2019-02-07, 19:14
Medlem
En mycket intressant och gripande artikel från tidningen Svensk polis.
Reagerar också på att det stod att de hittat testamente och USB-sticka men inget mer.
Om brevet fanns på USB-stickan bör det ju inte funnits namnunderskrifter på det, vilket går emot vad som sades på pressträffen.

Jag tror att man verkligen fann tre dokument som man sade på pressträffen och detta var;
- Fysiskt testamente med underskrifter
- Fysiskt avskeds/förklaringsbrev med underskrifter
- USB sticka med mer praktisk information till efterlevande - här KAN trots allt finnas en video där båda föräldrarna förklarar och berättar. Varpå man också utifrån detta dokument kan dra slutsatsen att båda var medvetna om vad som skulle hända och med på det, eftersom båda kan ha varit med på videon.

Därmed inte sagt att detta är allt och hela förklaringen. Det finns fortfarande frågetecken i händelseförloppet och tecken på att det skedde hastigt och plötsligt. Den smutsiga disken är en sådan detalj också. Ställer man inte in den i diskmaskinen direkt efter middagen?
Senast redigerad av Zebrima 2019-02-07 kl. 19:17.
Citera
2019-02-07, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Tack så mycket för länkarna!

Legobygge på golvet, det skär i en.

Två människor utan intellektuella funktionshinder och utan några tecken på allvarlig psykisk sjukdom.

Det är svårt att ha något väldigt stort medlidande med dem för tillfället.

Har haft annat för mig och inte hunnit läsa ikapp. Detta är ju till viss del ny information. Jag kanske nu skriver något som redan avhandlats eftersom jag varit frånvarande från tråden.

Jag känner starkt för de två unga poliserna som fick denna förfärliga upplevelse. De beskriver också att de stöttades mycket bra av kollegor och chefer. Det behövdes säkert.

Som jag förstår det så kom det fram några nya fakta i artikeln. Dels detta med tallrikarna och att OH hittades i köket. Dels legobygget som verkligen får det att knipa i hjärtat. Den ena polisen hade haft svårt att sova. Inte ett dugg underligt! Han hade sett flickornas ansikten framför sig. Flickorna måste alltså ha legat på rygg eller på ett sådant sätt att ansiktena var synliga. Ansiktet på en strypt/kvävd person är ingen vacker syn. Jag förstår att polismannen hade svårt att sova.

Att det förutom testamentet och möjligen något annat dokument också fanns ett USB-minne var ju en bekräftelse på något som tidigare funnits med i tråden. Det bör ha varit innehållet i den som bidragit till polisens säkra uppfattning om att båda gemensamt planerat och genomfört.

Men dessa föräldrar kan inte haft någon som helst empati med dem som skulle tvingas gå in i detta dödens hus och hitta de stackars mördade döttrarna. Bara med sig själva och sin egen framtid utan "egentlig mening". Nej inte heller jag kan uppbåda något medlidande med dessa två.
Citera
2019-02-07, 19:18
Medlem
Solglittrets avatar
Nästan lite skrämmande dessa inlägg från postaren dreba, alla skrivna, 180117, 8 dagar efter att familjen hittats.

Citat:
Ursprungligen postat av dreba
Pappan var deprimerad. Levde i en asexuell relation med hustrun. Han hade grava sömnstörningar. Han sökte slutligen hjälp på vårdcentral. Medicinerna i kombination med sömnlösheten gjorde honom fullständigt avtrubbad. Självmordsbrev saknas. Han hade sedan länge gått in i en utmattning, signalerna om detta var tydliga även på arbetsplatsen. När han inte dök upp som avtalat förstod hans chef att något allvarligt hänt. Han larmade polisen direkt.
Citat:
Det är spekulation från min sida. Polisen avfärdade mycket tidigt förövare utanför familjen. Det säger mig att barnen blivit strypta eller kvävda och hittade i sina resp sängar. De har blivit burna till sängarna, nerbäddade, som en "act of remorse eller denial". Barnen blev sannolikt vittne till mammans dråp. Han har därefter tagit sitt eget liv.

