2019-02-07, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Jag tror att min styrka ligger i att jag har varit på platsen flera gånger och tittat, mätt och haft mig. Sedan är Google Maps ett mycket bra verktyg.

Ja det blir stor skillnad när man är på plats och kan se helheten av allt . Tycker du att det är rimligt att det gick på detta avstånd ev höra det som vittnet påstår sig hört ? Visst det var en sommarkväll men då tänker jag på alla ljud som garanterat blandades med människor , bilar , musik och säkert en och annan skällande hund . Jag bor själv i villa och har en gång/ Cyckelväg nedanför . På sommaren är fönstret öppet ner mot gångvägen och det är alltid folk i omlopp där . Men det jag hör är mopederna som åker förbi som dårar .. väldigt sällan något annat .Många Cycklar / går denna väg hemåt från krogen . Avståndet mellan gångvägen och min tomt är kortare än avståndet som vittnet påstig sig höra dessa röster .
Citera
2019-02-07, 17:38
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rotvagen
Har polisen , GW gjort någon gärningsmannaprofil måntro ? Hur kan de helt ha avskrivit att detta är gjort av en dåres verk ?
Man läser om kvinnor ( även någon man) blir överfallen helt tan anledning bara för att GM ville döda någon . Har de en sån bestämd uppfattning pga stället hon överfölls på som var välbekant m GM ? Att sedan Helena aldrig skulle beblanda sig med ” dåliga killar stämmer ju inte ... tydligen 😕 dessa som gjorde detta skulle jag inte kalla ” bra grabbar . Så om man drar detta ett steg längre då ? Helena blev indragen / itvingad in i bilen ? Eller hon hoppade in frivilligt in i bilen som bestog av killar / kille hon kände och som inte enligt vissa här säger .... hon beblandade sig inte med bad boys ?
Men var detta frivilligt då så har ju Helena verkligen missbedömt dessa killar ..... vet inte om jag skulle kalla mördare för bra killar som hon umgicks med ?
Summan av kardemumman ....... Helena ska då ev ha klivit in i en bil med personer hon litade på och kände ( annat är omöjligt enl familjen ) dessa personer visade sig vara långt ifrån vad tydligen andra ansåg om dem ? Helena var ju en ordentlig tjej och ” killarna gick att lita på .... annars har hon aldrig frivilligt klivit in i deras bil . Därför låter det inte mer troligt att hon har blivit intvingad i en bil med två killar som inte hörde normalt till Helenas omgivnings umgänge ? Rörigt och struligt när jag ska förklara jag vet 😕 men att slå ifrån sig att hon endast ska ha klivit in i en bil m ” bra killar stämmer ju otroligt dåligt ..... efter den frivilliga ” åkturen har hon varit borta i 26 år ! Så pålitlig var de grabbarna .

GW skriver i Vingmutter-boken:
Som jag tidigare har berättat var detta försvinnande det första fallet som vi undersökte i samband med att vi arbetade med att bygga upp en verksamhet vid dåvarande Rikskriminalpolisen som skulle ha till uppgift att hjälpa polismyndigheterna ute i landet genom att göra brottsanalyser och gärningsmannaprofiler åt dem. Helena Anderssons försvinnande var vårt pilotfall när vi lade grunden till det som sedan början av nittio-talet kallas för GMP-gruppen (gärningsmannaprofilgruppen).

Om polisen/GW verkligen gjorde en fullständig gärningsmannaprofil i Helenafallet vid något tillfälle vet jag dock inte. Och jag vet inte om Polisens Nationella bedömandegrupp fanns 1992 och då eventuellt aktiverades eftersom man kan kunde befara att ett våldsbrott troligen drabbat Helena.
Senast redigerad av Pajosv 2019-02-07 kl. 18:09.
Citera
2019-02-07, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pajosv
GW skriver i Vingmutter-boken:
Som jag tidigare har berättat var detta försvinnande det första fallet som vi undersökte i samband med att vi arbetade med att bygga upp en verksamhet vid dåvarande Rikskriminalpolisen som skulle ha till uppgift att hjälpa polismyndigheterna ute i landet genom att göra brottsanalyser och gärningsmannaprofiler åt dem. Helena Anderssons försvinnande var vårt pilotfall när vi lade grunden till det som sedan början av nittoio-talet kallas för GMP-gruppen (gärningsmannaprofilgruppen).

Om polisen/GW verkligen gjorde en fullständig gärningsmannaprofil i Helenafallet vid något tillfälle vet jag dock inte.

Tack !
Ska beställa boken tänkte jag .
Citera
2019-02-07, 17:56
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunset
Var nånstans kan man hitta detta inlägg av Gatsten där han/hon skriver att bilen körde ner till Bäcken och vände upp mot Marieforsleden?

