2019-02-03, 10:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Ja 3 år är verkligen ingenting. Vi är många som sett svårt sjuka barn, i samma familj i många år, där det inte varit på tal att orka med lärandet för barnen.
Livet ÄR utmaningar. Det vet den som närmar sig 50 år.
Indirekt så beskyller man mor- och farföräldrarna i Bjärred om barnen varit så sjuka men att de inte hjälpt till mera. Det tror jag absolut att de hade gjort.
Hade de här föräldrarna i Bjärred varit unga obemedlade och inte så klipska så kunde jag tänka mig att de gjort detta tillsammans men inte dessa två snart 50-åriga föräldrar. Ingen vacker planering för en äkta altruism. Tror det mer eller mindre blev kortslutning hos någon. Bortförklaringabrevet måste ha flera sidor eller delvis vara avsett för något annat.

Det finns mycket som tyder på att makarna gjorde detta för att de inbillade sig att de räddade flickorna från något värre. Jag betvivlar inte att de trodde på vad de skrev i avskedsbrevet. Jag tror däremot att de var mycket svagare och nakna än vad många tillskriver dem. Var för sig, men ännu mer tillsammans.
Citera
2019-02-03, 10:27
Medlem
Citat:
Frun hade varit överjävlig och brutit ned honom till det han blivit, mördare. Kanske finns en likhet mellan Bjärred och Sala.
Återigen, nämnde han varför barnen måste dö?
Citera
2019-02-03, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Men du - nu har ju till och med polisen sagt att O och H planerat detta sedan i höstas. Inte funderat, diskuterat, förtvivlat dragit upp - utan just planerat.
Planering av två välutbildade personer, två vana jurister som är utomordentligt tränade i att lägga upp strategier och planer. Det gäller såväl på Skatteverket med kontroller och utredningar som på LU med att söka anslag, skriva pek, läroböcker och söka en proffesur.

Så vad i helsike bestod planeringen av??

- Det från nätet kopierade hafsiga felskrivna testamentet som undertecknades tre dagar före?
- Reglering av skulder till Skattemyndigheten av pengar man hade, något som nu istället kostade hög ränta och som dödsboförvaltaren nu fick ta hand om?
- Avsluta projekt på jobbet - när man just planerat framtiden med chefen, väntas på en konferans och sökt en sannolikt av en själv hett eftertraktad proffesur - något som skulle beslutats inom någon månad efter att O dog?
- Tråduppgift som finns att H anmälde sig på nätet till en kurs dagen innan de dog - planering??
- Dödsorsaker och tillvägagångssätt tyder absolut inte på planering - bruta mord på medvetna barn.

Det finns helt enkelt inga faktiska omständigheter som tyder på månadslång planering av själva dådet!

Det var inte det mitt inlägg handlade om. Vad polisen har för grund till sitt uttalande är en helt annan fråga. Min handlade om hur planeringen ena stunden tyder på logik och rationalitet och i nästa vansinne beroende på vilket som passar ens argumentation?
Citera
2019-02-03, 10:32
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Håller med och spelar ju ingen roll om båda föräldrarna vabbat halvtid heller. De kunde ha gjort så mycket mer. Flyttat, skiljt sig, likviderat företaget, anställt mera hemhjälp, psykologhjälp osv. De skrev ett ”bortförklarings-brev”. Måste ju varit något annat motiv som ströp och kvävde barnen för planerat verkar de inte heller gjort. De måste varit stenhöga när brevet skulle svamlas ihop.

Föräldrarna kanske upplevde att de gjorde barnen en tjänst och att saker som flytt, skiljsmässa, hemhjälp, psykologhjälp osv inte skulle vara någon lösning. Tror inte att brevet var ett ”bortförklaringsbrev”, i så fall skulle dom inte ha skrivit det.
Citera
2019-02-03, 10:33
Medlem
Anabellas avatar
Värst är ondskan som görs i kärlekens namn.
Citera
2019-02-03, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Föräldrarna kanske upplevde att de gjorde barnen en tjänst och att saker som flytt, skiljsmässa, hemhjälp, psykologhjälp osv inte skulle vara någon lösning. Tror inte att brevet var ett ”bortförklaringsbrev”, i så fall skulle dom inte ha skrivit det.

Om någon anser att det är en bättre lösning så är någon sjuk men inte båda. Jag kan bara se brevet på samma sätt som Salapappans video. Ett sätt att urskuldra sig. Få sympati och anklaga någon annan. Kanske det stod något om att någon varit mer drivande. Allt som står i brevet kan inte stämma. T.ex att detta var planerat.
Citera
2019-02-03, 10:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Anabella
Värst är ondskan som görs i kärlekens namn.

Det är väl ganska ovanligt att ondskefulla handlingar gör i ondskans namn?
Citera
2019-02-03, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Återigen, nämnde han varför barnen måste dö?

Det gjorde han. Hans sambo var värd ett helvete.

