Får tacka för alla tips. Har läst alla inlägg noggrant och skrivit upp några förslag i ett dokument, men kan inte svara på alla inlägg individuellt som ni förstår. Väljer ut några inlägg nedan.
Kan också tillägga, jag känner att det blivit lite för mycket fokus i tråden på hur jag ska kunna få ett
juristjobb. Tro det eller ej, men jag har verkligen uttömt de allra flesta vägar som går att tänka sig. Har redan fått tips från alla möjliga bekanta, utan resultat. Har varit på ganska många intervjuer, har till och med fått beröm och fått höra rakt ut att jag gjort ett gott intryck under intervjun. Ändå har jobbet gått till någon "mer kvalificerad".
Därför detta snack i startinlägget om en "plan B" och att finna ett
okvalificerat jobb, som på sikt kan leda till något bättre. Jag har verkligen inget emot hundår, att "jobba upp mig" eller göra skitgöra under några år, så länge jag får lön så att jag kan leva och betala räkningar.
Hoppas på ännu fler förslag, men gärna med mer fokus på okvalificerade jobb. Jobb som kanske kan ha någon liten relevans för min utbildning, i bästa fall.
Citat:
Ursprungligen postat av
Swinger-sthlm
Lantmäteriet har brist på lantmätare och har börjat anställa jurister som sedan internutbildas till lantmätare.
Sökte ett antal såna tjänster för en tid sedan, både i storstad och i mindre orter. Tyckte att det lät superintressant. Ingen respons från LM överhuvudtaget. Försökte ringa och ställa lite frågor men blev bara kopplad mellan olika chefer och HR-människor på olika orter i landet. Så ser verkligheten ut idag på en del statliga myndigheter, det är ofta ingen som helst idé att ringa och visa sig intresserad eftersom man inte har en aning om vem som kommer läsa ens ansökan.
Citat:
Ursprungligen postat av
JP1
This. Har du visst intresse för fastighetsrätt så kör på detta.
Kronofogdemyndigheten? Har för mig att de har någon form av aspirantprogram?
Försvarsmakten, civila handläggartjänster.
Fastighetsrätt, jag har inget alls emot det, mitt intresse är väldigt brett.
KFM: om man vill bli kronofogde så används betygen från juristprogrammet mig veterligen, lite som notarieplatserna. Så tror det är svårt. Andra handläggartjänster inom KFM är ju en idé dock.
Försvarsmakten vore superintressant. Har tyvärr dålig erfarenhet av att söka statliga jobb. Inte en enda gång har de hört av sig. Då har ändå kommuner, föreningar, företag m.m. hört av sig för intervju ganska många gånger, så tror inte det är min ansökan det är fel på utan snarare att statliga myndigheter lever i sin egen värld rent rekryteringsmässigt
Citat:
Ursprungligen postat av
Bunny
När tog du examen, och hur länge har du sökt jobb som är relaterade till din utbildning? Hur många jobb talar vi egentligen om, som du sökt och som har koppling till din utbildning?
Vill tyvärr inte svara på första frågan. Försöker undvika att det blir för mycket fokus på mig i tråden, känns lite jobbigt och trådstarten har ju ett annat syfte. Det har gått åtminstone ett år sedan examen kan jag säga. Vet inte exakt hur många jobb jag sökt, men många.
Citat:
Ursprungligen postat av
portarossa
Trist bransch att befinna sig i utan erfarenhet i dagens klimat; juristbranschen är en av de branscher som kommer att ersättas med AI lika snabbt som yrkeschaufförsbranschen, om inte fortare.
Jag rekommenderar dig att lägga mer fokus på att ta dig in i branschen och snabbt lägga dig över snittet för att ens ha en möjlighet att hålla dig kvar inom ett par år, och det lär kräva mer koncentrerad fokus över ett par månader än vad du troligen lagt ned under hela din utbildning, för låt oss ta upp det - vilken normalbegåvad jurist som lämnar studietiden med bra betyg, men utan jobb? Förhoppningsvis du.
Jag vidhåller att brist på engagemang inte är anledningen till min situation.
