2019-02-07, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Man lär sig väldigt mycket via att studera den forskning som finns på området parallellt med de uppgifter som framkommi tråden. Självmord, mercy killing (barn med sjukdom/lidande), filicide och familicide samt högst trolig depression som sen förgrenar sig i flera aspekter.
Mycket intressant och givande gällande just psykopatologi och psykologi. Läser just nu en annan diss, har sammanställt uppgifter kring Hanna och påbörjat att titta på Oskar mer konkret via de uppgifter som finns tillgängliga.

Jag skickar över via pm.

Ja, det är jätteintressant! Men fortfarande spekulationer, så man kan inte hacka på andras spekulationer eller nyfikenhet. Jag vänder mig mot att vissa ser sitt deltagande i denna tråd som något mer "upphöjt". Vi vet inte mer om Hannas motiv och personlighet genom detta hobbyforskande. Med det inte sagt att det är inte är intressant, och mycket kan kanske stämma men det vet vi inte. Jag tycker personligen att Hannas dödssätt är intressant att få veta för att få en bild av henne - hur hon valde att dö kan vara ett tecken på många olika saker. Jag vet inte hur vanligt det är att en partner hjälper till vid självmord OM han nu gjorde det. Det tycker jag också kan ge viss belysning på föräldrarnas relation. Varför är det irrelevant?

Detta blev kanske mer argumentation mot Lonnrot. Nu argumenterar jag inte för att H är oskyldig och har ingen dold agenda. Jag skriver det jag menar, och tycker inte något utöver det jag för tillfället skriver om.
Senast redigerad av Tey44 2019-02-07 kl. 17:49.
Citera
2019-02-07, 17:52
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Verkar inte bättre, trådsanning deluxe.

Och jag ställer mig fortfarande frågan, varför skulle polis och utredare välja ett såpass ovanligt och känsligt fall för mörkning?

Vad är vinsten med att fria en mördare från sina gärningar, helt djävla ologiskt.

Men då kan de ju bara helt enkelt tala ur skägget och uppge vem som mördat och vem av de vuxna som möjligen blivit mördad.
Varför detta förbaskade hysch-hysch!?

Stora delar av inläggen i denna tråd har handlat om att Hanna vore lika skyldig om hon inte utförde morden men ändå deltog i planeringen. Och så är det kanske. Men var hon verkligen med på det hela även till slut när det väl skedde?
Hade hon kanske ångrat sig?
Det är ju väldigt svårt att förklara varför det annars skulle finnas spår efter kamp runt hennes död.

Om den som planerat morden är lika skyldig till morden - finns det ju faktiskt ingen att skydda!
Då är ju hemlighetsmakerier helt onödigt. Så varför är det viktigt att hemlighålla detta?

Tycker definitivt att man bör gå ut med om bägge vuxna suiciderat och om bägge deltagit i mördandet av töserna.
Är det så då är bägge definitivt lika skyldiga.

Är det inte så, bör polisen redogöra mer detaljerat hur de kommit fram till att bägge föräldrarna ville detta och ange vilka ovedersägliga bevis det finns.

En analyserad underskrift på ett väldigt märkligt testamente vars bevittnande datum inte stämmer överens med när dödbeviset anger att H senast sågs i livet och en ytterligare underskrift på ett odaterat avskeds/förklaringsbrev samt digitala spår i datorer är rätt svaga bevis om det inte finns annat som visar att en död person mördat två barn.
Senast redigerad av Solglittret 2019-02-07 kl. 18:37.
Citera
2019-02-07, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
[/u]

Är det mer oförståeligt att undra över hur mamman dog än att på ett teoretiskt plan - utan något alls på fötterna från varken polis eller media - plocka sönder hennes psyke utifrån olika studier och andra fall? Vi i tråden har ingen aning om dödssätt för modern, för polisen gick inte ut med det. Vi har heller ingen aning om vad som rörde sig i hennes inre (förutom det som kommit fram av avskeds/förklaringsbrevet - vilket inte var skrivet i jag - utan i vi-form) eller vilken personlighetstyp hon hade, för det har polisen inte funnit intressant att gå ut med. De har dock uttalat sig om att hon inte led av någon psykisk sjukdom.

