2019-02-06, 09:33
Medlem
zeligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smaland12345
Känns konstigt att det ännu inte kommit varken dödsannonser eller något som helst uttalande i tidningen från anhöriga.

Jag skulle anta att det är nog uteslutet med en gemensam familjegrav.
Citera
2019-02-06, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Det stora problemet är att SR hade en personlighet som han visade utåt till sina vänner och släkt och en annan i hemmet som bara hans kvinnor fick se.
Utåt kunde han säkert vara jättetrevlig och en bra kompis.
Han skulle aldrig ha visat sina dåliga sidor för sina vänner så han dolde dom väl och jag har aldrig träffat på en vän till dom här männen som ens har anat vad som har pågått.
Får dom veta så är dom alla väldigt överraskade och hade inte en aning och vill inte tro på det.
Vi har sett flera vittna om att han var kontrollerande, svartsjuk, knepig, dubbel, lynnig mm.
Flera av dom som kallar sig hans vänner har till och med verifierat att han brukar vara otrogen.

En kvinna som har levt under kontroll med en svartsjuk man i flera år och som äntligen hittar kraften att bryta sig loss måste förtalas å det grövsta av mannen.
Har hon dessutom fått reda på hans otrohet och sexköp så är hon äcklad och arg över sveket och det är fullt naturligt att hon är arg och besviken och visar det.
När han då försöker återta kontrollen över henne så finns det bara en utväg och det är att göra sig så oåtkomlig som möjligt och dra ner kontakten till bara det allra nödvändigaste runt barnen.

Jag har personlig erfarenhet av såna män och har hjälpt fler än en kvinna att komma loss.
Att i timmar bli förhörd och anklagad för att vilja ha en annan man för att hon har tittat i ett skyltfönster och han inbillar sig att hon har spanat in en annan man är sjukt.
Att ha en parmiddag och hela tiden behöva se upp så att ingen av manligt kön tilltalar henne för mycket eller att hon ler lite för mycket mot någon leder till en natt med förhör i timmar, hot om våld, sönderslagna möbler och anklagelser om att hon vill ligga med den mannen... och dom har säkert legat med varandra... var och när... TALA OM DET NU!... är sjukt.
Att behöva hämta upp en kvinna som är helt sönderslagen och köra henne till sjukhus för att hon vill lämna honom, men hon är för rädd för honom för att våga anmäla... är sjukt.

Hot och terror år efter år och det finns inget slut annat än att lämna på ena eller andra sättet.
Självförtroendet är på botten, hon känner sig helt värdelös för han har tryckt ner henne i alla år och talat om hur värdelös hon är... men släppa henne vill han inte.
Hans ex Anna såg ingen utväg så hon hängde sig... Det är också omvittnat i tråden att hon gjorde det för att SR var svartsjuk och var otrogen mm. Han bröt ner henne.
Jag skulle kunna skriva en roman om vad denna typ av män gör mot sina kvinnor.

KA var starkare och lämnade honom och skaffade sig ett eget boende och försökte leva sitt eget liv. Hennes styrka kom troligen pga barnen. Men som vi har sett på filmen så anklagade SR henne och hatade henne och han ville ha hämnd.
Han sköt deras två små pojkar i sitt hat och det finns absolut ingen annan att skylla på annat än SR för det som skedde. Hans förvridna hjärna skapade detta och inget annat.
Men med den personlighet han hade så måste han skylla allt på KA och ni som försvarar honom är lika sjuka i huvudet som honom som kan hitta ursäkter för det han gjorde.
DET FINNS INGA URSÄKTER I VÄRLDEN FÖR ATT MÖRDA TVÅ OSKYLDIGA POJKAR!

Nej, det finns inga ursäkter...

I hans film framgår det alldeles tydligt att hans hat mot KA och hennes eventuellt nya förbindelse är hans bevekelsegrund (är det hans svartsjuka jag som övertolkar?) för att mörda sin två pojkar. Skjuta dem med två skott vardera är utomordentligt vedervärdigt och anmärkningsvärt. Det hade funnits lugnar former än avrättning med vapen.

