2019-02-07, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Propparn
Jag tror inte gm tillhör kategorin ”supa o bråka på helger”, av den enkla anledningen att Helena inte skulle släppa den sortens folk nära inpå sig.

Nej, gm är någon hon kände, annars skriker hon sannolikt ”Hjälp” istället för ”.så får ni inte göra..”

Fast även jag var ordentlig i mina unga år , fritiden bestog av mina hästar och hundar så nog umgicks jag med ” bad boys ” det var sällan mammas gossar stog högt i kurs hos tjejerna . Sedan eftersom ingen vet hur hon ev tog sig in i en bil ... så kan det vara så enkelt att hon inte klev i frivilligt ?
Sedan ang ” skriket ? Ja håller med dig inte fasen skriker man just de orden så högt utan om man känner på sig att detta är ett nödläge , man försöker påkalla hjälp ( som borde vara det normala just då ) HJÄLP eller ?? Låter väldigt konstigt att skrika för full hals .... så får ni inte göra 🤔
Citera
2019-02-07, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rotvagen
Fast även jag var ordentlig i mina unga år , fritiden bestog av mina hästar och hundar så nog umgicks jag med ” bad boys ” det var sällan mammas gossar stog högt i kurs hos tjejerna . Sedan eftersom ingen vet hur hon ev tog sig in i en bil ... så kan det vara så enkelt att hon inte klev i frivilligt ?
Sedan ang ” skriket ? Ja håller med dig inte fasen skriker man just de orden så högt utan om man känner på sig att detta är ett nödläge , man försöker påkalla hjälp ( som borde vara det normala just då ) HJÄLP eller ?? Låter väldigt konstigt att skrika för full hals .... så får ni inte göra 🤔

Sedan ang .. Helena inte skulle släppa sådant folk inpå sig ? Nej en mördare ber nog inte om lov ? Och att H varit så ordentlig ? Har inte det cirkulerat bad boys och droger runt syskonen ? Eller var det bara systern som ” umgicks med de tuffa killarna ?
Citera
2019-02-07, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Jag har tänkt på en sak ang. det som "Hanna" säger sig ha hört: "så får ni inte göra". Det som jag funderat på är om man skriker en sådan mening så att det hörs ca 170 meter (både Ugglan och Gatsten har uppgivit just det avståndet i tråden), eller om det är något man säger, om än lite högt. "Hjälp" skriker man antagligen, men skriker man verkligen "så får ni inte göra"? Hur tänker du och ni andra om detta? )

Jag tolkar det som ett bevis för att Helena känner gm, och med skriket ”..Så får ni inte göra..” försöker hon få gm att återfå förståndet och sansa sig.

Hade det varit för henne främmande personer borde hon skrikit på ”Hjälp”.
Citera
2019-02-07, 14:51
Medlem
Citat:
Jag tolkar det som ett bevis för att Helena känner gm, och med skriket ”..Så får ni inte göra..” försöker hon få gm att återfå förståndet och sansa sig.

Fast med en sån stryka så det hörs 170 m 🤔
Ja vi tänker alla olika och det är ju fullt normalt 🤔 allt vi har att gå på är ju i princip ... ingenting . Tänk om Polisen kunde släppa de vittnes uppgifter och iakttagelser som ännu är hemliga 😕
Citera
2019-02-07, 15:02
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Jag tror att du tycker att "jag krånglar till det" bara för att jag presenterar för många nivåer och varianter ...

Jag har för mig att GW Persson har sagt att Helena var på dåligt humör när hon skulle gå hem. Det bör ha funnits en vittnesuppgift på det. Om någon kan länka till exakt vad GW Persson sa om detta så vore det mycket bra. Jag hittar inte uppgiften just nu.

”Den sista säkra iakttagelsen av Helena görs på torget utanför Stadshotellets entré strax efter klockan två på natten då hotellet stängdes. Det är mycket folk på torget, gäster som lämnat hotellet, personer som hamnat där ändå. Totalt någonstans mellan femtio och sjuttio personer av vittnesbeskrivningarna att döma. Det finns också uppgifter som tyder på att Helena är på dåligt humör när hon kommer ut från hotellet. Anledningen till detta är att den man som hon är intresserad av tydligen inte är lika intresserad av henne. Även han finns ute på torget men det finns inget som tyder på att de har gått därifrån tillsammans. Jag tror dessutom att Helena lämnade torget före honom.”
Citera
2019-02-07, 15:16
Medlem
Citat:
Jag har tidigare skrivit några tankar om tänkbara brott som begicks när Helena försvann och de har varit brott mot griftefriden och vållande till annans död. Båda dessa brott är sedan länge preskriberade. Jag är övertygad om att Helenas död var oplanerad och därför är sannolikt vållande till annans död den korrekta brottsrubriceringen. Det som faktiskt lite trasslar till det är Skövde-polisens teori om mord, vilket ju inte är preskriberat. Jag har lite svårt att hänga med på varför Skövde-polisen valde att delge "mannen med pilotglasögon" misstanke om mord. Skövde-polisen måste då mena att gärningen var planerad, typ. Jag ser en rejäl motsättning här. Agerade Skövde-polisen i panik inför radioprogramserien? Till Skövde-polisens favör har vi ju alla oerhört märkliga ageranden och uttalanden av "mannen med pilotglasögon". Eller är det som jag har tänkt tidigare: Att både Skövde-polisen och GW Persson har rätt fast lite på olika sätt och i olika delar?

