2019-02-07, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, det två senaste dagarna har det krackelerat i alla hörn.

Har aldrig sett på maken till argument, hahahaha.

Det har verkligen övergått i en ren desperation, varje ord och detalj vrids för att försöka få till något som passar ens felaktiga teori. Höjden är ändå när man börjar plocka ut lösryckta meningar från gamla inlägg som bevis för någon privat ”sanning”. Det är oerhört patetiskt.
Citera
2019-02-07, 22:51
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Det där stämmer inte, det var efter man hittat alla fyra:

"När de tittade in i flickrummen var det som om luften gick ur Hampus och Fredrik. Som att allt med ens blev tomt. I varsin säng låg två döda flickor. Fredrik behövde inte fråga sin kompis om han hade sett samma sak, det räckte med Hampus blick. Han famlade efter radion för att rapportera och lyckades få ur sig orden, även om hans minne av det efter är helt svart"

Edit. Jag börjar nu fatta hur rykten uppstår i såna här trådar.

Nu är du fullkomligt fel ute.

Så här står det i polistidningens text:

"De tittade in i ett badrum. Tomt. En garderob. Tomt. Så gick Hampus fram till ytterligare en dörr, puttade upp den, och utbrast "Fuck!" Fredrik tittade upp mot sin kollega, som förklarade: "Här ligger mamman." De båda poliserna tittade in i ett sovrum där en avliden kvinna låg nerbäddad i en säng.
Med ens förändrades läget helt. Nu var det inte längre "bara" ett självmord. Nu var det troligen ett brott och tankarna rusade hos Hampus och Fredrik. Hade maken haft ihjäl hustrun, och lagt henne här? Och barnen! Var är barnen?"

Direkt efter att poliserna hittat Hanna uppfattade de det som "Det var inte längre bara ett självmord. Nu var det troligen ett brott och tankarna rusade hos H. och F. Hade maken haft ihjäl hustrun och lagt henne här?."
De till och med frågade sig var barnen var. Så nej, ditt påstående att dessa tankar kom först efter att poliserna hittat alla fyra är totalt fel.

Skapa inga trådsanningar....!
Citera
2019-02-07, 22:51
Medlem
harperlees avatar
Här nedan är en ganska bra sammanställning av när uppgifter dök upp första gången i tråden, det kan underlätta när man skall avgöra vad andra postare själva har bidragit med och vad de bygger på tidigare information.

Jag håller med om att postaren Drebas gissningar (?) om dödssätten stämde väl. Om man läser hans övriga posthistorik så kanske det kan finnas en förklaring till det.

Jag håller också med om att hans spekulation om händelseförloppet hade en inre logik, jag tror att det är en person som har viss erfarenhet av området på ett eller annat sätt och som kunde göra en mycket kvalificerad gissning.

Vissa delar visade sig dock sedan inte stämma med polisens information.

JanTaliban skrev, inlägg 7364:

Citat:
Flashback när det fungerar som sämst? Jag har fördrivit tiden med att sammanställa hur spekulationer övergår till trådsanningar. Jag postar dem en och en.