Även här undrar jag man kan hitta ett inlägg av Gatsten som säger att "det fjärde vittnet" bodde på Norra Kolarestigen?

Jag vet att vittnet Hannas förhör har diskuterats tidigare och att du haft en dispyt om detta med framförallt divadnil. Precis som divadnil helt korrekt poängterar så finns det inget i detta förhör om att hon skulle ha sett eller hört någon bil. Tvärtom så står det uttryckligt att: "(maskerat) hörde dock ingen bilmotor som var igång och såg heller ingen bil." Hade det inte stått något om detta så skulle jag kunna tänka mig att det hade blivit ett missförstånd, men nu tycker jag det känns osannolikt.

Du brukar ju vara en ganska kritiskt tänkande person som gärna vill ha uppgifter bekräftade från mer än en källa innan du kan tänka dig att acceptera det som skrivs. Därför gör det mig väldigt konfunderad när du, som det verkar, litar mer på det en anonym skribent "Gatsten"skriver här på forumet än på vad som står i ett polisförhör. Varför är det så? Vad är det som gör att du har så stor tillit till Gatsten?

Har du kanske själv varit i kontakt med Hanna och fått uppgifterna verifierade?

Jag kan inte heller hitta det som du efterfrågar nu, men jag vet att jag har läst det. Det är för övrigt många genom åren som har framfört att de inte kan hitta information via sökfunktionen trots att de vet att informationen har stått att läsa.

Angående "Gatsten" så fick jag intrycket att den personens inlägg kändes seriösa, tillsammans med inlägg från Lalajlaj, rattugglan och en handfull andra användare. Det mest intressanta med "Gatsten" var att han/hon tog upp vittnen som dittills hade varit helt okända. Jag har inte sett någon anledning att ifrågasätta informationen, men kanske att jag ska läsa igenom inläggen igen.

Nej, jag har inte varit i kontakt med "Hanna". Däremot vet jag några som har pratat med henne (alltså på typ på Ica och i andra sammanhang) och som jag i min tur har pratat med, så det är nog inte osannolikt att jag kan blanda ihop "vem som sade vad", så att säga.
Senast redigerad av Ugglan. 2019-02-07 kl. 18:26.
Citera
2019-02-07, 18:03
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Tack !
Ska beställa boken tänkte jag .

Boken avhandlar inte bara Helena-fallet utan även andra fall.

Bokens fullständiga titel är:
Professor Wille Vingmutter, mästerdetektiv
Berättelsen om mitt yrkesliv
Citera
2019-02-07, 19:17
Medlem
FedupFlorences avatar
En gärningsmannaprofil har postats av Moon the Loon på s. 1311.

En GMP baseras på alla kända uppgifter i fallet och centralt i uppgiften att utforma profiler är att den eller dom som gör dem ska hållas okunniga om eventuella misstänkta i utredningen. Det är mycket man inte vet i det här fallet och GW har sedan (när det nu var) varit informerad om de som varit aktuella i Helenas fall.
Senast redigerad av FedupFlorence 2019-02-07 kl. 19:19.
Citera
2019-02-07, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PelleSmultron
Kan det handla om en ganska blond kille, axellångt hår med dåtidens stuk. Trendigt propert klädd. Ofta vitklädda och seglarskor som man hade då. Normalbyggd. Ingen matchokille. Född 66. Smälte in överallt men fick tjejernas uppmärksamhet.
Ytligt bekant med Helena men mer bekant med hennes syster. Någon de flesta mött på stan men få kan namnet på. Ute ofta. Har inte ännu blivit nämnd i tråden. Drack men missbrukade inte andra droger. På tjejer men inte burdust. Ingen aggressiv kille.
Radarpar med mörk kille. Lite mer burdust men inte våldsam. Inte lika mycket tjejernas favorit. Städad klädsel. Samma ålder som den blonde. Samma klädstil.
Inte nämnda i tråden.
De var radarpar från barndom men gick skilda vägar en tid efter Helenas försvinnande av okänd anledning.
Ofta ute på stan och cirkulerade om de inte var ute och festade.
Inga folk pratar om. Det finns ingen anledning.

Vad har ni för signalement? Och tankar? Vittnesutsago och trovärdighet? Är det möjligt att gärningsman ej nämnts i tråden?
Tack på förhand!
Om du nu vet något så varför inte bara berätta fullt ut? Vem fan vill skydda en mördare? och vem vill gå i graven med sin hemlighet?
Citera
2019-02-07, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pajosv
Boken avhandlar inte bara Helena-fallet utan även andra fall.