När det gäller byråkrati och pappersvändare så håller jag med dig, många pappersvändare kommer nog försvinna i den mån det inte redan skett. Skatteverket, Transportstyrelsen och andra myndigheter har datoriserat en hel del arbete och processer som tidigare utfördes manuellt.
Däremot så kommer själva beslutsfattandet i dess rena form - att tolka lag, skriva domskäl och domslut m.m. - aldrig kunna överlämnas till en dator. Så visst kommer det finnas behov av jurister även om 100 år. Jag skulle vilja se den AI som man vågar överlåta rättstillämpning till. Ska Högsta Domstolen ersättas av en dator i framtiden, tror du?
Däremot så kan du ha en poäng i att många juridiska rådgivningstjänster kanske sköts av en dator i framtiden, efter att den programmerats med relevant lagstiftning och praxis m.m. Redan idag går det som privatperson att hitta juridiska råd på Internet i stor utsträckning, ofta kostnadsfritt.
Citat:
Ursprungligen postat av
MPGTN
Tråkig situation. Tror att du gör rätt som börjar se dig om efter en plan B.
1. Om du saknar erfarenhet är det i princip lögn att få jobb i offentlig sektor, särskilt på statliga myndigheter, om du söker tjänster över dina kvalifikationer.
2. Sök juniora tjänster på statliga myndigheter. Försäkringskassan, Migrationsverket och liknande stora verk har löpande behov.
3. Glöm inte bort kommunala bolag i din närhet.
4. Verksamheter i kommuner som har behov av jurister men som vanligtvis inte befolkas av jurister är bl.a.:
- socialtjänst
- inköpsverksamhet
- skolförvaltning
Din punkt 1 håller jag helt med om. Men jag anser att punkt 2 borde falla inom ramen för punkt 1 - jag har redan sökt juniora tjänster på myndigheter och upplever att det är precis lika svårt där.
Kommuner har flera gånger låtit mig komma på intervju, så det har varit lite av ett huvudfokus för mig under en period. Har redan sökt jobb inom några områden som faller under punkt 4, men tar med mig dessa punkter ändå.
Citat:
Ursprungligen postat av
MPGTN
Fast nej. Mycket kan digitaliseras men långt ifrån allt. Hittills har utvecklingen gått mot att jurister gör mer kvalificerade uppgifter och låter datorn göra vad den kan - inte att datorn tar jobben från juristerna. Finns mig veterligen inget som tyder på att det kommer ske några radikala förändringar på ett tag.
Instämmer. De flesta arbetsplatser har nytta av en jurist och även om det inte är det man anställs för krävs det inte mycket för att bli in-house-juristen om man är lite alert när man väl är på plats. Därifrån är nästa steg enklare att ta.
Mycket bra tanke! (Det fetmarkerade). Precis så jag tänker.
Har du förslag på typer av tjänster som kan falla där under? Det allra svåraste tycker jag är att komma på relevanta söktermer för att hitta såna jobb. Att söka efter "jurist", "handläggare" m.m. duger inte för att hitta såna jobb. Har bläddrat själv igenom några sajter men ändå svårt att hitta.
Citat:
Ursprungligen postat av
Memmajemma
Vi kommer snart lägga ut jobbannons eftersom vi behöver expandera. Med tanke på din juristexamen skulle du vara en het kandidat. Skicka gärna PM om du vill

Tack för ditt initiativ. Får jag fråga vilken stad det gäller, eller vilka städer, om det är flera? Kan tyvärr inte skicka PM, detta konto har för få inlägg och det har införts en minimigräns beträffande att skicka PM nyligen!
Citat:
Ursprungligen postat av
IngetNick2
Jobbigt läge, men jag kan inte låta bli att skratta. Utsugaradvokaterna i moderaterna som har stått och skrikit i evigheter om hur vi måste öppna dörrarna för arbetskraftsinvandring och därmed öka konkurensen inom alla andra fält, märkligt nog dock inte juridik och ekonomi. Nu börjar samma stenhårda konkurens drabba juristerna.
Tror konkurrensen och jobbsituationen har funnits länge, men att många väljer att inte prata om det. Träffar jag någon på stan så berättar jag inte direkt hur svårt jag haft det. Då säger jag rent allmänt "jag söker jobb som jurist just nu". Det finns en tystnadskultur beträffande detta, som sagt.