2018-12-26, 23:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hej-Party
Jag tänker typ MMA, Thaiboxning eller nått sånt.
Inte Kung Fu eller nått sånt, tänker att det mest är trams, men kan ha fel.

Och så tänker jag mer spark, slag och armbågar än brottning och grepp.

Men jag är öppen för förslag. Det viktigaste är att hitta ett kul sätt att träna.

Testa gå med en nybörjargrupp vid årskiftet, typ thaiboxning .
Är väl en hel del blandat folk i början, till och med gråhåriga tanter men de försvinner ju snabbt.
Citera
2018-12-26, 23:06
Medlem
31 är ingen ålder och ingen kommer garva åt dig. Man garvar åt 120pannan som sitter i soffan och tycker synd om sig själv, 120pannan som är på gymmet blir man imponerad av.

Som en annan sa; gå med i en nybörjargrupp och kör hårt. Kampsport är suverän träning, du kommer bygga en grym kondition på nolltid.
Citera
2018-12-26, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Insertnickname
Krav Maga vore perfekt för dig!
Håller med, jag började när jag var mycket äldre. Mycket enkelt att ta till sig och man avancerar snabbt om man är någorlunda bra på att ta till sig nya tekniker in och med att muskelminnet används.

Höll på i flera år men slutade i och med att jag började gå sönder när det blev hårdare i dom mer avancerade grupperna samt att jag hade otur.
Hann med att bryta tån, töja ut ledband i tummen (gipsad) samt bryta revbenen två gånger om...
Rekommenderar Krav maga starkt!
Citera
2018-12-26, 23:23
Medlem
Citat:
Och det finns en ok nivå för mig som är väldigt otränad?
Man vill ju inte komma och bli utskrattad av övriga.

Ja, alla kommer skratta åt dig. Definitivt.

Det du ska göra är att börja träna hemma framför spegeln. Använd gamla karatefilmer som inspiration. Träna in coola sparkar och coola rörelser. Träna tills du kan göra en serie moves som ser ascoolt.

Sedan går du till kampsportshallen och visar upp dina moves,
då kommer ingen skratta åt dig, jag lovar.

Inspiration till träning framför spegeln:
https://www.youtube.com/watch?v=iIToSVlFjBk
Enter The Dragon (Bruce Lee Vs O'Hara) HD
Citera
2018-12-26, 23:34
Medlem
Citat:
Jag behöver komma igång med någon form av träning. Väger 120 kg. Är 31 år gammal.

Är kampsport ett alternativ för mig?
Finns det nybörjarträning för vuxna?

Testa Thaiboxning eller boxning.

Både är sinnessjukt jobbiga att starta med, men det är samtidigt precis det du behöver i din situation. 1-2jobbiga månader och sen är du med i matchen!! Värt varenda svettig sekund!
Citera
2018-12-27, 00:07
Medlem
Didajdidajdas avatar
Nej. Vi kampsportare bli inspirerade och imponerade. Vi ser vikt som tyngd, inte som en kropp för vad den är i övrigt. Jag har i varje fall aldrig tänkt på mina meddeltagares kroppar annat än när de är jävligt långa eller tunga (oavsett fett, muskler eller bara brett byggd), man får nämligen vissa fördelar med det också.

Jag rekommenderar både boxning och thaiboxning. Jag tycker thaiboxning är jobbigare än boxning, men smaken som baken. Har tränat boxning i 2 och ett halvt år, och thaiboxning i 1 och ett halvt år. Ska ge mig in på förstnämnda nu snart igen.

Lycka till!
Citera
2018-12-27, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WykkedWitch
Aikido kanske vore nåt för dig. Tae kwondo, kyokushin eller MMA kan du glömma direkt. Om du bryr dig om att avancera förstås...

Aikido är ingen kampart för att komma i form...däremot, all karate fungerar! Tae Kwondo har motionsträningspass! MMA kan vilken som börja med, handlar om mentalitet! Det finns träning för alla inom alla kampsporter då kampsportsträning bygger främst på ödmjukhet!
Citera
2018-12-27, 01:44
Medlem
Hej-Partys avatar
Någon som känner till nått bra nybörjarvänligt ställe för att börja träna t ex thaiboxning, krav maga eller MMA? I Stockholm, gärna norrort.
Citera
2018-12-27, 06:28
Medlem
Citat:
Någon som känner till nått bra nybörjarvänligt ställe för att börja träna t ex thaiboxning, krav maga eller MMA? I Stockholm, gärna norrort.

Combat-academy i Täby har mkt olika, bl. a Thai (tror mma finns oxå). Tror jag sett Thaiboxning i Åkersberga oxå.

Vet att både Märsta, och Sollentuna har Thai eller MMA. Du kan leta på facebook eller respektive förbund för att hitta anslutna klubbar.
Citera
2018-12-27, 08:51
Medlem
MartinJeeps avatar
Du är inte för gammal kroppsligt sett för kampsport men tycker du inte det skulle vara pinsamt att stå som ett fån och slå och sparka på en säck... Nej, gå till en vanligt gym istället och träna hjärta och kärl samt lite muskler. Vad ska du med kampsport till... Läs juridik istället och använd en skruvmejsel om du måste. Wush wush, innan dina angripare hinner reagera... En stenhård snyting eller armbåge krossar ansiktet om det är det du vill.
Citera
2018-12-27, 08:54
Medlem
torrenttobbes avatar
Citat:
Jag behöver komma igång med någon form av träning. Väger 120 kg. Är 31 år gammal.

Är kampsport ett alternativ för mig?
Finns det nybörjarträning för vuxna?
Jag tränade en kille som var 45+ vägde minst 140kg.
Hitta en bra klubb sen är det bara att köra. Den här killen hade pannben som få andra. Kilona bara rann av. Idag ett par år senare är han nere på 100kg.
Citera
2018-12-27, 09:08
Medlem
borrizs avatar
Jag själv började efter 50 när min grabb började träna, så 31 år är en utmärkt ålder att börja träna
120 kg är ganska mycket att släpa omkring på, jag skulle nog stämma av med doktorn först. Annars är det inga problem, visar du bara att du inte ger dig utan kämpar på, så kommer du att få många respektfulla klappar på axeln.

Tänk nu på att det kommer att bli jobbigt, så jag skulle nog börja med en mer mainstream disciplin som JJ eller karate. Efter någon termin när kroppen har vant sig, så skulle jag "växla över" till Thai eller MMA, Du bör fö ha minst en kampsport med dig i bagaget när du börjar med MMA.

Tror annars inte att det har någon större betydelse vilken disciplin du väljer, det viktiga är att du hamnar i en grupp du trivs i och framförallt att du får en bra instruktör.
Hittar du bara rätt så kommer du att få många roliga timmar i dojon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in