Pappan en högpresterande docent som gått in i en utmattning. Slutligen vårdsökande och det sannolikt den senaste månaden. Blir insatt på psykofarmaka som försämrar. Sertralin är för övrigt förstahandspreparat vid behandling. Faktorn som skall till är SSRI. Avtrubbning, suicidalitet, aggression vanliga biverkningar som inträder första månaden.
Citat:
Strypning mest sannolikt av moder och äldsta dottern, yngsta ev kvävning. Det har funnits blåmärken och rivsår och sakskador som tytt på motstånd från offren. Därav har polisen dragit slutsatsen att pappa varit mördare, men för att kunna avfärda annan förövare så måste någonting till. Jag gissar därför att de hittats i sina sängar. Burna dit.
Citat:
Sjukligheten hos barnen är en faktor bland flera som lett till pappans utmattning. Han har dragit ett tungt lass hemma, varit stressad, konflikter i hemmet. Arbetsituationen blivit ohållbar, jobbat mer och mer hemifrån. Till slut brakat ihop, sökt hjälp på sin vårdcentral. De har satt in honom på medicin som inte hjälp, men tvärtom försämrat.
Citat:
Mamman jobbade deltid för att ta hand om sina barn.
Citat:
Något kollektivt självmord är det inte fråga om. Mamman och barnen har hittats i Sina resp sovrum. Om mamman vore förövare så borde hon rimligen ha legat med sina barn. Pappan har mördat hela familjen. Inget gift har använts, ty det hade tytt på planering. Familjen har strypts därefter burits till sina Resp sovrum, som om inget har hänt. Han har därefter tagit sitt eget liv. En impulsiv handling.

Motivet: började nyligen med Sertralin. Blev avtrubbad och våldsam. Frun har haft litet socialt nätverk, dålig självkänsla, han har dominerat henne totalt. Långvarig psykisk misshandel som slutligen gått överstyr.
Senast redigerad av Solglittret 2019-02-07 kl. 19:21.
Citera
2019-02-07, 19:19
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Men då kan de ju bara helt enkelt tala ur skägget och uppge vem som mördat och vem av de vuxna som möjligen blivit mördad.
Varför detta förbaskade hysch-hysch!?

Stora delar av inläggen i denna tråd har handlat om att Hanna vore lika skyldig om hon inte utförde morden men ändå deltog i planeringen. Och så är det kanske. Men var hon verkligen med på det hela även till slut när det väl skedde?
Hade hon kanske ångrat sig?
Det är ju väldigt svårt att förklara varför det annars skulle finnas spår efter kamp runt hennes död.

Om den som planerat morden är lika skyldig till morden - finns det ju faktiskt ingen att skydda!
Då är ju hemlighetsmakerier helt onödigt. Så varför är det viktigt att hemlighålla detta?

Tycker definitivt att man bör gå ut med om bägge vuxna suiciderat och om bägge deltagit i mördandet av töserna.
Är det så då är bägge definitivt lika skyldiga.

Är det inte så, bör polisen redogöra mer detaljerat hur de kommit fram till att bägge föräldrarna ville detta och ange vilka ovedersägliga bevis det finns.

En analyserad underskrift på ett väldigt märkligt testamente vars bevittnande datum inte stämmer överens med när dödbeviset anger att H senast sågs i livet och en ytterligare underskrift på ett odaterat avskeds/förklaringsbrev samt digitala spår i datorer är rätt svaga bevis om det inte finns annat som visar att en död person mördat två barn.

Varför printar du inte ut det här du tycker och skickar det till dem då? Det är aldrig farligt att fråga. Vi har tyvärr inga svar.
Citera
2019-02-07, 19:21
Medlem
Att O hittades i köket tolkar jag ändå som att det var i trappan eftersom man skrev artikeln att när man skulle upp på ovanvåningen och ner igen så var man tvungen att gå förbi honom igen. Hade O varit endast i köket hade de inte varit tvungna att gå förbi honom igen.

Kika på planritningen på bottenplan så ser man det tydligt att han kan ha hängt i trappan då den angränsade till köket.
Citera
2019-02-07, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, det måste du för att få det att gå ihop.

Betvivlar inte en sekund.

Det är avskedsbrevet som är granskat angående namnunderskrifter - hur gärna du än rör med uppgifterna.

Usb är vad man kopplar in i datorer - aka undersökt media.

Fakta. USB är ett ”Dokument”.

Varför nämnde inte SS att de hittat det?
Citera
2019-02-07, 19:26
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zebrima
Att O hittades i köket tolkar jag ändå som att det var i trappan eftersom man skrev artikeln att när man skulle upp på ovanvåningen och ner igen så var man tvungen att gå förbi honom igen. Hade O varit endast i köket hade de inte varit tvungna att gå förbi honom igen.

Kika på planritningen på bottenplan så ser man det tydligt att han kan ha hängt i trappan då den angränsade till köket.
Reagerade på det samma i texten.

"De tog trappan ned, passerade den avlidne mannen ännu en gång, och låste upp ytterdörren."
Citera
2019-02-07, 19:27
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Fakta. USB är ett ”Dokument”.