Han har uppenbart mått skit i många år, neddragen träningsverksamhet med färre framgångar och lika uppenbart slitningar i förhållandet till KA, som till slut väljer att lämna honom. Hon var framgångsrik hästskötare (tråd och länk finns) på annat håll i landet då de träffades.

Han var inte den glada gamäng han ville utge sig för att vara, vittnesmål om det finns.

Tvärtom förmodligen. Han var en pina för sig själv och för KA.

Sen kom det här med den anabola Afghanen... två gånger i sin avskedsfilm nämner han honom. Han hatar KA, hon är empatilös (!!!!!!!), han har tänkt på detta länge, han har skrivit ett "jättebra brev" . Jesus Christ!

Här har vi en sällsam looser i livets spel och han väljer att istället för att ända sitt egna miserabla liv (och få cred och respekt och hyfsat gott eftermäle) skjuter han kallblodigt ihjäl sina små lintottar. Att se filmen på de båda där de gratulerar honom gör ont långt in i själen. Han är endast värd avsky och förbannande.

NEJ. "DET FINNS INGA URSÄKTER I VÄRLDEN FÖR ATT MÖRDA TVÅ OSKYLDIGA POJKAR!"[/quote]
Citera
2019-02-06, 09:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieR
Låg och tänkte på själva principerna kring hur ett arv ska fördelas om mord skett som påverkar arvssituationer involverande fler än två personer (ber om ursäkt om jag förklarar luddigt nu, är trött och kanske kan få det tydligare imorgon). Arvet ska skiftas som om dödsfallet inte inträffat. Exempel kan göras om en arvinge ärver två makar, den första dör naturligt och arvingen mördar den efterlevande. Arvet efter den första ska då skiftas som om mordet inte skett, vilket medför att inget arv utgår från varken den först döde (om mordet inte skett hade den andra maken ärvt) eller den sist döde (från vilken inget arv utgår pga tidigare nämnda paragraf). Detta kan möjligtvis översättas till nuvarande situation - självmordet är inte ett brott som påverkar arvet, medan morden är det. Hade morden inte skett så hade arvet efter självmordet gått till barnen.

Ärvdabalkens mer djupgående lagkommentarer är inget jag har digital tillgång till, till skillnad från många andra lagar, så jag behöver rota i fysiska böcker för att hitta grunden till det här. Meningen är i alla fall att ett brott inte ska kunna påverka en arvssituation.
Jag har väldigt grunda kunskaper i arvsrätt, men har spontant funderat i exakt samma banor. Morden är brott och dessa dödsfall bör inte ha inverkan på arvsordningen. Det bör inte vara möjligt att kunna styra arv i en viss riktning genom att begå mord. Det låter orimligt. Det rimliga är att pojkarna ärver sin pappa - vilket de hade gjort om han inte mördat dem - och att deras mamma sedan ärver dem.

Det sorgliga är att jag faktiskt tror att just detta önskemål att förhindra att Karin tar över gården via pojkarna, är det som gjorde att Samuel sköt dem. Parallellt med att det var en hämndhandling. Iskallt.
Citera
2019-02-06, 09:57
Medlem
CharlieRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Jag har väldigt grunda kunskaper i arvsrätt, men har spontant funderat i exakt samma banor. Morden är brott och dessa dödsfall bör inte ha inverkan på arvsordningen. Det bör inte vara möjligt att kunna styra arv i en viss riktning genom att begå mord. Det låter orimligt. Det rimliga är att pojkarna ärver sin pappa - vilket de hade gjort om han inte mördat dem - och att deras mamma sedan ärver dem.