Varför är det så få som observerar Helena på vägen hem, utmed en sträcka som bör ha varit rejält befolkad denna varma sommarnatt? Vi har länge tänkt att hon faktiskt gick hem - eftersom hon sa till Ulrika att hon skulle gå hem - men frågan är ändå om detta är korrekt. Om "brovittnet" är korrekt, måste Helena ha gått hem, men kan ha fått skjuts från efter bron. Om "brovittnet" är falskt, kan Helena ha fått skjuts hem redan från typ Kungsgatan (GW Persson tänker sig ju skjuts från centrala Mariestad). Om Helena fick skjuts hem, var det garanterat med några som hon kände. Vilka fanns där som kunde skjutsa henne hem? Tja, vi har ju PU och BW. Båda ska ha funnits där och båda lär ha haft en bil tillgänglig. PK hävdar att han såg PU gå mot Trädgårdsskolans parkering. Vilka mer var där som Helena kände och kunde ha accepterat skjuts av? Alla verkar överens om att Helena var en ordentlig tjej som aldrig skulle åka med någon eller några som hon inte kände eller väl visste vilka de var.

Om vi tänker oss att "brovittnet" är falskt, så finns det en alldeles speciell anledning till detta, och den anledningen är att kasta uppmärksamheten åt helt "fel" håll - vilket också kan ha lyckats, såtillvida att Skövde-polisen sannolikt har nappat på det. "Brovittnets" roll var att rikta misstankarna mot ett lätt "byte" som också hade varit på Stadt den där kvällen och natten. Jag har länge vägt över till Skövde-polisens fördel, men frågan är om jag inte börjar tippa över till GW Perssons fördel - även om jag tror att han har trasslat till det lite på några punkter.

Det som jag dock fortfarande är "säker" på är att det var två gärningsmän, och det oberoende av "Hanna". Det bör inte ha varit möjligt att klara detta av en ensam person. Om vi ändå tar "Hanna" i beaktande, så är ju hon säker på minst två upprörda mansröster som pratar i mun på varandra. Hon hör Helena prata i "ni"-form och hon hör "fan". Dessa två manspersoner bör vara välkända av Helena men inte hörda av polisen och/eller inte hörda förrän (långt) senare - vilket också GW Persson tror. Personerna fick därigenom gott om tid att prata ihop sig. Anledningen till varför dessa två personer inte (kors)förhördes inledningsvis var sannolikt att de var för "nära" Helena, med resonemanget att "nej, nej, de kan inte ha gjort det, de är typ säkra, vi tittar närmare på andra".

Min slutsats är att GW Persson sannolikt dissar "brovittnet" (eftersom han tror att det vittnet har en oärlig agenda) men kanske håller fast vid "Hanna" (men då kunde bilen inte ha kört in på cykelvägen i det första skedet eftersom ju "Hanna" stod där då, men väl i ett förmodat andra skede när "Hanna" hade gått in - givet att det krävs att "Hanna" har koll på sin utsaga).

Väldigt bra skrivet 👍 mycket som du lagt fram har jag inte hållit led dig om men du har ” breddat ditt tänk . Många tänkvärd ord 🤔
Citera
2019-02-07, 15:38
Medlem
Sunsets avatar
Citat:
Nej, det är användaren "Gatsten" som har skrivit om detta. Han/hon hade själv kontaktat "Hanna" som jag förstod det. "Hanna" säger att hon hörde bilen ute på Ekuddenvägen när hon rastade hunden, och att bilen körde ner till Bäcken och vände upp mot Marieforsleden. Den var alltså aldrig inne på gång-/cykelvägen. Runt kanske 20 minuter senare kommer det en bil som killarna på Hällsritningsvägen ser. Det är alltså bilen på Ekudden-vägen som "Hanna" kopplar till bråket i Kohagen och bildörrarna som slås igen.

Var nånstans kan man hitta detta inlägg av Gatsten där han/hon skriver att bilen körde ner till Bäcken och vände upp mot Marieforsleden?

