Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-02-02, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
(min fetning, om vattnet)
Som det så riktigt har påpekats här i tråden, så är det ju en fullskalig, men olovlig! -hotellverksamhet som Nujen-familjen ägnar sig åt i Tingstäde. Åtta badrum kräver mycket vatten och i Sverige är det ju dricksvatten vi använder till dusch och bad.

Av nyfikenhet ville jag se hur Region Gotland skrivit om sommaren som gick. Då fann jag bl a detta stycke:
"Från och med lördag den 29 september hävs bevattningsförbudet över hela ön. Dricksvattensituationen på ön är fortsatt allvarlig, varför bevattningsförbud troligen kommer att behöva återinföras igen under kommande vår, 2019."
Källa: https://www.gotland.se/sparavatten

Familjen Nujen agerar alltså synnerligen osolidariskt när man olovligen bedriver hotellverksamhet som i sin tur leder till ytterligare sänkta vattennivåer.
Så när Özz Nujen från scen talar sig varm för "solidaritet", så rent ut sagt pissar han på sin omgivning! Han stjäl vatten (åtminstone moraliskt sett) och han vägrar betala skatt och avgifter! Samtidigt står Özz Nujen det socialdemokratiska partiet nära. Det indikerar ruttenhet -in the state of Sweden, för att låna lite från Shakespeare.

Jag har ju haft en långsökt teori om att Konkurrensverket kommer bli den myndighet som sänker Nujens efter att alla andra myndigheter lämnar W.O.

Det här med "Miljö" är en intressant och ny infallsvinkel. Avloppssystemen och reningsverken i trakterna är inte dimensionerade för olovliga hotellverksamheter. Om 40 holländare skiter samtidigt efter en cykelrunda runt Gotland på hotellet så kanske det rinner över i närliggande bäckar.

Det blir också enorma olägenheter för närboende så även MSB (samhällsberedskap) bör informeras om svartbygget.

Sammantaget - myndigheter som borde intressera sig för missförhållandena är;

1. Skatteverket (uppenbart skattefusk)
2. Polismyndigheten ( brott)
3. Ekobrottsmyndigheten (systematisk planerad brottslighet)
4. Konkurrensverket (andra hotell utsätts för illojal konkurrens)
5. Säkerhetspolisen ( asylindustri)
6. Naturvårdsverket ( 40 holländare skiter samtidigt - rinner ut i bäcken)
7. Riksantikvariet (om skolan är av kulturhistoriskt värde vill säga)
8. Reningsverksmyndigheten ( kanske inte finns iofs)
9. MSB (folk går bananas i Tingstäde)
10. Boverket ( bygglov saknas och förändrat användningsområde klarlagt)
11. Räddningsverket (militärförråd brinner - ingen aning om att det var ett hotell med 40 holländare på hotellet som vi inte finns fanns trots Flashbacktråden). Av empatiska skäl så vill jag verkligen att Räddningsverket klassar byggnaden, trots att andra myndigheter inte gör det, som ett hotell med upp till 40 boende vid brandlarm så att de rycker ut med allt vad de har att erbjuda.

Känner mig säker på att det kan finnas fler myndigheter som har skäl att intressera sig för denna skandal men kommer inte just nu på fler än de elva.

Kommer ni på fler myndigheter så lägg gärna till!
Senast redigerad av Midsommardagen 2019-02-02 kl. 16:08.
Citera
2019-02-02, 16:47
Medlem
Rättelse: Den senast uppdaterade sammanställningen över utgående skrivelser i Nujen-Akilovärendet återfinns i inlägg #8974. Den kommer i fortsättningen att uppdateras en gång i månaden tills ärendet avslutas med en rättslig prövning av de anklagelser som i skrivelserna har riktats mot Özz Nujen och Debbie Nujen som fastighetsägare och byggherrar. Jag vet tyvärr inte hur man gör för att överföra en direktlänk.
Senast redigerad av medianox 2019-02-02 kl. 16:52.
Citera
2019-02-02, 17:33
Medlem
zurfarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Gustaf
Det finns två legala hotellrörelser i närheten av Nujens semesterby på gutarnas urgamla plats för rättskipning. Vet någon med lokal (eller annan form av relevant) insyn, om dessas innehavare är medvetna om att de fått konkurrens av orena spelare?

