2019-02-07, 13:37
Medlem
Inte ovanligt idag att hata araber, men jag tycker det är så konstigt att muslimer och kristna kan prata illa om araber speciellt när profeterna de dyrkar är araber.

Har stött på flera muslimer från bland annat balkanländer som hatar araber.
Kristna behöver vi inte ens nämna vilka länder de kommer ifrån som hatar araber.

OBS! Jag säger inte att alla kristna och muslimer hatar araber utan syftar endast på de som gör det.

Tänker jag fel när jag argumenterar och säger att deras profeter är själva araber, hur kan du prata illa om sånt folk?
Citera
2019-02-07, 13:47
Medlem
Eh, kristna dyrkar väl knappast arabiska profeter?
Citera
2019-02-07, 14:42
Medlem
Pusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SverreDengroth
Nej, en majoritet av muslimerna är inte araber.

Men att vara muslim innefattar alltsomoftast en viss arabisering. Gud är en arab i islam, skulle man nästan kunna säga. Bosniaker skiljer sig från de slaviska (kristna) balkanfolken genom förnamnen - de är arabiska. Den holländske politikern som konverterade bytte namn till Joram.

Den enda muslimen som jag har träffat på utan ett arabiskt namn måste vara den här imamen: https://www.wfae.org/post/imam-john-ederer-promotes-interfaith-collaboration
Citera
2019-02-07, 14:47
Medlem
Pusts avatar
Det finns inte ett land i Mellanöstern där det inte är olagligt eller försvårande för livet att vara kristen.
Citera
2019-02-07, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pust
Men att vara muslim innefattar alltsomoftast en viss arabisering. Gud är en arab i islam, skulle man nästan kunna säga. Bosniaker skiljer sig från de slaviska (kristna) balkanfolken genom förnamnen - de är arabiska. Den holländske politikern som konverterade bytte namn till Joram.

Den enda muslimen som jag har träffat på utan ett arabiskt namn måste vara den här imamen: https://www.wfae.org/post/imam-john-ederer-promotes-interfaith-collaboration

Vad snackar du om? Så fort du skriver att "Gud är en arab i islam" så har jag tappat förtroendet i allt du skriver. Det är helt klart och tydligt att Gud inte är en person inom islam eller någon religion jag känner till för den delen.
Citera
2019-02-07, 14:56
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Efebofilkusten
De flesta muslimer är väl just araber - menar du att dessa hatar sig själva då..?

Endast 20% av alla muslimer är araber.

Citat:
Ursprungligen postat av eremitkraftan
Landet med flest muslimer är Indonesien, t.ex.

Bara officiellt sett. I praktiken blir islam en minoritetsreligion i Indonesien inom en mycket snar framtid. Kristendomen är på stark frammarsch där.
Citera
2019-02-07, 14:56
Medlem
Pusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chalas911
Vad snackar du om? Så fort du skriver att "Gud är en arab i islam" så har jag tappat förtroendet i allt du skriver. Det är helt klart och tydligt att Gud inte är en person inom islam eller någon religion jag känner till för den delen.

Skrev jag att Gud var en person?

Citat:
“You will be called on the Day of Resurrection by your names and the names of your fathers, so have good names.”(Reported by Abu Dawud)
https://www.answering-islam.org/authors/clarke/worship_same_god.html

Gud förstår bara arabiska namn med andra ord. I princip.
Citera
2019-02-07, 15:08
Medlem
Tropiica420s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pust

“You will be called on the Day of Resurrection by your names and the names of your fathers, so have good names.”(Reported by Abu Dawud)
https://www.answering-islam.org/auth..._same_god.html

Gud förstår bara arabiska namn med andra ord. I princip. .

Det där var snyggt körsbärsurval. Har du något mer att komma med? Har din pappa ett arabiskt namn?
Citera
2019-02-07, 15:13
Medlem
I cirka 30–40 länder är majoriteten av befolkningen muslimer. 20 procent av alla muslimer bor i arabländerna. I Indonesien, Indien, Pakistan och Bangladesh är mer än 100 miljoner av invånarna muslimer
Citera
2019-02-07, 15:27
Medlem
Herkulesbigs avatar
Muslimer i asien ogillar araber och deras synsätt om islam... Islam i asien är väldig liberal jämfört med arabvärlden.
Citera
2019-02-07, 20:48
Medlem
Jag är kristen.
Jag hatar inte araber.
Min Frälsare är Yeshua Hamashiach och han var hebre.
Profeterna i Bibeln var hebreer, judar.
Citera
2019-02-07, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chalas911

Tänker jag fel när jag argumenterar och säger att deras profeter är själva araber, hur kan du prata illa om sånt folk?

Ja Jesus var inte arab och även "profeten" Mohammed skrev ju hur hopplösa araber är. Har dock träffat en del trevliga araber så det är ju fel att generalisera. Det finns ju även araber som är kristna. Men kan förstå att de är hatade av perser, assyrier och andra folkgrupper.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in