2019-02-03, 21:01
Medlem
Tjena! Jag vill gå ner i bodyfat. Jag har också precis börjat med proteinpulver (Fairing pure whey) och jag har en snabb fråga. En kille som jag snackade med säger att man ska ta proteinpulver direkt efter styrketräning. Men nu när jag vill gå ner i bodyfat springer jag i ca 15 min efter styrketräningen på gymmet. Han säger att musklerna inte minskar deras utveckling om man springer kort efter gymmet. Så min fråga är nu, ska jag ta proteinpulver före eller efter jag springer? Styrketränar i kanske 1 h och springer i 15 min som sagt. Jag tänker att kanske proteinet omvandlas till energi om jag tar det innan jag springer?
Citera
2019-02-03, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackCompass
Tjena! Jag vill gå ner i bodyfat. Jag har också precis börjat med proteinpulver (Fairing pure whey) och jag har en snabb fråga. En kille som jag snackade med säger att man ska ta proteinpulver direkt efter styrketräning. Men nu när jag vill gå ner i bodyfat springer jag i ca 15 min efter styrketräningen på gymmet. Han säger att musklerna inte minskar deras utveckling om man springer kort efter gymmet. Så min fråga är nu, ska jag ta proteinpulver före eller efter jag springer? Styrketränar i kanske 1 h och springer i 15 min som sagt. Jag tänker att kanske proteinet omvandlas till energi om jag tar det innan jag springer?

Innan en löptur vill du ha energi i form av kolhydrater och inte i form av proteiner.
Citera
2019-02-03, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackCompass

En så pass kort löppass kommer inte ha någon speciell betydelse för när du häller i dig ditt proteinpulver.
Däremot kan det skvala en del i magen när du springer om du dagit i dig massa vätska.

Så jag hade tagit den när passet va klart.

Men du skriver också att du vill minska i fett på kroppen. Då kommer automatiskt frågan : hur ser din kost ut?
Citera
2019-02-03, 21:09
Medlem
Helst aldrig men absolut inte innan.
Citera
2019-02-03, 21:13
Medlem
kristofferGs avatar
Det spelar ingen roll.
Citera
2019-02-03, 21:13
Medlem
SYSTEMexes avatar
Det spelar ingen som helst roll. Människan är inte uppbyggd som en maskin och folk som påstår att det gör någon skillnad att inta protein 30 minuter här eller 30 minuter där talar ur röven. Det som avgör är intaget protein över tid, inte på ett exakt klockslag.

Dock kan du kan du käka snabba kolhydrater innan löppasset för lite extra energi
Citera
2019-02-03, 21:15
Medlem
jpettersson1991s avatar
Vill du minska i fettmassa krävs ett kaloriunderskott först och främst. Se till att dygnets totala intag av protein är tillräckligt, inte själva tajmingen av intagen, alternativt när det passar dig. Träning i sig innebär inte viktnedgång, tränar gör du av andra anledningar, kroppsvikten styr du enklast genom en reglering av kosten.
Citera
2019-02-03, 21:59
Medlem
bravehs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SYSTEMexe
Det spelar ingen som helst roll. Människan är inte uppbyggd som en maskin och folk som påstår att det gör någon skillnad att inta protein 30 minuter här eller 30 minuter där talar ur röven. Det som avgör är intaget protein över tid, inte på ett exakt klockslag.

Dock kan du kan du käka snabba kolhydrater innan löppasset för lite extra energi

Håller med. Det viktiga är att du får i dig tillräckligt med proteiner över hela dagen och att du får i dig proteiner senast nån timme efter träning.

ot
Jag är ingen läkare men jag kan inte tänka mig att det är särskilt bra för kroppen att man trycker i sig en liter vätska med en massa pulver precis innan man springer 15 min. Är det inte därför håll finns? För att kroppen reagerar?
Citera
2019-02-03, 22:50
Medlem
Protein är till för att reparera de nedbrutna musklerna vilket säger sig själv.
Citera
2019-02-03, 22:51
Medlem
Fenjal888s avatar
Ta dubbeldos innan löpningen så får du såna där härliga pruttar som sipprar ut vid varje hårt tramp du gör under rundan. Om du inte är på prutthumör går det lika bra att ta efteråt.
Citera
2019-02-04, 00:04
Medlem
DrOutlaws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siktarn
Protein är till för att reparera de nedbrutna musklerna vilket säger sig själv.

Vad menar du med det här?
Citera
2019-02-04, 08:28
Medlem
Nice att det då inte spelar någon roll. Men jag tänkte i alla fall göra en typ av lean bulk. Förut va jag för fokuserad på att få i mig rätt mängd kalorier (har rätt hög ämnesomsättning) om dagen för att gå upp i vikt så jag tvingade i mig chips och skräpmat eftersom det innehåller så mycket kalorier. Sket också helt i proteinmål. Sen nu har jag märkt att jag började få lite mage och jag vill gå ner i bodyfat då. Men jag antar att det är ba att skippa typ 500 kalorier och äta tillräckligt med protein.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in