2019-02-03, 23:05
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Detta, det fetade, vet du nog inte. Inte jag heller för den delen. Kontrafaktisk historia är alltid spekulationer och jag undrar hur du kommit fram till din tvärsäkra slutsats. Sade polisen på pk något om att barnen inte fått rätt vård? Något som varit uppe i tråden var att A eventuellt inte fick hjälp på Bup.
Ja, men även denna skribent reserverade kring om det var att de inte var nöjda eller om de inte fick adekvat hjälp gällande den barnpsykatriska kontakt som gällde A för att hon mådde dåligt.
Det är detta som är vanskligt om de (eller en part) har en snedvriden syn på sjukdom och svaren heller inte duger (jakten på bot).
Stehlitz skrev att folk var både arga och ledsna över att de avböjt hjälp från nära kretsen så frågan är väl hur de såg på tillvaron. Personligen tror jag att de jagat järnet, luften gått ur och via sin svartsyn ansåg att inte nån kunde hjälpa till.

"Jag vill bara förtydliga att jag skrev att familjen hade en barnpsykiatrisk kontakt med bup. De fick tydligen inte nån hjälp där dock."
"Nej som jag hört var det tvärt om att bup inte tyckte de kunde göra nåt för töserna."
"Lärare till Agnes och nära vänner har berättat om att de sökte stöd hos barnpsykiatrin där de dock inte fick någon hjälp."

Sammanfaller med tidigare uppgift om att må dåligt.
Anna-Karin85 15/1:
"Mamman och barnen deprimerade"
Citera
2019-02-03, 23:10
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det måste finnas något ytterligare bakom dådet.
Det måste finnas något ytterligare bakom dådet.

Det är fullt möjligt att två personer enas kring familicide, det må vara ovanligt men de är inte unika. Det var inte så länge sen jag la ett fall i tråden där mamman verkade pyssla och dona mest - men de var överens i sak och gubben hade en handskriven anteckning i handen:
(FB) Stor polisinsats i Bjärred utanför Lund - 2018-01-09 (fyra döda)
Det var nytt för mig, men jag var utomlands några dar förra veckan och har inte läst ikapp allt.
Intresssant fall. Vet du hur det gick till slut med skuldfrågan? Det var ju några år sedan. Men det verkade ju som frun i huset gick bananas.
Citera
2019-02-03, 23:14
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Det var nytt för mig, men jag var utomlands några dar förra veckan och har inte läst ikapp allt.
Intresssant fall. Vet du hur det gick till slut med skuldfrågan? Det var ju några år sedan. Men det verkade ju som frun i huset gick bananas.
Nej, jag fördjupade mig inte mer än det jag citerade. Det jag vet ur minnet är att båda föräldrarna var deprimerade sen innan, tror det var via journaler och hade gjort nåt su-försök innan. Det verkar dock inte vara nåt som omgivningen registrerat och fina barn stod det.
Så de var nog depressivt överens.
Citera
2019-02-03, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, men även denna skribent reserverade kring om det var att de inte var nöjda eller om de inte fick adekvat hjälp gällande den barnpsykatriska kontakt som gällde A för att hon mådde dåligt.
Det är detta som är vanskligt om de (eller en part) har en snedvriden syn på sjukdom och svaren heller inte duger (jakten på bot).
Stehlitz skrev att folk var både arga och ledsna över att de avböjt hjälp från nära kretsen så frågan är väl hur de såg på tillvaron. Personligen tror jag att de jagat järnet, luften gått ur och via sin svartsyn ansåg att inte nån kunde hjälpa till.

"Jag vill bara förtydliga att jag skrev att familjen hade en barnpsykiatrisk kontakt med bup. De fick tydligen inte nån hjälp där dock."
"Nej som jag hört var det tvärt om att bup inte tyckte de kunde göra nåt för töserna."
"Lärare till Agnes och nära vänner har berättat om att de sökte stöd hos barnpsykiatrin där de dock inte fick någon hjälp."

Sammanfaller med tidigare uppgift om att må dåligt.
Anna-Karin85 15/1:
"Mamman och barnen deprimerade"

Det är i så fall inte första gången i historien som familjer nekas hjälp av BUP och det slutar i katastrof. Om det nu är så. Men det skulle inte förvåna mej alls. Dessutom är det en mur av superhärdat ogenomträngligt stål att forcera för den (även för andra myndigheter) att försöka få info därifrån. Bra för de som jobbar där som gör fel att slippa bli granskade..."vi har tystnadsplikt". Bra att gömma sig bakom när man inte kan eller vill svara.

Vem granskar soc?
Citera
2019-02-03, 23:22
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Det är i så fall inte första gången i historien som familjer nekas hjälp av BUP och det slutar i katastrof. Om det nu är så. Men det skulle inte förvåna mej alls. Dessutom är det en mur av superhärdat ogenomträngligt stål att forcera för den (även för andra myndigheter) att försöka få info därifrån. Bra för de som jobbar där som gör fel att slippa bli granskade..."vi har tystnadsplikt". Bra att gömma sig bakom när man inte kan eller vill svara.