Frun och barnen nedbäddade, pappan hängd, avskedsmeddelande

180109 23:52 allegrageller: […] om tre personer ligger döda på golvet och den fjärde har hängt sig
180110 12:27 flaskborste: […] då man förmodligen velat att barnen inte skulle lida, snarare lugnt somna in […] den sist levande kan ha utfört självmordet på annat sätt
180110 14:15 J_McClane: Tippar på sömnmedel följt av strypning. Mannen har därefter avslutat allt med en hängning.
180110 14:15 Gizur: exempelvis tre förgiftade och en död genom hängning
180110 16:12 Chantre: Fick ett PM där det beskrivs att fadern hade ihjäl barnen. Därefter sin fru och att han slutligen hängde sig själv.
180111 08:19 imlikenono: Enligt källor så låg barnen nerbäddade i sängen samt mamman. Pappan ska ha hängt sig.
180111 11:11 imlikenono: Som jag skrev tidigare i tråden. Enligt säkra källor så var barnen nerbäddade i sängen samt mamman. Pappan hittades hängd.
180111 12:46 imlikenono: Barnen och mamman hittades nerbäddade i sängen och pappan hittades hängd.
180111 16:30 radbean: Det verkar ganska säkert att pappan var hängd
180111 21:05 esteban69: Jag har hört från kollegor i Bjärred att det tydligen ska ha rört sig om gift och att GM sedan skulle ha hängt sig.
180111 21:55 Undrande87: Båda döttrarna hittades av polisen i deras respektive säng, […] Modern samma sak. Fadern å andra sidan hittades i ett annat rum, vardagsrum/hall. Han var hängd. Hur jag vet detta? Därför att jag umgås privat med en av Expressens journalister.
180111 22:05 Mafia: Det stämmer vad som tidigare sagts i tråden. Familjen i sängarna, pappan hängd.
180112 10:05 Gonorre: Enligt källor med insyn i ärendet så hittades barnen och kvinnan avlidna i separata sovrum och mannen hängd.
180112 16:31 Mafia: Döttrarna och mamman tycks ha hittats liggande i sina sängar med vissa skador. Pappan hittades hängd.
180112 20:55 Mafia: Finns flera källor på att barnen och frun hittades i sina sängar med skador medan pappan hittades hängd.
180112 22:54 Mafia: i det här fallet har ALLA källor samstämmigt sagt samma sak. Dvs att frun och barnen hittades liggandes i sina sängar och att pappan hittades hängd.
180113 10:17 Caracallas: Jag hörde från säker källa (kan jag dessvärre inte röja) att pappan giftmördat fru och barn och därefter hängt sig själv.
180113 10:32 imlikenono: att barnen låg nerbäddade i sängen samt att pappan hittades hängd skrev jag också tidigare i veckan enligt min källa, som jag inte heller kan röja. Källan är dock väldigt pålitlig
180113 14:03 Mafia: Jag har inte tagit del av någon som påstår något annat än att han hittades hängd exempelvis. Eller någon som säger något annat än att barnen och frun hittades i sina sängar med skador.
180113 14:12 scheele: Ja, jag har uppgift om att åtminstone barnen låg i sina sängar när de hittades.
180113 18:35 scheele: Pappan hängd. Barn i sina sängar, döda, oklar metod.
180113 18:38 imlikenono: Blod och liknande är inget jag känner till. Pappa hittades hängd. Barn och mamman hittades i säng nerbäddade – lägg märke till detaljen nerbäddade.
180113 19:23 scheele: Nej inte hörsägen, men insatta källor har alla sagt; Barnen låg i sängarna. Barnen låg prydlig i sina sängar. Barnen var nedbäddade i sina sängar.
180113 19:55 scheele: jo, han hängde sig, detta har jag från säker källa.
180114 12:42 tigrinnan14: Jag tycker att det är lite konstigt att pappan väljer att hänga sig medan resten av familjen ligger enligt uppgift nedbäddade i sina sängar. Varför väljer man att hänga sig samt i ett annat rum dessutom?
180114 12:54 Crossmack: att han hängde sig i ett annat rum kan vara så enkelt som att det var bästa stället att knyta en snara på
180114 12:55 HelsingborgDagblad: Enligt min källa: […] Föräldrarna spelar in video och berättar vad som sker och varför och lägger videon synligt i huset. Barn och mamma tar piller och pappan hänger sig
180114 21:02 scheele: Detta vet jag: En polis jobbar i området och har sagt följande 1. Barnen återfinns snyggt i sina sängar, 2. Inget blod och stök, 3. Pappan hittas hängd […] beviset är en videofilm som föräldrarna spelat in och berättar varför de dödat barnen
180115 01:05 jenlov: Sättet döttrarna hittades antyder förgiftning/överdos
180115 09:55 CountMyshkin: Enligt ganska säkra källor i tråden så har han hittats hängd. Vet man hur?
180115 23:43 scheele: Det jag fick höra från poliskällan […] Barnen hittas i sina sängar och modern och fadern döda, det finns ett kollektivt avskedsbrev i elektronisk form. […] Kunskapen om att det finns en video med hjärtskärande innehåll torde ha läkt till skolan.
180116 00:25 scheele: personen jag pratade med hade vetskap om ATT det fanns ett avskedsbrev, dock osäker på typ av avskedsbrev, men formulerat av båda föräldrar. […] Dessutom har tre andra fått höra exakt samma av för dem väldigt trovärdiga källor
180116 09:49 pHr33: Fick höra följande från person som bor i närområdet: De lämnade ett brev efter sig. Barnen dog av sömntabletter […] Mannen hängde sig själv efter att försäkrat sig om att de övriga var färdiga
180116 20:09 scheele: Jag har fått höra att det var en video, men visst kan det vara ett brev. Oavsett lär man inte bli oberörd av att ta del av innehållet.
180116 20:36 scheele: modern och fadern gjorde detta i samförstånd. De hjälptes åt, pappan har dött sist och hjälpt sin hustru, de har varit samförstånd
180116 23:59 arcenciels: I första kommentaren från polisen sas det att mamman och barnen låg i sängen. Sängen i ental.
Citera
2019-02-07, 22:54
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det har verkligen övergått i en ren desperation, varje ord och detalj vrids för att försöka få till något som passar ens felaktiga teori. Höjden är ändå när man börjar plocka ut lösryckta meningar från gamla inlägg som bevis för någon privat ”sanning”. Det är oerhört patetiskt.
Du får ursäkta men jag asgarvar. Från bajs och strypning igår till våldsamma uppgifter som inte kan styrkas - över till en källa som minsann säger likadant för att styrka (dreba) - men där vederbörande själv säger att det endast är spekulationer och hypotes?!