Citat:
Jag minns att "Gatsten" skrev i tråden för länge, länge sedan att det fanns ett typ "fjärde vittne" (1 var "Hanna", 2 var "Killarna", 3 var "Kvinnan på Lockerud") som bodde på Norra Kolarestigen och som gjorde en iakttagelse av en mindre vit bil som körde på cykelvägen upp mot Marieforsleden. "Gatsten" skrev att personen inte var hörd av polisen. Det finns folk som hörde och såg, men som inget har sagt. För jävligt.

Även här undrar jag man kan hitta ett inlägg av Gatsten som säger att "det fjärde vittnet" bodde på Norra Kolarestigen?

Jag vet att vittnet Hannas förhör har diskuterats tidigare och att du haft en dispyt om detta med framförallt divadnil. Precis som divadnil helt korrekt poängterar så finns det inget i detta förhör om att hon skulle ha sett eller hört någon bil. Tvärtom så står det uttryckligt att: "(maskerat) hörde dock ingen bilmotor som var igång och såg heller ingen bil." Hade det inte stått något om detta så skulle jag kunna tänka mig att det hade blivit ett missförstånd, men nu tycker jag det känns osannolikt.

Du brukar ju vara en ganska kritiskt tänkande person som gärna vill ha uppgifter bekräftade från mer än en källa innan du kan tänka dig att acceptera det som skrivs. Därför gör det mig väldigt konfunderad när du, som det verkar, litar mer på det en anonym skribent "Gatsten"skriver här på forumet än på vad som står i ett polisförhör. Varför är det så? Vad är det som gör att du har så stor tillit till Gatsten?

Har du kanske själv varit i kontakt med Hanna och fått uppgifterna verifierade?
Citera
2019-02-07, 16:26
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Varför verkar det råda delade meningar om Helenas humör? Om Ulrika talar sanning, var Helena glad när hon ringde. Om BW talar sanning, var Helena glad när hon skulle gå hem. GW Persson hävdar att Helena var på dåligt humör när hon skulle gå hem. Vem är det som skulle ha sagt det? Det känns ju som att det måste ha varit någon annan än BW, i så fall. Var denne någon, någon som i så fall träffade Helena efter det att hon hade träffat BW och att något hände då - som BW ljuger om (var det BW som hon blev sur på?)? Eller blev Helena sur innan hon träffade BW, men BW ljuger och/eller fick henne på bra humör igen? Jag vidhåller att GW Persson har en förmåga att röra till saker med sina uttalanden - därmed inte sagt att han har fel. Men någonstans i Helenas hemgång felar uppgifterna.

Egentligen inget konstigt alls att Ulrika, BW säger samma sak, och inte heller att GW säger något annat. Radar man upp fem, sex personer och frågar om hur Helenas humör var kommer man få fem, sex olika svar som skiljer sig på olika sätt.

Någon skulle säga att hon var toppenhumör, nån annan skulle säga ”glad”, en tredje skulle säga ”som vanligt” (underförstått som Helena var för det mesta). Någon skulle nog säga att Helena var sur av någon okänd anledning. Kanske skulle någon säga att hon inte var på humör den kvällen.

Folk har en benägenhet att tolka uttalanden på olika sätt och inget av dessa behöver vara rätt eller fel.
Senast redigerad av Pajosv 2019-02-07 kl. 16:28.
Citera
2019-02-07, 16:41
Medlem
Har polisen , GW gjort någon gärningsmannaprofil måntro ? Hur kan de helt ha avskrivit att detta är gjort av en dåres verk ?
Man läser om kvinnor ( även någon man) blir överfallen helt tan anledning bara för att GM ville döda någon . Har de en sån bestämd uppfattning pga stället hon överfölls på som var välbekant m GM ? Att sedan Helena aldrig skulle beblanda sig med ” dåliga killar stämmer ju inte ... tydligen 😕 dessa som gjorde detta skulle jag inte kalla ” bra grabbar . Så om man drar detta ett steg längre då ? Helena blev indragen / itvingad in i bilen ? Eller hon hoppade in frivilligt in i bilen som bestog av killar / kille hon kände och som inte enligt vissa här säger .... hon beblandade sig inte med bad boys ?
Men var detta frivilligt då så har ju Helena verkligen missbedömt dessa killar ..... vet inte om jag skulle kalla mördare för bra killar som hon umgicks med ?
Summan av kardemumman ....... Helena ska då ev ha klivit in i en bil med personer hon litade på och kände ( annat är omöjligt enl familjen ) dessa personer visade sig vara långt ifrån vad tydligen andra ansåg om dem ? Helena var ju en ordentlig tjej och ” killarna gick att lita på .... annars har hon aldrig frivilligt klivit in i deras bil . Därför låter det inte mer troligt att hon har blivit intvingad i en bil med två killar som inte hörde normalt till Helenas omgivnings umgänge ? Rörigt och struligt när jag ska förklara jag vet 😕 men att slå ifrån sig att hon endast ska ha klivit in i en bil m ” bra killar stämmer ju otroligt dåligt ..... efter den frivilliga ” åkturen har hon varit borta i 26 år ! Så pålitlig var de grabbarna .
Citera
2019-02-07, 17:05
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Jag har tänkt på en sak ang. det som "Hanna" säger sig ha hört: "så får ni inte göra". Det som jag funderat på är om man skriker en sådan mening så att det hörs ca 170 meter (både Ugglan och Gatsten har uppgivit just det avståndet i tråden), eller om det är något man säger, om än lite högt. "Hjälp" skriker man antagligen, men skriker man verkligen "så får ni inte göra"? Hur tänker du och ni andra om detta?

