2019-02-04, 08:42
Medlem
seaworthys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackCompass
Nice att det då inte spelar någon roll. Men jag tänkte i alla fall göra en typ av lean bulk. Förut va jag för fokuserad på att få i mig rätt mängd kalorier (har rätt hög ämnesomsättning) om dagen för att gå upp i vikt så jag tvingade i mig chips och skräpmat eftersom det innehåller så mycket kalorier. Sket också helt i proteinmål. Sen nu har jag märkt att jag började få lite mage och jag vill gå ner i bodyfat då. Men jag antar att det är ba att skippa typ 500 kalorier och äta tillräckligt med protein.

Det är självklart bra att springa ändå, men ska du få löpningen att skapa ett underskott behövs det rätt mycket löpning.
Citera
2019-02-04, 08:50
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackCompass
Nice att det då inte spelar någon roll. Men jag tänkte i alla fall göra en typ av lean bulk. Förut va jag för fokuserad på att få i mig rätt mängd kalorier (har rätt hög ämnesomsättning) om dagen för att gå upp i vikt så jag tvingade i mig chips och skräpmat eftersom det innehåller så mycket kalorier. Sket också helt i proteinmål. Sen nu har jag märkt att jag började få lite mage och jag vill gå ner i bodyfat då. Men jag antar att det är ba att skippa typ 500 kalorier och äta tillräckligt med protein.
Eller kroppsfett som det heter på svenska. 😛
Citera
2019-02-04, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrOutlaw
Vad menar du med det här?
Att det är bättre att dricka proteinpulvershake efteråt en viss tid efter.
Citera
2019-02-04, 10:45
Medlem
DrOutlaws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siktarn
Att det är bättre att dricka proteinpulvershake efteråt en viss tid efter.

Är det? Varför? Hur skiljer det sig jämfört med om man dricker proteinshake innan?
Citera
2019-02-04, 10:52
Medlem
Citat:
Är det? Varför? Hur skiljer det sig jämfört med om man dricker proteinshake innan?
Dricker man innan så vill gärna kroppen använda proteinet som energi att förbränna.. om man inte ätit nog med fett och kolhydrater också dvs.
Citera
2019-02-04, 17:38
Medlem
DrOutlaws avatar
Citat:
Dricker man innan så vill gärna kroppen använda proteinet som energi att förbränna.. om man inte ätit nog med fett och kolhydrater också dvs.

Nej, det stämmer inte.
Citera
2019-02-04, 18:49
Medlem
Citat:
Nej, det stämmer inte.
Hur fungerar det då
Citera
2019-02-04, 18:54
Medlem
DrOutlaws avatar
Citat:
Hur fungerar det då

Det spelar ingen roll om du dricker proteinet innan eller efter träning. Signalerna för muskelproteinsyntes kommer att maximeras oavsett och det är inte heller säkert att det är proteinet från shaken/maten som kommer att användas till proteinsyntesen.
Citera
2019-02-04, 19:00
Medlem
Sqeptisks avatar
Varför överhuvudtaget ta (ett äckligt ;-)) proteintillskott när det finns så mycket bra närings- och proteinrik naturlig mat? Kött, fisk, ägg med mera! Dessutom mycket godare
Tillskott må ha effekt för elitsatsningar där marginaler räknas, men knappast på motionsnivå.
Äta riktig mat och träna ger ett mycket bra resultat (om man har diciplin nog att "göra det som krävs" förståss).
Citera
2019-02-04, 23:07
Medlem
DrOutlaws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sqeptisk
Varför överhuvudtaget ta (ett äckligt ;-)) proteintillskott när det finns så mycket bra närings- och proteinrik naturlig mat? Kött, fisk, ägg med mera! Dessutom mycket godare
Tillskott må ha effekt för elitsatsningar där marginaler räknas, men knappast på motionsnivå.
Äta riktig mat och träna ger ett mycket bra resultat (om man har diciplin nog att "göra det som krävs" förståss).

Protein är protein. Proteintillskott är billigare än "riktig mat", därför använder man det.
Citera
2019-02-05, 11:36
Medlem
Citat:
Det är på grund av att protein synthesis inte är pågående innan träning om du inte tränade dagarna innan. Efter 4 timmar är den 70 procent efter 24 120 procent en minut efter löpning, kanske 5 procent. Alltså slösas det mycket protein på ingenting
Citera
2019-02-05, 12:49
Medlem
DrOutlaws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spallow
Det är på grund av att protein synthesis inte är pågående innan träning om du inte tränade dagarna innan. Efter 4 timmar är den 70 procent efter 24 120 procent en minut efter löpning, kanske 5 procent. Alltså slösas det mycket protein på ingenting

Nej nu blandar du ihop saker. Muskelproteinsyntesen är upphöjd i ca 24 timmar efter träning. Men allting som är anabolt leder till proteinsyntes eftersom det är signalmekanismen för proteinsyntes. Så om man dricker en proteinshake så leder den höga nivån av aminosyror i blodet till proteinsyntes. Inget protein "slösas bort" och det spelar ingen roll om man dricker före eller efter träning. Det är inte ens säkert att dom aminosyrorna man precis tillfört utifrån kommer vara dom aminosyrorna som används för muskelproteinsyntes.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in