2019-02-02, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Vi vet ju inte om O hade en heltidsanställning på LU. En stor del, kanske merparten, av omsättningen i hans eget företag (dvs bisysslan) kan härröra från det han fakturerat LU. Liksom en stor del av hans, privata, taxerade inkomst kommer från hans eget företag och bara delvis från LU. Tror mera på det faktiskt eftersom verksamheten i hans företag bestod av hans arbetstimmar och inte sälja kurslitteratur.

Konstaterar att Elli inte förstå skillnaden mellan ett AB:s årsredovisning och den privata inkomstdeklarationen.

FAKTA är att O inte lämnade in sin självdeklaration men att H gjorde det. Den som påstår annat skall bevisa det. Jag litar tills vidare på Skatteverkets sammanställning i juli 2018.

OM han dessutom struntade i att betala in arbetsavgifter i företaget är en annan sak. Den som har tillgång till årsredovisningen för 2017 kan konstatera det om skatteskulden är betydligt högre än den normalt varit vid bokslutet åren innan.

Alltså nu vet jag inte hur då såg ut på Rappytts lista - hittar aldrig något mera - men jag går utifrån att han hade en heltidstjänst. Han hade undervisning, var programansvarig för ett masterprogram, hade en doktorand, och flera master studenter (det bör kommer upp i åtminstone 50% tycker jag, men det är spekulation) och så hade han ett forskningsprojekt som han bör har jobbat med sedan september 2016. Var det 1.2 Mio för två år? 600.000 per år. Ca halvtid (med alla overhead)?
Citera
2019-02-02, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Jag fattar inte heller. Verken hur man kan dra in dessa pengar eller hur man ska förmedla det till sin arbetsgivare med den livssituationen man samtidig kommunicera. Och jag tror inte att man har rest landet rund för att få hjälp med döttrarnas sjukdom. Kanske en gång till Tyskland med A. Skåne ja - för att få Ms diagnos inte mer. Och sen var det slut. Inget hopp överhuvudtaget.

Exakt. Polisens uttalande "allt fokus gick till barnens sjukdomar" blir obegripligt i sammanhanget. Undrar vem som uttryckt det så, jag vet inte om det var citat eller parafras från avskedsbrevet eller polisens samlade bedömning efter de förhör man hållit? Förmodligen gick väl allt fokus hos barnen till deras eget sjukdomstillstånd, men föräldrarna hade tid och ork att fokusera på en hel del annat och parallellt under hösten dessutom gemensamt och i samförstånd planerat ett familicide.
Citera
2019-02-02, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elli09
Hm undrar vem det är som inte förstår ? Läs årsredovisningen så ser du att hans inkomst av tjänst INTE härrör från hans bolag finns inga löner uttagna ur bolaget.Men däremot vinstutdelning men den påverkar inte inkomst av tjänst.

Du måste lära dig läsa både årsredovisningar och deklarationsblanketter. Omsättningen i det här bolaget är vad han har fakturerat. Dvs sina konsulttimmar och utlägg för monografien gav nog bara några hundringar. Vinstutdelningar har gynnsammare beskattning än lön för den enskilde men ingår också naturligtvis i den taxerade inkomsten.

Förstånd du verkligen inte att O faktiskt sket i att deklarera eller spelar du?

Du som verkar forska i bolagets årsredovisningar kan väl börja med att delge oss skatteskulden 2017 och några år bakåt. Hur ser den ut? Rappytt har bidragit med Skatteverkets sammanställning på O:s inkomst senaste 15 åren så det är klart.
Citera
2019-02-02, 10:36
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Exakt. Polisens uttalande "allt fokus gick till barnens sjukdomar" blir obegripligt i sammanhanget. Undrar vem som uttryckt det så, jag vet inte om det var citat eller parafras från avskedsbrevet eller polisens samlade bedömning efter de förhör man hållit? Förmodligen gick väl allt fokus hos barnen till deras eget sjukdomstillstånd, men föräldrarna hade tid och ork att fokusera på en hel del annat och parallellt under hösten dessutom gemensamt och i samförstånd planerat ett familicide.

Jag tror att det var baserat helt på det som stod i brevet.
Citera
2019-02-02, 10:46
Medlem
Citat:
Alltså nu vet jag inte hur då såg ut på Rappytts lista - hittar aldrig något mera - men jag går utifrån att han hade en heltidstjänst. Han hade undervisning, var programansvarig för ett masterprogram, hade en doktorand, och flera master studenter (det bör kommer upp i åtminstone 50% tycker jag, men det är spekulation) och så hade han ett forskningsprojekt som han bör har jobbat med sedan september 2016. Var det 1.2 Mio för två år? 600.000 per år. Ca halvtid (med alla overhead)?

Listan är tydlig med att O inte deklarerat sista året men alla dessförinnan. Varje år en stadigt växande inkomst. Vad den inkomsten består i vet vi inte.