(Jag är på G med PM:et till dig. Har inte glömt det. )

Citat:

Citat:

Citat:
Fast med en sån stryka så det hörs 170 m 🤔
Ja vi tänker alla olika och det är ju fullt normalt 🤔 allt vi har att gå på är ju i princip ... ingenting . Tänk om Polisen kunde släppa de vittnes uppgifter och iakttagelser som ännu är hemliga 😕

Tittar man på min karta från och använder "linje-verktyget" i Google Maps får man ett avstånd på mellan 130 och 180 meter från "Hannas" position och till olika delar av den ljusblåmarkerade gångstigen genom Kohagen där bråket skulle ha kunnat äga rum. Kom ihåg att det är inte ett långt avstånd, orden yttras en mörk och lugn sommarnatt, orden yttras inte nödvändigtvis skrikande men väl i ett mycket stressat sinnestillstånd. Inte "skrikande för full hals" men ett "lagom högt och stressat tonläge" måste ha hörts med all önskvärd tydlighet bort till "Hanna". Hon säger ju också att hon hörde två män prata aggressivt i mun på varandra (inte skrika) och bland annat ordet "fan".
Citera
2019-02-07, 17:16
Medlem
Citat:
Tittar man på min karta från och använder "linje-verktyget" i Google Maps får man ett avstånd på mellan 130 och 180 meter från "Hannas" position och till olika delar av den ljusblåmarkerade gångstigen genom Kohagen där bråket skulle ha kunnat äga rum. Kom ihåg att det är inte ett långt avstånd, orden yttras en mörk och lugn sommarnatt, orden yttras inte nödvändigtvis skrikande men väl i ett mycket stressat sinnestillstånd. Inte "skrikande för full hals" men ett "lagom högt och stressat tonläge" måste ha hörts med all önskvärd tydlighet bort till "Hanna". Hon säger ju också att hon hörde två män prata aggressivt i mun på varandra (inte skrika) och bland annat ordet "fan".

Du kanske har rätt 🤔 du verkar ju ha koll på just detta .
Jag kan fortfarande inte få Helenes ” umgänge ur skallen ? Om familjen var så stensäkert på att H aldrig skulle kliva in frivilligt i en bil med människor hon inte kände till ? Då måste ju dessa personer finnas i H närhet i vanliga fall ? Inga okända bilåkande grabbar utan ett par killar som enligt släkt ska inte varit några ”bad boys , utan ett par som ansågs pålitliga eller så pass pålitliga att hon skulle klivit in i bilen .
Är det det som gör Syrran så jäkla negativ till GW teori ? Dessa personer skulle aldrig kunnat göra H illa .. eller ?
I den lugnaste vatten simmar de fulaste fiskarna🤔
Därför tror jag iallafall att dessa personer har funnits med i H och syrrornas umgänge ! Kanske även i dag ochså 😕
Citera
2019-02-07, 17:19
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Du kanske har rätt 🤔 du verkar ju ha koll på just detta .
Jag kan fortfarande inte få Helenes ” umgänge ur skallen ? Om familjen var så stensäkert på att H aldrig skulle kliva in frivilligt i en bil med människor hon inte kände till ? Då måste ju dessa personer finnas i H närhet i vanliga fall ? Inga okända bilåkande grabbar utan ett par killar som enligt släkt ska inte varit några ”bad boys , utan ett par som ansågs pålitliga eller så pass pålitliga att hon skulle klivit in i bilen .
Är det det som gör Syrran så jäkla negativ till GW teori ? Dessa personer skulle aldrig kunnat göra H illa .. eller ?
I den lugnaste vatten simmar de fulaste fiskarna🤔
Därför tror jag iallafall att dessa personer har funnits med i H och syrrornas umgänge ! Kanske även i dag ochså 😕

Jag tror att min styrka ligger i att jag har varit på platsen flera gånger och tittat, mätt och haft mig. Sedan är Google Maps ett mycket bra verktyg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in