Vem granskar soc?
Men det står ju inte ens nekats. Det står att de hade barnspsykiatrisk kontakt, inte kunde göra nåt vilket likaväl kan handla om ett svar som inte duger med tanke på flackande ända ner i Tyskland flera ggr. som var jobbigt för Agnes.

Oavsett vad BUP innebär.
Senast redigerad av develi 2019-02-03 kl. 23:24.
Citera
2019-02-03, 23:27
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Vet inte om du såg detta jag la in:
(FB) Stor polisinsats i Bjärred utanför Lund - 2018-01-09 (fyra döda)
Citera
2019-02-04, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Ledsen rapytt, men jag tror inte nedanstående postare ljuger.
Finns ingen bra anledningar göra det alls. Visst han verkar ha räknat fel på sin ålder för något decennium sedan. Han uppgav först att han var 21 år 2007, men är född 1989 och var då bara 17 år, skulle fylla 18.

Blir trött nu. Påståendet om fosterbarn är en lögn skapad av något av de nick du stöttat. stepz hängde bara på liksom. Finns inga fosterbarn. Du får gärna överbevisa mig, men inte via ett lögnaktigt nick.
Citera
2019-02-04, 00:14
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullgulligullan
Gör som du vill.
Själv funderar jag just nu mest på hur en gemensam plan på att mörda sina barn börjar. I vilket sammanhang lyfter man fram det? Insinuerar man det för att kolla av den andre? Lägger man fram familjemordsbeskrivningar på köksbordet? Länkar man till undergångsartiklar om flickornas sjukdom? Och som mottagare, blir man chockad och låter sig sedan gradvis vänjas vid tanken? Ser man det som ett test där man försiktigt kollar av om den andre, som i ett förförelsespel? Eller är någon så under isen och skriker ut i desperation att man bara vill dö? Hotar med att ta livet av sig själv och barnen? Så mycket och så länge att den andre till slut inte längre orkar stå emot? Eller är det ett rationellt beslut som kommer samtidigt hos båda makarna, som en gemensam snilleblixt efter att ha funderat på alla andra lösningar.
Hur i hundan kommer man gemensamt fram till att det är en bra idé att mörda sina barn?

”Jag orkar inte mer!” kan vara en samtalsinledare där. Gärna med fullversaler.

Det är väl kanske inte otänkbart att flickorna varit lite skruttiga i ngt avseende från början/under lång tid, och att det funnits en diskussion kring fler barn. Fostrets/barnets utveckling och normalkurvor och inlärninhsförmåga etc brukar ge naturliga ingångar till samtal kring barnens väl och ve.

Tar man in ångest eller depression i ekvationen så får man anledning att fråga sig vad som ger en mamma ångest eller depression. I en synbart perfekt eller normal och ganska alldaglig men högpresterande familj. Där är jag inte rätt man att fråga, men jag föreställer mig att ett par trygghetsskapande komponenter kan behöva skjutas till, om de saknas. Om de kan skjutas till.

Nånting fattas dem. Sen vet man ju inte vad som kommer först heller. Bara att se döttrarna lida och inte riktigt kunna skilja depressioner från andra fysiska besvär och dagliga sorger och besvär kan säkert vara dramatiskt nedbrytande. Och sen kanske inse att man själv och barnen fördystrar varandra, och genererar ångest i varandra (vilket förvisso även föräldrar och friska barn kan göra).

Skulle jag gissa, eller snarare man kunde tänka sig att detta har gått hårt åt en förälder (mamman?) mentalt, utan att hon förstått sig på det riktgt. Och den andre/pappan har kanske mest fått hennes lite uppskruvade eller tillrättalagda version av hur hon upplevt det, och inte vart klokare själv eller backat från det. Och sen har ångesten över en (av ångest) bruten känslomässig dialog / kommunikation / anknytning drivit upp oron och en känsla av maktlöshet mellan föräldern och barnet (så fick vi in en anknytning till hedersmord i alla fall kanske...). Som lär vara ångestdrivande, och kunna ge skräck för att barnen far illa.

Men det stämmer kanske inte helt med parets långvariga och välartade planering kanske. Det kan ju ha gått upp o ner. Förvisso.

Detta var ett tankespån. Ni med tillgång till stocken kan väl fylla i eller dra ifrån.
Citera
2019-02-04, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko

Vem granskar soc?

Tänk om det var så att föräldrarna blev nekade stöd för att det inte var något fel på barnet? Narcissister försöker emellanåt klistra fast omdömen på andra, för att de ska veta sin plats. De ska försvagas och förödmjukas, särskilt om det visar sig att de är duktiga. Om de inte är duktiga får de skäll. Om de är duktiga hånas de. Inget vidare eller hur? Klart att sådan behandling gör barn trötta, för så tror jag det var.
Citera
2019-02-04, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
”Jag orkar inte mer!” kan vara en samtalsinledare där. Gärna med fullversaler.

