2019-02-06, 23:49
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullgulligullan
Visst är det praktiskt med teorier som varken kan bekräftas eller dementeras.
Nej, det nog är bäst att jag loggar ut för kvällen så att jag inte blir det som jag brukar försöka få andra att låta bli att bli.

Jag baserar det på uppgifter om olika grupper som Hanna och även Oskars syster skall ha gillat på sociala medier, om uppgifter om tysk ljusterapi och strikt kosthållning.
Citera
2019-02-06, 23:49
Medlem
Ja citaten hamnar fel ikväll och nu får vi se vart detta hamnar:

Det var inte du Elli09 som förvånade det var den som anmälde mig. Passade på kan man säga och övertolkade mitt bildspråk. Hade du trott att jag ville se din legitimation?
Citera
2019-02-06, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elli09
Hej fölåt inte lätt att hinna med allt peridvis.Det skrivs en hel del och ibland är jag borta långa perioder för arbete.Men tyvärr kan jag inte svara på en så svår fråga.
Men det är väl en slags kris det också och kriser tycks ju ingen av dem klara av.Läs gärna Devilis inlägg.Hon har skrivit mkt bra och tagit fram fakta om olika personligheter m.m
Missförstå mig rätt En kris är ju när våra kärnvärden hotas så som integritet,värdighet förutsägbarhet m.m och visst den är en pendlade rörelse men de verkar ju inte kommit tillbaka till tilliten och tron på det goda igen.Istället dragit med sig varandra i den djupaste avgrund man kan komma.Utan att visa utsidan hur illa det var.
Synd om du loggar ut tycker jag.
Jag vill ge dig ett råd och det är att inte skicka fotot. Har du inte märkt vilka hemska hyenor det finns i tråden? Du behöver inte göra det för du är trovärdig ändå.
Gå inte på de primitivas utpressning!
Citera
2019-02-06, 23:54
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Tror att föräldrarna blev hjärntvättade av ME-lobbyn, det vill säga patientföreningen. De talar mycket om "livskvalitet" som ett mantra nästan. Hur många tänker på det när man gnetar på i upp- och nedförsbackar i livet? Det är ett svepande begrepp, lite som "hållbarhet". Det blir inte viktigt förrän man ger exempel på vad man menar och är man inte riktigt intresserad eller insatt, kanske i vad barnen vill, så blir man svepande.

Det är tråkigt om man inte kan dansa, men då man man göra något annat, ett tag. Ingen blir frisk i ett mörkt rum, det finns inte. Människan behöver intryck, får man inte det är det tortyr. Till och med fängelsekunder får omväxling i vardagen.

Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Jag tror att det är möjligt att familjen hade personer omkring sig med underliga idéer om sjukdomars orsaker och lämpliga behandlingsmetoder.

Kanske delade de till viss del dessa underliga idéer. Det blir förstås också svårare att hitta acceptans för läget och någon slags ro i det om man har - om än aldrig så välmenande - rådgivare som föreslår tveksamma alternativbehandlingar och letar orsaker på fel ställen.

Sedan på det en del mycket dyster publicitet kring ME på hösten 2018.

Instämmer i ovanstående - alltihop.

Det är väldigt sorgligt om man är omgiven av motståndare till den hjälp man skulle behöva om man går och tänker på sjukdom,mord och suicid.
Väldigt tragiskt om föräldrarna i stället hoppat på alla möjliga diffusa alternativa behandlingar som dessa närstående kanske rekommenderat. Och ovanpå det medias skrämselreportage om ME 2017.

Det går naturligtvis inte att lägga något formellt ansvar på varken på närstående alternativmedicinska förespråkare eller svartsyns-journalisterna, men någonstans tycker man ändå att alla borde fått sig en tankeställare efter Bjärred.
Att förspråkare för ME-patientorganisationen redan gått ut i media och beklagat är bra.
Men antipsykiatri-lobbyn som fanns runt föräldrarna borde i vart fall nu ändrat sin anti-inställning för psykiatrisk hjälp till självmordsbenägna.

Men så verkar märkligt nog inte ha skett.
Citera
2019-02-07, 00:06
Medlem
develis avatar
Citat:
Jag tror att det är möjligt att familjen hade personer omkring sig med underliga idéer om sjukdomars orsaker och lämpliga behandlingsmetoder.

Kanske delade de till viss del dessa underliga idéer. Det blir förstås också svårare att hitta acceptans för läget och någon slags ro i det om man har - om än aldrig så välmenande - rådgivare som föreslår tveksamma alternativbehandlingar och letar orsaker på fel ställen.