Varför nämnde inte SS att de hittat det?
För att som typ "extern hårdisk" föll in under gruppen media? Sattes in i en dator?

Hur som helst är det inte minsta trovärdigt det du skriver iom att de ger en tydlig beskrivning av undersökning underskrifter.
Citera
2019-02-07, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Om du ska citera någon med citattecken så bör du säkerställa att det som står innanför tecknen stämmer till 100% annars är du en lögnare och bedragare.

???
Citera
2019-02-07, 19:34
Medlem
Det tråkiga i kråksången är att deefterlevande inte kommer att få svar på dessa frågor heller. Tråkig fakta i fallet är ju som så att polisen endast utreder det basala i händelserna i.e de uppgifter man redan gått ut med i presskonferensen man hade.

Tråden har mycket vettig information i och med develis tappra försök att belysa icke kunniga i hur b. la. depressiva och sjuka hjärnor (inte) fungerar. Familjen kommer tyvärr aldrig få svar - i alla fall inte från ful, då de direkt saknar den kompetensen.
Tänker mycket på hur barnen hade det med dessa två föräldrar den sista tiden. Undrar hur diskussionerna kring sjukdomen och symptomen i det vardagliga livet lät.

Jag tycker verkligen att någon med adekvat kompetens går igenom samtliga journaler, mötesprotokoll mm, håller förhör med vänner, familj och arbetskollegor samt läkare o.d för att försöka få fram så mycket som möjligt om hur detta kunde hända och om man kan dra lärdom av händelserna för att det absolut inte händer igen.
Misstänker att familjerna har en hel del funderingar som de vill räta ut för att förstå det makabra.

Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Nej det är väl en obetydlig detalj egentligen det var mest att det blev så påtagligt att först har livet pågått som vanligt med mat och disk och sedan plötsligt så blir det så väldigt ovanligt.

Kontrasten mellan det väldigt vardagliga och det brutala och tragiska.

Edit/tillägg: För min del i alla fall så är det ganska svårt att få ihop bilden av familjens liv fram till dagen D och själva morden. Hur har det kontinuerligt sett ut tills man kom till den punkten utan återvändo. Då blir även små detaljer som disk en påminnelse om att det finns en slags tidslinje från vardagslunk till tragedi.
Citera
2019-02-07, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Om du ska citera någon med citattecken så bör du säkerställa att det som står innanför tecknen stämmer till 100% annars är du en lögnare och bedragare.

Inser att du är en av dem som inte gillar att man har en annan åsikt än dem själva - eller ens får lufta sin egen. Vad var det som var så fel i det jag skrev om mina tankar gällande bjärredfallet? Skriv då det istf att bara kasta ur dig okvädingsord.
Citera
2019-02-07, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Tack för hela artikeln. Dessutom en planskiss.

Berättelsen låter som uppgifterna i början av tråden. Att åka på ett rutinärende och hitta nedbäddade barnkroppar måste vara chockartat. De verkar ändå inte ha reagerar för mycket på obehagliga dofter. De som avlöste dem visste vad de kom till och var mera vana. De och teknikerna som dök upp lite senare kommer aldrig berätta något.

Det är intressant att de nämner ett USB-minne.

Anmärkningsvärt att de inte nämnde ”avskedsbrev” som sådant för finns det något epitet som debatterats livligare i media? SS sa på PT att dokumenten var tre till antalet; testament, förklaringsbrev och ett med praktiskt info. USB är ett dokument så de borde hittat fyra men jag tror att avskedsbrevet återfinns på USB-stickan. Därför var det också luddigt från början om namnunderskrifternas äkthet var intressanta. Ja, jag tror att SS sa fel på pressträffen.

Ja, sen har vi den travade disken, mattallrikarna. Inte så livsviktigt om man inte veta om det är en person som ätit flera gånger eller flera personer som ätit en gång. Var det ett gemensamt beslut så åt de säkert en gemensam avskedsmåltid. Polisen har säkert kollat DNA och fingeravtryck eller hur..?

För övrigt noterar jag att en av föräldrarna hade fyllt år i dag.

Nu får ni ursäkta en teknikidiot, men kan det vara så att tre dokument fanns utskrivna med namnteckningar och att man på USB-stickan återfann dessa i digital form. Kan man då se när dokumenten sparades. Tänkte att om de var lagda på usb redan i tex september kunde det visa att man planerat detta. Hade föräldrarna sammanställt andra digitala bevis också? De var i så fall väldigt förberedda och behjälpliga. Kan de tex ha sammanställt mailväxling man haft under hösten, för att kunna planera då barnen annars skulle kunna höra något.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in