2019-02-06, 23:33
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Legooo
För dig ”så bör det ha funnits en vittnesuppgift på det” för du kan inte tänka en nivå till att det kan ha varit ett antagande. Tänker inte hamna i polemik med dig.

Jovisst kan jag det. Vi kan "parkera" resonemanget där tills vi hittar vad GW Persson verkligen sade. Inga problem.
Citera
2019-02-06, 23:38
Medlem
Sunsets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Jovisst kan jag det. Vi kan "parkera" resonemanget där tills vi hittar vad GW Persson verkligen sade. Inga problem.

Om jag inte missminner mig så skrev han om det i sin bok "Ville Vingmutter". Kan bli svårt att länka till den.
Citera
2019-02-06, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Jag tror att du tycker att "jag krånglar till det" bara för att jag presenterar för många nivåer och varianter ...

Jag har för mig att GW Persson har sagt att Helena var på dåligt humör när hon skulle gå hem. Det bör ha funnits en vittnesuppgift på det. Om någon kan länka till exakt vad GW Persson sa om detta så vore det mycket bra. Jag hittar inte uppgiften just nu.

Fixar inte att länka 😕 men i GW bok Wille vingmutter .... delar av boken finns på books. Google.se ( sök Helena A) så skriver GW om detta . Han skriver bla .... det finns uppgifter p att Helena var på dåligt humör och killen hon var intresserad av inte var lika intresserad av henne .
Citera
2019-02-06, 23:44
Medlem
Sunsets avatar
Här har vi lite om det. Man kan undra om det är ett antagande GW gör som grundar sig på att killen inte var intresserad av Helena, eller om han har någon vittnesuppgift på det.

Citat:
Ursprungligen postat av Kvasta-Sara
Jag rekommenderar er att lästa Gw:s senaste bok "Wille Vingmutter" som handlar om hans yrkesliv. Han skriver en hel del om Helenafallet.(från sidan 473 och framåt). Dom två männen han är övertygad om ligger bakom mordet var på den tiden bästa vänner sedan flera år tillbaka. Helena ska ha känt dessa båda herrar väl i flera år. Han ger också sin syn på dom tre män som har varit misstänkta för mordet(alltså E.A, P.R, och Pilot).

Vidare berättar han bland annat om taxin Helena delade med Ulrika och två personer till. Någon av dessa två betalade entrékostnaden åt Helena. Helena ska också ha varit på dåligt humör när hon lämnade Stadt på grund av att den man hon var intresserad av på Stadt inte var intresserad av henne.

Han skriver avslutningsvis att han inte vill stöka till det för utredarna, men om dom hör av sig så ska dom givetvis få alla uppgifter dom behöver. Namn och nummer och allt det där.
Citera
2019-02-06, 23:59
Medlem
Ugglan.s avatar
Jag har tidigare skrivit några tankar om tänkbara brott som begicks när Helena försvann och de har varit brott mot griftefriden och vållande till annans död. Båda dessa brott är sedan länge preskriberade. Jag är övertygad om att Helenas död var oplanerad och därför är sannolikt vållande till annans död den korrekta brottsrubriceringen. Det som faktiskt lite trasslar till det är Skövde-polisens teori om mord, vilket ju inte är preskriberat. Jag har lite svårt att hänga med på varför Skövde-polisen valde att delge "mannen med pilotglasögon" misstanke om mord. Skövde-polisen måste då mena att gärningen var planerad, typ. Jag ser en rejäl motsättning här. Agerade Skövde-polisen i panik inför radioprogramserien? Till Skövde-polisens favör har vi ju alla oerhört märkliga ageranden och uttalanden av "mannen med pilotglasögon". Eller är det som jag har tänkt tidigare: Att både Skövde-polisen och GW Persson har rätt fast lite på olika sätt och i olika delar?

Varför är det så få som observerar Helena på vägen hem, utmed en sträcka som bör ha varit rejält befolkad denna varma sommarnatt? Vi har länge tänkt att hon faktiskt gick hem - eftersom hon sa till Ulrika att hon skulle gå hem - men frågan är ändå om detta är korrekt. Om "brovittnet" är korrekt, måste Helena ha gått hem, men kan ha fått skjuts från efter bron. Om "brovittnet" är falskt, kan Helena ha fått skjuts hem redan från typ Kungsgatan (GW Persson tänker sig ju skjuts från centrala Mariestad). Om Helena fick skjuts hem, var det garanterat med några som hon kände. Vilka fanns där som kunde skjutsa henne hem? Tja, vi har ju PU och BW. Båda ska ha funnits där och båda lär ha haft en bil tillgänglig. PK hävdar att han såg PU gå mot Trädgårdsskolans parkering. Vilka mer var där som Helena kände och kunde ha accepterat skjuts av? Alla verkar överens om att Helena var en ordentlig tjej som aldrig skulle åka med någon eller några som hon inte kände eller väl visste vilka de var.

