2019-02-05, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Nej nu jädrar - hur ska vi orka med den här informationen?
Hur mycket har pressträffen mörklagt egentligen?
Altec 12/1:
"Enligt källor är det mamman som är mördaren, sen om hon dödade mannen eller ej, vet jag inte. Han kan ju tagit sitt liv efter att upptäckt att resten av familjen var döda."
"Hört från bekanta till mamman, hon har lidit längre tid av psykiskt sjukdom. Kan tyvärr inte producera någon bekräftelse."

Visst är det intressant med alla bekantas bekanta som vet så mycket? Speciellt om väldigt privata saker som en psykisk sjukdom. Det fanns ett motsvarande inlägg om att O mått dåligt länge och varit psykiskt nedbruten och måste ha dödat alla. Den källan hänvisade till folket på LU.

Du får vara mera restriktiv i insamlandet av ”fakta” och förstå att det är en subjektiv bild som t.ex Elli09 ger också.

Jag nöjer mig med att veta att H fick vanliga frånskilda föräldrar när började naturlinjen, där hon hade bra betyg och var populär. Väldigt normal, för länge sedan...
Citera
2019-02-05, 09:03
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Visst är det intressant med alla bekantas bekanta som vet så mycket? Speciellt om väldigt privata saker som en psykisk sjukdom. Det fanns ett motsvarande inlägg om att O mått dåligt länge och varit psykiskt nedbruten och måste ha dödat alla. Den källan hänvisade till folket på LU.

Du får vara mera restriktiv i insamlandet av ”fakta” och förstå att det är en subjektiv bild som t.ex Elli09 ger också.

Jag nöjer mig med att veta att H fick vanliga frånskilda föräldrar när började naturlinjen, där hon hade bra betyg och var populär. Väldigt normal, för länge sedan...
Hahahaha. Jag DRIVER med dig.

Jag har har allt koll serru och försöker dubbelkolla skribenterna. Men det ska tilläggas att ingen av er är att lyssna på gällande sådana rekommendationer, era konspiratoriska mördarHannakramare.
Citera
2019-02-05, 09:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare

Men du måste väl ändå förstå att också den uppgiften är subjektiv? Eller menar du att alla på naturlinjen med goda betyg är "väldigt normala"?
Senast redigerad av Gullgulligullan 2019-02-05 kl. 09:12.
Citera
2019-02-05, 09:11
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullgulligullan
Men du måste väl ändå förstå att också den uppgiften är subjektiv? Eller menar du att alla på naturlinjen med goda betyg är normala?
Den är ju rätt ok iofs.
"Väldigt normal, för länge sedan..."

För normal är hon rakt inte efter det som skett oavsett dåtid.
Citera
2019-02-05, 09:17
Bannlyst
Citat:
Den är ju rätt ok iofs.
"Väldigt normal, för länge sedan..."

För normal är hon rakt inte efter det som skett oavsett dåtid.

Så KAN det ha varit för länge sedan, men vi har bara en referens till det. Där skiljer sig inte underlaget från det som Fallskarmsjagare väljer att kritisera att slutsatser dras ifrån. Petigt? Ja, men djävulen sitter i detaljerna.
Senast redigerad av Gullgulligullan 2019-02-05 kl. 09:22.
Citera
2019-02-05, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Uppenbart för de allra flesta i tråden så är det något i den storyn vi i allmänheten inte har fått veta och därför verkar hela fallet obegripligt på flera avgörande punkter och många frågor kvarstår.

Flera här i tråden har olika teorier - men jag tror vi kommer tvingas leva i ovisshet. OM inte fallet läggs till handlingarna, att man juridiskt och polisiärt stänger det. Klappar igen. Då kanske det går få fram uppgifter om vad som egentligen hände.

Nu är jag inte helt på det klara med om en polisutredning som läggs ner räknas som offentlig handling, men jag tror det. Att anhöriga även då ska kunna avgöra vad som kommer ut eller inte låter mycket märkligt i mina öron. Offentlighetsprincipen borde väl gälla? För vad skulle kunna vara så hemligt att man gör avsteg från den?

Kanske någon vet?

