2019-02-03, 07:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullgulligullan
Inlägg om halvtid och långvab till trots, deklarerad inkomst talar ett annat språk. Jag finner det mycket anmärkningsvärt att ingen av föräldrarna gick ner rejält i tjänst för att ha tid och ork ta hand om familjen och barnen i en svår livssituation. Helt klart är att båda föräldrarna svek både sig själva och sina barn på denna punkt medan de levde.

Så att sitta och arbeta på 2 meters avstånd från barnens rum räcker inte? A sov större tiden eller om det nu gällde M som var sjuk vt-17 och hade större behov. Mamman var ständigt 2 sekunder bort.

Vart klämmer skon? Att hon hade friheten att arbeta hemifrån med bibehållen lön? Utöver halvtid och långvab.
Senast redigerad av Remark 2019-02-03 kl. 07:17.
Citera
2019-02-03, 07:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jo, men självklart.
Om de innan Bahamasresan gått ner i tid och lagt in sig på en psykiatrisk klinik för långtidsbehandling. Där de erkänt sin icke korrekta problemlösning gällande mord på sina döttrar.

Sen hade de begärt tjänstledigt för de hade kunna leva gott på framtida inkomster:
Den narcissistiske Oskar hade kunnat vara med i Malou och berättat hur det går att överleva som förälder till barn med ME.
Hanna hade kunnat skiva en barnbok om Hönsmamman som drog tillbaka sina vingar och lät sina små gullefjun flyga själva. Bestseller världen över.
Det finns en massa om och men;
Det är mycket som borde ha gjorts sa kärringen och laddade sopkvasten för att skjuta björnen.

Jag tänker mig att det finns något emellan din askungesaga och att köra ända in i kaklet. Det hade kanske räckt med att göra som folk gör mest när de hamnar i svåra livssituationer? Det gjorde de inte. Inte någon av dem. De valde att istället att döda sina barn. Båda av dem. Väldigt svårt att förstå.
Citera
2019-02-03, 07:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Så att sitta och arbeta på 2 meters avstånd från barnens rum räcker inte? A sov större tiden eller om det nu gällde M som var sjuk vt-17 och hade större behov. Mamman var ständigt 2 sekunder bort.

Vart klämmer skon? Att hon hade friheten att arbeta hemifrån med bibehållen lön? Utöver halvtid och långvab.

Jag hade velat se referenser till uppgifterna om halvtid och långvab.
Citera
2019-02-03, 07:24
Medlem
Citat:

Jag litar på de uppgifter som finns från de via arbetsplats och grannar som är samstämmiga (se develi). I övrigt kammar du noll hos AG och F-kassan.
Senast redigerad av Remark 2019-02-03 kl. 07:26.
Citera
2019-02-03, 07:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag litar på de uppgifter som finns från de via arbetsplats och grannar som är samstämmiga (se develi). I övrigt kammar du noll hos AG och F-kassan.
Kan du peka mig i rätt riktning om referenserna till halvtid och långvab så är du snäll.
Citera
2019-02-03, 07:35
Medlem
Citat:

OK. Efter som du inte litar på annat, kontakta du resp AG och FK. Lycka till!
Citera
2019-02-03, 07:37
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Men jag säger inte direkt emot dig här. Jag har gissat på ångestsjukdom hos Hanna sedan ett år tillbaka. Jag tror att hon var jätterolig, möjligen delvis som följd av sin egen cancersjukdom. Hon verkar onekligen ha sökt sig till personer och grupper där hon kan ha fått älta denna oro.

På just denna punkten är det nog bara möjligen omfattningen och djupet av depressionen som vi är oense om. Men att Hanna hade en överdriven hälsoångest kring barnen håller jag också för troligt.
Citat:
Helt med på den, ångest kan gå hand i hand för det är nåt förfärligt neurotiskt över dem med all ängslan.
Det är som två personer - omtänksamt och glatt på jobbet och sen ältande/grubblande pga oro.
Jag har varit ända in i kluster C och funderat.
Intressanta uttalanden oavsett om just denna kvinna sökt hjälp men suiciderat. Erinrade mig diskussionen vid läsning:
Citat:
"Depression and anxiety are a “terrible mix,” Dr. Kevin Gilliland, Psy.D., tells PEOPLE.

“When you have the two together they are particularly toxic, and the symptoms are worse than if you had them alone,” he says. “It’s difficult to treat them both.
Depression robs us of joy; it’s like we’ve lost our color. And then, if you have an anxiety, your body is slowed down and your mind is sped up. If you have both those disorders, your mind stays active and it’s trapped in a body that’s in prison.”

“One of our problems is that we often don’t know we have a mental disorder that is severe, and we tend to withdraw and suffer in our own little world.”

"People often don’t know they are depressed or what’s wrong with them and may need your help getting connected to the appropriate healthcare people that can treat their condition.”