Det sorgliga är att jag faktiskt tror att just detta önskemål att förhindra att Karin tar över gården via pojkarna, är det som gjorde att Samuel sköt dem. Parallellt med att det var en hämndhandling. Iskallt.
Jag tror också att pappan har haft för avsikt att kontrollera de ekonomiska följderna av sina handlingar, och har haft ett hämndbehov. Hade han bara mördat barnen så hade han blivit skadeståndsskyldig till exfrun och hamnat i fängelse, så han vart tvungen att begå självmord. Hade han avsett att begå självmord enbart (inte av "vanlig" depression, jag tror fortfarande starkt på narcissistisk personlighetsstörning kombinerat med ett, i hans ögon, kollapsat liv som inte längre är något att vara stolt över), så var det nödvändigt att ta livet av barnen så att dessa inte skulle ärva honom och modern få tillgång till både ekonomin och barnen.
Citera
2019-02-06, 09:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Ja, självklart ser jag också en förstörd nedbruten och psykiskt sjuk man. Annars hade han aldrig dödat sina barn. Så djupt tragiskt.
Fast inte mer nedbruten och sjuk än att han kunde engagera sig i vad som händer med gården när han är borta... Uppenbarligen hade han ork nog att fundera över detta, och skriva instruktioner till systrarna. Det tycker jag talar emot att han var så nedbruten. Har en människa som har kraschat psykiskt den orken?
Citera
2019-02-06, 10:06
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Fast inte mer nedbruten och sjuk än att han kunde engagera sig i vad som händer med gården när han är borta... Uppenbarligen hade han ork nog att fundera över detta, och skriva instruktioner till systrarna. Det tycker jag talar emot att han var så nedbruten. Har en människa som har kraschat psykiskt den orken?
Ja, man har den orken. Man orkar ta tag i det allra viktigaste (subjektivt naturligtvis). Hur nere man än är, så kan det vara terapeutiskt att sätta ord på hur man vill ha det. Det är ofta en lättnad att ha bestämt sig för att "nu är det snart slut", dimman i skallen lättar, man blir lite mer positiv under förberedelsefasen eftersom det bara är en kortare transportsträcka tills man slipper skiten.

Att han är fullständigt sönderkörd och halvt hysterisk i liven, handlar nog om att han en stund tidigare skjutit sönder sina älskade söner. Och ser dom döda och blodiga. Det går nog inte någon förbi, om man inte är en kall psykopat, vilket åtminstone inte jag tror att han är.
Citera
2019-02-06, 10:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieR
Jag tror också att pappan har haft för avsikt att kontrollera de ekonomiska följderna av sina handlingar, och har haft ett hämndbehov. Hade han bara mördat barnen så hade han blivit skadeståndsskyldig till exfrun och hamnat i fängelse, så han vart tvungen att begå självmord. Hade han avsett att begå självmord enbart (inte av "vanlig" depression, jag tror fortfarande starkt på narcissistisk personlighetsstörning kombinerat med ett, i hans ögon, kollapsat liv som inte längre är något att vara stolt över), så var det nödvändigt att ta livet av barnen så att dessa inte skulle ärva honom och modern få tillgång till både ekonomin och barnen.
Jag tror du har helt rätt i att detta var en människa med narcissistisk personlighetsstörning, vilket säkerligen inte märktes särskilt tydligt för vänner och bekanta. Det krävs nog en mycket närmare kontakt - fru, sambo, barn - för att se och bli utsatt för detta. Jag tror han är urtypen för att skylla alla sina tillkortakommanden på otur och på andra.

Jag hänger upp mig på att han har sinnesnärvaro nog att tänka ut och skriva ner vad som ska hända med gården. Varför bryr han sig?? Han har just skjutit sina grabbar! Han har också sinnesnärvaro nog att sitta i livesändningen och läsa och svara på frågor. Han har även sinnesnärvaro nog att notera när en bil kör in på gården, då får han bråttom att avsluta live-sändningen. Hm.