Sen avrundas det nu med en helt snedvriden version om poliserna i huset om när de slog larm samt nåt slags vittnesbörd via deras emotionella reaktioner och spekulationer.
Senast redigerad av develi 2019-02-07 kl. 22:58.
Citera
2019-02-07, 22:56
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Nu är du fullkomligt fel ute.

Så här står det i polistidningens text:

"De tittade in i ett badrum. Tomt. En garderob. Tomt. Så gick Hampus fram till ytterligare en dörr, puttade upp den, och utbrast "Fuck!" Fredrik tittade upp mot sin kollega, som förklarade: "Här ligger mamman." De båda poliserna tittade in i ett sovrum där en avliden kvinna låg nerbäddad i en säng.
Med ens förändrades läget helt. Nu var det inte längre "bara" ett självmord. Nu var det troligen ett brott och tankarna rusade hos Hampus och Fredrik. Hade maken haft ihjäl hustrun, och lagt henne här? Och barnen! Var är barnen?"

Direkt efter att poliserna hittat Hanna uppfattade de det som "Det var inte längre bara ett självmord. Nu var det troligen ett brott och tankarna rusade hos H. och F. Hade maken haft ihjäl hustrun och lagt henne här?."
De till och med frågade sig var barnen var. Så nej, ditt påstående att dessa tankar kom först efter att poliserna hittat alla fyra är totalt fel.

Skapa inga trådsanningar....!

Jag sitter med Svensk Polis framför mig där det faktiskt står att Fredrik gjorde sitt anrop via radion EFTER man hittat barnen. Däremot så är det helt riktigt att de TÄNKTE och SA till varandra att detta kunde vara ett mord på hustrun och självmord vad gäller mannen.

Jag förstår ärligt talat inte hur du tänker. Det är ju helsnurrigt när du påstår att de larmade efter de hittat Hanna.