Brev har skickats till åtskilliga mottagare och den här tråden har säkert en hel del läsare. Ändå finns risken att de fortfarande är helt ovetande, vilket i så fall ytterligare skulle försämra deras läge i konkurrensen. Det vore ju tråkigt.

Nu är jag ju inte på något sätt "lokal", men även från fastlandet bör man kunna pejla läget i Tingstäde.

Själv upprörs jag av osund konkurrens som drabbar hårt arbetande småföretagare som livnär sig på sin lilla verksamhet.

Den ena legala hotellverksamheten kan ses här:

http://www.krutbrannaren.se/sv/start/

Drivs som enskild firma sedan 2009.

Vidare kan man undra hur Gazeliigården Ekonomiska Förening ser på det hela. https://www.allabolag.se/7696216089/gazeliigarden-ekonomiska-forening

För ett få en allmän bild av hur urbefolkningen ser på Nujenklanens intåg kanske man kan kontakta Tingstäde Hembygdsförening? Sådana brukar på mindre orter ha bra koll och pejl på läget lokalt.

https://www.hembygd.se/tingstade
Citera
2019-02-02, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zurfarn
Nu är jag ju inte på något sätt "lokal", men även från fastlandet bör man kunna pejla läget i Tingstäde.

Själv upprörs jag av osund konkurrens som drabbar hårt arbetande småföretagare som livnär sig på sin lilla verksamhet.

Den ena legala hotellverksamheten kan ses här:

http://www.krutbrannaren.se/sv/start/

Drivs som enskild firma sedan 2009.

Vidare kan man undra hur Gazeliigården Ekonomiska Förening ser på det hela. https://www.allabolag.se/7696216089/gazeliigarden-ekonomiska-forening

För ett få en allmän bild av hur urbefolkningen ser på Nujenklanens intåg kanske man kan kontakta Tingstäde Hembygdsförening? Sådana brukar på mindre orter ha bra koll och pejl på läget lokalt.

https://www.hembygd.se/tingstade
Bra info! Bra idéer!
Det kan väl ändå inte vara möjligt att [hembygds-]folket på Gotland kröker rygg för folk som Nujens som vid sina olovliga renoverongar inte ens anlitar hantverkare, vita sådana förstås! -från ön? Hade jag varit hembygdsaktiv i Tingstäde och fått se hur Nujens blåser ut byggnader och lovar starta teater(!) där, så hade jag höjt min röst.

Jag noterar f ö att den hotellverksamhet du länkar i ditt inlägg, Krutbrännaren, enligt hemsidan tycks förfoga över blott fyra rum, att jämföra med Nujens olovliga hotellverksamhet som erbjuder åtta.
Blir det i sommar Gotland för mig och familjen vet jag vilket hotell jag kommer att gynna, var så säker!
Citera
2019-02-02, 23:34
Medlem
Oezens avatar
Journalisten Mattias Albinsson (Samnytt) till attack mot Özz Nujen på Twitter för 15 minuter sedan:
Citat:
@mattiasreporter
Det är tydligen "vit makt" att tycka att samma regler ska gälla för alla. Där ser man.

Förövrigt anser jag att terrorfinansiärer inte ska gå lösa i samhället. De ska gripas och åtalas som de mördande kräk de är.
Citat:
@ozznujen
Hon hade ingen biljett säger du.
Du har ingen skam, vit makt.
Hon kanske förtjänade det säger du.
Du har ingen empati, vit makt.
Regler gäller för alla säger du.
Säger du? Du av alla vit makt?
Du har ingen självinsikt vit makt. #svpol
Citera
2019-02-03, 00:50
Medlem
Misters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oezen
Journalisten Mattias Albinsson (Samnytt) till attack mot Özz Nujen på Twitter för 15 minuter sedan:

