2019-02-07, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Mxyztplk
"Myndigheten ska fortsätta att utreda drygt 200 misstänkta provdeltagare som hittades i HP-hjälpens kundregister av Ekobrottsmyndigheten. De personerna skrev provet våren och hösten 2017, samt våren 2018.

Beslut om vad som händer med dessa fuskmisstänkta ska tas under våren av UHR
."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/fuskdomda-blir-utan-hogskoleprovsresultat

Några hundra studenter kommer ha en ångestfylld vår framför sig... är det detta som kallas vårdepression?

Mumsig vår vi har att se fram emot. Blir till att åka till Systemet och bunkra upp med lite fina viner att fira med framöver.
Citera
2019-02-07, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Endryt
Mumsig vår vi har att se fram emot. Blir till att åka till Systemet och bunkra upp med lite fina viner att fira med framöver.

Tro mig det kommer bli mycket firande. Har hört att läget bl.a på KI är lite ostabilt mellan vissa studenter som misstänker varandra. Ingen nyhet direkt att KI är eftertraktat för fuskare...
Citera
2019-02-07, 17:16
Medlem
Universitets- och högskolerådets beslut idag:

22 av de 23 dömda för högskoleprovsfusk blir utan resultat från provet.
Beslut kring den 23:e personen kommer fattas inom ett par veckor.
Citera
2019-02-07, 17:23
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oniram
"åklagaren lagt fram meddelanden mellan bröderna och deras pappa, även han dömd i målet, som bevis. Något som enligt advokat Carla Pantzar strider mot praxis"

Varför skulle inte meddelanden dem emellan vara rätt att använda som bevis? Sms/chattar etc förekommer ju i de flesta fall, i vart fall i FUP:ar.
Jag kan inte så bra, bara oroad att de ev ska frias.

Kan de eventuellt mena meddelanden som förts mellan bröderna och deras pappa efter att de greps? (Nu satt de väl med fulla restriktioner under tiden som förundersökningen pågick, men eventuellt skulle meddelanden som kan ha delats mellan dem innan rättegången inleddes avses här)? En gissning.
Citera
2019-02-07, 17:26
Medlem
I dagens beslut av UHR:
4 av de fuskande som nu kastas ut är läkarstudenter. I Linköping, Lund, Örebro och Uppsala.
Citera
2019-02-07, 17:30
Medlem
constants avatar
Citat:
I dagens beslut av UHR:
4 av de fuskande som nu kastas ut är läkarstudenter. I Linköping, Lund, Örebro och Uppsala.
Tyvärr missade fyra personer sina platser på utbildningarna på grund av dessa fuskare.

Är glad över att slippa riskera min hälsa hos några fuskare, men lider över att fyra andra inte kom in på programmet de kanske drömt hela livet om.
Citera
2019-02-07, 17:31
Medlem
Citat:
– Rättsläget är inte helt entydigt när det gäller vad som ska ske med de poäng studenterna har läst in. säger Per Nilsén, vid Lunds universitet till Ekot.

Vi får hoppas att lärosäten/åklagare orkar ta tag i att dra tillbaka poängen studenterna har läst in.
Citera
2019-02-07, 17:32
Medlem
constants avatar
Citat:
Vi får hoppas att lärosäten/åklagare orkar ta tag i att dra tillbaka poängen studenterna har läst in.
Det förutsätter jag att de gör. "Studenterna" har helt enkelt inte varit behöriga.
Citera
2019-02-07, 17:33
Medlem
GilGrissom82s avatar
"Fuskare på högskoleprovet kan få behålla poäng":

Citat:
Regelverken är inte tydliga, enligt UHR. Det kan uppstå situationer där provfuskare trots allt får behålla sin studieplats. Det kan också uppstå fall där en student mister sin studieplats hen fuskat sig till, men får behålla de poäng som hunnit tentas av. Poäng som kan se bra ut på ett CV, eller komma till användning för annan utbildning./../ Det är inte rimligt, men det finns inget nationellt regelverk som hanterar frågan.

https://www.nt.se/nyheter/fuskare-pa-hogskoleprov-kan-fa-behalla-poang-om5760743.aspx
Citera
2019-02-07, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Tyvärr missade fyra personer sina platser på utbildningarna på grund av dessa fuskare.

Är glad över att slippa riskera min hälsa hos några fuskare, men lider över att fyra andra inte kom in på programmet de kanske drömt hela livet om.

Jävligt synd om de som kämpade sig dit för att hamna på Reserv 1 för att sen få veta att de inte kommit in. Sen kanske de blir glada med dessa nyheter, de borde få kräva skadestånd av något slag tycker jag.
Citera
2019-02-07, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KalleJagarKanin
Jävligt synd om de som kämpade sig dit för att hamna på Reserv 1 för att sen få veta att de inte kommit in. Sen kanske de blir glada med dessa nyheter, de borde få kräva skadestånd av något slag tycker jag.

Går inte att kompenseras för. Detta jämnas ut med uthängning av alla fuskare istället. Riktiga svin är det.

Edit: jag tror vi kan vara lugna att de kan behålla sina poäng eller ej. De kommer ju inte in nu
Citera
2019-02-07, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nagayumi12
Går inte att kompenseras för. Detta jämnas ut med uthängning av alla fuskare istället. Riktiga svin är det.

Exakt!

Genomskinligt att se hur många "kompisar" här i tråden som sitter dag ut och dag in, natt efter natt, och skriver hundratals inlägg för att rentvå sina "kompisar".

Hjärndöda. Förstår varför de behöver köpa sig till ett bra resultat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in