Just det. Eftersom man gick ut med att "ingen av föräldrarna hade något psykisk sjukdom" så blir hela fallet ännu konstigare. Om de båda nu inte led av en personlighetsstörning eller en djup depression så är det obegripligt varför de skulle mörda sina barn och sen begå självmord.

Tror att de flesta i tråden skulle nöja sig med att veta att något sådant som låg bakom, om än oupptäckt för omvärlden, denna tragiska händelse.
Citera
2019-02-07, 18:11
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Det kan ju faktiskt vara det polisen har kommit fram till; att båda föräldrarna in i det sista var överens om vad som skulle hända. Om de under utredningens gång såg att ena föräldern i augusti skriver att det vore bäst om alla dog, och samma förälder därefter inte på något sätt uttrycker att önskemålet kvarstår, då hade kanske inte polisen kommit fram till den slutsats som redovisades.

Vem påstår att O hade fullt av klös- och rivmärken i ansiktet, och vem påstår att H hade DNA under sina naglar? Sade polisen det vid pressträffen?
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Hur pålitlig verkar uppgiftslämnaren vara? Hur säker bedömer du att infon är?

Det finns närstående och anhöriga av olika närhet som har uppgivit att det gått till på annat sätt än den bild som polisens PT förmedlade. Inget om det fetade sas på PT.
Dessa personer har mailat (inte enbart via pm på FB) och även delgett dokument som visar att de har tillgång till betydligt mer än det som allmänheten fått ta del av.
De borde således kunna vara de de utger sig för.

Vi är några som med bomullsvantar försökt att så försiktigt som möjligt få fram mer verifierade uppgifter om detta stämmer. Det är många personer i detta som fortfarande inte kommit tillbaka till sitt normala liv utan som mår extremt dåligt, har inte varit så lätt att pressa på om utlovade handlingar. Det har varit allt mellan uppgivna sjukhusvistelser, operationer och dåligt mående som kommit emellan.

Än så länge har vi inte fått några handfasta bevis, allt är overifierade uppgifter.
Men just därför vore det ju bra om polisen avfärdade eller verifierade dessa påståenden.
För dessa närstående verkar inte vilja lägga locket på, de uppger att de vill att detta utreds och såvitt jag kan bedöma kommer de blir mer högljudda ju mer kraft de får tillbaka.

Om de fått allt om bakfoten, om det verkligen är som polisen uppgivit vore det ju för framtiden och för oss alla som fått ta del av dessa andra uppgifter väldigt skönt om detta kunde avfärdas.
Senast redigerad av Solglittret 2019-02-07 kl. 18:27.
Citera
2019-02-07, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Just det. Eftersom man gick ut med att "ingen av föräldrarna hade något psykisk sjukdom" så blir hela fallet ännu konstigare. Om de båda nu inte led av en personlighetsstörning eller en djup depression så är det obegripligt varför de skulle mörda sina barn och sen begå självmord.

Tror att de flesta i tråden skulle nöja sig med att veta att något sådant som låg bakom, om än oupptäckt för omvärlden, denna tragiska händelse.
Ja, konstigt uttalande. Menar polisen att det är normalt att mörda sina barn? Inte bra med
såna uttalanden. Dom behövde inte kommentera alls. Det blir löjligt
Citera
2019-02-07, 18:21
Medlem
Walla-walla-winchas avatar
Där ser man ja. Tack till de som postade inlägg och länkar! Arma poliser som fick se det.