Edit: Solglittret, du skriver: Jag reagerade också på att de båda poliserna efter att de upptäckt Hanna slog larm om att det inte "bara" var självmord utan att det troligen begåtts ett brott, att maken haft ihjäl hustrun.
Inte när de upptäckt barnen utan direkt när det hittade H. Mycket talar för att det inte fanns några tecken på att H suiciderat utan tvärtom tecken på att hon mördats.
Senast redigerad av Flashig78 2019-02-07 kl. 23:09.
Citera
2019-02-07, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Missan27
Vem är det som bestämmer vilka inlägg som är passande el icke passande?
Mailar myndigheterna dig ?
Vad bra. Ingen av oss får Mail . Du vet exakt vad jag menar med mitt inlägg . Barnen undviks som om dom aldrig har levt. Det räcker inte att Lomma kommun skall vara mer uppmärksam i framtiden. Om polisen inte hade bara nöjt sig med att göra sin uppgift och istället lämnat ärendet vidare till Socialstyrelsen så hade man kunnat undvika att det händer igen. Moa och Agnes kommer glömmas bort tills det händer igen nånannanstans om några år. Det behövs lite större tänkande. Inte bara en millimeter framåt.
Du vet själv att polisen inte lämnat över ärendet till Socialstyrelsen.
Säg inte bara : ” du vet inte hur polisen jobbar ”. Det är ingen ursäkt.

Jag förstår dig. På ena sidan vill man respektera alla regler och sekretess som finns, på andra sidan har två flickor dödats och man får intryck att vissa saker inte utredds ordentlig därför att gm har begått självmord (skolans roll till exempel). Det kan var så att saker och ting utredds, men det förmedlas inte. Så därför tror jag inte att någon utredning är på gång.

All min oro angående fallet kan var obefogad (jag brukar aldrig blir orolig över kriminalfall vanligtvis). Men den information som skapar någon form av förståelse kring vad som har hänt uteblir i detta fall. Det är alltid något kvar som inte kan förklaras, men fallet i Sala, den i Gårdsten, den i Frölunda är alla fruktansvärda, men på något sätt kan de förklaras, de har någon form av orsakssamband och en utlösande faktor - något som jag inte ser i Bjärredsfallet så som den förmedlas.

Behöver ett samhället förstå ett mord på två barn som två föräldrar planerar? Behovet verkar finnas. Finns det möjligheter att ge en backgrund till det som har hänt? Jag hoppas fortfarande på det - att det på något sätt kommer att ges.
Citera
2019-02-07, 23:05
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Här nedan är en ganska bra sammanställning av när uppgifter dök upp första gången i tråden, det kan underlätta när man skall avgöra vad andra postare själva har bidragit med och vad de bygger på tidigare information.

Jag håller med om att postaren Drebas gissningar (?) om dödssätten stämde väl. Om man läser hans övriga posthistorik så kanske det kan finnas en förklaring till det.

Jag håller också med om att hans spekulation om händelseförloppet hade en inre logik, jag tror att det är en person som har viss erfarenhet av området på ett eller annat sätt och som kunde göra en mycket kvalificerad gissning.

Vissa delar visade sig dock sedan inte stämma med polisens information.

Det som förvånar mig mycket med drebas inlägg är att h*n anger exakta mordmetoder på barnen, h*n har till och med rätt att ett barn är kvävt och även hur H har dött. H*n uppger även helt korrekt att barnen inte var drogade.
Det var de ingen annan postare som uppgav så korrekt, bara dreba.

Det var dessutom dödorsaker som gjorde många av oss, mig inräknat, rätt förvånade när de offentliggjordes den 11/12. Det var mer brutala mord på odrogade barn än jag hade hoppats på.
Citera
2019-02-07, 23:08
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Du skrev att det var solklart att hon blev buren, varför är det solklart?
Det solklara och viktiga är att Bjärredsbäddaren Oskar har "bäddat ner" Hanna i sängen.
Citera
2019-02-07, 23:10
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Det som förvånar mig mycket med drebas inlägg är att h*n anger exakta mordmetoder på barnen, h*n har till och med rätt att ett barn är kvävt och även hur H har dött. H*n uppger även helt korrekt att barnen inte var drogade.
Det var de ingen annan postare som uppgav så korrekt, bara dreba.

