Citat:
Ursprungligen postat av
Tey44
[/u]
Är det mer oförståeligt att undra över hur mamman dog än att på ett teoretiskt plan - utan något alls på fötterna från varken polis eller media - plocka sönder hennes psyke utifrån olika studier och andra fall? Vi i tråden har ingen aning om dödssätt för modern, för polisen gick inte ut med det. Vi har heller ingen aning om vad som rörde sig i hennes inre (förutom det som kommit fram av avskeds/förklaringsbrevet - vilket inte var skrivet i jag - utan i vi-form) eller vilken personlighetstyp hon hade, för det har polisen inte funnit intressant att gå ut med. De har dock uttalat sig om att hon inte led av någon psykisk sjukdom.
Tråden har beträtt båda vägarna med hypoteser och deduktion och nått ganska långt, tycker jag. Men allt har en gräns. Dock är vägarna till sin karaktär diametralt motsatta varandra, då den ena sträcker sig mot en allt större vidd (och fler hypoteser), och den andra mot en enstaka punkt (och inga hypoteser). Så gränsen där man måste hejda sig är olika anlagd.
Det inträffade bottnar ju i två personers överväganden i samspel. På en spelplan (barn, skola, arbetsgivare) där man kan hoppas se varningstecken och ingripa. Och allt är psykologi, vare sig man har diagnos på det eller kommer att få eller inte. (Att brottet inte har sin grund i en (upptäckt) psykisk sjukdom som någon bort känna till är en annan femma.)
Och det är ju ingen vits att gissa fritt i en tråd om ett specifikt fall.
Tycker jag.