Javisst, han grinar. Men det här psykiskt knäckta vraket som knappt håller ihop - jag ser inte riktigt det...
Citera
2019-02-06, 10:09
Medlem
Citat:

En del människor har den orken/viljan att "städa" innan de tar livet av sig.
Citera
2019-02-06, 10:10
Medlem
Rosamund, de flesta barnföräldrar har tyvärr inte ekonomisk möjlighet att vara hemma med barnen till de är 3 år.
Det som har hänt är oerhört tragiskt och det är fruktansvärt att två små oskyldiga barn blev fråntagna sina liv. Det är nu många nära och kära på båda sidorna av barnens släkt och vänner som sörjer och gråter.
Jag känner ingen av de inblandade, men det är olyckligt att det i denna tråd skrivs så mycket hat
och "barnsliga" ord.
Citera
2019-02-06, 10:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Ja, man har den orken. Man orkar ta tag i det allra viktigaste (subjektivt naturligtvis). Hur nere man än är, så kan det vara terapeutiskt att sätta ord på hur man vill ha det. Det är ofta en lättnad att ha bestämt sig för att "nu är det snart slut", dimman i skallen lättar, man blir lite mer positiv under förberedelsefasen eftersom det bara är en kortare transportsträcka tills man slipper skiten.

Att han är fullständigt sönderkörd och halvt hysterisk i liven, handlar nog om att han en stund tidigare skjutit sönder sina älskade söner. Och ser dom döda och blodiga. Det går nog inte någon förbi, om man inte är en kall psykopat, vilket åtminstone inte jag tror att han är.
Och man orkar dra igång en live-sändning på Facebook också, och sitta och läsa och svara på frågor när man just skjutit sina barn? Det gör ett psykiskt knäckt vrak?
Citera
2019-02-06, 10:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ~Kikki~
En del människor har den orken/viljan att "städa" innan de tar livet av sig.
Javisst, innan de tar livet av sig. Men här har han ju även planerat och genomfört morden på sina barn. Man skulle kunna tro att tanken på det skulle vara knäckande, men tydligen inte värre än att han ville "städa".
Citera
2019-02-06, 10:16
Medlem
CharlieRs avatar
Citat:
Jag tror du har helt rätt i att detta var en människa med narcissistisk personlighetsstörning, vilket säkerligen inte märktes särskilt tydligt för vänner och bekanta. Det krävs nog en mycket närmare kontakt - fru, sambo, barn - för att se och bli utsatt för detta. Jag tror han är urtypen för att skylla alla sina tillkortakommanden på otur och på andra.

Jag hänger upp mig på att han har sinnesnärvaro nog att tänka ut och skriva ner vad som ska hända med gården. Varför bryr han sig?? Han har just skjutit sina grabbar! Han har också sinnesnärvaro nog att sitta i livesändningen och läsa och svara på frågor. Han har även sinnesnärvaro nog att notera när en bil kör in på gården, då får han bråttom att avsluta live-sändningen. Hm.

Javisst, han grinar. Men det här psykiskt knäckta vraket som knappt håller ihop - jag ser inte riktigt det...
Just tillvägagångssättet för självmordet är typiskt narcissistiskt - skjutvapen, avskedsbrev av något slag, allt ordnat vid dödsfallet, döden skylls på ett ex. Det är visserligen inte ovanligt att personer med depression ordnar administrativa saker innan deras död, så att dödsfallet inte ska orsaka problem för de efterlevande, men att noggrant ordna med papper för att styra vem som ärver vad är mer narcissistiskt kontrollerande än ett försök att lindra följderna för ens närstående. Typiskt narcissistisk kris snarare än depression. Personer med depression brukar ursäkta sig och önska att ingen som överlever dem känner skuld över det som hänt, och deras självmordsbrev/avsked (som förresten är relativt ovanligt förekommande, en minoritet av depressiva lämnar avskedsbrev, nästan samtliga narcissistiska gör det) brukar syfta till att förklara att ingen annan bär skulden och att de vill dö, så ingen ska må dåligt för deras skull. Den här mannen tog sina sista minuter till att skuldbelägga sitt ex för två mord han begått och för sitt eget självmord, smutskasta henne och spela offer.

Narcissister tar livet av sig beräknat, framgångsrikt och vanligtvis med skjutvapen. Mannen är så klart uppriven över vad som hänt, men jag tror han är uppriven för att han tycker synd om sig själv snarare än någonting annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in