"Journalist" jojo. En sån jävla pajas skottar Özz uppfart och bereder honom väg framåt.
Citera
2019-02-03, 01:46
Medlem
Hlewagastirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Midsommardagen
8. Reningsverksmyndigheten ( kanske inte finns iofs)
...
Känner mig säker på att det kan finnas fler myndigheter som har skäl att intressera sig för denna skandal men kommer inte just nu på fler än de elva.
Borde vara Region Gotlands Miljö- och byggnämnd som har hand om underdimensionerade avlopp: https://www.gotland.se/mbn
Citera
2019-02-03, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hlewagastir
Borde vara Region Gotlands Miljö- och byggnämnd som har hand om underdimensionerade avlopp: https://www.gotland.se/mbn

I detta fall kan grannar anmäla till kommunen att de godkänt en helt annan byggnad, än det som nu byggts. Kommunen måste upprätta ett ärende när kontrollplan visar avvikelser som gör att byggnationen inte kan godkännas. Kontrollansvarig har ju brustit i sitt ansvar genom att inte tillse en korrekt kontrollplan fortlöpande under bygget, där det också framgår av slutbeskedet vilka avvikelser som gjorts.

Miljö och hälsan kan underkänna V/A genom egen kontroll, eller efter anmälan från vilken medborgare som helst. Alla boende i Norden är berörda parter i Miljöärenden, enligt konventioner. Det betyder att vem som helt har rätt att anmäla miljöbrott.

I den kommunen jag bor har vi en Miljö och Hälsoskyddsmyndiget, likt alla kommuner i Sverige.

När man söker bygglov är det en avgiftesfinansierad verksamhet, och det är mycket dyrt, eftersom man betalar för den tid det tar, per timme hos bygglovshandläggare. Därför ska en ansökan göras i viss ordning, för att inte slösa bort pengar i onödan.

Enkla ärenden sköter handläggaren själv, genom delegation. Enkla ärenden, är av det slag byggnadsnämnden (politikerna) gett tillstånd till förr, typ byggen inom detaljplan, eller enkla tillbyggnader. Vid osäkerhet hamnar bygglovet alltid i ärendelistan för avgörande i den politisk tillsatta byggnadsnämnden.

Alla ärenden som är större, och utanför planlagt område handläggs först av tjänstemän, som råder och avråder för att ansökan ska ha en rimlig chans att godkännas av byggnadsnämnden. Det främsta hänsyn som nämnden har att beakta, är den samlade bebyggelsen i icke planlagt område och eventuell översiktsplan, för att avgöra om det nya bygget kommer vara en lämplig byggnad på orten. Därför är det viktigt att alla berörda grannar yttrar sig, och vet vad de yttrar sig om när de godkänner ett bygge.

Är det ett större bygge, i strid med detaljplan, eller om det saknas detaljplan, brukar politikerna kräva att den som vill bygga betalar själv för planändring. Det är mycket dyrt eftersom det brukar ingå infrastruktur och all möjlig skit politikerna passar på att villkora.

Beslutsunderlaget i byggnadsnämnden som är tvingande, och en förutsättning för vidare behandling av ansökan om bygglov, är det från Miljö och Hälsan. Utan deras godkännande underkänns hela ärendet. Detta yttrande ska vara klart med godkännande, innan handläggning om byggnation ens påbörjas. Yttrandet handlar om vattnet, dess kvalitet och mängd. Brunnar, och andra brunnar är av intresse, eftersom alla delar samma grundvatten och kan påverkas negativt av för stort vattenuttag. Ännu viktigare är avloppslösning typ, infiltration, markbädd eller reningsverk, i de fall det saknas kommunalt V/A.

Vägverket är också en instans som ska göra inspektion, och yttra sig om trafik, tillfarter, infarter, parkering etc.

Det som gör mig förvånad är att de vågar. Folk som redan fuskar i byggbranschen och en advokat borde veta bättre. Är det överdriven hybris eller brist på självbevarelsedrift, undrar jag.

Alla byggen som avviker från det som beviljats av byggnadsnämnden är svartbyggen, och skall åtgärdas. Det är lagar som avgör förfarandet, och inte relationen till tjänstemän och politiker....

