2019-02-05, 02:09
Medlem
Fundera inte över vilken kampsport som bränner mest kalorier eller så. Googla på MMA träningscenter nära där du bor och så ringer du dom bara och frågar om nybörjarkursen.

När du väl tränar MMA kommer du märka vilken del av MMA du tycker är roligast. Striking eller grappling - kanske älskar du allt. Kanske vet du redan nu vilken du är mest sugen på att testa. Nyckeln är att du väljer det du gillar mest, inte för att något är extra bra för kondis, fettförbränning osv
Citera
2019-02-05, 08:17
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Labanochapelsinen
Är det någon sport man kan som +30 börja med är det definitivt kampsport där jag har sett kvinnor över 50 träna karate eller aikido. Finns inte en chans den målgruppen får börja träna handboll eller innebandy .
Glöm inte att kampsporter är individuella sporter, men när det gäller lagsporter är det kört för en äldre nybörjare. Oldboyslag är till för särskilt inbjudna. Nybörjare göre sig icke besvär utan det handlar i princip om gamla spelare som kan redan känner varandra, möjligen kan löst folk som exempelvis styrelseledamöter och tränare få vara med på ren nåder.

(Skall jag vara ärlig, så har jag aldrig hört talas om något motsvarande oldboyslag för kvinnor )
Senast redigerad av borriz 2019-02-05 kl. 08:20.
Citera
2019-02-07, 06:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KalleAnkaPartiet
Ja, alla kommer skratta åt dig. Definitivt.

Det du ska göra är att börja träna hemma framför spegeln. Använd gamla karatefilmer som inspiration. Träna in coola sparkar och coola rörelser. Träna tills du kan göra en serie moves som ser ascoolt.

Sedan går du till kampsportshallen och visar upp dina moves,
då kommer ingen skratta åt dig, jag lovar.

Inspiration till träning framför spegeln:
https://www.youtube.com/watch?v=iIToSVlFjBk
Enter The Dragon (Bruce Lee Vs O'Hara) HD

Skojar du?
ATT Ts skall börja träna hemma på egen hand innan han börjar på klubben, dvs allmän rörelseträning, kondis, lite styrka, töjövningar, javisst det skall han. Bra på många olika sätt.

Men att börja träna kampsportrörelser med avsikt att gå över till riktiga klubben är bara dumt.

Dels, risken är stor att man lär sig fel teknik. Och sedan måste han lära om. Det är enklare att lära en träningsvillig och lyhörd nybörjare, än att lära om någon som har lärt sig fel ifrån början.

Det gäller iofs de flesta verksamheter. Även bilkörning.

Det andra är att om han kommer till klubben och börjar spela allan, får han ju på moppen.

Antingen för att de vill helt enkelt sätta honom på plats, "tar ner honom", irriterade över att han spelar allan fastän egentligen nybörjare.
Eller också tar de hans youtubefärdigheter för fullgott mynt, och sätter in honom i avancerad sparrgrupp, och där får han ju kopiöst med stryk, han med sina lånta fjädrar...

Jag medger dock att youtubeträning fungerar ibland, speciellt för naturbegåvningar. Flera av mycket unga, duktiga sångare är självlärda ifrån början, de började helt enkelt via att kopiera youtube-exempel. Och med massvis av naturlig talang lyckades de. Amira Willighagen, tex. Har för mig att Jackie Evancho körde också mycket med youtube.
Citera
2019-02-07, 07:04
Medlem
Såg en youtubeklipp, det var någon polsk Muay klubb med ambitioner, som bjöd in en thailändare som gästinstruktör.

Och så visade de den samlade träningsgruppen på ett 50-tal personer. Mest unga män, ett par kvinnor på nybörjarnivå, mitt i högen en halvgammal tämligen fet gubbe med stor buk, som gjorde sitt bästa att hänga med, och gjorde det ganska bra, considering.

så det går att vara aktiv motionär även i en klubb vars huvudinriktning är elitbetonad.

Även jag tycker att du Ts bör satsa på Muay eller liknande. Där har ju din fetma ingen större betydelse. du har ingen nytta av din stora kroppsmassa så länge du inte kan sätta kraft bakom.
Så ingen kommer att tycka illa vara, inte så länge du är träningsvillig, har gott humör, är bra kompis och är villig att ta smällar ibland utan att sjåpa dig.

Medan i sporter där brottningsmoment ingår, typ bjj, wrestling, mma,

dels är det obehagligt att brottas med fetton.

Dels är det faktiskt orättvist mot de som är mycket lättare under sparr. Fina muskler och god teknik i all ära, men att lyfta upp och kasta någon som är dubbelt så tung som man själv... Och är även de nybörjare.... Nej, du blir ingen populär sparrpartner.

För det tredje. I vissa moment blir din fetma till väldigt stor nackdel. Tex där du hamnar upp och ner, skuldrorna på golvet, baken och benen upp. Vanligt i BJJ. Man kvävs ju i denna position. Vana bjj kämpar verkar klara bra av denna beråd. Antagligen för att de är slanka och smidiga.
Men jag själv som är lite kraftigare kan vittna att jag har knappast luft att andas i denna ställning...
Citera
2019-02-07, 08:13
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AcS
Såg en youtubeklipp, det var någon polsk Muay klubb med ambitioner, som bjöd in en thailändare som gästinstruktör.

Och så visade de den samlade träningsgruppen på ett 50-tal personer. Mest unga män, ett par kvinnor på nybörjarnivå, mitt i högen en halvgammal tämligen fet gubbe med stor buk, som gjorde sitt bästa att hänga med, och gjorde det ganska bra, considering.

så det går att vara aktiv motionär även i en klubb vars huvudinriktning är elitbetonad.
Du har inte någon länk till klippet?
Det skulle vara kul att se gentlemannen i full aktion!
Citat:
Även jag tycker att du Ts bör satsa på Muay eller liknande. Där har ju din fetma ingen större betydelse. du har ingen nytta av din stora kroppsmassa så länge du inte kan sätta kraft bakom.
Så ingen kommer att tycka illa vara, inte så länge du är träningsvillig, har gott humör, är bra kompis och är villig att ta smällar ibland utan att sjåpa dig.
Hör!
Detta är ord som inte kan sägas för ofta!

Citat:
Medan i sporter där brottningsmoment ingår, typ bjj, wrestling, mma,

dels är det obehagligt att brottas med fetton.

Dels är det faktiskt orättvist mot de som är mycket lättare under sparr. Fina muskler och god teknik i all ära, men att lyfta upp och kasta någon som är dubbelt så tung som man själv... Och är även de nybörjare.... Nej, du blir ingen populär sparrpartner.
Jag tycker det är tränarens/ledarens ansvar att para ihop folk, så att alla kan få en meningsfull träning.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in