Det var dessutom dödorsaker som gjorde många av oss, mig inräknat, rätt förvånade när de offentliggjordes den 11/12. Det var mer brutala mord på odrogade barn än jag hade hoppats på.
Du är HELT OTROLIG som ignorerar inledande mening! Är du så sugen på att få belägg för din teori att du fullständigt fått tunnelseende?
17/1 kl 21:49:
Citat:
Det är spekulation från min sida. Polisen avfärdade mycket tidigt förövare utanför familjen. Det säger mig att barnen blivit strypta eller kvävda och hittade i sina resp sängar.
14/1:
Citat:
Ursprungligen postat av obtshirt
Jag tror dom blev kvävda. Alla hade troligtvis separata rum o mamman har troligtvis dödats först för att
det var svårast. Med kvävning så minskar man risken för att det ska bli kaos .. tex vid förgiftning kan man kräkas blod mm och hade kunnat bli "jobbigt" för GM med 3 personer som blivit rejält sjuka först.
Kväver man så kan man ta ett rum i taget. Och troligtvis kan det göras i tysthet från dom andra.
17/1 kl 11:13
Citat:
Ursprungligen postat av MacEbola
Trist att du lämnar tråden, du och jag och några andra är inne på ungefär samma hypotes. Du har kämpat med läsare som (o)medvetet vantolkat, eller varit grälsjuka, eller har mentalt motlut. Jag har varit sparsam med inlägg i tråden just av den anledningen. Tyvärr har många oelastiska sinnen.

För att hålla mig till ämnet:
Jag tror att döttrarna blev kvävda med kuddar då de sov. Det är en handling som skulle kunna liknas vid en avskedskram.
Det är bara att plocka runt innan inlägget kommer - inte minsta svårt att spekulera kring en vanlig metod att döda barn.
Jisses vilken källkritik du besitter...
Senast redigerad av develi 2019-02-07 kl. 23:55.
Citera
2019-02-07, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Diskuteras avd9 överhuvudtaget väldigt frekvent - eller varför blev du sugen på denna hux flux?

Det Glittret har gjort är att dra fram en källa som passar våldsamheterna som nyss aktualiserats - som saknar substans - med en person som två ggr sagt att det är 1) hypotes samt 2) konspirationer.

Ju mer sånt här ju mer faller teorierna som ett korthus.

Avd9 gillade jag för han verkade vara en trevlig prick. Jag saknar honom i tråden.

Jag kan inte släppa faktumet att hans teori, som han med stor emfas sade sig ha säkra källor på inte stämde med info som kom via sista pressträffen. Dessutom dök en snarlik beskrivning i tråden upp bara några dagar före pk:n.

Nog är det anmärkningsvärt att postaren Solglittret refererade till påstod följande: mor och en dotter strypta, en dotter kvävd, samt att man inte gett piller till barnen. Kan man göra en sån gissning? Det mesta har debatterats i tråden men just dödsorsaken på H,M och A hade ingen rätt i, förutom denne postare. Avd9 påstod att barnen dött av en dödscocktail, vilket de otvetydigt inte gjorde. Därför blev många chockade när dödsorsak på flickorna kom fram.
Citera
2019-02-07, 23:19
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Avd9 gillade jag för han verkade vara en trevlig prick. Jag saknar honom i tråden.

Jag kan inte släppa faktumet att hans teori, som han med stor emfas sade sig ha säkra källor på inte stämde med info som kom via sista pressträffen. Dessutom dök en snarlik beskrivning i tråden upp bara några dagar före pk:n.

Nog är det anmärkningsvärt att postaren Solglittret refererade till påstod följande: mor och en dotter strypta, en dotter kvävd, samt att man inte gett piller till barnen. Kan man göra en sån gissning? Det mesta har debatterats i tråden men just dödsorsaken på H,M och A hade ingen rätt i, förutom denne postare. Avd9 påstod att barnen dött av en dödscocktail, vilket de otvetydigt inte gjorde. Därför blev många chockade när dödsorsak på flickorna kom fram.
Jag har inte en susning men undrade varför denna kom upp. Har inte läst ett dugg från denna och dödscocktail har jag ifrågasatt sen jag såg ordet.

Ja - man kan gissa hej vilt och mitt sista inlägg till Glittret nyss visar hur enkelt det går till..
Det var flera innan vid en snabb koll så det är inte värst imponerande. Så att skriva kvävning ELLER strypning var inte så avancerat..
Citera
2019-02-07, 23:23
Medlem
🤔

Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
LÄS GÄRNA DETTA.