Det går inte att komma ifrån dock att två vuxna människor borde suttit inspärrade på en låst avdelning och fått diverse behandlingar. Något har gått snett i deras uppväxter. Har någon gjort nåt fult med dem kanske? Tidigare i barndomen. Så två förstörda människor drogs till varandra på arbetet i Göteborg. En person som kom från en bättre bakgrund och en som mer var trashig och jobbade sig upp. Så upplever jag dem. Båda två var egoister. Tänkte på sig själva. Inte på hur andra skulle få uppleva dem. Hoppas de tömde tarmarna ordentligt och gjorde rejäla utrensningar med lavemang innan de förvandlade sina liv till skit. Troligtvis inte, egoister tänker inte på de som hittar dem. Förmodligen var de slarviga. Stökigt hemma, som ett bombnedslag. Hade de inte råd till diskmaskin? Å andra sidan spelade väl O bort pengar, som det stått tidigare, så de stod kanske på randen till helvetet. ME tror jag inte på alls. Det stod tidigare att flickornas prover visade på någonting, det gör det inte vid ME. Jag förstår att flickorna inte hade bilder på sig ute på nätet offentligt, man vet ju inte vilka som tittar. Dock förstår jag inte varför frun i familjen inte hade det. Det kan ju vara så att hon blivit fet, ful och glåmig med stor rumpa och hennes man skämdes för hennes skull. Det bästa av allt vore om de hade gått skilda vägar för längesen om de nu var så olyckliga med varandra. Något dolde föräldrarna. De tog ut det på sina barn. Hemska människor. De ska väl ha en eloge för sina teatertalanger. Bra skådespelare. De kunde blivit framgångsrika i filmvärlden. De kunde vunnit en Oscar! Eller två! Jag tycker synd om fiskarna i havet om de nu ströddes i vatten som det stått tidigare. Hoppas så att de inte var på sina barn på ett dåligt sätt. Det kan man aldrig veta, vad som döljer sig inom fyra väggar. Speciellt inte om en var utåt, trevlig och pratsam. Plus en som var som en fis längs väggarna. Stackars barn säger jag bara.
Citera
2019-02-07, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Det finns närstående och anhöriga av olika närhet som har uppgivit att det gått till på annat sätt än den bild som polisens PT förmedlade. Inget om det fetade sas på PT.
Dessa personer har mailat (ja inte enbart via pm på FB) och även delgett dokument som visar att de har tillgång till betydligt mer än det som allmänheten fått ta del av.
De borde således kunna vara de de utger sig för.

Vi är några som med bomullsvantar försökt att så försiktigt som möjligt få fram mer verifierade uppgifter om detta stämmer. Det är många personer i detta som fortfarande inte kommit tillbaka till sitt normala liv utan som mår extremt dåligt, har inte varit så lätt att pressa på om utlovade handlingar. Det har varit allt mellan uppgivna sjukhusvistelser, operationer och dåligt mående som kommit emellan.

Än så länge har vi inte fått några handfasta bevis, allt är overifierade uppgifter.
Men just därför vore det ju bra om polisen avfärdade eller verifierade dessa påståenden.
För dessa närstående verkar inte vilja lägga locket på, de uppger att de vill att detta utreds och såvitt jag kan bedöma kommer de blir mer högljudda ju mer kraft de får tillbaka.

Om de fått allt om bakfoten, om det verkligen är som polisen uppgivit vore det ju för framtiden och för oss alla som fått ta del av dessa andra uppgifter väldigt skönt om detta kunde avfärdas.
Det är inte polisens uppgift att verifiera eller avfärda skvaller. Om det skulle ingå i deras jobb så skulle dom inte hinna med någonting annat. Dom har presenterat fakta. Det är bra så. Om någon vill framhärda med diverse konspirationsteorier så får man göra det. Men det lär rinna ut i sanden om man tänker göra det via mejl och tredjehandsuppgifter på Flashback. För den enda som har sett dessa närstående som vägrar lägga locket på är du och din trovärdighet är väldigt ifrågasatt.
Citera
2019-02-07, 18:23
Medlem
Citat:

Om du ska citera någon med citattecken så bör du säkerställa att det som står innanför tecknen stämmer till 100% annars är du en lögnare och bedragare.
Citera
2019-02-07, 18:25
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:

Instämmer det hade onekligen känts väldigt mycket lättare - hur sorgligt det än låter - om GM hade drabbats av akut psykos och gjort detta förfärliga pga sjukdom som ingen kan rå för.

