2019-02-01, 22:00
Bannlyst
Har betonggolv i garaget där jag ska ha mitt gym. Tittar för tillfället efter ett gymgolv men funderar på om jag borde skruva ihop ett enkelt trägolv först och lägga gummit på.
Vad säger panelen? Den största belastningen för tillfället är 200 i marklyft. Slänga vikter från två meter kommer jag troligtvis aldrig att göra.
Citera
2019-02-01, 22:09
Medlem
Trägolv först, främst för att få bort kylan från golvet!
Citera
2019-02-01, 22:29
Medlem
Tvonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zunimasa
Trägolv först, främst för att få bort kylan från golvet!

Skulle nog undvika ett trägolv direkt på betongplattan är som att be om att få mögel och skit. Finns ju platon matta man kan lägga för god ventilation. Om gummimattan ej är speciellt stor (Ej täcker hela golvet) och lösliggande och ej behöver limmas hade jag kört byggplast och sedan gummimattan.
Citera
2019-02-01, 23:07
Medlem
Keyzs avatar
Platonmatta mot betonggolv (markplan) är det enda som gäller.

Lägger du trägolv direkt på betong får du mögel. Lägger du plast direkt på betong förstör du sulan. Fukten blir med andra ord inlåst under plasten.

Platonmatta har kanaler som leder ut markfukten vid sockeln. Ovanpå platonmattan lägger du vad du vill.

Ska du lägga golv så gör det ordentligt!
Citera
2019-02-01, 23:48
Medlem
LustigeLukass avatar
Enklast är kanske att köpa golv med ventilationskanaler på undersidan? Annars platon och billiga (pussel)mattor. Om du markar så snickra ihop en liten plattform, dyr men bra stötdämpande gummimatta och sedan platon, plywood och överblivna bitar laminat eller liknande överst att stå på. En enkel ram runt som håller ihop delarna. Marka på gummimatta är skit.
Citera
2019-02-02, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Keyz
Platonmatta mot betonggolv (markplan) är det enda som gäller.

Lägger du trägolv direkt på betong får du mögel. Lägger du plast direkt på betong förstör du sulan. Fukten blir med andra ord inlåst under plasten.

Platonmatta har kanaler som leder ut markfukten vid sockeln. Ovanpå platonmattan lägger du vad du vill.

Ska du lägga golv så gör det ordentligt!

Varför skulle man förstöra sulan?
Det är fukt i betongen oavsett om du har plast på eller inte.

Man kanske ska lyfta vikter som man orkar ställa ner. Måste man släppa skiten rätt ner i golvet så får man gå ner i vikt.
Trägolv eller inte, släpper du 200 kilo från någon meters höjd så går nog golvet sönder.

Vad vill TS uppnå? Ett varmt golv eller ett golv som klarar av att det släpps tunga vikter på?
Citera
2019-02-03, 12:58
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk

Man kanske ska lyfta vikter som man orkar ställa ner. Måste man släppa skiten rätt ner i golvet så får man gå ner i vikt.
Trägolv eller inte, släpper du 200 kilo från någon meters höjd så går nog golvet sönder.

Vad vill TS uppnå? Ett varmt golv eller ett golv som klarar av att det släpps tunga vikter på?

Du har aldrig kört ryck och stöt va?
Citera
2019-02-04, 11:09
Medlem
Keyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk

Fukten ackumulerar i betongen. Till sist kan du gräva upp sulan med bara näven!
Citera
2019-02-04, 11:36
Medlem
För att bespara dig från mögel, lägg Bergo eller liknande under mattan och släpp glipor ute i kanterna så det kan lufta.

https://www.bauhaus.se/bergo-silk-black.html
Citera
2019-02-04, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Du har aldrig kört ryck och stöt va?

Ryck o stöt?
När jag flyttar på något så lyfter jag upp det o sedan ställer jag ner det. Vill jag ha sönder golvet eller saken jag lyfter så kan jag lika väl ta traktorn o köra över skiten direkt.

Lyft normalt så slipper du få ett trasigt golv.
Klarar du inte det så gå ner i vikt eller hämta bärhjälp.
Citera
2019-02-04, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Keyz
Fukten ackumulerar i betongen. Till sist kan du gräva upp sulan med bara näven!

Va?
Nej, fukten ackumulerar inte i betongen. Betongen släpper igenom fukten.
Menar du att vatten bryter ner betongen?
Det var något nytt.

Hur förklarar du brostöd som står i vatten?
En betonggjuten pool?

Nej, betong tål vatten väldigt bra.
Citera
2019-02-05, 22:21
Medlem
Och alla vi som målat våra garagegolv med epoxifärg skulle isåfall få våra betongsulor förstörda? Epoxifärg om något är tätt, och används typiskt på betonggolv.

Min garagesula är lika fin nu som för 15 år sedan iallafall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in