igen.

Till skillnad från dig som är en fri och oberoende "tänkare", stöttad av ingen utom av
dina fåntrattar till åsiktsfränder i den här tråden.

"Personargument" kallas f ö den angreppsmetod du använder här. Försök igen.
Eller är det för jobbigt att läsa ? Själv har man ju skrifterna i pappersform.
Citera
2019-02-08, 11:07
Medlem
Citat:
Till skillnad från dig som är en fri och oberoende "tänkare", stöttad av ingen utom av
dina fåntrattar till åsiktsfränder i den här tråden.

"Personargument" kallas f ö den angreppsmetod du använder här. Försök igen.
Eller är det för jobbigt att läsa ? Själv har man ju skrifterna i pappersform.

Hahaha ska DU prata med folk om personangrepp :-D
Citera
2019-02-08, 11:09
Bannlyst
Det är bara för svenskar det är bostadsbrist

http://www.lo.se/home/lo/res.nsf/vRes/lo_fakta_1366027478784_har_vi_rad_att_bo_har_pdf/$File/Har_vi_rad_att_bo_har.pdf

Citat:
Enligt Boverket anger 243 av landets 290kommuner att det råder brist på bostäder i kommunen, en ökning med120 kommuner sedan 2013. Samtidigt har priserna på bostäder ökat underlång tid.1Även bostadshyrorna har ökat något. En växande bostadsbristleder till att allt fler individer och hushåll möter en bostadsmarknadsom inte erbjuder dem något bra alternativ. Om det tidigare var svårt förlåginkomsttagare att få tillgång till ett bra boende så är det i dag ocksåallt större delar av medelinkomsttagarna som möter kötider, hyror ochpriser som de inte kan matcha. Möjligheten att flytta till ett boende sombättre passar ens behov, flytta från sitt föräldrahem eller byta hemkom-mun för ett jobb, en relations eller för studiers skull har försvårats föralla, men framför allt för grupper med små ekonomiska medel.

I 2018 års enkät anger 243 av landets 290 kommuner att det totaltsett saknas bostäder i kommunen. 40 kommuner angav att det fannsen balans på bostadsmarknaden, tre kommuner angav att det fanns ettöverskott. 2017 var situationen något värre och Boverket uppskattade dåatt 93 procent av landets befolkning bodde i bristkommuner (Boverket,2017: a samt Boverket, 2018).
Citera
2019-02-08, 11:09
Medlem
Citat:
Sade den trötttsamme gamle gubben som är avundsjuk på alla sina bekanta som sitter i
stora paradvåningar i rikets näst största stad.

De som betalar marknadspris (BR) känner jag ingen som helst avundsjuka mot. Tvärtom, good for them!!

Det finns sannolikt ingen frisk människa som inte är "avundsjuk" på extrema statliga exklusiva privilegier på deras bekostnad däremot.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in