2019-02-04, 17:45
Medlem
Det måste ju finnas 1000 saker att göra för en jurist. Även en nybakad sådan.

Då etablerade juristfirmor tar en knegares veckolön i timmen borde det vara ett jättehål på marknaden att fylla om man hjälper folk med vardagsjuridik mot skälig ersättning.

Överklaga P-böter eller vad som helst.

Och ta pengarna själv istället för att få en smula av en arbetsgivare..
Citera
2019-02-04, 17:46
Medlem
Kanske någon form av bemanningsföretag? Se till bara att det helst är någorlunda kvalificerade tjänster och inte alltför slitsamt.
Citera
2019-02-04, 18:23
Medlem
Swinger-sthlms avatar
Lantmäteriet har brist på lantmätare och har börjat anställa jurister som sedan internutbildas till lantmätare.
Citera
2019-02-04, 18:48
Medlem
dhwss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skadad85
Bli konsult, hyr ut dig själv,
Starta eget, med vilken juridisk inriktning du vill,

Vänd dig till småföretag och se hur du kan vara till tjänst,

Den största anledningen till stt du inte får anställning är att du saknar driv,

Hur jävla attraktivt är ett företag/en konsult med lite eller noll erfarenhet?

Starta eget som nyexad jurist utan erfarenhet, jo tjena.
Citera
2019-02-04, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ww22..
Jag har sökt jobb som jurist under en ganska lång period nu. Ska fortsätta försöka, men behöver fixa en ordentlig plan B nu och måste inse att jag antagligen inte kommer få något juristjobb inom den närmaste framtiden. Har idag ett okvalificerat, tillfälligt jobb i en helt annan bransch men jag slutar snart på det jobbet. Så dags att försöka göra något vettigt med mitt liv.
Jag har sökt juristjobb väldigt brett, även sökt massor av halvkvalificerade eller rent av okvalificerade handläggarjobb på diverse myndigheter där man som sökande inte måste vara jurist utan kan ha vilken universitetsutbildning som helst i princip. Men myndigheter vill/kan inte anställa unga påstår dem, de måste se någon dokumenterad erfarenhet och mina erfarenheter, som jag anser är ganska goda, tycks inte duga. Undanber mig svar i stil med "fortsätt försöka" utan jag vill hellre ha svar på hur min "plan B" borde utformas. Har även arbetat mycket med personligt brev och CV och fått hjälp med dessa av flera personer men det har inte heller ändrat på situationen. Har varit på rätt många intervjuer, har gått hyfsat bra för det mesta. Som förklaring till varför jag inte får jobbet brukar som svar på mina frågor nämnas den stora konkurrensen då det är rejält med sökande, jag blir alltså utkonkurrerad av någon med mer erfarenhet. Det är alltså inte mitt nuvarande sätt att söka jobb som är problemet, anser jag. Därför hoppas jag på er förståelse när jag säger att jag vill undvika den delen i diskussionen, och istället sikta framåt.

Vad borde jag göra nu?
-Tips på annat yrkesområde jag kan söka jobb inom? Gärna något som är relativt okvalificerat så att jag har en faktiskt eller ganska god chans att komma in, men gärna att mina juridiska kunskaper kan komma till viss nytta ändå. Gärna något där jag kan jobba mig uppåt på sikt. Har inget emot att slita eller göra jobbiga arbetsuppgifter, måste inte vara något skrivbordsjobb. Juristutbildningen är ju väldigt bred, jag kan en massa inom en hel del områden som tangerar till juridiken. Någon sådan "sidobransch" ni kommer på, där kraven som ställs inte är lika höga eller där det rent av råder brist på arbetskraft?
-Tips på någon utbildning jag kan gå? Orkar inte läsa någon ny universitetsutbildning på flera år, men om det finns någon kurs eller privat utbildning (kostnad/avgift är inget problem) som kan öka mina chanser att få ett jobb, så tipsa gärna om det. Jag har funderat på något med informationssäkerhet/dataskydd/säkerhetsskydd, finns det kurser inom det området som sträcker sig under några månader som mest? En "light-utbildning" på ett halvår eller liknande har jag inget emot. Jag har även funderat på att försöka hitta en väg inom Försvarsmakten, dvs skola om ganska rejält (men kanske med sikte på en handläggartjänst inom myndigheten på sikt), men vet inte riktigt vad som passar mig.

Utöver att söka jobb eller söka utbildning/kurs, vad borde jag göra med mitt liv?
Vill ju på något sätt kunna ta tillvara på mina kunskaper som jurist.
Du skulle kunna bli sotare. Sedan kan du tolka skyddsfrågor
Citera
2019-02-04, 19:02
Medlem
bombaccis avatar
Du kanske ska fundera på att börja arbeta med rekrytering och arbetsrätt? Den branschen brukar mest vilja att man har någon typ av examen.

Kriminalvården är ett annat alternativ. Börja som kriminalvårdare och därefter avancera till kriminslvårdsinspektör och vem vet med din utbildning i bagaget kan du säkert klättra lite till efter x antal år på golvet. Du är ju ung så du har tid.

Hade det inte varit för nedskärningarna nu så hade jag tipsat om att börja jobba på arbetsförmedlingen, det är ju åtminstone någon typ av tjänstemansyrke. Ser bättre ut än att ha jobbat i kassan på Claes Ohlson.

Börja hjälpa till på frivillig basis med rättshjälp kanske? Dessa tjänster brukar finnas på en del bibliotek. Blur inget betalt men skulle se bra ut på cv: et.