Tillsyn är att man kontrollerar ansökan om bygglov, och bockar av det som avviker. Nämnden ska sedan besluta om rättelse genom ändringar eller rivning, under hot om viten. Det handlar om dryga tilläggsavgifter som skulle avskräcka vilken normal medborgare som helst.
Citera
2019-02-03, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
I detta fall kan grannar anmäla till kommunen att de godkänt en helt annan byggnad, än det som nu byggts. Kommunen måste upprätta ett ärende när kontrollplan visar avvikelser som gör att byggnationen inte kan godkännas. Kontrollansvarig har ju brustit i sitt ansvar genom att inte tillse en korrekt kontrollplan fortlöpande under bygget, där det också framgår av slutbeskedet vilka avvikelser som gjorts.

Miljö och hälsan kan underkänna V/A genom egen kontroll, eller efter anmälan från vilken medborgare som helst. Alla boende i Norden är berörda parter i Miljöärenden, enligt konventioner. Det betyder att vem som helt har rätt att anmäla miljöbrott.

I den kommunen jag bor har vi en Miljö och Hälsoskyddsmyndiget, likt alla kommuner i Sverige.

När man söker bygglov är det en avgiftesfinansierad verksamhet, och det är mycket dyrt, eftersom man betalar för den tid det tar, per timme hos bygglovshandläggare. Därför ska en ansökan göras i viss ordning, för att inte slösa bort pengar i onödan.

Enkla ärenden sköter handläggaren själv, genom delegation. Enkla ärenden, är av det slag byggnadsnämnden (politikerna) gett tillstånd till förr, typ byggen inom detaljplan, eller enkla tillbyggnader. Vid osäkerhet hamnar bygglovet alltid i ärendelistan för avgörande i den politisk tillsatta byggnadsnämnden.

Alla ärenden som är större, och utanför planlagt område handläggs först av tjänstemän, som råder och avråder för att ansökan ska ha en rimlig chans att godkännas av byggnadsnämnden. Det främsta hänsyn som nämnden har att beakta, är den samlade bebyggelsen i icke planlagt område och eventuell översiktsplan, för att avgöra om det nya bygget kommer vara en lämplig byggnad på orten. Därför är det viktigt att alla berörda grannar yttrar sig, och vet vad de yttrar sig om när de godkänner ett bygge.

Är det ett större bygge, i strid med detaljplan, eller om det saknas detaljplan, brukar politikerna kräva att den som vill bygga betalar själv för planändring. Det är mycket dyrt eftersom det brukar ingå infrastruktur och all möjlig skit politikerna passar på att villkora.

Beslutsunderlaget i byggnadsnämnden som är tvingande, och en förutsättning för vidare behandling av ansökan om bygglov, är det från Miljö och Hälsan. Utan deras godkännande underkänns hela ärendet. Detta yttrande ska vara klart med godkännande, innan handläggning om byggnation ens påbörjas. Yttrandet handlar om vattnet, dess kvalitet och mängd. Brunnar, och andra brunnar är av intresse, eftersom alla delar samma grundvatten och kan påverkas negativt av för stort vattenuttag. Ännu viktigare är avloppslösning typ, infiltration, markbädd eller reningsverk, i de fall det saknas kommunalt V/A.

Vägverket är också en instans som ska göra inspektion, och yttra sig om trafik, tillfarter, infarter, parkering etc.

Det som gör mig förvånad är att de vågar. Folk som redan fuskar i byggbranschen och en advokat borde veta bättre. Är det överdriven hybris eller brist på självbevarelsedrift, undrar jag.

Alla byggen som avviker från det som beviljats av byggnadsnämnden är svartbyggen, och skall åtgärdas. Det är lagar som avgör förfarandet, och inte relationen till tjänstemän och politiker....

Tillsyn är att man kontrollerar ansökan om bygglov, och bockar av det som avviker. Nämnden ska sedan besluta om rättelse genom ändringar eller rivning, under hot om viten. Det handlar om dryga tilläggsavgifter som skulle avskräcka vilken normal medborgare som helst.

