2019-02-08, 01:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Jag håller helt med.
Men killarna är likväl inte rättsforensiker.

Man är glad att de inte var ålagda att också obducera på direkten — solglittrets uppgivna karriär i ett tidigare liv. Eller så hade poliserna röntgensyn?

Det är ju förvisso bra att vända på alla stenar i kartongen. Igen.

Jag är inte alls inne på att de kunde överblicka på vad som hänt. Jag är däremot intresserad av om man gnetigt gått till botten med allt, då jag tror att O var noga med att dölja sina mordplaner för alla som försökte hjälpa familjen. Det har hänt förut att man missat grundläggande saker i utredningar.
Citera
2019-02-08, 01:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Nej, men Oskar kan ha städat noga. Riktigt noga! Det viktiga var hans eftermäle och jag tror att han skulle varit nöjd med det som sagts nu.
Men du menar ändå att han inte städade noggrannare än att du kan se blodspår på golvet i bostadsannonsen? Det kanske maken trots allt inte skulle vara så nöjd med.
Citera
2019-02-08, 01:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullgulligullan
Men du menar ändå att han inte städade noggrannare än att du kan se blodspår på golvet i bostadsannonsen? Det kanske maken trots allt inte skulle vara så nöjd med.

Tja, han drog ju ned persiennerna och hela nedervåningen var avstängd för insyn. Ändå missade han en persienn med ett par centimeter, tillräckligt för polisen att se vad som skett. Han var noga, men inte så noga. Det jag inte vet är om de mörkare skiftningarna i golvplattorna på några ställen är naturliga eller ett resultat av kemiska preparat. Uppenbara fläckar eller spill är inget jag pratar om... men det förstår du ju. Jag litar dock på att polisen faktiskt jobbat sig igenom hela huset trots att man tidigt visste att gm var död. Eller de två gm.
Senast redigerad av rappytt 2019-02-08 kl. 01:20.
Citera
2019-02-08, 01:18
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Här nedan är en ganska bra sammanställning av när uppgifter dök upp första gången i tråden, det kan underlätta när man skall avgöra vad andra postare själva har bidragit med och vad de bygger på tidigare information.

Jag håller med om att postaren Drebas gissningar (?) om dödssätten stämde väl. Om man läser hans övriga posthistorik så kanske det kan finnas en förklaring till det.

Jag håller också med om att hans spekulation om händelseförloppet hade en inre logik, jag tror att det är en person som har viss erfarenhet av området på ett eller annat sätt och som kunde göra en mycket kvalificerad gissning.

Vissa delar visade sig dock sedan inte stämma med polisens information.

JanTaliban skrev, inlägg 7364:

Påminner om gamla tiders telefonväxlar. 😄 Man hade inte behövt läsa mycket mer än det där.
Citera
2019-02-08, 01:19
Bannlyst
Citat:
Tja, han drog ju ned persiennerna och hela nedervåningen var avstängd för insyn. Ändå missade han en persienn med ett par centimeter, tillräckligt för polisen att se vad som skett. Han var noga, men inte så noga. Det jag inte vet är om de små skiftningar i golvplattorna är naturliga eller ett resultat av kemiska preparat.
Men du menar att eventuella kemiska preparat på köksgolvet i så fall handlar om att maken torkat bort blod från det?
Citera
2019-02-08, 01:21
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Jag är inte alls inne på att de kunde överblicka på vad som hänt. Jag är däremot intresserad av om man gnetigt gått till botten med allt, då jag tror att O var noga med att dölja sina mordplaner för alla som försökte hjälpa familjen. Det har hänt förut att man missat grundläggande saker i utredningar.

Så bra att man tillsatte en utredning då.
Citera
2019-02-08, 01:23
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Jag sitter med Svensk Polis framför mig där det faktiskt står att Fredrik gjorde sitt anrop via radion EFTER man hittat barnen. Däremot så är det helt riktigt att de TÄNKTE och SA till varandra att detta kunde vara ett mord på hustrun och självmord vad gäller mannen.

Jag förstår ärligt talat inte hur du tänker. Det är ju helsnurrigt när du påstår att de larmade efter de hittat Hanna.

Nu tar vi det här lungt, fint och grundligt.

Så här står det i texten i polistidingen efter att de båda poliserna hittat Hanna.

När poliserna rapporterade över radion märkte de direkt hur intresset på andra sidan steg. Operatören började ordna med kriminaltekniker och yttre befäl, som fortfarande var på väg, informerades. Hampus och Fredrik gav varandra en blick som sade att okej, nu tar vi ovanvåningen, nu kör vi bara så vi får det gjort.

https://tidningensvenskpolis.se/arkiv/hallarsida-artiklar/2019/nr-1-2019/vad-fan-ar-det-vi-har-sett/

Poliserna rapporterade över radion att de hittat Hanna och att det kunde röra sig om ett brott att maken mördat hustrun. In min värld är det detsamma som att larma om att man upptäkt något som kräver mer resurser och stöd.
Efter att de larmat via radion om fyndet av Hanna gick poliserna upp för trappan till övervåningen.