Om vi tänker oss att "brovittnet" är falskt, så finns det en alldeles speciell anledning till detta, och den anledningen är att kasta uppmärksamheten åt helt "fel" håll - vilket också kan ha lyckats, såtillvida att Skövde-polisen sannolikt har nappat på det. "Brovittnets" roll var att rikta misstankarna mot ett lätt "byte" som också hade varit på Stadt den där kvällen och natten. Jag har länge vägt över till Skövde-polisens fördel, men frågan är om jag inte börjar tippa över till GW Perssons fördel - även om jag tror att han har trasslat till det lite på några punkter.

Det som jag dock fortfarande är "säker" på är att det var två gärningsmän, och det oberoende av "Hanna". Det bör inte ha varit möjligt att klara detta av en ensam person. Om vi ändå tar "Hanna" i beaktande, så är ju hon säker på minst två upprörda mansröster som pratar i mun på varandra. Hon hör Helena prata i "ni"-form och hon hör "fan". Dessa två manspersoner bör vara välkända av Helena men inte hörda av polisen och/eller inte hörda förrän (långt) senare - vilket också GW Persson tror. Personerna fick därigenom gott om tid att prata ihop sig. Anledningen till varför dessa två personer inte (kors)förhördes inledningsvis var sannolikt att de var för "nära" Helena, med resonemanget att "nej, nej, de kan inte ha gjort det, de är typ säkra, vi tittar närmare på andra".

Min slutsats är att GW Persson sannolikt dissar "brovittnet" (eftersom han tror att det vittnet har en oärlig agenda) men kanske håller fast vid "Hanna" (men då kunde bilen inte ha kört in på cykelvägen i det första skedet eftersom ju "Hanna" stod där då, men väl i ett förmodat andra skede när "Hanna" hade gått in - givet att det krävs att "Hanna" har koll på sin utsaga).
Senast redigerad av Ugglan. 2019-02-07 kl. 00:30.
Citera
2019-02-07, 03:56
Medlem
Kan det handla om en ganska blond kille, axellångt hår med dåtidens stuk. Trendigt propert klädd. Ofta vitklädda och seglarskor som man hade då. Normalbyggd. Ingen matchokille. Född 66. Smälte in överallt men fick tjejernas uppmärksamhet.
Ytligt bekant med Helena men mer bekant med hennes syster. Någon de flesta mött på stan men få kan namnet på. Ute ofta. Har inte ännu blivit nämnd i tråden. Drack men missbrukade inte andra droger. På tjejer men inte burdust. Ingen aggressiv kille.
Radarpar med mörk kille. Lite mer burdust men inte våldsam. Inte lika mycket tjejernas favorit. Städad klädsel. Samma ålder som den blonde. Samma klädstil.
Inte nämnda i tråden.
De var radarpar från barndom men gick skilda vägar en tid efter Helenas försvinnande av okänd anledning.
Ofta ute på stan och cirkulerade om de inte var ute och festade.
Inga folk pratar om. Det finns ingen anledning.

Vad har ni för signalement? Och tankar? Vittnesutsago och trovärdighet? Är det möjligt att gärningsman ej nämnts i tråden?
Tack på förhand!
Citera
2019-02-07, 07:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PelleSmultron
Kan det handla om en ganska blond kille, axellångt hår med dåtidens stuk. Trendigt propert klädd. Ofta vitklädda och seglarskor som man hade då. Normalbyggd. Ingen matchokille. Född 66. Smälte in överallt men fick tjejernas uppmärksamhet.
Ytligt bekant med Helena men mer bekant med hennes syster. Någon de flesta mött på stan men få kan namnet på. Ute ofta. Har inte ännu blivit nämnd i tråden. Drack men missbrukade inte andra droger. På tjejer men inte burdust. Ingen aggressiv kille.
Radarpar med mörk kille. Lite mer burdust men inte våldsam. Inte lika mycket tjejernas favorit. Städad klädsel. Samma ålder som den blonde. Samma klädstil.
Inte nämnda i tråden.
De var radarpar från barndom men gick skilda vägar en tid efter Helenas försvinnande av okänd anledning.

Vad har ni för signalement? Och tankar? Vittnesutsago och trovärdighet? Är det möjligt att gärningsman ej nämnts i tråden?
Tack på förhand!

Intressant.
Kan du beskriva kompisen, mörka killen?
Citera
2019-02-07, 07:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PelleSmultron
Inte nämnda i tråden.

Tack på förhand!

