Citat:
Ursprungligen postat av
develi
Bild som sammanfaller ur flera källor som vid granskning inte verkar ha en viss hatagenda eller svamlar för mycket. Som bildar ett visst mönster om det så är via fb, media eller tråden.
Den enda bild som går att bygga är kring O och hans
handlingar före, under och till och med efter brotten. Om H vet vi faktiskt ingenting. O avbröt pianospelandet, O klagade, O var sorgsen, Os arbetskamrater sa "det som fick inte fick hända hände", "den sista tiden förtjänade inte du". Han deklarerade inte, han skrev en märklig saga. Han dök inte upp på årets, för honom, viktigaste yrkesmässiga händelse. Ett par dagar innan mördar han alla, inklusive sig själv. O hade mycket som väntade, stora förändringar. En professur, skulle den bli av eller ej. Fick han besked? Han fick faktiskt kritik efter sin död till och med om bristande närvaro. Han orkade inte mer. Gick ned i arbetstid. Vi vet väldigt mycket om O, tillräckligt mycket för att i efterhand kunna förstå delar av vad som hänt, även om det stora mörkret inte uppenbarat sig än, om varför tjejerna blev trötta.
Som solglittret skriver kan ME bottna i överkrav hemma. O var en extremist. Han gick i döden med familjen.
Han orkade inte mer. Vad som lett in i denna onda spiral kan man fråga sig, men eftersom rektorn sagt att det fanns stora problem inne i familjen så visste skolan att föräldrarna var problemtyngda, en eller två, inte barnen. Med barnen var det aldrig problem.
Eftersom H faktiskt arbetade sluter jag mig till att hon fungerade. Hon deklarerade. O däremot, fick en kommentar efter sin död om att "hans enda svaghet var att han ofta ställde in med hänvisning till döttrarna". Han använde döttrarna som en sköld. Kanske led han av svår prestationsångest. Spannet går från det till ren ondska och pedofili. Var han hamnar på skalan är svårt att avgöra i efterhand, utan insyn i hur han sökte vård för tjejerna. Var det seriöst eller ej, vilken läkare pratade han med.
Om det varit H som agerat som O hade jag lagt henne som förstahandsval till problemkälla.
Att H inte förmådde rädda familjen tror jag beror på att hon blev överrumplad och kanske anpassade sig lite för bra. Om O var en narcissist, som mycket tyder på, var H den anpassningsbara.