Jag har i ett tidigare inlägg beskrivit reglerna för offentlighetsprincipen och hur man går tillväga för att få ut handlingar. Om du söker på mitt nick så kan du hitta inlägget. Själv hinner jag inte söka fram det. Jag har en deadline som jagar mig just nu.
Citera
2019-02-05, 09:31
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullgulligullan
Så KAN det ha varit för länge sedan, men vi har bara en referens till det. Där skiljer sig inte underlaget från det som Fallskarmsjagare väljer att kritisera att slutsatser dras ifrån. Petigt? Ja, men djävulen sitter i detaljerna.
¨Men jag vet, hahaha. Jag blir bara full i skratt kring hur petnoga det är åt ena hållet. Sen kan man referera till en urkälla själv som den ultimata, det börjar på m.
Därför la jag nyss ett inlägg om Hanna som ensam mördare till vederbörande - då blev källkritiken jätteviktig.
Citera
2019-02-05, 09:55
Bannlyst
Citat:
¨Men jag vet, hahaha. Jag blir bara full i skratt kring hur petnoga det är åt ena hållet. Sen kan man referera till en urkälla själv som den ultimata, det börjar på m.
Därför la jag nyss ett inlägg om Hanna som ensam mördare till vederbörande - då blev källkritiken jätteviktig.
Vi kanske gör ungefär samma poäng fast på lite olika sätt?
Citera
2019-02-05, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
De som skrev under - bokstavligen i detta fallet - flickornas dödsdom var deras föräldrar och ingen annan.

Andra människor är inte ansvariga för dina egna beslut eller handlingar.

Mängder av föräldrar världen över lever i objektivt betydligt svårare situationer än Oskar och Hanna utan att mörda några barn.

Att påstå att det är vårdens fel att två föräldrar tillsammans bestämmer sig för att mörda sina barn är skrattretande simplistiskt. Varför är det så viktigt för dig att avskriva föäldrarna sitt eget ansvar? Det är inte två lallande idioter vi talar om.

Vad skulle vården ha gjort? Varit synska och insett att just de här två föräldrarna, trots att alla yttre tecken talade emot det, inte skulle klara av att hantera att ha sjuka barn? Låtit bli att ställa diagnos? Trolla fram ett botemedel som inte finns?

Föräldrarna är mycket tydliga med vad som är anledningen till morden. Det är att barnen har ME. Hur skulle vården ha kunnat ändra på det menar du? ME går ju inte att bota eftersom ingen riktigt vet vad som är orsaken. Man kan bara vänta ut det och hoppas att kroppen läker.

Tror du dessutom på allvar att vården skulle kunna ge en dystrare prognos än vad vissa ME-sjuka själva basunerar ut? En läkare kan inte ge några fantasisvar förstår du. Vet de inte så vet de inte.
Den dagen vi vet kompetensen på den som skrev intyget och hur välgrundad den var så vet vi hur vi ska fördela skulden. Oavsett det så släckte den livslusten hos två föräldrar som sedan tog barnen med sig i döden.
Citera
2019-02-05, 12:38
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Hahahaha. Jag DRIVER med dig.

Jag har har allt koll serru och försöker dubbelkolla skribenterna. Men det ska tilläggas att ingen av er är att lyssna på gällande sådana rekommendationer, era konspiratoriska mördarHannakramare.

Om man enbart går på information som är pålitlig i den meningen att den är icke-anonym så tror jag inte det finns nästan någon uppgift om hur Hanna skall ha mått. Det är enbart skolans ord om "en familj i kris" samt uppenbarligen då facit kring hur allt slutade som visar på att något var (väldigt) fel.

Den enda föräldern som det finns obestridbara uppgifter om hade det jobbigt är faktiskt Oskar. Skall man vara extremt petnoga är det alltså bara en person som vi med säkerhet vet uppvisade tecken på att må dåligt/vara under press.

Jag undrar lite över hur det kan komma sig att den omtalat privata Hanna samtidigt hade talat så vitt och brett om sin psykiska ohälsa. Stehlitz påstod ju att det var allmänt känt såvitt jag minns. Det är också underligt att polisen inte anser sig ha hittat några som helst tecken på psykisk sjukdom hos en person som står under medicinsk behandling för depression. Nu har jag inte direkt höga tankar om svensk sjukvård när det kommer till psykisk ohälsa så jag kan mycket väl tänka mig att de inte insåg hur dålig hon var, men med tanke på hennes hemsituation är jag lite förvånad att hon inte blev sjukskriven på heltid.

För att förtydliga så tror jag förstås inte att Hanna mådde tipptopp. Det vore väl otroligt osannolikt. Däremot så tror jag inte heller att hon var ett fullständigt vrak. Jag tror att hennes ångest och oro för barnen var svår och destruktiv men jag tror att det är meningslöst att försöka förstå det här fallet enbart utifrån Hanna. De var två. Det var någonting dem emellan som var/blev så osunt.
Citera
2019-02-05, 13:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
De som skrev under - bokstavligen i detta fallet - flickornas dödsdom var deras föräldrar och ingen annan.