Det finns ej tid för charader - om det är några du vill syna så får du droppa namnen - initalerna. Övertygade om att HA baneman/män är nämnda i tråden.
Vill inte färga någon men utifrån det som kommit mig till dels är att BW är inblandad samt att någon av KM el PU är med. Åter igen tror jag nya korsförhör av alibi skulle lösa mycket gällande bla BW.
Citera
2019-02-07, 12:10
Medlem
Tänk om man kunde förstå sig på människor hur de funkar 🤔 de som är inblandade i Helens försvinnande om man försöker tänka som dem ? Om du ” råkade skada en människa så illa att den dog ? Vad skulle man göra då ? I min värd så skulle jag kontakta polisen och berätta vad som hänt . Men ... här har vi ett par ( troligen ) som på något vis skadat Helena och sedan fraktat bort liket , gömt det så pass att det är efter 26 år spårlöst försvunnit ? Vad för slags person gör en sådan sak ? Personer som innan dess inte hörde till kretsen svärmorsdröm . Två personer bröder ? Som bodde utanför Staden , deras livsstil skulle knappast kallas hederliga och helger gick åt till att supa , bråka . Tror absolut inte att en ” vanlig människa ( tänker på mig själv ... dödat någon och sedan gömt liket och åren efter det rört mig bland vänner och släkt till Helena) Dessa personer tror jag är sådana man .. eller jag kallar två unikum . Dessa som har lyckats knipit igen i alla år har klarat av det pga deras väldigt få umgänge med människor .
Bara tankar men Nej ! att döda någon kan vara nog så tungt att bära ett helt liv 😕 men att gömma undan liket , läsa familjens vädjan och röra sig bland släkt och vänner + ev Helenas ” gravplats 😕 då behövs det mer än starka nerver .
Citera
2019-02-07, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rotvagen
Tänk om man kunde förstå sig på människor hur de funkar 🤔 de som är inblandade i Helens försvinnande om man försöker tänka som dem ? Om du ” råkade skada en människa så illa att den dog ? Vad skulle man göra då ? I min värd så skulle jag kontakta polisen och berätta vad som hänt . Men ... här har vi ett par ( troligen ) som på något vis skadat Helena och sedan fraktat bort liket , gömt det så pass att det är efter 26 år spårlöst försvunnit ? Vad för slags person gör en sådan sak ? Personer som innan dess inte hörde till kretsen svärmorsdröm . Två personer bröder ? Som bodde utanför Staden , deras livsstil skulle knappast kallas hederliga och helger gick åt till att supa , bråka . Tror absolut inte att en ” vanlig människa ( tänker på mig själv ... dödat någon och sedan gömt liket och åren efter det rört mig bland vänner och släkt till Helena) Dessa personer tror jag är sådana man .. eller jag kallar två unikum . Dessa som har lyckats knipit igen i alla år har klarat av det pga deras väldigt få umgänge med människor .
Bara tankar men Nej ! att döda någon kan vara nog så tungt att bära ett helt liv 😕 men att gömma undan liket , läsa familjens vädjan och röra sig bland släkt och vänner + ev Helenas ” gravplats 😕 då behövs det mer än starka nerver .

Ett fundering till .
De flesta människor som har dödat och sedan ” gömt liket har oftast haft en ” störning . Se på Anders Eklund och flera andra . När polisen kommit de på spåren så har det visat sig att de har utmärkt sig som enstöringar / speciella människor . Däremot när någon blir mördad av som GW säger ... en misshandel som gick överstyr då är det oftast andra faktorer , som GM tex är känd för att ha kort stubin och inte sällan någon mer misshandel stämplat på sig . Men att i stundens hetta slå ihjäl någon och Sedan bestämma sig för att begrava liket 🤔 gömma och gå vidare i livet 😕 är man då ” normal som person då ?
Citera
2019-02-07, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rotvagen
Men ... här har vi ett par ( troligen ) som på något vis skadat Helena och sedan fraktat bort liket , gömt det så pass att det är efter 26 år spårlöst försvunnit ? Vad för slags person gör en sådan sak ? Personer som innan dess inte hörde till kretsen svärmorsdröm . Två personer bröder ? Som bodde utanför Staden , deras livsstil skulle knappast kallas hederliga och helger gick åt till att supa , bråka . Tror absolut inte att en ” vanlig människa ( tänker på mig själv ... dödat någon och sedan gömt liket och åren efter det rört mig bland vänner och släkt till Helena) Dessa personer tror jag är sådana man .. eller jag kallar två unikum . Dessa som har lyckats knipit igen i alla år har klarat av det pga deras väldigt få umgänge med människor .

Jag tror inte gm tillhör kategorin ”supa o bråka på helger”, av den enkla anledningen att Helena inte skulle släppa den sortens folk nära inpå sig.

Nej, gm är någon hon kände, annars skriker hon sannolikt ”Hjälp” istället för ”.så får ni inte göra..”
Citera
2019-02-07, 13:56
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Propparn
Jag tror inte gm tillhör kategorin ”supa o bråka på helger”, av den enkla anledningen att Helena inte skulle släppa den sortens folk nära inpå sig.

Nej, gm är någon hon kände, annars skriker hon sannolikt ”Hjälp” istället för ”.så får ni inte göra..”

Jag har tänkt på en sak ang. det som "Hanna" säger sig ha hört: "så får ni inte göra". Det som jag funderat på är om man skriker en sådan mening så att det hörs ca 170 meter (både Ugglan och Gatsten har uppgivit just det avståndet i tråden), eller om det är något man säger, om än lite högt. "Hjälp" skriker man antagligen, men skriker man verkligen "så får ni inte göra"? Hur tänker du och ni andra om detta?

(Jag är på G med PM:et till dig. Har inte glömt det. )
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in