Nej, tyvärr så vet vi inte hur hans arbetssituation såg ut. Verksamheten i hans bolag kan man däremot lätt gissa sig till. Konsulttimmar huvudsakligen. Han kan bara inte hunnit med. Det är ju inte Victor Mullers arvoden vi pratar om...
Citera
Medlem
Citat:
Arbetssituationen för många forskare är ohållbar. Just detta med att kombinera undervisning och handledning (för doktorand plus masterstudenter blir det stora mängder text att läsa kontinuerligt och handledningssamtalen tar också mycket tid och energi) med egen forskning som har tighta tidsramar (två år tex) gör ofta att forskningen hamnar i kläm. Studenter och doktorander måste alltid prioriteras. Kanske halkade Oskar efter med forskningsprojektet rejält under 2017? Var det ett team som fått pengar, eller var det ett soloprojekt han fått pengar för? Att få professorstjänst frigör tid eftersom man inte behöver undervisa lika mycket, om än alls.

Ansökan om professorstjänst och att han ville gå ner i arbetstid tycks ha varit hans sätt att dra ner på tempot, vilket visar att han var ganska fast i ekorrhjulet. H kanske var den som drog tyngsta lasset hemma - utifrån Os arbetssituation tror jag det kan ha varit fallet. Sen fick han ta vissa möten med skolan och göra vissa resor. Jag gissar att föräldrarnas relation var under mkt stor press under 2017.
Citera
Medlem
Citat:
Vi vet ju inte om O hade en heltidsanställning på LU. En stor del, kanske merparten, av omsättningen i hans eget företag (dvs bisysslan) kan härröra från det han fakturerat LU. Liksom en stor del av hans, privata, taxerade inkomst kommer från hans eget företag och bara delvis från LU. Tror mera på det faktiskt eftersom verksamheten i hans företag bestod av hans arbetstimmar och inte sälja kurslitteratur.

Konstaterar att Elli inte förstå skillnaden mellan ett AB:s årsredovisning och den privata inkomstdeklarationen.

FAKTA är att O inte lämnade in sin självdeklaration men att H gjorde det. Den som påstår annat skall bevisa det. Jag litar tills vidare på Skatteverkets sammanställning i juli 2018.

OM han dessutom struntade i att betala in arbetsavgifter i företaget är en annan sak. Den som har tillgång till årsredovisningen för 2017 kan konstatera det om skatteskulden är betydligt högre än den normalt varit vid bokslutet åren innan.

Jag utgår från att han haft en heltid, tillsvidareanställning som lektor, annars hade tankar om befordran inte ens funnits. Det är liksom grunden för en befordrad professur. Vi vet inte när under 2017 de här 1,4 miljoner drogs in. Merparten kanske under första halvåret, innan M blev sjuk? Kanske 0 kronor fr o m november när han begärde ledigt 10%? Men jag håller med om att det är mycket pengar som kommit in på en bisyssla, även om hans tjänster säkert inte var "billiga".
Citera
2019-02-02, 10:49
Medlem
Citat:

Polisen sa: ”Det finns en diagnos ställd på var och en av döttrarna. – Det har tagit så pass mycket fokus från barn och föräldrar så att föräldrarna i sitt brev skriver: "Ingen av oss kommer någonsin kunna leva ett liv i någon egentlig mening.”

Tyckte att denna meningen var den konstigaste i hela pt. Men det är nog som du skriver att polisen menar att diagnosen tog fokus från föräldrarna. Men barnen? Jag undrar som du? Försöker man att påstår här att barnen tänkte likadan? Har inte tänkt på det tidigare.
Citera
2019-02-02, 10:57
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jag kan både förstå den djupa krisen, jag kan begripa att de upplevde det extremt tungt.
Sen är det nog. För de har gått över allt vad gränser heter när de dödade barnen.

Det påminner ju om den där psykiatrikern. Dottern var heller inte så sjuk i anorexia som mammans farhågor och svartsyn sa. Barn kan således vara sjuka men det uppförstoras och speciellt i Bjärredfallets syn på framtiden även om nuet innebar lidande för barnen.
Det är ju det jag försöker säga.
... samt att djup depression de facto kan ge väldigt skeva tankar och beslut och negativt lättpåverkad ihop med en viss skör personlighet och/eller vissa obearbetade trauman bak i tiden - om det så är en tragisk barndom med en mors självmord, att man levt med en potentiellt dödlig sjukdom eller annat jobbigt.
Den gemensamma nämnaren heter dåliga copingstrategier och försvarsmekanismer:
att undantrycka känslor eller minnen (medvetet el omedvetet) som upplevs hotfulla.

Lägg till Extended Self, gränserna utsuddade och modern vet inte vart hon slutar och grötar in barnet i sina egna kaotiska känslor och dyster syn på både nuet (överdriver, inbillar sig, uppförstorar) samt framtiden.

Men jag säger inte direkt emot dig här. Jag har gissat på ångestsjukdom hos Hanna sedan ett år tillbaka. Jag tror att hon var jätterolig, möjligen delvis som följd av sin egen cancersjukdom. Hon verkar onekligen ha sökt sig till personer och grupper där hon kan ha fått älta denna oro.