Jag fick OK att lägga ut det i tråden.

Det är i grund och botten från en vän, till en "riktigt nära" anhörig.

Citat :

Av allt som Xxxxxx har berättat så var Oskar en jättesnäll och omtänksam kille som alltid ställde upp på barnen, kollegorna etc. Han satte sig alltid på andra plats.
Hanna var också en snäll och omtänksam kvinna, dock väldigt privat av sig, hon pratade inte om privatlivet med kollegorna som Oskar gjorde.
Hanna började må väldigt dåligt i november, hon pratade med Agnes läkare och han vidarebefordrade henne till en kurator för stöd, samtidigt skrev han ut sömntabletter och någon form av lugnande tablett som hon skulle ta vid behov.
Agnes blev kraftigt försämrad omkring tredje advent, hon orkade knappt vara uppe längre. Läkaren hon hade kontaktades och dom skulle påbörja en utredning angående narkolepsi. ( dock påbörjades inte den utredningen för dom dog innan) Agnes hade ingen energi, ont i kroppen svår smärta i ben och knä.
Hon hade ofta feber och infektioner.
Någon diagnos hade hon inte fått men Hanna och Oskar hade börjat gräva i om det var vaccinationen hon fick när hon var 12 år för att förebygga livmoderhalscancern som hade orsakat Agnes all denna trötthet och smärta.
Hon var också yr så hon kunde knappt gå själv där hemma utan stöd.
Hanna kunde tydligen inte sova och var helt slut dagarna efter julafton, hon hade sagt till Oskar att hon inte skulle orka med allt då Moa också hade börjat visa tecken på sjukdom.
Dock var hon mest fysiskt trött och hade inte den uttalade smärtan som Agnes hade, dock hade ju Agnes varit sjuk längre.
Till slut hade Hanna sagt att hon kommer ta livet av sig, och Oskar hade väl försökt prata henne till rätta men utan framgång om jag förstod Xxxxx rätt. Oskar älskade verkligen både frun och barnen och kunde inte se ett liv utan Hanna, och efter jul några dagar innan nyår då händer något, dock visste Xxxxx inte vad, men då hade dom kommit överens om att dom skulle lämna in som en familj. Jag tolkar det som att Agnes har blivit sämre, Hanna hade ingen Cancer, och Xxxxx sa att någon psykopat var han eller hon verkligen inte. Dom gjorde allt för sina barn och dom orkade inte se barnen bara bli sämre och någon diagnos hade läkarna inte kommit fram till heller. Men sjukdomen ME var det troligtvis inte. Hon har varit inne och läst på FB dagligen och har gråtit sig till söms då hon inte kan förstå hur folk kan skriva som dom gör utan att ha någon fakta framför sig.
Xxxxx berättade att Oskars syster hade pratat med Oskar den 7 jan så då levde dom.
Enligt obduktionen så dog Oskar sist men det handlar endast om några timmar efter att Hanna och barnen hade somnat in, han tog några lugnade och hängde sig i trappen, enligt Xxxxxx så hade han inte kunnat genomföra det utan tablett då han inte var den som gav upp i vanliga fall.
Barnen visste inte om vad Oskar och Hanna planerade. Där finns en film enligt Xxxxxx som är ca 17 minuter lång, där förklarar Oskar och Hanna ingående för familjer och vänner varför dom har tagit detta beslut. Filmen har också skickats ut via nätet till Oskars föräldrar varför han gjorde så var för att han inte visste om filmen på något sätt skulle komma bort i huset när dom slutligen skulle bli hittade. I brevet så framgår det en massa men den informationen hade Xxxxxx inte fått ta del av. Den var för smärtsam.
Just det den sista tiden innan jul då orkade Agnes knappt med någon hemundervisning, dom fick ta massor av pauser och glöden försvann mer och mer på Agnes, Hanna såg ingen framtid, läkarna sa ju inte rakt ut att barnen skulle dö men föräldrarna såg ju hur barnen försämrades dagligen.
Där finns inga bilder på Moa på nätet, Agnes hade Instagram och Facebook. Dock inte öppen för allmänheten sa Xxxxxx .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in