Sedan på det en del mycket dyster publicitet kring ME på hösten 2018.
Jag tror också att det varit mycket influenser av alla de slag - däremot kokar allting återigen ner till föräldrarnas eget förhållningssätt - hur intryck bearbetas.
Eftersom;

Normalt folk inte mördar sina barn.
Det är nåt som blivit förstärkt hos de här - nåt i deras personligheter, psyken och främst via deras konstellation tror jag - en negativ påverkan på varandra gällande svartsynen.
Citera
2019-02-07, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elli09
Hej fölåt inte lätt att hinna med allt peridvis.Det skrivs en hel del och ibland är jag borta långa perioder för arbete.Men tyvärr kan jag inte svara på en så svår fråga.
Men det är väl en slags kris det också och kriser tycks ju ingen av dem klara av.Läs gärna Devilis inlägg.Hon har skrivit mkt bra och tagit fram fakta om olika personligheter m.m
Missförstå mig rätt En kris är ju när våra kärnvärden hotas så som integritet,värdighet förutsägbarhet m.m och visst den är en pendlade rörelse men de verkar ju inte kommit tillbaka till tilliten och tron på det goda igen.Istället dragit med sig varandra i den djupaste avgrund man kan komma.Utan att visa utsidan hur illa det var.
Tack för ditt svar.
Tänker att det kunde vara frågan om skilsmässa som blev den utlösande faktorn som ledde till katastrofen.

En kvinna och framför allt en mamma brukar tänka igenom saken en längre tid innan hon tar upp diskussionen med maken.

Lång ledighet under jul och nyår kanske har slitit extra hårt på äktenskapet.

Vi behöver både dig och Missan i tråden.
Citera
2019-02-07, 00:21
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jag tror också att det varit mycket influenser av alla de slag - däremot kokar allting återigen ner till föräldrarnas eget förhållningssätt - hur intryck bearbetas.
Eftersom;

Det är nåt som blivit förstärkt hos de här - nåt i deras personligheter, psyken och främst via deras konstellation tror jag - en negativ påverkan på varandra gällande svartsynen.

Absolut är det så. De allra flesta är tillräckligt robusta - eller åtminstone en är det - för att hantera vad nu livet kastar för svårigheter framför en.

En lång nedåtgående spiral verkar de ha befunnit sig i. Närmast ett "kokande groda"-scenario.
Citera
2019-02-07, 00:34
Medlem
Citat:
Eftersom;

Jag önskar att det ME center som Stockholm Läns Landsting finansierat och som inrättades 2018 hade funnits tidigare där man inte enbart behandlar ME patienter utan tar väl hand om även anhöriga.

Åtminstone hade det tagit bort svartsynen kring sjukdomen, men jag tvivlar på om det verkligen var drivkraften hos båda föräldrarna. Men det kanske hade skapat en nog stark motkraft hos någon av dom.
https://www.bragee.se/me-cfs
https://www.bragee.se/forskning
Senast redigerad av Remark 2019-02-07 kl. 00:46.
Citera
2019-02-07, 01:11
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
En personlighetstyp - eller flera?
TM-personality
Citera
2019-02-07, 01:15
Medlem
develis avatar
Citat:
Absolut är det så. De allra flesta är tillräckligt robusta - eller åtminstone en är det - för att hantera vad nu livet kastar för svårigheter framför en.

En lång nedåtgående spiral verkar de ha befunnit sig i. Närmast ett "kokande groda"-scenario.
Armstark frågade kring en personlighetstyp - ligger axplock i en spoiler nu som är intressant relaterat till maternal filicide-suicide. Lång läsning men jag la in forskningsartikel som intro till TM-typen. Det andra är ur en diss.
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag önskar att det ME center som Stockholm Läns Landsting finansierat och som inrättades 2018 hade funnits tidigare där man inte enbart behandlar ME patienter utan tar väl hand om även anhöriga.

Åtminstone hade det tagit bort svartsynen kring sjukdomen, men jag tvivlar på om det verkligen var drivkraften hos båda föräldrarna. Men det kanske hade skapat en nog stark motkraft hos någon av dom.
https://www.bragee.se/me-cfs
https://www.bragee.se/forskning
Ja, man får hoppas på att behovet möts upp i både forskning och landsting.
Citera
2019-02-07, 05:53
Medlem
Citat:
TM-personality

Känslan av skuld ökar när familjen erbjuds stöd och hjälp och till och med av omgivningens välvilja. Då blir allt fel som var menat bra och depressionen försvåras konstant.
Citera
2019-02-07, 07:52
Medlem
Reimers avatar
Lite nytt från media.

Citat:
Reportern Åsa Erlandsson på tidningen Svensk Polis har träffat de två poliserna. Artikeln publicerade nyligen. Ett år har gått sedan en operatör på polisens regionledningscentral i Malmö bad dem åka till en villa i Bjärred.

I dag är de två poliserna inte förhindrade att berätta. Polisens utredning är i princip klar. Deras berättelse är en del av den.

– Det är rutin att första patrull på plats avrapporterar och skriver ner sina iakttagelser. Det blir sedan en del av förundersökningen, säger Stefan Svensson på grova brott vid Lundapolisen. Det är han som lett utredningen.

Det är en tung och smärtsam skildring av vad de två poliserna fick uppleva den eftermiddagen när de skickades på vad som först verkade vara ett rutinärende.

https://www.expressen.se/kvallsposten/poliserna-som-kom-forst-till-bjarredsvillan-berattar/
Senast redigerad av Reimer 2019-02-07 kl. 08:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in