Kanske försöka inrikta dig på någon av de mindre lukravativa juristyrkerna, typ försöka komma in på en byrå som biträder asylansökningar ( där skulle ditt engagemang på biblioteket sitta bra).

Engagera dig politiskt i något av de större partierna ( ej Sd).

Ska till tvättstugan nu så hinner inte skriva mer nu men tror du kan dra nytta av din examen på flera områden. Det är inte kört
Citera
2019-02-04, 19:40
Medlem
Sobofieds avatar
Humanjuridiska byråer annonserar sällan. Det betyder inte att de inte rekryterar.

Och kolla tingspoängen som sagt. Betydligt lägre intagningapoäng på förvaltningsrätterna.
Citera
2019-02-04, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aston-Martin
Har vi eller kommer det bli ett ännu större överskott på jurister? Känns som fler och fler sådana här trådar börjar dyka upp.

Klart att juristyrket är på väg bort. Ser man inte det redan nu, så har man ett klent intellekt.

Man måste alltås ha toppbetyg för att få jobb ens. Inte ens det räcker pga AI och överskottet av byråkrater och pappersvändare. Juristexamen med godkända betyg räcker inte längre till något kv jobb ens.

Framtiden är högteknologiska yrken.
Citera
2019-02-04, 20:47
Citat:
Ursprungligen postat av Swinger-sthlm
Lantmäteriet har brist på lantmätare och har börjat anställa jurister som sedan internutbildas till lantmätare.

This. Har du visst intresse för fastighetsrätt så kör på detta.

Kronofogdemyndigheten? Har för mig att de har någon form av aspirantprogram?

Försvarsmakten, civila handläggartjänster.
Citera
2019-02-04, 20:53
Medlem
Vad har du för erfarenheter av jobb sedan tidigare, alltså från studietiden? Kolla notarie du kan snitta BA och komma in på de lägsta förvaltningsrätterna iaf.
Citera
2019-02-04, 21:15
Medlem
Gillar du att sälja kan du söka jobb som rådgivare på banker/försäkringsmäklare. Finns många jurister som jobbar med det. Starta en egen liten verksamhet vid sidan av ditt vanliga jobb, få lite relevant erfarenhet och referenser därigenom så kanske du kan köra eget fullt ut efter en tid, eller få jobb genom den erfarenheten? Lycka till!
Citera
2019-02-04, 21:31
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ww22..
Jag har sökt jobb som jurist under en ganska lång period nu. Ska fortsätta försöka, men behöver fixa en ordentlig plan B nu och måste inse att jag antagligen inte kommer få något juristjobb inom den närmaste framtiden. Har idag ett okvalificerat, tillfälligt jobb i en helt annan bransch men jag slutar snart på det jobbet. Så dags att försöka göra något vettigt med mitt liv.
Jag har sökt juristjobb väldigt brett, även sökt massor av halvkvalificerade eller rent av okvalificerade handläggarjobb på diverse myndigheter där man som sökande inte måste vara jurist utan kan ha vilken universitetsutbildning som helst i princip. Men myndigheter vill/kan inte anställa unga påstår dem, de måste se någon dokumenterad erfarenhet och mina erfarenheter, som jag anser är ganska goda, tycks inte duga. Undanber mig svar i stil med "fortsätt försöka" utan jag vill hellre ha svar på hur min "plan B" borde utformas. Har även arbetat mycket med personligt brev och CV och fått hjälp med dessa av flera personer men det har inte heller ändrat på situationen. Har varit på rätt många intervjuer, har gått hyfsat bra för det mesta. Som förklaring till varför jag inte får jobbet brukar som svar på mina frågor nämnas den stora konkurrensen då det är rejält med sökande, jag blir alltså utkonkurrerad av någon med mer erfarenhet. Det är alltså inte mitt nuvarande sätt att söka jobb som är problemet, anser jag. Därför hoppas jag på er förståelse när jag säger att jag vill undvika den delen i diskussionen, och istället sikta framåt.

Vad borde jag göra nu?
-Tips på annat yrkesområde jag kan söka jobb inom? Gärna något som är relativt okvalificerat så att jag har en faktiskt eller ganska god chans att komma in, men gärna att mina juridiska kunskaper kan komma till viss nytta ändå. Gärna något där jag kan jobba mig uppåt på sikt. Har inget emot att slita eller göra jobbiga arbetsuppgifter, måste inte vara något skrivbordsjobb. Juristutbildningen är ju väldigt bred, jag kan en massa inom en hel del områden som tangerar till juridiken. Någon sådan "sidobransch" ni kommer på, där kraven som ställs inte är lika höga eller där det rent av råder brist på arbetskraft?
-Tips på någon utbildning jag kan gå? Orkar inte läsa någon ny universitetsutbildning på flera år, men om det finns någon kurs eller privat utbildning (kostnad/avgift är inget problem) som kan öka mina chanser att få ett jobb, så tipsa gärna om det. Jag har funderat på något med informationssäkerhet/dataskydd/säkerhetsskydd, finns det kurser inom det området som sträcker sig under några månader som mest? En "light-utbildning" på ett halvår eller liknande har jag inget emot. Jag har även funderat på att försöka hitta en väg inom Försvarsmakten, dvs skola om ganska rejält (men kanske med sikte på en handläggartjänst inom myndigheten på sikt), men vet inte riktigt vad som passar mig.

Utöver att söka jobb eller söka utbildning/kurs, vad borde jag göra med mitt liv?
Vill ju på något sätt kunna ta tillvara på mina kunskaper som jurist.
När tog du examen, och hur länge har du sökt jobb som är relaterade till din utbildning? Hur många jobb talar vi egentligen om, som du sökt och som har koppling till din utbildning?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in