Exakt. Kontrollansvarig är KA certifierad med eget certifikatnummer Troligen har det inte funnits någon KA på hotelllsvartbygget på 1300 kvm och åtta badrum.

Ju mer man tänker på detta ju jävligare blir det....
Citera
2019-02-03, 18:29
Medlem
zurfarns avatar
Citat:
Vresrosen: Det som gör mig förvånad är att de vågar. Folk som redan fuskar i byggbranschen och en advokat borde veta bättre. Är det överdriven hybris eller brist på självbevarelsedrift, undrar jag.

Jag tror på just överdriven hybris.

Och tack Vresrosen för ditt kunniga och insiktsfulla inlägg.
Citera
2019-02-03, 19:55
Medlem
zurfarns avatar
Kanske finns anledning att som en service för nytillkomna, och kanske andra, sammanfatta klanens ägande i Tingstäde:

Vi pratar här om 4 byggnader belägna i Tingstäde på Gotland.

1. Gazelligården, Denna kulturhistoriska byggnad ägs av Nujen Media AB, och det är här Özz tänkte ha sin teaterverksamhet enligt egen utsago. Nu hyrs en lägenhet i den byggnaden ut på HomeAway och Airbnb, förmodar att det är på övervåningen. 4 sovplatser. Nyrenoverat.

2. Skolbyggnaden. Ligger intill Gazeliigården och är av ungefär samma storlek. Används av Nujenklanen som sommarboende, inget känt om uthyrning. Ägs av Debbie och Özz Nujen privat.

3. Sockenmagasinet. Nyrenoverat, en uthyresbostad för fyra personer. Kan sägas vara ett annex till Skolbyggnaden. Ligger ute på HomeAway och Airbnb. Ägs av Debbie och Özz Nujen privat. 4 sovplatser.

4. Villa Zetterling. Ett tidigare projektilmagasin tillhörande försvaret. Nu ett större uthyrningsobjekt, med 8 sovrum med tillhörande badrum. Plus en delvis avskild del med eget kök och också sovrum. Antalet möjliga gäster anges till 16+ enligt annonserna på Airbnb och HomeAway. Och dessutom anges också möjligheterna till att anordna större event, konferenser etc. i Gazeliigården. Nyrenoverat. Tomten är på över 92.000 kvadratmeter. Ägs av, såvitt jag kunnat kontrollera, av Debbie och Özz privat.

I samtliga annonser är Rickard Damm kontaktperson. Han är otroligt språkbegåvad och talar Engelska, Franska, Spanska, Svenska, Norska, Turkiska, Kurdish.

Så pratet om en hotellverksamhet med över 1300 kvm är då en sammanslagning av ytorna på uthyrningsobjekten, dvs, 1, 3 och 4, enligt ovanstående.

Rätt ska vara rätt. Och om jag har nåt fel i ovanstående ber jag om en rättelse.
Citera
2019-02-03, 21:26
Medlem
Sammanfattningen verkar stämma. Det är väl främst medianox som har lyft klanens hela verksamhet i byn som "olovlig hotellverksamhet". Det kan stämma då uthyrningsverksamhet i denna skala närmast kan liknas med konventionell hotellverksamhet. Klanen hyr ut boende kommersiellt via åtminstone Airbnb och Homeaway, totalt över 20 bäddar. Det överstiger de befinliga lokala hotellverksamheternas kapacitet. Det är inte så att Nujens hyr ut sin egen sommarbostad när de inte är där själva, utan boendena är specifikt skapade för att generera inkomst genom uthyrning.

Som tidigare har uppmärksammats i tråden angavs ursprungligen "Debbie" som uthyrare av bostäderna, men det ändrades snabbt sedan det hade noterats här.

Sen kan man fundera på om Datainspektionen, som har tillsyn enligt Kamerabevakningslagen, skulle kunna ha synpunkter på de övervakningskameror som är uppsatta på fastigheterna utan att vederbörlig upplysning om detta anges?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in