“Significant stressful life changes sometimes come before feelings of despair — things like a career problem, the end of a marriage, or a physical condition are often seen in people that think of ending their life,” Gilliland says."
https://people.com/health/kate-spade-depression-anxiety-led-suicide/
Citera
2019-02-03, 07:38
Medlem
Citat:
Kan du peka mig i rätt riktning om referenserna till halvtid och långvab så är du snäll.

Läs inläggen från develi som var riktade till dig. Du inser att mycket redan diskuterats i tråden redan.
Citera
2019-02-03, 07:49
Medlem
Citat:
Inte lita på annat? Vem är det som jag ska lita på? Anonyma postare på Flashback? Eller har du någon annan referens till halvtid och långhab?

Detta är ett Anonymt forum. Det du efterfrågar skyddas av sekretesslagar.
Citera
2019-02-03, 08:19
Medlem
Citat:
Intressanta uttalanden oavsett om just denna kvinna sökt hjälp men suiciderat. Erinrade mig diskussionen vid läsning:

“One of our problems is that we often don’t know we have a mental disorder that is severe, and we tend to withdraw and suffer in our own little world.”

Detta tror jag är centralt. Det var lättare för föräldrarna att se sina döttrars sjukdom som huvudproblemet hösten 2017 än att inse att man själv eller ens partner eller båda vuxna var deprimerade.
Citera
2019-02-03, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kusinvitamin65
Vad betyder ditt svar? Gick du i skola med H?
Nej självklart inte men var tvungen att skoja. Hemskt men när några här vägrar ta emot information så skojade jag tillbaks
Citera
2019-02-03, 08:41
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44

Detta tror jag är centralt. Det var lättare för föräldrarna att se sina döttrars sjukdom som huvudproblemet hösten 2017 än att inse att man själv eller ens partner eller båda vuxna var deprimerade.
Håller med. Såg en annan intressant sida med intervjuer med unga vuxna parallellt med fakta och råd kring depression och självmordstankar.

Svart syn på tillvaron:
Citat:
"The people we interviewed gave many reasons for feeling suicidal. They felt suicidal because life did not feel worth living or because they felt hopeless in particular situations, such as coping with family or a relationship. Elizabeth attributed her suicidal thoughts to her “lack of… coping skills... It felt like any little hurdle that I came to, I just couldn’t face it”."

"Some people felt a more general hopelessness about the world or a lack of reason to live.
Sierra Rose says her thoughts were telling her, “look at the world we live in, the crap world and blah blah blah all of those negative voices talking in the back of your head, convincing you that life isn’t worth living.”

"A few people discussed reaching out via suicide helplines. Crystal said she, “called suicide hotlines daily” when she needed “short term solutions to help get me out of a panic attack or some sort of crash”."
Fångad i negativa tankemönster:
Citat:
"Negative or destructive thought patterns are a common part of depression for many people. People we spoke to described this as “negative self-talk;” others as being “trapped in my head,” “thoughts going crazy,” or “a mental self-sabotage spiral of just doubt, self-doubt.” People recognized these patterns as dysfunctional, but they are not easy to overcome because, as Jeremy put it, “negativity begets negativity.”

Meghan describes her depression as "all in her head", her mind is uncontrollably racing with negative thoughts to the point where she can't fokus."

"And, once I realized my plan A wasn't working, my mind just started going to those really dark places that it always used to where, oh, if plan A isn't working then what's the point, I guess."

"When the fragile system of perfectionism fails, as it unavoidably must, depression rushes in. As Crystal puts it, the smallest failure can result in “punishing myself to… an extreme extent.”
Leva i en bubbla och isolera sig:
Citat:
"Each person described, in one way or another, being in their “own little world,” losing their motivation to do things, and becoming socially isolated. One person talked about “feeling so alien to the rest of the world around me.” Sam said that when he’s depressed he has to “unplug and not really communicate with anyone.”

"Others who were suffering more intensely said it was like being stuck in a hole or “very tight bubble,” being “uncomfortable in my own skin,” or living in a “shroud of darkness.”

Ryan described his depression as “like you have this huge ball of yarn that you’re never going to untangle but you keep trying anyways and it’s just painstaking.” Colin says for him depression can be a form of tunnel vision, and feeling better would mean getting his peripheral vision back."
http://www.healthtalk.org/peoples-experiences/mental-health/young-adults-experiences-depression-us/depression-and-suicide
Citat:
Suicide often not preceded by warnings

“Many people who commit suicide do so without letting on they are thinking about it or planning it,” says Dr. Michael Miller, assistant professor of psychiatry at Harvard Medical School."

"Although some people who commit suicide have an identifiable mental health problem, like depression or addiction, others don’t.
Some talk about wanting or planning to kill themselves or give other hints, others don’t."

“Many people never let on what they are feeling or planning. The paradox is that the people who are most intent on committing suicide know that they have to keep their plans to themselves if they are to carry out the act,” says Dr. Miller. “Thus, the people most in need of help may be the toughest to save.”
https://www.health.harvard.edu/blog/suicide-often-not-preceded-by-warnings-201209245331
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in