På just denna punkten är det nog bara möjligen omfattningen och djupet av depressionen som vi är oense om. Men att Hanna hade en överdriven hälsoångest kring barnen håller jag också för troligt.
Citera
2019-02-02, 11:01
Medlem
Citat:
Du måste lära dig läsa både årsredovisningar och deklarationsblanketter. Omsättningen i det här bolaget är vad han har fakturerat. Dvs sina konsulttimmar och utlägg för monografien gav nog bara några hundringar. Vinstutdelningar har gynnsammare beskattning än lön för den enskilde men ingår också naturligtvis i den taxerade inkomsten.

Förstånd du verkligen inte att O faktiskt sket i att deklarera eller spelar du?

Du som verkar forska i bolagets årsredovisningar kan väl börja med att delge oss skatteskulden 2017 och några år bakåt. Hur ser den ut? Rappytt har bidragit med Skatteverkets sammanställning på O:s inkomst senaste 15 åren så det är klart.

https://www.solidinfo.se/foretag/osk...ing-ab/ekonomi

Om man tittar ganska långt ner i redovisningen så visar det sig att det togs ut 350.000 i aktieutdelning år 2016. Om det var OH som tog ut pengarna skulle han ha deklarerat för detta. Gjorde han det? Rappytts streck för taxeringsåret 2016 indikerar att han inte gjorde det.

Företagets omsättning redovisas i årsredovisningen som normalt sett ska lämnas in till Bolagsverket senast den 31 juli varje år om räkenskapsåret är kalenderår. OHs bolag verkar ha kalenderår som räkenskapsår. Också företag ska dessutom deklarera varje år. Som företag.

Årsredovisning, företagsdeklaration och ägarens inkomstdeklaration är tre olika skyldigheter och tre olika processer, men som förstås har samband om det är en och samma person som äger företaget och lyfter lön och utdelning.

Den som kvitterat ut lön eller tagit ut utdelning ur sitt eget företag ska deklarera detta i sin egen personliga deklaration. Naturligtvis! Gjorde OH det eller inte?
Citera
2019-02-02, 11:01
Medlem
Citat:
Polisen sa: ”Det finns en diagnos ställd på var och en av döttrarna. – Det har tagit så pass mycket fokus från barn och föräldrar så att föräldrarna i sitt brev skriver: "Ingen av oss kommer någonsin kunna leva ett liv i någon egentlig mening.”

Tyckte att denna meningen var den konstigaste i hela pt. Men det är nog som du skriver att polisen menar att diagnosen tog fokus från föräldrarna. Men barnen? Jag undrar som du? Försöker man att påstår här att barnen tänkte likadan? Har inte tänkt på det tidigare.

Det var detta som började gro i mig för några dagar sedan när jag ifrågasatte varför man säger att bläcket är tryckt innan de vuxna skrivit på. Men barnen, hade de också skrivit på??? Och lurats att göra det? En galen och långsökt tanke jag vet. Men det var denna tanke som väcktes för några dagar sedan, därav min fråga då. Vet inte själv vad jag ska tro.

Ingen av de två vuxna har vilseletts att skriva på. Vi har konstaterat att bläck på papper har tryckts innan de vuxna skrivit sina namnteckningar..
Senast redigerad av Zebrima 2019-02-02 kl. 11:06.
Citera
2019-02-02, 11:05
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Arbetssituationen för många forskare är ohållbar. Just detta med att kombinera undervisning och handledning (för doktorand plus masterstudenter blir det stora mängder text att läsa kontinuerligt och handledningssamtalen tar också mycket tid och energi) med egen forskning som har tighta tidsramar (två år tex) gör ofta att forskningen hamnar i kläm. Studenter och doktorander måste alltid prioriteras. Kanske halkade Oskar efter med forskningsprojektet rejält under 2017? Var det ett team som fått pengar, eller var det ett soloprojekt han fått pengar för? Att få professorstjänst frigör tid eftersom man inte behöver undervisa lika mycket, om än alls.

Ansökan om professorstjänst och att han ville gå ner i arbetstid tycks ha varit hans sätt att dra ner på tempot, vilket visar att han var ganska fast i ekorrhjulet. H kanske var den som drog tyngsta lasset hemma - utifrån Os arbetssituation tror jag det kan ha varit fallet. Sen fick han ta vissa möten med skolan och göra vissa resor. Jag gissar att föräldrarnas relation var under mkt stor press under 2017.

Jag tror också att Hanna skötte mycket markservice. Oskar reste en hel del och arbetade mer än heltid. Jag tror inte att Hanna var en sådan person som fullt ut accepterade att spela hemmafru utan hon var såvitt man kan förstå själv duktig och uppskattad på sitt jobb. Därför tror jag att det fanns en del diskussioner hemma om vem som skulle göra vad. Jag har svårt att tänka mig att de verkligen var så himla enade och sammansvetsade - jag tror snarare det fanns en del konflikter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in