Han tyckte mycket synd om sig själv och kunde nog inte komma på en bättre hämnd än att döda hennes barn.
Citera
2019-02-03, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Håller med. Såg en annan intressant sida med intervjuer med unga vuxna parallellt med fakta och råd kring depression och självmordstankar.

Svart syn på tillvaron:

Fångad i negativa tankemönster:

Leva i en bubbla och isolera sig:

Trots att jag själv lidit av depression åtskilliga gånger sedan tonåren, och har en ångestproblematik, är det lätt att glömma bort vidden av hur även en mild depression drastiskt förändrar synen på sig själv och sin omgivning. Till och med jag tänker ibland schablonmässigt på depression som att vara nedstämd och ordet deppad används ofta vardagligt som beskrivning på ledsenhet eller att man är bekymrad.

De beskrivningar du citerade från ungdomarna är verkligen målande och drabbande. Lever man sig in i det tillståndet och föreställer sig att tex både A och H var deprimerade blir det inte jättesvårt att förstå hur det kunde påverka även O och M. Sen vet jag inte om det var så dock.

Trots allt detta tror jag ändå att något mer måste adderas innan familicide ses som en lösning. Men vad? Eller så är det för obehagligt att ta till sig att "bara" depression kan leda till utplåning av en hel familj.

En del här i tråden fördömer andra för att byta åsikter och inte vara konsekvent över tid i sitt tänkande. Själv växlar jag mellan flera vinklar och teorier. Det beror på att jag faktiskt inte vet vad som hände.
Senast redigerad av Tey44 2019-02-03 kl. 11:02.
Citera
2019-02-03, 11:00
Medlem
Citat:
Om någon anser att det är en bättre lösning så är någon sjuk men inte båda. Jag kan bara se brevet på samma sätt som Salapappans video. Ett sätt att urskuldra sig. Få sympati och anklaga någon annan. Kanske det stod något om att någon varit mer drivande. Allt som står i brevet kan inte stämma. T.ex att detta var planerat.

Som sagt tidigare blev det för mig genom den videon lite tydligare hur många olika och även motsägelsefulla parallella tankespår och känslor kan vara aktiva i en persons huvud vid samma tidpunkt. Jag är väldigt nyfiken på hur hela brevet var formulerat.
Senast redigerad av Tey44 2019-02-03 kl. 11:02.
Citera
2019-02-03, 11:02
Medlem
Solglittrets avatar
När vi bedömer handling som ”goda” eller ”onda” måste vi i vårt civiliserade samhälle utgå från allmängiltiga normer. Vi måste utgå från vad vi alla uppfattar som ont, no-no eller förbjudet.

Lyssnar vi på gärningsmannen eller på hur det var förr i tiden, i krig eller på andra platser på jorden hamnar vi fel. Detsamma gäller ”goda” handlingar.
Att ge en allmosa till tiggare gör att man kan själv känna sig ”god” ,kanske tror att man kommer till paradiset. Är man då egentligen egoistisk eller god?

Att döda någon som inte konverterar till den religion man strider för, kan göra att man tror att man är en helig krigare och kommer till paradiset samt rensar världen från otrogna element - är man god eller ond då?

Sjukhusmördaren i Malmö, en ung grabb A. H., tyckte att han förhindrade mer lidande och fälldes slutligen för 11 mord 1979. Ond - god - eller tokig?

Är den som dödade Kadaffi, Mussolini, Oswald ond eller god? Avrättningar i USA? Barnbegränsningar i Kina? Sterilisering av förståndshandikapppade? Tiggeriförbud? Nazisternas experiment på fångar som resulterade i utvecklingen av ex flytvästar?

Enda sättet att avgöra vad som är ont eller gott är att göra sig en kollektiv samhällerlig uppfattning av vad som är rätt eller fel. Och hålla sig hårt till denna när man dömer juridiskt eller fördömer.
För precis alla handlingar någon gör mot en annan varelse kan annars betecknas som ”goda” eller ”onda” om man börjar ta hänsyn till förövarens egen berättelse av sitt syfte.

Det existerar därför inte altruistiska mord, ingen danande barnmisshandel, inga brottsförebyggande avrättningar och inga goda hedersmord.
Vi får helt enkelt aldrig lyssna till förövarens skäl och syfte. Varken i föräldrarnas avskedsbrev, berättelser till Os arbetskamrater eller i Sala-videon.
Barnamördare i Bjärred begick mord - det är alltid en ond förkastlig handling. GM smet från oss som genom samhället skulle straffat GM så hårt det gått. Fullkomligt utan hänsyn till varför morden skedde.
Senast redigerad av Solglittret 2019-02-03 kl. 11:24.
Citera
2019-02-03, 11:05
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Det gjorde han. Hans sambo var värd ett helvete.

Han tyckte mycket synd om sig själv och kunde nog inte komma på en bättre hämnd än att döda hennes barn.

Påminner mer om Dalaröpappan som eldade upp sina barn som hämnd.
Fallet i Bjärred är något helt annat.( kan se en viss liknelse med händelsen i Stengård)
Senast redigerad av MeggieCleary 2019-02-03 kl. 11:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in