Andra människor är inte ansvariga för dina egna beslut eller handlingar.

Mängder av föräldrar världen över lever i objektivt betydligt svårare situationer än Oskar och Hanna utan att mörda några barn.

Att påstå att det är vårdens fel att två föräldrar tillsammans bestämmer sig för att mörda sina barn är skrattretande simplistiskt. Varför är det så viktigt för dig att avskriva föäldrarna sitt eget ansvar? Det är inte två lallande idioter vi talar om.

Vad skulle vården ha gjort? Varit synska och insett att just de här två föräldrarna, trots att alla yttre tecken talade emot det, inte skulle klara av att hantera att ha sjuka barn? Låtit bli att ställa diagnos? Trolla fram ett botemedel som inte finns?

Föräldrarna är mycket tydliga med vad som är anledningen till morden. Det är att barnen har ME. Hur skulle vården ha kunnat ändra på det menar du? ME går ju inte att bota eftersom ingen riktigt vet vad som är orsaken. Man kan bara vänta ut det och hoppas att kroppen läker.

Tror du dessutom på allvar att vården skulle kunna ge en dystrare prognos än vad vissa ME-sjuka själva basunerar ut? En läkare kan inte ge några fantasisvar förstår du. Vet de inte så vet de inte.

Självklart kan man inte lägga skulden för makarnas mord på vården. Men att svära vården fri från eventuellt begångna fel utan att veta mer, är inte rätt väg att gå.
Två fel blir inte ett rätt.
Citera
2019-02-05, 13:37
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Den dagen vi vet kompetensen på den som skrev intyget och hur välgrundad den var så vet vi hur vi ska fördela skulden. Oavsett det så släckte den livslusten hos två föräldrar som sedan tog barnen med sig i döden.

Du tror det var den av läkare utdelade diagnosen som släckte livslusten hos föräldrarna, inte barnens symptom?
Att läkare som delade ut diagnosen gjorde fel och bär skuld?

Ja, kanske gav pappret med en nedtecknad barn-ME diagnos stor belastning med tanke på hur många svartsynsreportage det fanns i media om ME hos vuxna just då. Textmassor om att ME är "världens värsta" sjukdom och rena lögner om att ME sjuka får dödshjälpshjälp i Schweiz enbart på grund av sjukdomen ME, något som aldrig inträffat.

Det borde kunnat skrämma och knäcka en redan förtvivlad förälder som inte har tillgång till mer sanningsenliga fakta om prognoser för ME hos barn.
Men nu hade O och H sannolikt just tillgång till sådana korrekta fakta. O hade letat med ljus och lykta efter information och behandling.

Så varför skulle de knäckas av just diagnosen barn-ME? De borde känt till den relativt hoppfulla prognosen, utvecklingen. forskningen mm.
Men man kan onekligen fundera över vad media reportage, ME-patientorganisationers lobbyverksamhet och frampressade diagnoser kan göra med sjuka och deras anhöriga. Hur man märker dem med en diagnosstämpel och allt de då kommer att läsa och höra om sjukdomen, både korrekta och felaktiga uppgifter.

Det finns en ärftlig sjukdom som heter corea Huntington, även kallad "danssjuka". Debuterar kring 40 års åldern och leder till döden inom ett par år. Bot eller bromsande behandling finns ej.
Sjukdomen beror på en mutation på kromosom 4 och är dominant ärftlig, dvs hälften av barnen till en sjuk förälder blir sjuka. Finns ca 1000 sjuka i Sverige idag. Det går lätt att ta ett test och se vem som kommer att bli sjuk.
Dock är det mycket vanligt att personer med sjuk släkting inte vill veta, inte själva vill bli testade. De anser att diagnosen skulle förstöra nutidens livkvallitet, de vill hellre förbli okunniga om framtiden.

Man bör nog tänka på detta när det höjs röster för att leta diagnoser enbart för diagnossättandet skull när behandling inte finns.
Rent krasst kostar en ME-utredning också betydligt mer än utredningar för många andra sjukdomar, eftersom allt måste uteslutas. Uppskattningsvis kostar det kanske 5-10 miljoner innan allt har uteslutit och en ME-diagnos framstår som det enda tänkbara alternativet. Ett alternativ som tyvärr inte går att behandla och som kanske kan ta bort livslusten för någon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in