Bokens fullständiga titel är:
Professor Wille Vingmutter, mästerdetektiv
Berättelsen om mitt yrkesliv

Japp jag vet 😁 han har Ju varit inblandad i många många fall . Ett annat olöst mord är ju Malin som hittades strypt på en kyrkogård... även detta mord är intressant och jag hoppas det ochså är omnämnt i boken .
Citera
2019-02-07, 20:55
Medlem
Citat:
Du kanske har rätt 🤔 du verkar ju ha koll på just detta .
Jag kan fortfarande inte få Helenes ” umgänge ur skallen ? Om familjen var så stensäkert på att H aldrig skulle kliva in frivilligt i en bil med människor hon inte kände till ? Då måste ju dessa personer finnas i H närhet i vanliga fall ? Inga okända bilåkande grabbar utan ett par killar som enligt släkt ska inte varit några ”bad boys , utan ett par som ansågs pålitliga eller så pass pålitliga att hon skulle klivit in i bilen .
Är det det som gör Syrran så jäkla negativ till GW teori ? Dessa personer skulle aldrig kunnat göra H illa .. eller ?
I den lugnaste vatten simmar de fulaste fiskarna🤔
Därför tror jag iallafall att dessa personer har funnits med i H och syrrornas umgänge ! Kanske även i dag ochså 😕

Lägg även till att det var bra väder, en skön natt att promenera i och Helena hade bestämt sej att promenera, hon hade inte långt hem. Att hon i ändrar sej tyder på att det är några hon känner och vill tillbringa tid med.
Vittnet kan ha hört någon som liknade Helena, det dröjde innan vittnet uppgav med säkerhet att det var Helenas röst. Efterkonstruktion? Om det var en annan tjejs utrop som bevittnade något hon blev upprörd över som gjordes mot Helena, då skulle det stämma att inte skrika på hjälp utan skrika ut att så får ni inte göra.....
Personligen är jag högst tveksam till vittnets uppgifter överhuvudtaget i och med omständigheterna.
Stor skam och skuld kan göra att de kan hålla tyst...skulle vara förödande om det otroliga kom fram...typ....Behöver inte vara störda, kriminella, osv.....
Citera
2019-02-07, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exsist
Lägg även till att det var bra väder, en skön natt att promenera i och Helena hade bestämt sej att promenera, hon hade inte långt hem. Att hon i ändrar sej tyder på att det är några hon känner och vill tillbringa tid med.
Vittnet kan ha hört någon som liknade Helena, det dröjde innan vittnet uppgav med säkerhet att det var Helenas röst. Efterkonstruktion? Om det var en annan tjejs utrop som bevittnade något hon blev upprörd över som gjordes mot Helena, då skulle det stämma att inte skrika på hjälp utan skrika ut att så får ni inte göra.....
Personligen är jag högst tveksam till vittnets uppgifter överhuvudtaget i och med omständigheterna.
Stor skam och skuld kan göra att de kan hålla tyst...skulle vara förödande om det otroliga kom fram...typ....Behöver inte vara störda, kriminella, osv.....

Jag håller med! Spontant tänker jag att HA fått skjuts från torget med en bil enligt GW’s teori... Men varje gång jag läser ”Hanna” vittnets observationer så tänker jag på en påkörningsolycka...där det är en annan kvinna som säger ”åh nej så får ni inte göra”.. kanske när männen i paniken bär in kroppen i skogsdungen, någon säger ”faaan” . Kanske även då som droppblod från ansiktet hamnar på skorna? Om man blir misshandlad till döds så ropar man vell på hjälp? det gjordes inte.. har hon blivit strypt så är det svårt att förklara bloddroppar på skorna, GW förklarar dessa att hon fått en snyting i ansiktet men hamnar det verkligen flera droppar blod på skora då? påkörd av en bil ja då kan det nog blöda en del. Det som talar emot en påkörningsolycka är tiden då Hanna hör detta 02:10-02:30. Det kan vara snävt att få in HA där då det tog ca 15min att gå till ekuddenvägen från statshotellet; dock kan det vara möjligt om Hanna har tagit fel på några minuter. I ett gammal inlägg som jag inte hitta nu så påstås det att i en tidningsartikel från TSL några dagar efter händelsen: att HA lämnade statshotellet några minuter innan kl 02:00.
Det borde dock funnits bromsspår på ekuddenvägen. Dock var vell ekuddenvägen aldrig avspärrad focus låg vell på andra sidan där ringarna hittades. kling å klang kanske missade om det fanns spår av en olycka på ekuddenvägen?
Senast redigerad av Legooo 2019-02-07 kl. 22:31.
Citera
2019-02-07, 23:09
Medlem
Ugglan.s avatar
Jag känner alltjämt att den där Prytz mycket väl kan vara en att ha i åtanke.
Citera
2019-02-07, 23:20
Medlem
MrsPollifaxs avatar
Det är vetskapen om att man kunde/brukade köra in på gångstigen som är nyckeln....
MrsP
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in