2019-01-31, 15:55
Medlem
TheOriginalJulhunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av st0ckis
Inga alls, din farsa snackar skit. Det är inte ett dugg olagligt att glömma bort porto på brev.

Skönt att höra! Tack för snabbt svar.
Citera
2019-02-04, 16:52
Medlem
Ska till tingsrätten för ringa narkotikabrott. Inget innehav men tydligen måste blodprovet visat någon mängd THC. Misstänker väldigt lite. Hur maximerar jag chansen för en friande dom? Nekat till brott sedan början och ingenting hittades på mig eller mitt hem. Fungerar passiv rökning/Köpenhamn fortfarande? Som sagt torde det vara en liten mängd THC som påträffats.
Senast redigerad av shogun47 2019-02-04 kl. 17:26.
Citera
2019-02-06, 19:37
Medlem
Är det olagligt att köpa in sprit på nätet när man är under 20? Jag menar om tullen stoppar paketet och ser att du är under 20 beslagtar dom bara Alkoholen eller blir det juridiska problem?
Citera
2019-02-10, 13:25
Medlem
firemires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gta
Är det olagligt att köpa in sprit på nätet när man är under 20? Jag menar om tullen stoppar paketet och ser att du är under 20 beslagtar dom bara Alkoholen eller blir det juridiska problem?

Är du under 20 år och tar in alkohol i Sverige betraktas det som smugglingsbrott enligt 3 § Lag om straff för smuggling. Straffet är böter upp till fängelse i två år. Är det bara några flaskor så bedöms det som ringa.
Citera
2019-02-12, 12:13
Medlem
Om en åklagare yrkar på en friande dom i ett rattfyllerimål, blir då domen friande?
Citera
2019-02-12, 21:23
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av radika
Om en åklagare yrkar på en friande dom i ett rattfyllerimål, blir då domen friande?
Om åklagaren inte tror sig kunna få en fällande dom så är väl det som händer att han inte väcker åtal? Då läggs målet med största sannolikhet ned. Ingen åklagare väcker väl åtal och yrkar på frikännande dom?
Senast redigerad av Jonas1968 2019-02-12 kl. 21:35.
Citera
2019-02-15, 16:22
Medlem
HeJ. tullen tog mig med cannabis .ca 400gram. Satt häktad och dömd i tingsrätten. Fick en dom som ger 1 månads fangelse och foreskrift. behandling som frivården har. ( var bara dagar kvar i häktet så jag gick fri darifrån )Men det stod också att det var straffvärde på ca 4-5 månader fängelse. Efter frigiving hade jag kontakt med frivården via telefon. Ville inte bli lyst och ville överflytta frivarden till norge för jag hade jobbat där, är folkbokförd I Sverige o svensk, De Ville att jag skulle folkbokfora mig I norge. gjorde inte det och har hallit mig undan Ett tag..
nar preskriberas det?
Citera
2019-02-17, 23:44
Medlem
firemires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snapshooter
HeJ. tullen tog mig med cannabis .ca 400gram. Satt häktad och dömd i tingsrätten. Fick en dom som ger 1 månads fangelse och foreskrift. behandling som frivården har. ( var bara dagar kvar i häktet så jag gick fri darifrån )Men det stod också att det var straffvärde på ca 4-5 månader fängelse. Efter frigiving hade jag kontakt med frivården via telefon. Ville inte bli lyst och ville överflytta frivarden till norge för jag hade jobbat där, är folkbokförd I Sverige o svensk, De Ville att jag skulle folkbokfora mig I norge. gjorde inte det och har hallit mig undan Ett tag..
nar preskriberas det?

Det preskiberas efter 5 år, tolkar det som du redan suttit av ditt straff? Då är mitt råd att du tar din behandling enligt dom.
Citera
2019-02-18, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av firemire
Det preskiberas efter 5 år, tolkar det som du redan suttit av ditt straff? Då är mitt råd att du tar din behandling enligt dom.
Satt haktad nastan 1 manad sa tingsratten domde mig till 1 manad fangelse plus foreskrifter. Behandling. sa I rattegangen fick jag Dom direkt. Satt kvar I haktet 3 Dagar till jag uppfyllt manaden sa fri darifran..
blir det preskriptionsavbrott? Eller 5 ar Fran att jag begick brottet?
Citera
2019-02-19, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av firemire

Fel. Eftersom hen dömts till ett fängelsestraff gallras inte noteringen förrän 10 år efter frigivning. Om hen frigavs 19 februari 2019 så gallras uppgiften 20 februari 2029.
Citera
2019-02-19, 21:00
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Om åklagaren inte tror sig kunna få en fällande dom så är väl det som händer att han inte väcker åtal? Då läggs målet med största sannolikhet ned. Ingen åklagare väcker väl åtal och yrkar på frikännande dom?

Jo, det händer ibland att åklagaren på förhandling yrkar på frikännande dom.
Citera
2019-02-20, 01:13
Medlem
Hej,

En kompis planerar att har smuggla 40kg kat till Sverige genom flyg. Han är 21 år, har 2 narkotika ringa, 1 narkotika rattfylla.

Vad jag har förstått av det jag läst på nätet är 40kg kat böter till 6 månaders fängelse.

Vilka påföljder har detta fall?

Jag misstänker att han endast blir villkorligt dömnd och får böter. Eftersom han endast fick böter för narkotika rattfyllan; då han inte hade framfört fordonet på ett ovaksamt sätt, antar jag att han har sin villkorliga dom kvar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in