Här nedan är en ganska bra sammanställning av när uppgifter dök upp första gången i tråden, det kan underlätta när man skall avgöra vad andra postare själva har bidragit med och vad de bygger på tidigare information.
Jag håller med om att postaren
Drebas gissningar (?) om dödssätten stämde väl. Om man läser hans övriga posthistorik så kanske det kan finnas en förklaring till det.
Jag håller också med om att hans spekulation om händelseförloppet hade en inre logik, jag tror att det är en person som har viss erfarenhet av området på ett eller annat sätt och som kunde göra en mycket kvalificerad gissning.
Vissa delar visade sig dock sedan inte stämma med polisens information.
JanTaliban skrev, inlägg 7364:
Citat:
Flashback när det fungerar som sämst? Jag har fördrivit tiden med att sammanställa hur spekulationer övergår till trådsanningar. Jag postar dem en och en.
Frun och barnen nedbäddade, pappan hängd, avskedsmeddelande
180109 23:52 allegrageller: […] om tre personer ligger döda på golvet och den fjärde har hängt sig
180110 12:27 flaskborste: […] då man förmodligen velat att barnen inte skulle lida, snarare lugnt somna in […] den sist levande kan ha utfört självmordet på annat sätt
180110 14:15 J_McClane: Tippar på sömnmedel följt av strypning. Mannen har därefter avslutat allt med en hängning.
180110 14:15 Gizur: exempelvis tre förgiftade och en död genom hängning
180110 16:12 Chantre: Fick ett PM där det beskrivs att fadern hade ihjäl barnen. Därefter sin fru och att han slutligen hängde sig själv.
180111 08:19 imlikenono: Enligt källor så låg barnen nerbäddade i sängen samt mamman. Pappan ska ha hängt sig.
180111 11:11 imlikenono: Som jag skrev tidigare i tråden. Enligt säkra källor så var barnen nerbäddade i sängen samt mamman. Pappan hittades hängd.
180111 12:46 imlikenono: Barnen och mamman hittades nerbäddade i sängen och pappan hittades hängd.
180111 16:30 radbean: Det verkar ganska säkert att pappan var hängd
180111 21:05 esteban69: Jag har hört från kollegor i Bjärred att det tydligen ska ha rört sig om gift och att GM sedan skulle ha hängt sig.
180111 21:55 Undrande87: Båda döttrarna hittades av polisen i deras respektive säng, […] Modern samma sak. Fadern å andra sidan hittades i ett annat rum, vardagsrum/hall. Han var hängd. Hur jag vet detta? Därför att jag umgås privat med en av Expressens journalister.
180111 22:05 Mafia: Det stämmer vad som tidigare sagts i tråden. Familjen i sängarna, pappan hängd.
180112 10:05 Gonorre: Enligt källor med insyn i ärendet så hittades barnen och kvinnan avlidna i separata sovrum och mannen hängd.
180112 16:31 Mafia: Döttrarna och mamman tycks ha hittats liggande i sina sängar med vissa skador. Pappan hittades hängd.
180112 20:55 Mafia: Finns flera källor på att barnen och frun hittades i sina sängar med skador medan pappan hittades hängd.
180112 22:54 Mafia: i det här fallet har ALLA källor samstämmigt sagt samma sak. Dvs att frun och barnen hittades liggandes i sina sängar och att pappan hittades hängd.
180113 10:17 Caracallas: Jag hörde från säker källa (kan jag dessvärre inte röja) att pappan giftmördat fru och barn och därefter hängt sig själv.
180113 10:32 imlikenono: att barnen låg nerbäddade i sängen samt att pappan hittades hängd skrev jag också tidigare i veckan enligt min källa, som jag inte heller kan röja. Källan är dock väldigt pålitlig
180113 14:03 Mafia: Jag har inte tagit del av någon som påstår något annat än att han hittades hängd exempelvis. Eller någon som säger något annat än att barnen och frun hittades i sina sängar med skador.
180113 14:12 scheele: Ja, jag har uppgift om att åtminstone barnen låg i sina sängar när de hittades.
180113 18:35 scheele: Pappan hängd. Barn i sina sängar, döda, oklar metod.
180113 18:38 imlikenono: Blod och liknande är inget jag känner till. Pappa hittades hängd. Barn och mamman hittades i säng nerbäddade – lägg märke till detaljen nerbäddade.
180113 19:23 scheele: Nej inte hörsägen, men insatta källor har alla sagt; Barnen låg i sängarna. Barnen låg prydlig i sina sängar. Barnen var nedbäddade i sina sängar.
180113 19:55 scheele: jo, han hängde sig, detta har jag från säker källa.
180114 12:42 tigrinnan14: Jag tycker att det är lite konstigt att pappan väljer att hänga sig medan resten av familjen ligger enligt uppgift nedbäddade i sina sängar. Varför väljer man att hänga sig samt i ett annat rum dessutom?
180114 12:54 Crossmack: att han hängde sig i ett annat rum kan vara så enkelt som att det var bästa stället att knyta en snara på
180114 12:55 HelsingborgDagblad: Enligt min källa: […] Föräldrarna spelar in video och berättar vad som sker och varför och lägger videon synligt i huset. Barn och mamma tar piller och pappan hänger sig
180114 21:02 scheele: Detta vet jag: En polis jobbar i området och har sagt följande 1. Barnen återfinns snyggt i sina sängar, 2. Inget blod och stök, 3. Pappan hittas hängd […] beviset är en videofilm som föräldrarna spelat in och berättar varför de dödat barnen
180115 01:05 jenlov: Sättet döttrarna hittades antyder förgiftning/överdos
180115 09:55 CountMyshkin: Enligt ganska säkra källor i tråden så har han hittats hängd. Vet man hur?
180115 23:43 scheele: Det jag fick höra från poliskällan […] Barnen hittas i sina sängar och modern och fadern döda, det finns ett kollektivt avskedsbrev i elektronisk form. […] Kunskapen om att det finns en video med hjärtskärande innehåll torde ha läkt till skolan.
180116 00:25 scheele: personen jag pratade med hade vetskap om ATT det fanns ett avskedsbrev, dock osäker på typ av avskedsbrev, men formulerat av båda föräldrar. […] Dessutom har tre andra fått höra exakt samma av för dem väldigt trovärdiga källor
180116 09:49 pHr33: Fick höra följande från person som bor i närområdet: De lämnade ett brev efter sig. Barnen dog av sömntabletter […] Mannen hängde sig själv efter att försäkrat sig om att de övriga var färdiga
180116 20:09 scheele: Jag har fått höra att det var en video, men visst kan det vara ett brev. Oavsett lär man inte bli oberörd av att ta del av innehållet.
180116 20:36 scheele: modern och fadern gjorde detta i samförstånd. De hjälptes åt, pappan har dött sist och hjälpt sin hustru, de har varit samförstånd
180116 23:59 arcenciels: I första kommentaren från polisen sas det att mamman och barnen låg i sängen. Sängen i ental.