Det är väl kanske inte otänkbart att flickorna varit lite skruttiga i ngt avseende från början/under lång tid, och att det funnits en diskussion kring fler barn. Fostrets/barnets utveckling och normalkurvor och inlärninhsförmåga etc brukar ge naturliga ingångar till samtal kring barnens väl och ve.

Tar man in ångest eller depression i ekvationen så får man anledning att fråga sig vad som ger en mamma ångest eller depression. I en synbart perfekt eller normal och ganska alldaglig men högpresterande familj. Där är jag inte rätt man att fråga, men jag föreställer mig att ett par trygghetsskapande komponenter kan behöva skjutas till, om de saknas. Om de kan skjutas till.

Nånting fattas dem. Sen vet man ju inte vad som kommer först heller. Bara att se döttrarna lida och inte riktigt kunna skilja depressioner från andra fysiska besvär och dagliga sorger och besvär kan säkert vara dramatiskt nedbrytande. Och sen kanske inse att man själv och barnen fördystrar varandra, och genererar ångest i varandra (vilket förvisso även föräldrar och friska barn kan göra).

Skulle jag gissa, eller snarare man kunde tänka sig att detta har gått hårt åt en förälder (mamman?) mentalt, utan att hon förstått sig på det riktgt. Och den andre/pappan har kanske mest fått hennes lite uppskruvade eller tillrättalagda version av hur hon upplevt det, och inte vart klokare själv eller backat från det. Och sen har ångesten över en (av ångest) bruten känslomässig dialog / kommunikation / anknytning drivit upp oron och en känsla av maktlöshet mellan föräldern och barnet (så fick vi in en anknytning till hedersmord i alla fall kanske...). Som lär vara ångestdrivande, och kunna ge skräck för att barnen far illa.

Men det stämmer kanske inte helt med parets långvariga och välartade planering kanske. Det kan ju ha gått upp o ner. Förvisso.

Detta var ett tankespån. Ni med tillgång till stocken kan väl fylla i eller dra ifrån.

Jaså, påstår du det nu? Stackars flickor. Stämplade av föräldrar, som omgivningen tror på. Vidrigt var ordet. Föräldrarna var fantastiska enligt alla, barnen skräp. Så det kan bli... när narcissister är i farten. Ett skolboksexempel. Blir tydligt det.

Jag tittade på flickan A i fotbollsvideon. För mig är hon oskarp i kanterna jämfört med de andra barnen. Vad det kan bero på vet jag inte, men jag anar. Osäker. Inte van vid att ta plats. Narcissister bestämmer vad barn får vara eller inte vara, i detalj. Det gäller förresten även för parterna, anställda med flera. Alls runtomkring ska tas ned på jorden.

Sen gör omgivningen narcissisterna en tjänst när de spinner vidare på deras giftiga behandling. Det finns mängder av forum där offer för narcissister ger intryck av att slåss i luften, men det blir nog så, för illa kan det väl inte vara, tror folk.

Att tappa bort sig själv är bara en skada som n-typer kan orsaka.

Visste H vem hon var på slutet? Vilka värderingar hon hade? Vem triggade vem?

A uttryckte det så väl: A girl has nothing to say. Glöm inte det.
Senast redigerad av rappytt 2019-02-04 kl. 00:20.
Citera
2019-02-04, 00:36
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Jaså, påstår du det nu? Stackars flickor. Stämplade av föräldrar, som omgivningen tror på. Vidrigt var ordet. Föräldrarna var fantastiska enligt alla, barnen skräp. Så det kan bli... när narcissister är i farten. Ett skolboksexempel. Blir tydligt det.

Jag tittade på flickan A i fotbollsvideon. För mig är hon oskarp i kanterna jämfört med de andra barnen. Vad det kan bero på vet jag inte, men jag anar. Osäker. Inte van vid att ta plats. Narcissister bestämmer vad barn får vara eller inte vara, i detalj. Det gäller förresten även för parterna, anställda med flera. Alls runtomkring ska tas ned på jorden.

Sen gör omgivningen narcissisterna en tjänst när de spinner vidare på deras giftiga behandling. Det finns mängder av forum där offer för narcissister ger intryck av att slåss i luften, men det blir nog så, för illa kan det väl inte vara, tror folk.

Jag antar att jag får vara glad att ngn svarade. Men jag är lite ledsen att du inte, som jag, följde resonemanget till slut.
Citera
2019-02-04, 00:47
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt

Narcissister sätter sina giftiga spår så sista fetat håller jag med om. De förstör folk så att de blir bittra och hätska.

Analysen via filmen var mer än överdriven men den gynnar väl sitt syfte.
Senast redigerad av develi 2019-02-04 kl. 01:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in