Ord som lång planeringshorisont, odrogade stryp/kvävningsmord, nyskrivet testamente och praktisk planering för begravning och arv samt två GM går tyvärr inte hand i hand med akut psykos.
Citera
2019-02-07, 18:26
Bannlyst
Måste säga att jag blir väldigt imponerad med vilken finess och fingertoppskänsla som polisen hanterat detta fall. De har gett oss precis så mycket information som krävs för att alla tänkande varelser får så mycket kunskap om ärendet som behövs för att i tillräckligt hög grad kunna förstå vad som hänt. Hade de gett mer information hade denna nagelfarits och slitits sönder och i slutändan drabbat de anhöriga. Riktiga fullblodsproffs är de och jag blir stolt över att bo i ett land där rättssäkerhet och respekt för anhöriga väger så tungt! Det hade varit lätt att falla till föga för den blodtörstiga pöbeln, bara för att få tyst på den. Nu har väl i och för sig polisen lärt sig att mycket vill ha mer, vilket underlättar beslutet att göra rätt från början.

Måste också säga att jag aldrig hade kunnat föreställa mig att de egna behoven kunde bli så förhärskande i förhållande till en tragedi, så dominerande att man är beredd att kasta bort både rättssäkerhet och hänsyn till drabbade för att stilla den egna hungern. Hade Flashback inte funnits hade jag inte förstått varför polisen hanterar sådana här ärenden med en sådan precision, respekt och aktsamhet.
Citera
2019-02-07, 18:32
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det är inte polisens uppgift att verifiera eller avfärda skvaller. Om det skulle ingå i deras jobb så skulle dom inte hinna med någonting annat. Dom har presenterat fakta. Det är bra så. Om någon vill framhärda med diverse konspirationsteorier så får man göra det. Men det lär rinna ut i sanden om man tänker göra det via mejl och tredjehandsuppgifter på Flashback. För den enda som har sett dessa närstående som vägrar lägga locket på är du och din trovärdighet är väldigt ifrågasatt.
Hahahaha, jag betvivlar inte bomullsvantarna för att av ren nyfikenhet mjölka på information.
Däremot vore det ju jätteintressant att anhöriga får ut dokument ur en nedlagd Fu. som berör obduktionsmaterial. Som om det inte vore nog är det omaskat också. Really..
Menas det att anhöriga är ute i tassemarkerna på djupa tuvor och hoppar och har myglat sig material? Iofs - den andra sidan sägs ju ha potential att ställa till ett helsicke via förtal (O:s juridiska släkt tycks ha makt) enligt glittret.

Får nog snart skriva och fråga dem hur det är ställt med tanke på all debatt som pågår kring dem i den här tråden.
Citera
2019-02-07, 18:34
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullgulligullan
Måste säga att jag blir väldigt imponerad med vilken finess och fingertoppskänsla som polisen hanterat detta fall. De har gett oss precis så mycket information som krävs för att alla tänkande varelser får så mycket kunskap om ärendet som behövs för att i tillräckligt hög grad kunna förstå vad som hänt. Hade de gett mer information hade denna nagelfarits och slitits sönder och i slutändan drabbat de anhöriga. Riktiga fullblodsproffs är de och jag blir stolt över att bo i ett land där rättssäkerhet och respekt för anhöriga väger så tungt! Det hade varit lätt att falla till föga för den blodtörstiga pöbeln, bara för att få tyst på den. Nu har väl i och för sig polisen lärt sig att mycket vill ha mer, vilket underlättar beslutet att göra rätt från början.

Måste också säga att jag aldrig hade kunnat föreställa mig att de egna behoven kunde bli så förhärskande i förhållande till en tragedi, så dominerande att man är beredd att kasta bort både rättssäkerhet och hänsyn till drabbade för att stilla den egna hungern. Hade Flashback inte funnits hade jag inte förstått varför polisen hanterar sådana här ärenden med en sådan precision, respekt och aktsamhet.

Om du inte vill veta mer, inte vill diskutera och inte vill få fram mer från polisen eller andra håll - vad gör du här då?
Eller tillhör du åsiktsmässigt den grupp som många misstänker vill lägga locket på för att skydda någon och dölja sanningen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in