Så nej de misstänkte inte och larmande inte om sina brottsmisstankar först när de hade upptäkt de mördade barnen.
De larmade över radion att det kunde röra sig om ett brott för att de hade hittat Hanna död.
Först därefter gick de upp och upptänkte de mördade barnen.
Senast redigerad av Solglittret 2019-02-08 kl. 01:33.
Citera
2019-02-08, 01:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Nu tar vi det här lungt, fint och grundligt.

Så här står det i texten i polistidingen efter att de båda poliserna hittat Hanna.

När poliserna rapporterade över radion märkte de direkt hur intresset på andra sidan steg. Operatören började ordna med kriminaltekniker och yttre befäl, som fortfarande var på väg, informerades. Hampus och Fredrik gav varandra en blick som sade att okej, nu tar vi ovanvåningen, nu kör vi bara så vi får det gjort.

Poliserna rapporterade över radion att de hittat Hanna och att det kunde röra sig om ett brott att maken mördat hustrun. In min värld är det detsamma som att larma om att man upptäkt något som kräver mer resurser och stöd.
Efter att de larmat via radion om fyndet av Hanna gick poliserna upp för trappan till övervåningen.

Så nej de misstänkte inte och larmande inte om sina brottsmisstankar först när de hade upptäkt de mördade barnen.
De larmade över radion att det kunde röra sig om ett brott för att de hade hittat Hanna död.
Först därefter gick de upp och upptänkte de mördade barnen.

Tänker du dig att alla utredningar ska utgå från att första intrycket är det korrekta? Varför ens initiera en utredning då? Hade det inte varit mer kostnadseffektivt att anställa fler poliser som kunde gå ut och skaffa sig fler första intryck i så fall?
Senast redigerad av Gullgulligullan 2019-02-08 kl. 01:33.
Citera
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Avd9 gillade jag för han verkade vara en trevlig prick. Jag saknar honom i tråden.

Jag kan inte släppa faktumet att hans teori, som han med stor emfas sade sig ha säkra källor på inte stämde med info som kom via sista pressträffen. Dessutom dök en snarlik beskrivning i tråden upp bara några dagar före pk:n.

Nog är det anmärkningsvärt att postaren Solglittret refererade till påstod följande: mor och en dotter strypta, en dotter kvävd, samt att man inte gett piller till barnen. Kan man göra en sån gissning? Det mesta har debatterats i tråden men just dödsorsaken på H,M och A hade ingen rätt i, förutom denne postare. Avd9 påstod att barnen dött av en dödscocktail, vilket de otvetydigt inte gjorde. Därför blev många chockade när dödsorsak på flickorna kom fram.

Jag kan ju tänka mig att det ibland är bättre att ha fel än att ha rätt.

Det är väl inte otroligt att somliga kan yttra sig uppskattningsvis om strypning och kvävning på kort varsel.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Diskuteras avd9 överhuvudtaget väldigt frekvent - eller varför blev du sugen på denna hux flux?

Det Glittret har gjort är att dra fram en källa som passar våldsamheterna som nyss aktualiserats - som saknar substans - med en person som två ggr sagt att det är 1) hypotes samt 2) konspirationer.

Ju mer sånt här ju mer faller teorierna som ett korthus.

Men vänta nu... det är väl inte alls omöjligt att uppgiftslämnaren vill täcka exakt vetskap med kommentarer om ”kanske, eventuellt” om denne känner att det är gränsfall till för mycket information som i en trängre krets kan röja vem är?
Citera
2019-02-08, 01:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kusinvitamin65
Men vänta nu... det är väl inte alls omöjligt att uppgiftslämnaren vill täcka exakt vetskap med kommentarer om ”kanske, eventuellt” om denne känner att det är gränsfall till för mycket information som i en trängre krets kan röja vem är?

Så du tänker dig att dreba egentligen var helt säker på att makarna hade en asexuell relation och att det saknades avskedsbrev? Tror du att han utelämnade testamentet och USB-minnet för att förvilla den trånga kretsen?
Senast redigerad av Gullgulligullan 2019-02-08 kl. 01:41.
Citera
2019-02-08, 01:43
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kusinvitamin65

Det är exakt så det kan ligga till.
Det kan mycket väl vara därför som dreba både luddade till det med uttryck som ”kanske, möjligen” och dessutom avslutade sina exakta och korrekta påståendens h*n var helt ensam om i tråden, med uppgifter att det bara var h*ns spekulationer och gissningar.

Det är vad många av oss skulle gjort om frågorna börjar bli för närgångna och man kanske själv upplever att det börjar hetta och komma allt för nära samtidigt som man kanske sagt lite mer än man vill stå till svars för.
Man skulle benämnt det hela som bara spekulationer och gissningar och loggat ut för gott.
Då skulle man få precis den effekten man just då eftersträvar - folk tar inte ens inlägg på så stort allvar för det var ju bara någon postares ”spekulation och gissning” och inget att lägga på minnet.
Senast redigerad av Solglittret 2019-02-08 kl. 01:49.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in